|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

שישה בשישי

קבלו דוגמה

חברון כדוגמה ל"יחסי השלום" עם הפלשתינים הרכבת הקלה בתל אביב: דוגמאות לתביעות ולנזקים סניף של מגה ממחיש מדוע הרשת קורסת כיצד להטיל הוצאות וכיצד להשתמש במשפט העברי
26/06/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
לא ליהודים [צילום: פלאש 90]


חברון
אלו לא יחסי שלום

שני דברים בולטים ביותר בסיור ביישוב היהודי בחברון: כמעט בכל פינה יש שלט זיכרון למי שנרצחו בידי מחבלים, וכמעט בכל פינה יש חיילים ו/או תושבים חמושים. ועוד כמה דברים: יהודים אינם רשאים להיכנס ל-97% מהעיר המצויים בידי הפלשתינים, בעוד הפלשתינים מסתובבים בצורה חופשית בשלושת האחוזים שבידי ישראל. רכוש יהודי עומד נטוש ואין אישור להשתמש בו, כדי שלא להרגיז את הפלשתינים. רק יהודים מוגבלים בתנועה ובתפילה במערת המכפלה; בני כל הדתות האחרות - אהלן וסהלן.

זוהי דוגמה חיה ומובהקת ליחסי השלום - או שמא "יחסי השלום" - בינינו לבין הפלשתינים. וזה לא נובע משום שיהודים עלולים להתנכל לערבים (למרות שגם זה קורה, וזה חמור), אלא בעיקר משום שערבים עלולים לרצוח יהודים. חפשו בחברון הערבית שלטי זיכרון למי שנרצחו בידי יהודים; אולי יש לאלו שנפלו קורבן לברוך גולדשטיין, ולא מעבר לכך. לעומת זאת, בחברון נטבחו 67 יהודים בידי פלשתינים צמאי דם עוד ב-1929 - הרבה לפני המדינה, ה"כיבוש" וההתנחלויות.

במגילת העצמאות נאמר: "אנו מושיטים יד שלום ושכנות טובה לכל המדינות השכנות ועמיהן". זה הולך ביחד: שלום ושכנות טובה. אם תרצו, השכנות הטובה היא מהותו וביטויו של השלום. לא גדרות, מחסומים ופטרולים. אבל הפלשתינים לא מוכנים לאפשר שלום כזה. ומה הפלא, כאשר הם מסרבים להכיר בישראל כמדינת העם היהודי, וכאשר אין מה לדבר מבחינתם על יהודים שיתגוררו במדינתם?

למעלה מ-20 שנה מתקיימת ישות פלשתינית לצידה של ישראל. מה שיוצא ממנה הוא הסתה וטרור בלתי פוסקים. ישראלי שנכנס אליה - דמו בראשו. שני העשורים הללו מלמדים, שאין סיכוי להגיע להסדר של קבע עם הפלשתינים בעתיד הנראה לעין. לא מאמינים? סעו לחברון.

הרכבת הקלה: משפטים
תביעות סחטניות [צילום: ישראל סאן]

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב עוד לא יצאו לדרך, וכבר מתבקש בית המשפט להקפיא אותן. קבוצת גלה-שפיר מבקשת לעכב את ההתקשרות בין חברת נת"ע לבין קבוצת CRTG/סולל בונה לחפירת המנהרות לפרויקט, בהיקף של 3 מיליארד שקל - וזה כהכנה לקראת עתירה צפויה שלה נגד תוצאות המכרז.

שיהיה ברור: זה מה שיקרה לאורך כל הדרך. לא משנה איזה מכרז יהיה - המפסיד ירוץ לבית המשפט וינסה לתקוע אותו. 100 שקל או 100 מיליון שקל - תמיד יהיו הליכים משפטיים. גם אם אף עתירה לא תתקבל, זה יוסיף לפרויקט במצטבר לפחות שנה-שנתיים; ואם יהיו עתירות שיתקבלו - זה יכול להכפיל את משך הביצוע (וזה עוד לפני חוסר היכולת המשווע שלנו לעמוד בזמנים).

המטרה של רוב העותרים הללו תהיה פשוטה: לסחוט את שילובם בעבודות, תוך ניצול העובדה שגם נת"ע וגם הזוכים רוצים לצאת לדרך כמה שיותר מהר. ואת זה יכול למנוע רק בית המשפט. כדאי שהנשיאה דבורה ברלינר תמנה שופט אחד, יעיל ונמרץ, שיעסוק בכל העתירות הללו, וכך גם יכיר את הפרויקט והנפשות הפועלות. אם העתירות יידחו - וזה בדרך כלל מה שקורה בתחום המכרזים - יש לחייב את העותרים בהוצאות ריאליות וגם בהוצאות לטובת אוצר המדינה. לא צריך להוסיף על הטרדה הקשה שתיגרם למיליוני אנשים גם את הזמן שיידרש כדי לנפנף תביעות סחטניות.

הרכבת הקלה: נזקים
עסקים יקרסו [צילום: אסף שילה, ישראל סאן]

חברת סיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, מפרסמת בגאווה שמאז החלה את פעילותה, עלה שווי הנדל"ן במרכז ירושלים ב-50%. גם אם זה נכון, החברה מתעלמת מכך שבשנות העבודה הארוכות קרסו לא מעט עסקים לאורך התוואי שלה, בעיקר ברחוב יפו. זוהי דוגמה מוכחת למה שעתיד לקרות לעסקים קטנים ובינוניים בתל אביב.

אני לא בטוח שהעירייה והמדינה רשאיות ליזום פרויקטים הפוגעים בצורה אנושה בקניין פרטי מבלי לשלם פיצוי. הרי אם היה צורך להרוס בניין כדי להניח את פסי הרכבת, הייתה חובה לשלם לבעליו. אז למה שמותר יהיה לחנוק לאט-לאט עסק מבלי לפצות את בעליו?

מה שאני כן בטוח, זה שאין הצדקה לגבות מאותם עסקים ארנונה מלאה או אפילו חלקית כאשר מחזוריהם צונחים בעשרות אחוזים. גם לזה כבר יש דוגמאות, ומתל אביב עצמה: השיפוצים הנרחבים ברחובות מרכזיים כמו אלנבי, אבן גבירול ושנקין. בעלי העסקים שם דרשו ובצדק לקבל הנחות בארנונה, אך העירייה - כמה לא מפתיע - סירבה. ונא לזכור, שעיריית תל אביב היא מהעשירות בארץ, כך שכמה מיליוני שקלים פחות לשנה לא מתחילים אפילו לדגדג אותה.

הבעיה היא, שאם העסקים יצטרכו לחכות שנזקיהם יתגבשו ואז יתבעו פיצוי, הרי שאפילו אם יזכו - וזהו "אם" גדול - הם כבר מזמן יהיו בעולם שכולו טוב. לכן, המחוקק צריך להתערב ובהקדם: לקבוע חובת פיצוי או לכל הפחות לקבוע שבזמן ביצוע עבודות תשתית כאלו יינתן פטור מלא מארנונה. הסיבה פשוטה ביותר: זה הצדק.

רשת מגה
בוקר אחד בסניף אחד

רוצים לדעת למה רשת מגה קרובה לקריסה? בואו לסניף שלנו, ברחוב אורי בתל אביב. הנה מה שמצאתי (ולא מצאתי) שם ביום ראשון השבוע (21.6.15).

כמו תמיד, את הירקות מסדרים למעלה מחצי שעה אחרי פתיחת הסניף, וגם בין המדפים האחרים מסתובבות עגלות הסחורה. חלק מן המדפים ריקים - סימן מדאיג ביותר כאשר מדובר בסניף לא-גדול של רשת מרכולים. חיפשתי רוטב לסלט; מצאתי חמישה בקבוקים, אבל התוקף של כולם פג ב-20.5.15. חבילת מצות של 400 גרם עולה שני שקלים פחות מחבילה של 1.5 ק"ג (אבסורד בפני עצמו) - אבל לא היו חבילות גדולות.

הרושם הכללי בסניף הזה הוא, שהלקוחות מפריעים לעובדים. כאשר הגעתי לקופה, הייתי צריך להפנות את תשומת ליבה של הקופאית לנוכחותי; היא הייתה עסוקה בסמארטפון שלה. ובמקביל, מנהלת הסניף חיפשה את הכרטיס המאפשר לבטל פעולה בקופה. וזו, כאמור, דוגמה בלבד של בוקר אחד בסניף אחד.

פסיקת הוצאות
לתשומת לב השופטים [צילום: פלאש 90]

כדאי לשופטים בכל הערכאות ליטול דוגמה מעשית מדבריהם של מרים נאור ואשר גרוניס בנוגע לפסיקת הוצאות בהליכים אזרחיים ומינהליים. נאור, כנדרש מתפקידה, הייתה יחסית זהירה בלשונה. היא הזכירה שישבה עם גרוניס בהרכבים שהטילו הוצאות כבדות בהליכים אזרחיים, אמרה שבהליכים מינהליים צריך לנהוג ביתר זהירות, אך גם שם - "יש עניינים כמו מכרזים בהם מעורבים סכומים אדירים, ולכן לעיתים קרובות מגישים עתירות סרק או בשיטת מצליח, ובאלו צריך לתת הוצאות נכבדות".

גרוניס, משוחרר ממגבלות הכהונה, היה הרבה יותר נחרץ: "בתחום האזרחי לא הצלחתי להבין מדוע בעל דין שזוכה, אינו מקבל בחזרה את העלות שהייתה לו. הוא לא מקבל פיצוי מלא, כי הוא לא מפוצה על הוצאותיו. זה גם מכוון התנהגות. מדוע שלא ישא בכך שהוא פוגע במתדיינים אחרים? התקווה היא שהוא יתנהל בדרך אחרת.

"חברות גדולות פונות השכם והערב לבג"ץ בכל מיני עתירות חסרות שחר, שמטרתן לדחות את הקץ או ללחוץ על הרשות. אין סיבה בעיני שלא ישלמו מאות אלפי שקלים, כדי שלא יבזבזו את זמנו של בית המשפט, שבא על חשבונם של המתדיינים האחרים". הדברים ברורים, חד-משמעיים וגם נכונים לחלוטין.

משפט עברי
פתרון מפתיע [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

מתן אותות "יקיר המשפט העברי" לשופט בדימוס צבי טל ולפרופ' אליאב שוחטמן היה הזדמנות מצוינת להדגים כיצד המשפט העברי רלוונטי ביותר למשפט הישראלי המודרני. שוחטמן הדגים את יישומו בהקשרים הפליליים של הסדרי טיעון ופיצוי על מעצר שווא, וטל בן ה-88 הפתיע כאשר קבע שעקרונות המשפט העברי יכולים לפתור חלק ניכר מהבעיות שיצר עידן האינטרנט.

מרגיז ואפילו מקומם לראות שופטים, כולל בבית המשפט העליון, המרחיקים לכת לארה"ב, בריטניה, גרמניה ואפילו אתיופיה (כן, אתיופיה) בתחום המשפט המשווה - בעוד המשפט העברי הוא לרוב נחלתם של השופטים הדתיים. עורך דין ששכחתי את שמו (ואיתו הסליחה) כתב פעם מאמר בו הפנה את תשומת הלב לכך שבחזית בית המשפט העליון בוושינגטון ניצבים פסלים של נביאי ישראל - אבל לבית המשפט העליון בירושלים אין להם זכות כניסה.

יכול להיות שזו בעיה של נגישות, של חוסר הכרה, של העדר יכולת להסתדר עם המונחים. יכול להיות. התחושה שלי היא שזה בעיקר חשש שמא חלילה ייראה השופט כמי שמנסה לכפות את המשפט הדתי על התדיינות אזרחית - חשש הנובע מהשיח הציבורי-תקשורתי החילוני והחד-ממדי המאפיין את האליטות והתקשורת. את זה אפשר לשנות על-ידי תיקון לחוק יסודות המשפט שיוזמים עו"ד יצחק נטוביץ וח"כ ניסן סלומינסקי, ולפיו ההפניה למשפט העברי תקדם עדיפות בהעדר חקיקה או פסיקה ישראליות. ולבסוף: אם סלים ג'ובראן יכול לצטט את הרמב"ם - והוא עשה זאת בשבוע שעבר - כל שופט יכול לעשות זאת.

תאריך:  26/06/2015   |   עודכן:  26/06/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קבלו דוגמה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טיל אוילנשפיגל
26/06/15 11:29
 
מקס פאואר
26/06/15 21:53
2
אהרון שחר
26/06/15 17:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
אופי הרשות הפלשתינית - הזוכה ל-17% אהדה בארה"ב לעומת 70% של ישראל - מקומם את רוב ערביי יו"ש נגד מחמוד עבאס, מביא את רוב ערביי-ירושלים להעדיף ריבונות ישראלית, ומשדרג את פופולריות חמאס ברחוב הערבי.
25/06/2015  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
מי שחלם על כך שעוד רגע קט ייחתם ההסכם בין אירן לבין המעצמות בנושא הגרעין, קיבל השבוע שיעור מעולה בשיטות האירניות לניהול מו"מ. המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, עלה לשידור ברדיו האירני שבוע לפני המועד האחרון לחתימת ההסכם והסביר, כי נושא הרצאתו הוא: לא-לא-לא. אירן - פסק חמינאי - לעולם לא תסכים להקפאה - גם אם זמנית - של המחקר הגרעיני שלה. ארה"ב רוצה להשמיד לחלוטין את תוכנית הגרעין האירנית. זה לעולם לא יקרה.
25/06/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
1. בראשית השבוע קראתי לא להפוך את ח"כ באסל גאטס לגיבור ומושא חדשותי עיקרי. זכותו - במיוחד כח"כ - להשתתף במשט מתריס נגדנו. לשם כך קיים מוסד החסינות הפרלמנטרית. מוכרחים לחרוק שיניים ולכבד את חופש הביטוי; בעיקר, אסור להתפרק רגשית. כל תגובה "זועמת", "כועסת", "יורקת" גידופים רק תקלע למטרה שלשמה עלה לדוגית-שטה-מלחיה-שניים-וחצי-והם-שונאים-אותנו. הוא למד מח"כ חנין זועבי שזה משתלם; בעיקר בשל התגובות ההיסטריות אצלנו.
25/06/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
ישראל מבטלת את היתרי הכניסה שהתכוונה לתת לפלשתינים תושבי עזה לביקור במסגדי הר-הבית. זאת, בעקבות שיגור הרקטה אמש מצפון רצועת עזה לעבר ישראל.
24/06/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
אם היו שמים עליו יד היום, על שמשון, עם יד על הלב – היה הפשלונר נאזק מיד ומושלך לבית סוהר עם פדופילים נורמטיביים ואנסים משוכללים בשל התעללות בבעלי חיים ופגיעה מורלית ומוסרית בזכויות נכסי צאן וברזל. לא חשוב כרגע שיש ביכולתו של שמשון לבתק בכל רגע את כל השרשראות בעולם ולהפיץ לכל הרוחות את כל ההשתלשלויות, הפרזולים, החירטוטים והקעקועים. שמשון, לידיעתכם, לא היה הודיני או מכשף תקשורתי ממולח כמו שההמונים, גם היום, נוטים לייחס לכל טייקון שאוחז בזרועותיו מוסדות ארץ ותזרים נהרות מזומנים. למרות מסע מואר בלפידים, התעללות מחושבת ושקולה בבע"ח, שהם יצורים, ממש כמו יזידים או ארמנים, בעלי זכויות מוכרות על-ידי מוסדות האו"ם - התנ"ך שלנו הפך אותו למנהיג העם היהודי, שופט מכובד שהציל את בני ישראל ואוי לאותה בושה. אוי, איזו דרך ארוכה ומייגעת הלכנו מאז - ולאן הגענו? היום כותבים סופרי ה'תנ"ך-ישראלי' שמצב בע"ח הוא מציאות של שואה. ממש במילה הזאת, האירופית, התיקנית, הממוסגרת, הגרמנית, הנאצית, יד אחת על הלב ויד בשם.
24/06/2015  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il