|   15:07:40
  מרדכי שחם  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

בסבך ביקורת הפרקליטות

במציאות המורכבת של השנים האחרונות, שאינה נעשית קלה יותר ביחסים בין השלטון והאזרח, הועלתה ונתחזקה הדרישה להקמת גוף ביקורת חיצוני לפרקליטות-המדינה ולפעולותיה
31/01/2016  |   מרדכי שחם   |   מאמרים   |   תגובות
יחסים בין השלטון לאזרח [צילום: אבי אוחיון]

משרד עורכי-הדין הגדול והפעיל ביותר בישראל הוא, מטבע הדברים, אותו משרד רב-פרקליטים המייצג את המדינה, על זרועותיה ומוסדותיה, והידוע כ"פרקליטות המדינה". מוסד זה, המהווה זרוע של המדינה, כשלעצמו, איננו רק רחב-היקף ורב-פעילות אלא גם רב-עוצמה ביכולותיו ובגופי-העזר המסייעים לו - כאשר כולם ניזונים מכוחות, מסמכויות וממקורות כספיים, אשר אין להם מתחרה בישראל.

במציאות המורכבת של השנים האחרונות, שאינה נעשית קלה יותר ביחסים בין השלטון והאזרח, הועלתה ונתחזקה הדרישה להקמת גוף ביקורת חיצוני לפרקליטות-המדינה ולפעולותיה, על-אף שורת גופי הביקורת אשר פעלו, ועודם פועלים, לגבי הפרקליטים, בפעילותם במסגרת הפרקליטות: האגף למשמעת בנציבות שירות המדינה (הפועל מכוח דיני המשמעת החלים על עובדי-המדינה), לשכת עורכי-הדין (האוכפת על עורכי-הדין בישראל את הוראות "חוק לשכת עורכי-הדין, תשכ"א-1961" ואת כללי האתיקה שהותקנו מכוחו), מבקר-המדינה (המוסמך על-פי "חוק מבקר המדינה, תשי"ח-1958"), וכן מערכת הביקורת של משרד-המשפטים, אשר הפרקליטות הינה חלק ממנו.

בעקבות הדרישה הציבורית והצעות-חוק שהועלו בנושא, הוקמה ופועלת, מאז אפריל 2014, "נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה" ("נבת"מ"), בראשות השופטת-בדימוס, הגב' הילה גרסטל - מי שכיהנה כנשיאת בית המשפט המחוזי מרכז ומי שהייתה מועמדת לכהונת שיפוט בבית המשפט העליון: אגף הביקורת בנציבות עוסק בביקורות מערכתיות, והאגף השני - בבדיקת תלונות פרטניות, הבאות מן הציבור ומכוונות כלפי פרקליטים הפועלים במסגרות מערך-התביעה.

לגבי חלקה ה"מערכתי" של הביקורת, התעוררו דעות וויכוחים סביב שאלת החלת הביקורת גם על פרקליט המדינה ואף על היועץ המשפטי לממשלה; אך עיקר הטענות והמחלוקות התעורר עם מחאות הפרקליטים, לגבי ביקורת "פרטנית" של הנציבות: לטענתם, אל לנציבות לעסוק בביקורת פרטנית, כנגד פרקליטים אישית, כדי שלא ייווצר "כלי לניגוח אישי" כלפי פרקליטים, אשר עצם קיומו מעודד הגשת תלונות-שווא והעלאת איומים-בתלונות מצד בעלי-עניין המתדיינים מולם; בכך נוצר כרסום ביכולתם של פרקליטים למלא את תפקידם, ועד כדי הרתעתם מהחלטות ומצעדי-פעולה נדרשים. לטענת נציגי הפרקליטים, אין מדובר בחששות-שווא, אלא במציאות קיימת, על ביטוייה הפוגעים.

הפרקליטים, במצוקתם, מאיימים בצעדי מחאה שונים, בדרגות חריפות העלולות לשבש את עבודת הפרקליטות, ואף גרוע מכך. מאידך-גיסא, נשמעות אזהרות שרת המשפטים לצעדי מנע ולתגובות נגד גם יחד.

המוצא, המוצע במאמר זה ליציאה מהסבך הקיים, מבוסס על מצע מגובש של הוראות חוק, אשר נחקקו בשנת תשס"ה-2005 כדי להסדיר בעיות דומות במישור היחסים המשולש (האזרח - הגוף השלטוני - עובד הציבור), ובמקרה המצוי הנזכר - בתחום תביעות נזיקין: תיקון מס' 10 ל"פקודת הנזיקין (נוסח חדש) שילב בתוכה את מערכת הסעיפים 7א - 7ו, המיושמת זה שנים, ואשר לפחות בחלקה עשויה להמציא מענה לשאלות רבות במחלוקת העכשווית, אם לא לכולן.
קטעים מהוראות חוק קיימות אלה, עם דברי הסבר שליוו את הצעת החוק מטעם הממשלה(!), יובאו כאן להלן.

אחריות המדינה והרשויות בדיני נזיקין
עובדי ציבור [צילום: AP]

עם כל זאת, צפה המחוקק גם מקרים, בהם יש לעובד עניין אישי לטהר את שמו, ואף להגן בעצמו על כבודו, מול תביעה שהוגשה בהקשר לפעולתו.

מוצדק להכיר במעמד המיוחד של עובדי ציבור, מאחר שהם חשופים לסיכוני אחריות עקב אפשרות ההיזק הנרחבת של הרשות
▪ ▪ ▪

עוד בשנת 2002 התפרסמה הצעת חוק מטעם הממשלה, לשילוב הוראות תיקון (מס' 10) ב"פקודת הנזיקין"; פקודה זו היא החקיקה המרכזית בתחום הנזיקין, אשר נועד להגן על נושאי "האישיות המשפטית" (בני-אדם, תאגידים רשומים ו...המדינה) בתור שכאלה. במבוא לאותה הצעת-חוק (מס' 6 בעמ' 134 לשנת תשס"ג), הוגדרו שתי סוגיות - הזהות, למעשה, לאלה שביסוד המחלוקת הנוכחית: "...ייחודה של הפעילות השלטונית של המדינה ושל רשויות ציבוריות... מעלה את בעיית אחריותן ואחריות עובדיהן..."; אף ששם דובר על תחום הנזיקין - המודל תואם גם לשאלת האחריות ב"משולש" שביסוד ענייננו (האזרח - הגוף שלטוני - עובד הציבור).

בהצעת חוק-התיקון הנ"ל, שמטעם הממשלה, הוצע "להרחיב את חסינותם של עובדי הציבור מנימוקים אלה: מוצדק להכיר במעמד המיוחד של עובדי ציבור, מאחר שהם חשופים לסיכוני אחריות עקב אפשרות ההיזק הנרחבת של הרשות; עובדי הציבור חשופים ללחצים בדרך של הגשת תביעות אישיות בלתי מוצדקות או איום בהגשת תביעות כאלה, דבר העלול להשפיע על תפקודם ולשבש את פעילותה של הרשות הציבורית...."; זאת - עם נימוקים נוספים, המאפיינים את תחום הנזיקין. ובהמשך, בהקשר לתחום הנזיקין, אך בהתוויית בסיס עקרוני:

"עם זאת, לא ניתן להסתפק רק בהקניית חסינות לעובדי הציבור ויש להשלים את ההסדר משני היבטים: הראשון - הדאגה לכך שהנפגע מפעולת עובד הציבור יזכה לפיצוי (=בענייננו: יזכה לטיפול ראוי, עם תיקון לפי הצורך); והשני - מניעת אדישות של עובד הציבור לדרך פעולתו, לאחר שהוסר החשש מפני תביעה אישית בנזיקין (=בענייננו: הגשת תלונה אישית)".

"לעניין ההיבט השני", הוסיפה עוד הצעת-החוק במבוא שם, " ש לציין כי ...קיימות בדינים אחרים הוראות החלות על עובדי הציבור, כמו, למשל, במישור הפלילי (ר' למשל סעיפים 277 עד 280, 284 ו-285 לחוק העונשין, התשל"ז-1977), ובמישור המינהלי שבו קיים דין משמעתי מיוחד החל על עובדי ציבור. ומעבר לכך: עובד אשר התרשל באופן חמור, צפוי לפי החוק המוצע לכך שהמדינה או הרשות הציבורית, שפיצתה את הנפגע (=בענייננו: תיקנה ליקוי או עיוות שנתגלה) - תחזור אליו בתביעת שיפוי ( =בענייננו: תמצה את הדין עם העובד האחראי)".

בעקבות תיקון מס' 10 ל"פקודת הנזיקין" בחקיקת הכנסת בשנת תשס"ה-2005, קובע סעיף 7א, שנתווסף לפקודה, כי "לא תוגש תובענה נגד עובד ציבור על מעשה שעשה תוך כדי מילוי תפקידו השלטוני כעובד ציבור, המקים אחריות בנזיקין; הוראה זו לא תחול על מעשה כאמור שנעשה ביודעין מתוך כוונה לגרום נזק או בשוויון נפש לאפשרות גרימתו במעשה כאמור". בהוראה זו דלעיל "אין... כדי לגרוע מאחריותה של המדינה או של רשות ציבורית... לפי כל דין".

על-פי סעיף 7ב של החוק המתוקן, הוסדר כי תביעה, שהוגשה כלפי עובד המדינה, תוסב לתביעה כנגד המדינה עצמה; בדומה - מסדיר סעיף 7ג שם את ההסבה של תביעה לרשות הציבורית, כאשר הוגשה במקורה כנגד עובד הרשות.

עם כל זאת, צפה המחוקק גם מקרים, בהם יש לעובד עניין אישי לטהר את שמו, ואף להגן בעצמו על כבודו, מול תביעה שהוגשה בהקשר לפעולתו; למקרים כאלה נועד סעיף 7ד של החוק, לפיו העובד "רשאי להצטרף כנתבע לתובענה שהוגשה... בשל מעשה שהיה אחראי לו אלמלא הוראת" החסינות שבסעיף 7א הנ"ל, "או לשמור ...על מעמדו כנתבע בתובענה שהוגשה נגדו".

להשלמת ההסדר הכולל בנושא, קובע סעיף 7ו של "פקודת הנזיקין", כי המדינה (או הרשות הציבורית, לפי המקרה) זכאית כלפי העובד לפיצוי ממנו (אם נמצא כאחראי בנזיקין כלפיה), או לשיפוי ממנו (אם נאלצה לשלם לתובע, עקב מעשה שעשה העובד), וכל זאת - במקרה שבו "פעל עובד ציבור בסטיה חמורה מהתנהגות ראויה של עובד ציבור", אך רק במקרה כזה.

ההסדר שבחוק כבסיס לביקורת
אין חסינות

מי שטוען לפגיעה, ומעלה תלונה בהקשר לעניינו - די לו בבירור ביקורתי-מערכתי, ובהעדר סיבה מבוררת - אין הוא זכאי לעמוד על בירור אישי-פרטני
▪ ▪ ▪

מערכת סעיפי-החוק, שנחקקו על-ידי הכנסת ב-2005 להסדרת היחסים ההדדיים בין המדינה והרשויות לבין עובדיהן, ובין אלה לבין כל מי שניזוק מפעילותם (בין עקב מעשה ובין עקב מחדל) - פורטה בפרק הקודם, עם סעיפים 7א - 7ו של "פקודת הנזיקין". הסדר מורכב ומפורט זה ראוי לשמש כבסיס (ולפחות כ"מקור השראה") להסדרת הנושא העכשווי של ביקורת פרקליטות המדינה ופרקליטיה (עם המייצגים הרשותיים ה"נילווים"); זאת, במיוחד כאשר עיקר המחלוקות הנוכחיות נסב על המישור "הפרטני" של בירור תלונות אישיות כנגד פרקליטים, ובמיוחד - באשר פעילותם של פרקליטי המדינה הינה, לרוב וככלל, פעילות משולבת במערכת-הפרקליטות, ואף מהווה חלק מפעילות המערכת (למעט מקרים של סטייה-רבתי).
המערכת המדוברת חייבת, ממילא, להתמודד עם טענות (ואף תביעות) של הטוענים לנזקים עקב פעילותה, וכעניין של עקרון ומעשיות גם יחד - היא גם חייבת, ממילא, לגבות את שלוחיה - פרקליטיה, ככל הניתן (לפחות - בהעדר סיבה ברורה ומוצדקת להתנער ממעשה או ממחדל חריגים).

מי שטוען לפגיעה, ומעלה תלונה בהקשר לעניינו - די לו בבירור ביקורתי-מערכתי, ובהעדר סיבה מבוררת - אין הוא זכאי לעמוד על בירור אישי-פרטני. אם המערכת נטלה על עצמה לעמוד מול תלונתו כ"כתובת" של ביקורת מערכתית: חזקה על הרשות, כי תברר ותמצה את הדין מול כל עובד-מערכת אשר יימצא - בבירור פנימי - כאחראי למעשה או למחדל, עקב סטייה של ממש מצדו, מהוראות מחייבות. בהקשר זה, נראה כי די והותר בעולה מסעיף 7ו של "פקודת הנזיקין", עם "הסבתו" התואמת לענייננו, כאמור גם בסוף הפרק הקודם, וכן - כאמור בסיפא של אותה הוראה מסעיף 7א שם: החסינות על עובד הציבור לא תחול - והוא יהיה חשוף לבירור ולהליכים אישיים - לגבי כל "מעשה אשר נעשה ביודעין מתוך כוונה לגרום נזק, או בשוויון נפש לאפשרות גרימתו במעשה כאמור", או שנעשה "בסטיה חמורה מהתנהגות ראויה של עובד ציבור".

האם לא יהיה בכך די, מבחינת כל נפגע, לרבות כל נפגע אפשרי?! האם אין מקום לפחות לתקופת ניסיון של הפעלת מערכת עקרונות וביקורות כזו, ולו לתקופת ניסיון, בה ייבחנו יישומיה כבר במהלכה?! האם אין מקום לנסות מערכת מוצעת-קיימת זו, הן לשיקום האמון הפגוע של הציבור במערכת והן לחיזוק אמונם ההכרחי של הפרקליטים, אישית, במערכת שהם משרתים!?

והלא עיקר הרגישות של הציבור, והדרישה לביקורת בתחום המדובר, נובעות מהפער הגדול בין כוחה של המערכת מול כוחו של הפרט; התנערות של המערכת מגיבוי עובד-המערכת, משמיטה חלק ניכר מבסיסן של הטענות, במידה שהופנו כנגד אותו עובד, ואף מותירה אותו חשוף להתמודדות מול גורמים, העשויים לגייס לטובתם בעלי-מקצוע ואמצעים, אשר במישור שבין המתלונן והפרקליט הבודד... יהפכו את "קערת" פער-הכוחות על פיה!

ביסוס מעמדה ופעילותה של נציבות-הביקורת?

תקנות [צילום: AP]

אם תעוגן סמכות הביקורת של הנציבות דווקא בחוק - די אם יכלול את ההוראה, כי "תוקם נציבות לביקורת פרקליטות המדינה ולביקורת פעילות הפרקליטים המייצגים את המדינה והרשויות הציבוריות; הרכבה, תפקידיה וסמכויותיה של הנציבות - ייקבעו בתקנות".

בכך גם תובטח הגמישות המתבקשת, לפחות בראשית דרכה של הביקורת, להתאמת תקנות שרת-המשפטים לנובע מהניסיון המצטבר, על לקחיו.
עם זאת יש לקוות, כי ניתן יהיה להסתפק בהתאמות המתבקשות, שתיעשינה במסמכי-היסוד המינהליים, המסדירים עד כה את מעמד הנציבות ופעולתה.

כל זאת ברוח של הבנה והתחשבות הדדית, הן מצד העומדים בראש המערכת והן מצד הפרקליטים, העומדים ב"חזית" הפעילות, ואשר הגישה הממלכתית מחייבת גם אותם, כנורמה הנוהגת אף במילוי תפקידם.

מבחינה מעשית יוזכר, כי הסדר ראוי ומכובד, המתחשב בקשייהם וברגישותם של כל הנוגעים בדבר, כולל ציבור הנפגעים הקיים והאפשרי ודעת-הקהל שברקע, עשוי לתרום, בראש וראשונה, דווקא לפרקליטים ולעבודתם הקשה והאחראית, ולפחות בעקיפין - גם לטובת הכלל.

תאריך:  31/01/2016   |   עודכן:  31/01/2016
מרדכי שחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בביתי הספר למנהל עסקים נותנים לך כלים אמפיריים להתמודד עם בעיות כלכליות ואף כלים לפתרונן בתנאי אי-וודאות וסיכון, מלמדים אותך להשיא את הפדיון, חישובי מינימום ומקסימום, תפוקות שוליות ועלויות שקועות, אולם את העיקר כנראה שכחו ללמד וזה איך פועל האגו האנושי ובמיוחד של בעלי עסקים, אשר לעיתים פועלים לא תמיד לטובת העסק שלהם אלא בעיקר לרעת העסק של המתחרים שלהם.
31/01/2016  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
מהומת אלוהים. אמ"י בחרה באריאל זילבר לפרס על מפעל חייו ביצירה המוזיקאלית שלו. השמאל אשר ללא ספק שולט במדיה, על-אף שהובס בקלפי, הפעיל את שופריו, לדעת השמאל אריאל לא ראוי לפרס בשל דעותיו ובשל התבטאויותיו.
31/01/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בדיפלומטיה הממסדית המוכרת, שגרירים מתמנים על-ידי ממשלות שבוחרות את האדם שראוי לדעתן לייצג את מדינתם בחו"ל.
31/01/2016  |  מתי דוד  |   מאמרים
נכנסתי לחנות מכשירי כתיבה להחליף מוצר שקניתי יום קודם לכן, מסוג של ניר דבק אחד לשני. אותו יצרן. אותו המחיר, אך הקופאית אמרה "לא ניתן. השתמשת בקופון, והמחשב אומר שזה בלתי אפשרי".
31/01/2016  |  ארי בוסל  |   מאמרים
שר החוץ הצרפתי לורן פאביוס הודיע בסוף השבוע כי צרפת מתכוונת לנסות ולכנס ועידת שלום בינלאומית בשבועות הקרובים כדי להתניע מחדש את המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים והוסיף כי אם היוזמה תיכשל, צרפת תכיר במדינה פלשתינית.
31/01/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il