|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

פרשות תזריע מצורע

חג של הקיום

כֹּל שֶׁצָרִיךְ אֱמוּנָה כֵּנָה בַּלֵּב לַעֲזוֹר וּלְרַפֵּא כֹל לֵב דּוֹאֵב לְהַעֲנִיק מִשֶּׁלְךָ לַזֻלָת תָּמִיד יִיטַב לְךָ אִם בְּכַךְ תַּתְמִיד
16/04/2015  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

לִקְרַאת חַג הָעַצְמָאוֹת לְיִשְׂרָאֵל הוּא חַג שֶׁל הַקִּיּוּם
כִּי רַק בְּקִיּוּם יִשְׂרָאֵל תֵּהֵא שְׁלֵמוּת לַיְּקוּם
לִמַּדְנוּ תֶּבֶל וִּמְלוֹאָה אֵיךְ מִן הָאֶפֶר צָמַח
עַם חַי וְתוֹסֵס כְּאוּד מוּצַל מְאֶש נִצַל וְרָוַח

לְעוֹלָם לֹא יָבִינוּ כִּי נֶצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַּׁקֵר
וְאֵיך עָם קָטָן יָכוֹל אֶת הַקָּמִים עָלָיו לְמַגֵּר
כִּי יִשְׂרָאֵל מְקַדֵּשׁ חַיֵּי אָדָם מַאֲמִין אוֹ יָזִיד (מוסלמי כןפר לפי חכמי האיסלאם)
וְצָרֶנוּ חַי בְּעֹנֶג אַךְ שׁוֹלֵחַ אָחֶר לָמוּת שָׁהִיד

בְּעוֹר רוֹאֵה יִשְׂרָאֵל בְָּעַצְמָאוֹת אוֹת לְתִקְוָה
צָרֵינוּ גָם עוֹכְרֵי יִשְׂרָאֵל רוֹאִים בְּכַךְ נַכְּבָּה (מלה ערבית שפרושה אסון או שבר)
אָנוּ כָּאן וְיִשְׂרָאֵל חָי שׁוֹכֵן לוֹ בַּמֶרְחָב בָּדָד
כֹּל עוֹד הוּא עַם אֶחַד מְלֻכַּד וּמִבָּנָיו לֹא נִבְגַּד

לקראת ה' באייר - חג עצמאות ישראל

השבת בלי קשר ישיר לפרשות שאנו קוראים, נבחן את משמעות ה' באיר תש"ח שזה תואם למנין הכללי 15/5/1048. נוהגים לקרוא ליום זה בשם "יום העצמאות" ומשום מה לא נקרא "חג" העצמאות. כי הכינוי חג בתורה ניתן רק לשלושת הרגלים: חג המצות, חג השבועות וחג הַסֻּכּוֹת . והרי יש לנו עוד ימי חג שאינם מן התורה, הם מדרבנן, שנקראים בפינו: חג פורים וחג החנָֻּכה שנוצרו עקב אירועים שהתרחשו לעמנו שנים רבות לאחר קבלת התורה . למעשה נשאר הכינוי ליום חשוב מאוד לישראל הוא יום הַכִּפּוּרִים, ספק חג ספק ספק יום חשבון נפש, גם רבותינו נתנו שמות ל: יום תשעה באב זכר לחורבן בית המקדש. אלה אינם חגים כי בהם לא חוגגים כמו פורים וחנוכה, שני ארועים בתולדות ישראל שנסתימו בנצחון ישראל ועל כן ניתן לחגוג בהם, לא כן ימי הזיכרון שמנינו, הם על דברים עצובים שקרו לעמנו, על כן לא פלא שנקבע יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי צהל שבזכותם המדינה קימת הוא יום שנקבע ערב יום העצמאות . מכאן כאשר קוראים למאורע חגיגי חג כי הוא מועד שבו התרחש מאורע חשוב ומשמח לעם ישראל יום של רוממות רוח ותשועה, כחג המצות שבו חוגגים את יציאתנו ממצרים מעבדות לחרות ועל היותנו עם. או חג השבועות שבו חוגגים את קבלת התורה ואת הקציר ותבואת השדה והחי. או חג הסכות שהוא יום של הזדהות עם ישראל שישב במדבר בסוכות והוא קשור ליציאת מצרים, קבלת התורה והכניסה לארץ לרשת אותה. לא בכדי חג זה מסתיים ביום השמיני שלו בחג שניתן לו בישראל שם חג שמחת תורה. למלה חג יש משמעות חוגה או מחוגה שתחלתה וסופה מצויים לעולם במעגל. לא כן יום שביום מן הימים יכול להעלם, כולל יום תשעה באב. . לפיכך הבה נקרא לעצמאותנו, חג העצמאות שלעולם יחזור ויתקיים ככל חג מן התורה ומדרבנן.

הטהרה בעם ישראל והמגע עם זה

הפרשה פותחת במאמר הקובע כללי טהרה ודוקא פותחת בטהרת האישה: כי תזריע וילדה זכר וטמאה שבעת ימים כימי נדת דותה תטמא. האישה עוברת חבלי לידה קשים ונחלשת ויש לה תחושת חולה, כלומר דוה. האיסור במגע עם היולדת, בא לתת לאשה מנוחה.

רש"י אומר מה מצא הכתוב להביא ענין האישה והטהרה, ומביא לשם כך את דברי אמורא אחד בשם שמלאי שעלה לארץ מבבל ונתישב בלוד, שמצא טעם לסמיכות הפרשות של שמיני עם תזריע. בסוף פרשת שמיני דברה התורה על החיה והעוף, מה מותר לאכול מהן ומה אסור ומיד לאחר מכן בתזריע דבר הכתוב על האדם. זאת מפני שהחיה נבראה לפני האדם. ואילו אדם וחוה נבראו אחרונים, ללמדך להבחין בין הטהור לטמא, כלומר בהבדל בין המותר והאסור, כי אין חיה טהורה וחיה טמא. כל חי הוא יציר אלוהים. כך האישה איננה חלילה טמאה למרות האמור, אלא היא אסורה במגע זאת התחשבות בה בהביאה בן או בת לעולם. הטהרה בעם ישראל, הוא אחד הסימנים המבדילים אותו מעמים אחרים למרות שהם שאבו מן התורה, אך גם ביטלו כל ענין הטמא והטהור ושמו בכל מותר. הנצרות התירה את החיה הטמאה האכילה בָּאִמְרָה לא חשוב מה שנכנס לפה אלא חשוב מה שיוצא ממנו. אלא שהם טעו בגדול, כי התזונה של האדם, היא חלק חשוב בשמירה על בריאות חיי הקהלה, כאשר הנגוע במחלה בא במגע עם זולתו בלחיצת יד לשלום, או במגע גופני אחר. התורה מזהירה את העם מהדבקות במחלה שדבקה באחר מן העם . לא נזכיר כאן סוגי הפגעים הנזכרים בפרשה. די לדעת אותם ולהזהר מהם לפי הכלל: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. (דברי הגמרא בדף לב עמוד א) שההוראה באמירה זו היא שעל האדם לשמור את נפשו מפני פגעים כמו אלה המתוארים במצורע ולא להיכנס מרצונו לסכנות מיותרות. בענייננו נאמר כי אלה שכבר נפגעו מהמחלה עליהם להזהר לבל ידביקו אחרים במחלתם.

האמונה היא עקר העקרים

לביסוס האמירה: האמונה היא עקר העקרים כהרגלי בכך אביא את סיפור האגדה על אלישע הנביא שהיה מתהלך בארץ ממקום למקום להטיף לאמונה באלוהים כאיש האלוהים ומקובל על הקב"ה כאליהו הנביא . מסופר כי בכוח קדושתו ואמונתו היה מהלך על פני המים בהליכה ברגליו כשגלימתו משמשת למדרך רגליו . זאת כאשר המטרה לשמה היא צועד על פני הים היא להשתית את האמונה באלוהי ישראל. .מסופר כי יום אחד בלכתו על פני המים הגיע לאי בודד שם מצא אדם אחד לבדו בכל האי עלה אלישע מהמים אל היבשה וברך את האיש לשלום. אלישע ראה את האיש מעמיס על כתפו אבן גדולה כאבן המזבח ומעביר אותה מהשטח בו הייתה אל מקום שהוא הועידו לכך וכך העביר 12 אבנים שסדר אותם אחת על השנייה ברבוע כמו מזבח. בסוף מלאכתו זו שב האיש והחזיר אבן אחר אבן למקומה. אלישע תמה ושאל את האיש על פשר מעשהו. ענה לו: "כך אני עובד את האלוהים" בונה מזבח לכבודו ומפרקו ובונה אותו שוב ומפרקו. אמר לו אלישע שמע בני: אינך צריך לעשות זאת די אם תאמר יום יום: שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד. בכך תצא ידי חובתך ותוכל להתפנות למלאכתך. קבל האיש את עצת אלישע הוא שינן חזר ושינן את הפסוק. למחורת היום עזב אלישע את האי בפורסו את גלימתו על פני המים ובלכתו עליה כהולך על היבשה. משרצה האיש לקיים את אשר למדו אלישע, שכח את הפסוק האיש בהול רץ אחרי אלישע מהיבשה על פני המים ברגליו. משהגיע אל אלישע כשהוא מהלך על פני המים אומר לו אדוני, שכחתי את הפסוק שלמדתני לומר אנא למדנו אותו שוב. אלישע השתאה לראות את האיש מהלך כמוהו בריצה על פני המים, אמר לו אלישע: לך לך בני וחזור אל האי ועבוד את האלוהים בדרכך כפי שעשית זאת יום יום, כי מעשיך וכונתוך טהורים ומקובלים על הקדוש ברוך הוא. זה המשל והנמשל לענייננו, כל שצריך אמונה ותום לבב בעשיה לשם שמים, גם אם אינך מדקדק בכל מלה שלמדוך לאמר העיקר טהר המידות וטוהר הנפש.

כֹּל שֶׁצָרִיךְ אֱמוּנָה כֵּנָה בַּלֵּב
לַעֲזוֹר וּלְרַפֵּא כֹל לֵב דּוֹאֵב
לְהַעֲנִיק מִשֶּׁלְךָ לַזֻלָת תָּמִיד
יִיטַב לְךָ אִם בְּכַךְ תַּתְמִיד

שְׁאַל בַּעַל נִסָּיּוֹן וְלֹא רוֹפֶא (פתגם ידוע לחולה ללמוד מבעל ניסיון עדיף מרופא)
תִּהְיֶה בָּרִיא כִּי לְכַךְ תְּצַפֶּה
לֹא רַק תֵיטִיב גַּם תִּקְנֵה אֹשֶׁר
בְּרִיאוּת וְאֹשֶׁר זֶה כֹל הָעֹשֶׁר

כֹּל עוֹד נִזְכּוֹר שֶׁחַיִּים בְּחֶבְרָה
וְכִי הָאָדָם כְּאִישׁ חֶבְרָה נִבְרַא
מְחוּיַב לְהִשָּׁמֵר מִפְּנֵי מְאֵרָה
פֶּן תַּדְבִּיק אִישׁ אִשָּׁה וּשְׁאֵרָהּ

זוֹ כֹּל תּוֹרַת תַזְרִיעַ וּמְצוֹרַע
לִדְבּוֹק בַּטָּהוֹר וְלִרְחוֹק מֵרָע
לְטֹהַר הַמִּדּוֹת לָתֵת הַדַּעַת
זוּ מְאֵרָה שֶׁסּוֹפָה אֵין לָדַעַת

תאריך:  16/04/2015   |   עודכן:  16/04/2015
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
נכון שיש עוד שבוע שלם עד יום העצמאות, אבל בכל זאת מספר הדגלים על המכוניות בערי השרון קטן עד להחריד. אז ברור שהרוב זה פשוט שמאלנים עוכרי ישראל, מאלה שביום הבחירות הסיעו המוני ערבים באוטובוסים אל הקלפי, אבל אני חושב שיש גם לא מעט סתם אנשים שפשוט מנצלים את השנה האחרונה שבה לא להניף זה עדיין חוקי.
16/04/2015  |  אריה גל  |   מכתבים/הערות
משרד התחבורה מבהיר כי הוא דוחה את היוזמה החרדית, לפיה ברכבות שיסיעו נוסעים חרדיים לכיוון מירון ביום ל"ג בעומר תונהג הפרדה בין המינים ותוצע נסיעה במחיר מופחת.
16/04/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
מובא בספרים הקדושים, שעיקר עבודת ספירת העומר היא שני עניינים:
12/04/2015  |  יאשיהו יוסף פינטו  |   מאמרים
בקריעת ים סוף, התורה מעידה שעם ישראל הגיעו למדרגה של: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" (שמות י"ד, ל"א). פסוק זה הוא המקום היחיד בו מוזכר משה רבינו בהדגשה כבדרך אגב. הדבר קשה, משום שמשה רבינו מסר נפשו על הצלת עם ישראל. בכל הפסוקים הנוגעים ליציאה ממצרים אנו מוצאים: "ויוציאנו ה' ממצרים (דברים כ"ו, ח') - לא על-ידי מלאך ולא על-ידי שרף ולא על-ידי שליח, אלא הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו" (הגדה של פסח). רק ברמז מצאו חז"ל במילים "מלאך - שרף - השליח" את ראשי התיבות "משה". כיצד הדבר ייתכן?
09/04/2015  |  הרב שלמה אבינר  |   מאמרים
הנה היום התבוננו בדרכים של אבותינו הקדושים: אברהם יצחק ויעקב, שלכל אחד היה דרך שונה בעבודת ה' ולכל אחד היה תיקון שונה. וכך כל אחד מהאבות הקדושים תיקן תפילה אחרת: אברהם שחרית, יצחק מנחה ויעקב ערבית.
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
רכבת תיירותית חדשה בירושלים העתיקה  /  עידן יוסף
יוזמה ברשת: לתת את התלושים למחסני הילדים  /  יניב הלפרין
2014: עלייה של 6% בייצוא המצות   /  מירב ארד
כשר לפסח בסדום סיטי ת"א  /  עו"ד חיים שטנגר
הילולת רבי מאיר אבוחצירא  /  הרב יאשיהו יוסף פינטו
ממצרים לירושלים  /  דרור אידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור    הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il