|   15:07:40
  עמי דור-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
מצפה רמון. עד מתי עיירת פיתוח? [צילום: פלאש 90]

קק"ל - המפתח לפיתוח הפריפריה

מי שמסוגל לפתור את הבעיות המעכבות את השלמת הפיתוח במצפה רמון, בירוחם ובפריפריה, היא קק"ל שבנתיב פעולה כזה תוכל לייצר לעצמה מעמד חדש של גוף ציבורי-פרטי הפותר בעיות לאומיות. לקק"ל יש ידע וניסיון בתחומי פריצת דרכים, הכשרת קרקע, פיתוח אתרי תיירות ויערות, וכן יכולת מוכחת בגיוס תרומות בעולם היהודי. תפקיד חשוב כזה פשוט תפור על קק"ל
13/01/2016  |   עמי דור-און   |   מאמרים   |   תגובות

בפריפריה הרחוקה מדינת ישראל מפלה במידה שווה בין כל אזרחיה ומזניחה את צרכיהם. ההיסטוריה של שני יישובים - מצפה רמון וירוחם - מוכיחה כי הטיפול הגרוע של רשויות השלטון בנושאי הפיתוח היישובי הוא, במקרים רבים, בין הגורמים להגדלת הפערים לרעת הפריפריה מול המרכז. בו בזמן מסתבר, כי כאשר גופים פרטיים מעורבים בנושא, טובים יותר הסיכויים לשרוד, להתרחב ולהצליח. במילים אחרות: סיכויי הצמיחה או הנסיגה תלויים בשלטון וכי ביוזמת השלטון ניתן להפריח ובהימנעותו מעשייה אפשר לגרום לדעיכה.

כדי להבין את הבעיה החמורה הזו ראוי להביא כמשל את הסיפור של מצפה רמון, שבו הממשלה מקבלת החלטות נכונות אך אינה מממשת אותן במין חוסר אכפתיות או היעדר יכולת ניהולית.

הסיפור מתחיל כך: במסגרת תוכנית לפיתוח כלכלי וחברתי של יישובי ה"טיפול הנקודתי", בהם גם מצפה רמון, כפועל יוצא מהחלטת הממשלה מס' 2485 מיום 05/11/2000 - כלומר לפני 16 שנה - במסגרת תוכנית של משרד התמ"ת ובאיגום תקציבים ממשרד התמ"ת, מע"צ וקרן קיימת סוכם, כי במצפה רמון יוקם מנחת מטוסים ומתחם תיירותי, כולל טרמינל לנוסעים, במרחק כארבעה קילומטרים מצפון לעיירה. סוכם אז על סלילת מסלול באורך של כ-1,400 מטרים המאפשר נחיתת מטוסי נוסעים בגודל בינוני. הפרויקט נועד לקדם את התיירות במצפה רמון, ולאפשר להגיע מהעיירה אל מרכז הארץ בטיסה בת כ-40 דקות. העבודות החלו בשנת 2002 והיו אמורות להסתיים תוך 20 חודש‏. זה לא קרה.

לקראת סוף 2004, בשלב גמר עבודות העפר כשהושקעו על-ידי קק"ל כ-13 מיליון ש"ח מהתקציב המיועד של 29 מיליון ש"ח, הוקפא המשך העבודות בגלל חוסר בתקציב התמ"ת כתוצאה מ"קיצוץ רוחבי" בתקציבי משרדי הממשלה. באותה עת היה פרויקט פיתוח המתחם התיירותי במצב של "אחרי תכנון מפורט" ובשלבי הכנה למכרז לביצוע. גם התקציב לפרויקט זה, שעמד על 6.5 מיליון ש"ח - הוקפא. נכון להיום המנחת שאמור היה להיות מחולל תעסוקה ופיתוח תיירותי, כולל הרחבת האוכלוסייה, עומד כאבן שאין לה הופכין, לאחר שהושקעו בו לריק מיליונים מכספי הציבור. כול פניות המועצה לגורמים הממשלתיים שהיו מעורבים ביוזמה התעופתית-תיירותית נותרו ללא מענה הולם.

מבחינה תקציבית לא מדובר על השקעה גדולה. משהו בסביבות 30 מיליון שקלים כולל עלות הטיפול בשיקום התשתית הקיימת במסלול המנחת שניזוקה בגשמי החורפים הרבים שעברו מאז. אבל מאז ועד היום לא נמצא התקציב, או שאף אחד במשרדי הממשלה לא חיפש אותו.

אילו היה המנחת פעיל היו מתרחשות שתי התפתחויות חשובות בעיירה. התיירות למצפה רמון הייתה פורחת ועמה גם מספר התושבים, והביקוש לרכישת מגורים בעיירה היה עולה. עם הגידול היו צומחות גם הכנסות העירייה ועמן היכולת להתרחב ולהתפתח. אבל גם זה לא קרה. היקף האוכלוסייה במצפה רמון היה ונותר כבר שנים לא מעטות על סביבות 5,000 תושבים.

ומה קרה במישור הפרטי? מאז אותה החלטת ממשלה לגבי המנחת שלא יצאה אל הפועל, השקיע היזם דוד לואיס בעל רשת "ישרוטל" 160 מיליון שקלים והקים את מלון "בראשית" המפואר על שפת המצוק. כיוון שהעסקים טובים, מתכוונים יזמי תיירות ומלונאות להרחיב את מתחם התיירות הזה, בעיקר נוכח העובדה שמשרד התיירות מממן חלק משמעותי מתקציב ההקמה.

תחילת היישוב במצפה רמון על גלגוליו השונים התרחשה ב-1951 במטרה ליישב עולים חדשים מצפון אפריקה ומרומניה. ב-1972 התגוררו במקום כ-1,400 תושבים בכ-300 משקי בית. היישוב ספג מהלומה כלכלית והיחלשות סיכויי הפיתוח עם סיום סלילת כביש הערבה ומעבר התנועה לאילת מהנתיב של מצפה רמון לדרך הערבה החדשה.

לאחר חתימת הסכם השלום עם מצרים תוכננה העברת הבסיסים הצבאיים מסיני ופתחת-רפיח למצפה רמון. לצורך כך הוקמו בעיירה שכונות חדשות צמודות קרקע למאות אנשי קבע. אבל בעקבות מבצע שלום הגליל השתנו פני הדברים ורוב אנשי הקבע נשלחו צפונה. ושוב נותר מצפה רמון מחוץ למסלול. החל בשנת 1990, עם קליטת העלייה מחבר העמים, המשיך היישוב להתרחב לאיטו.

מצפה רמון שוכנת על שפת מכתש רמון - המכתש הטבעי הגדול ביותר בעולם. הנוף הנשקף ממנה הפך את העיירה למרכז תיירות וחוויה מדברית, אבל בעיקר עבור ישראלים. כיוון שלא נמצא יזם פרטי ש"יתלבש" על המכתש, לא הפך האתר הטבעי הייחודי הזה ליעד ביקוש של תיירות עולמית, שהיה יכול להביא לגידול משמעותי באוכלוסייה ובפיתוח. בשנים האחרונות הגיעו למצפה אמנים מרחבי הארץ. חלקם הגדול התיישבו בעיירה בגלל ההטבות המשמעותיות במס הכנסה הניתנות לתושבי המקום.

בעיות דומות לאלה שלא אפשרו את פיתוח מצפה רמון אפיינו גם את העיירה ירוחם שהייתה שנים רבות במעמד של שכוחת-אל ושגם בה החלה ההתיישבות לפני קצת יותר מ-60 שנה, תחילה כמעברה קטנה לעולים מרומניה. כעבור שש שנים הצטרפו עולים ממרוקו, אירן והודו.

אחרי שנים של דריכה במקום ותפקוד לקוי של ראשי העיירה החליט שר הפנים דאז אופיר פינס להציב אישיות מן המעלה הראשונה בראש המועצה הממונה. האיש שבו בחר פינס היה האלוף במיל' עמרם מצנע, מי שהיה ראש עיריית חיפה ומועמד מפלגת העבודה לראשות הממשלה. מצנע פעל בכול כוחו וקשריו לשיפור מערכת החינוך ואיכות הסביבה וקידם פרויקטים לפיתוח תשתיות, ביניהם הקמת עיר הבה"דים (בסיסי הדרכה של צה"ל) באזור ירוחם. בשנת 2008 הושלמה בניית מכון טיהור שפכים מן המתקדמים בארץ ונבנה סכר באפיק שבו זרמו מי שיטפונות. המקום הפך לאגם נופש ותיירות.

אבל אליה וקוץ בה. נציגי השלטון לא מימשו את החזון של מצנע ולא דאגו להשלים את המלאכה. עיר הבה"דים אומנם מתקדמת, אבל מבחינת השלטון ירוחם כאילו לא קיימת. במקום לקבוע, כי עיר הבה"דים תהיה חלק מהמרחב המוניציפלי של ירוחם ותהווה מקור הכנסה לעיר, מתעלמים מירוחם. את המצב האבסורדי הזה מדגים היטב נושא הרכבת. בעיר הבה"דים כבר משלימים תחנת רכבת לשימושם של רבבות החיילים שיזדקקו לשירותיה. לעומת זאת אין תחנת רכבת בירוחם ותושביה שהיו יכולים להגיע במהירות למרכז הארץ נאלצים לנסוע לבאר שבע וממנה להתגלגל צפונה. האופציה הפתוחה כרגע - לנסוע לעיר הבה"דים וממנה ברכבת לתל אביב. כול הבקשות ההגיוניות שהציגו נציגי ירוחם בפני משרד התחבורה לא הועילו. בינתיים לא צפויה רכבת נוסעים בירוחם.

מי שמסוגל לפתור את הבעיות הקטנות האלה המעכבות את השלמת הפיתוח במצפה רמון, בירוחם ובפריפריה, היא קק"ל, שבנתיב פעולה כזה תוכל לייצר לעצמה מעמד חדש של גוף ציבורי-פרטי הפותר בעיות לאומיות. לקק"ל יש ידע וניסיון בתחומי פריצת דרכים, הכשרת קרקע, בניית מאגרי מים, פיתוח אתרי תיירות ויערות וכן יכולת מוכחת בגיוס תרומות בעולם היהודי למשימות אד הוק בישראל. לקק"ל יש גם תקציבים משמעותיים מתאימים. תפקיד חשוב כזה פשוט תפור על קק"ל, רק צריך לאפשר לקק"ל לעשות את המלאכה הנדרשת והיא תוכל לעמוד במשימה בהצלחה, כפי שעשתה שנים רבות בעבר לפני קום המדינה וגם לאחר מכן.

המאמר ראה אור לא מכבר ברבעון "קרקע" של קק"ל.
תאריך:  13/01/2016   |   עודכן:  13/01/2016
עמי דור-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קק"ל - המפתח לפיתוח הפריפריה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
13/01/16 16:31
2
רפי לאופרט
21/01/16 12:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הרש"פ, מחמוד עבאס, נשא בבית לחם נאום רב-משמעות, שהתקשורת העוינת התעלמה ממנו כמעט לחלוטין, כנראה מפני שאינו תואם את דמיונות-השלום שלה. קשה לשמאל לעכל, למשל, את הקביעה הנחרצת של אבו-מאזן, שלא יוותר על 'גושי ההתיישבות'. את כולם יצטרכו היהודים לפנות עד המתנחל האחרון, כמו ברצועת עזה!
13/01/2016  |  אליקים העצני  |   מאמרים
מה מבינים הארגונים ממר"צ ושמאלה בזכויות אדם? ובכן מסתבר שלאור הפרסומים האחרונים בעניין מסירת שמות של מוכרי קרקעות לביטחון הפלשתיני, הם, ארגוני השמאל בישראל אינם מבינים דבר וחצי דבר בזכויות אדם, אותן זכויות שהם נושאים על לשונם כאילו הם האב והאם של זכויות אלה.
13/01/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
במה צדקו ראשי החכמים בנושא ניבוי תוצאות ההינתקות? המהלך נצפה על-ידי הנביאים. מעניין לקרוא מה הייתה נבואתם. האם נוכל להקשיב לדברים שהם שומעים ברוח הקודש שלהם ומוסרים לנו אותה כתורה מהשמים? דברי ההבל הרבים להלן יראו לנו שאין לסמוך אלא על מערכון גששים זה או אחר.
13/01/2016  |  יוסף עוזר  |   מאמרים
לאחרונה פורסם כי חרב הקיצוצים בצה"ל מונף גם על הרבנות הצבאית. 'גזירה' זו יכולה להיות מוצדקת אם היא נעשית לטובת התייעלות, מודרניזציה וכד'. הרמטכ"ל מוביל מדיניות רב-שנתית לקיצוצי תקציב בחלק שאיננו קרבי במישרין, בצד הפחתת תקנים ושינויים בחוזי הקבע וכד'. ויישר חילו! ידיעה מלפני כחודשיים מפרטת: "הצבא מציע קיצוץ רוחבי של 6% בכלל המטות, זאת במסגרת התוכנית הרב-שנתית 'גדעון'. הקיצוץ ישפיע על הצנזורה, הרבנות הצבאית, הפרקליטות, חיל חינוך, המחלקה למדעי ההתנהגות, יחידת הגששים ועוד. בין השאר הביע עמדתו שאין צידוק לפרנס את 'גלי צה"ל' מתקציב משרד הביטחון, ויישר חילו! אכן, הסניגורים טוענים שמדינה הנמצאת במצור ומוקפת אויבים כישראל חייבת לקיים תחנת רדיו פעילה כ'ספאר' לשעת חרום, ואין זה מנידוננו כאן.
13/01/2016  |  ישראל רוזן  |   מאמרים
כיום מכהן במשרד החקלאות שר, שמרחיב את תחומי הנדיבות הכספית, כספי ציבור, שהופכת מקום קדוש לענף חקלאי, הזקוק למימון כספי. ועל הדרך הופכת אפילו אודיטוריום המשרת חיי תרבות בישוב עירוני כענף חקלאי הזקוק למימון.
13/01/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il