|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

להפנים את פנמה

חשיפת מיליוני המסמכים על הקמת מקלטי מס באמצעות משרד עורכי דין מפנמה, היא הזדמנות טובה להפנות את תשומת הלב לטבעת המתהדקת סביב מעלימי המס - כולל בישראל
08/04/2016  |     |   מאמרים   |   תגובות
מותר להקים, אסור להסתיר

בעקבות הגלובליזציה
רשויות המיסים בחלק גדול ממדינות העולם החלו לחשוש, כי היכולת לנהל השקעות מחוץ למדינת התושבות, תוביל לתכנון מס אסור והתחמקות מתשלום מס במדינת התושבות. בכדי להתגבר על חששם, החלו מדינות העולם לשתף פעולה בתחום המיסוי, לרבות באמצעות חילופי מידע בין המדינות

המידע יתחיל לזרום
ביוני 2014 חתמה ישראל על הסכם בילטראלי עם ארה"ב בדבר יישום חוק הפטקא, לפיו רשות המיסים בישראל תקבל מידע על-אודות חשבונות המנוהלים על-ידי אמריקנים מהגופים הפיננסים במדינה, ותעביר אותם לרשויות המס בארה"ב. ההסכם הוא כאמור בילטראלי, וגם ישראל יכולה לקבל מארה"ב מידע על-אודות חשבונות המנוהלים בארה"ב על-ידי ישראלים. המידע יתחיל לעבור בספטמבר הקרוב

הזדמנות טובה ויעילה
נראה, כי לא יעבור זמן רב עד שרשות המיסים בישראל תהיה חשופה לרוב המידע הפיננסי העולמי של תושבי ישראל. המידע הופך להיות שקוף, ועל כן העובדה שרשות המיסים מאפשרת גילוי מרצון, היא הזדמנות טובה ויעילה למנוע הליכים פליליים קשים נגד נישומים שהתחמקו ממס באמצעות ניהול חשבונות והשקעות מחוץ לישראל

בשבוע האחרון אי-אפשר היה שלא לשמוע על פרשת "פנמה ליקס", בה הודלפו 11 מיליון מסמכים המעידים על נכסים וחברות רבות שהוקמו בפנמה. מספר רב של רשויות מס במדינות שונות חוששות שמא חייבים במס "הסתירו" נכסים והקימו חברות בפנמה כדי להתחמק מתשלום מס. יובהר, כי עצם החזקת נכסים והקמת חברה בפנמה אינן מהוות עבירה, כל עוד הדברים מדווחים ומשולם מס עבור הרווחים על-פי חוק.

מספר מדינות כבר פתחו בחקירות מס בעקבות המסמכים המודלפים, וגם אצלנו צוטט מנהל רשות המיסים, משה אשר, באומרו: "נעבור על הרשימה שם שם, נבדוק אותם, ונעמת את זה אל מול הדיווחים שיש אצלנו".

על-רקע דברים אלה, ברצוננו להזכיר, כי למרות שבפרשת פנמה המסמכים הודלפו שלא בדרך ראויה, מדינות רבות מבצעות צעדים משמעותיים כדי ליצור מצב בו רשויות המס בעולם יחלקו מידע כדי למנוע תכנוני מס אסורים והסתרת נכסים.


המדינות מחליפות מידע


מתוך הבנה שלא רחוק היום שבו המידע שרשויות המס בארץ יהיו חשופות אליו יהפוך לרחב מאוד ויכלול מידע גלובלי לגבי נישומים, וכדי לעודד גילוי מרצון של נישומים בעלי נכסים שאינם מדווחים לרשויות המס, פרסמה רשות המיסים נוהל לגילוי מרצון לדיווח על נכסים אלו, תוך התחייבות הרשות שלא לפתוח בהליך פלילי כנגד הנישום.

תהליך הגלובליזציה הפך את העולם לזירת מסחר אחת. עסקות בינלאומיות מתרחשות כל הזמן והיכולת לנהל עסקים ועסקות "מרחוק" הפכה לאפשרית וקלה. כחלק מכך, רבים מדיירי העולם מנהלים השקעות מחוץ למדינת התושבות שלהם, הן אם מדובר באדם יחיד והן אם מדובר בתאגידים.

רשויות המיסים בחלק גדול ממדינות העולם החלו לחשוש, כי היכולת לנהל השקעות מחוץ למדינת התושבות, תוביל לתכנון מס אסור והתחמקות מתשלום מס במדינת התושבות. כדי להתגבר על חששם, החלו מדינות העולם לשתף פעולה בתחום המיסוי, לרבות באמצעות חילופי מידע בין המדינות.

מדינת ישראל החלה לשתף מידע עם מדינות אחרות כבר לפני שנים רבות במסגרת אמנות למניעת כפל מס, אך המטרות של האמנות הללו היו למנוע מהנישום לשלם מס כפול במדינת התושבות ולמדינה בה מנוהלת ההשקעה או הפעילות. כעת, מדינות העולם מבקשות להיעזר בסעיפי חילופי המידע כדי למנוע התחמקות ממס במדינת התושבות.

אחת מאבני הדרך המשמעותיות ביותר בנושא שיתוף המידע בעולם נוצרה בשנת 2010 בארה"ב, אז חוקק בארה"ב ה-Foreign Account Tax Compliance Act ("חוק פטקא"). מטרתו הייתה למנוע מתושבי ארה"ב להתחמק מתשלום מס בארה"ב באמצעות ניהול השקעות מחוצה לה.

חוק הפטקא קבע, כי על גופים פיננסים שאינם אמריקניים, להעביר לרשויות המס בארה"ב מידע על חשבונות מנוהלים על-ידי אמריקנים. כדי לחייב גופים פיננסים לשתף פעולה עם החוק, נקבע, כי ארה"ב תוכל לנכות 30% מכל תקבול ממקור אמריקני שיועבר לגופים פיננסיים שלא יפעלו בהתאם לחוק הפטקא.


גם ישראל שותפה


ביוני 2014 חתמה ישראל על הסכם בילטראלי עם ארה"ב בדבר יישום חוק הפטקא, לפיו רשות המיסים בישראל תקבל מידע על-אודות חשבונות המנוהלים על-ידי אמריקנים מהגופים הפיננסים במדינה, ותעביר אותם לרשויות המס בארה"ב. ההסכם הוא כאמור בילטראלי, וגם ישראל יכולה לקבל מארה"ב מידע על-אודות חשבונות המנוהלים בארה"ב על-ידי ישראלים. המידע יתחיל לעבור בספטמבר הקרוב.

אבן דרך נוספת נוצרה בנובמבר 2015, כאשר חתמה ישראל על אמנה מולטילטרלית בדבר סיוע מנהלי הדדי בענייני מס. האמנה פותחה על-ידי OECD ככלי לשיתופי פעולה בתחום המיסים. על-פי האמנה, בין המדינות החתומות עליה, תתאפשר החלפת מידע בין המדינות בשלושה אופנים: לאור בקשה ספציפית של מדינה אחרת; החלפת מידע אוטומטית בהתאם להסכמה הדדית של אותן מדינות; החלפת מידע וולונטרית: מדינה תשלח לאחרת מידע שלדעתה יכול להיות רלוונטי לה.

OECD גם פיתח תקן אחיד לאיסוף המידע הפיננסי במדינות החברות לצורך חילופי מידע בין-מדינתיים למטרת אכיפת מס, התקן נקרא Common Reporting Standard. הוא כולל גם הסכמים בין מדינות שונות וקובע, בין היתר, נהלי החלפת מידע אוטומטים בין המדינות אשר אימצו אותו. יישומו בישראל אמור להתחיל בסוף 2018.


הפתרון: גילוי מרצון


נראה, כי לא יעבור זמן רב עד שרשות המיסים בישראל תהיה חשופה לרוב המידע הפיננסי העולמי של תושבי ישראל. המידע הופך להיות שקוף, ועל כן העובדה שרשות המיסים מאפשרת גילוי מרצון, היא הזדמנות טובה ויעילה למנוע הליכים פליליים קשים נגד נישומים שהתחמקו ממס באמצעות ניהול חשבונות והשקעות מחוץ לישראל.

הנוהל מאפשר לנישומים לפנות לרשות המיסים, לדווח על הכנסות והון שלא דווחו ולשלם את המס כדין בגין אותם הכנסות והון. רשות המיסים מתחייבת כאמור שלא לנקוט הליכים פליליים כנגד מי שיפעל בהתאם להוראות הנוהל. הגילוי צריך להיות כן ולהיעשות בתום לב, המידע המובא בבקשה צריך להיות כזה שלא היה ידוע לרשות המיסים קודם לכן, ולא נוהלה חקירה של רשות המיסים או של משטרת ישראל בדבר אותו מידע. הנוהל לא חל על הכנסה שמקורה בפעילות לא חוקית.

במקביל לפרסום הנוהל, פרסמה רשות המיסים הוראת שעה שהעניקה שתי אפשרויות נוספות להגשת בקשה לגילוי מרצון: בקשה אנונימית ובקשה במסלול מקוצר, כאשר סך ההון אינו עולה על 2 מיליון שקל וכשההכנסה החייבת ממנו אינה עולה על 500,000 שקל. הוראת שעה זו אמורה לפוג ב-30.6.16.

על-פי כל האמור לעיל, נראה, כי הליך של גילוי מרצון מהווה כרגע את האפשרות הטובה ביותר כדי להכשיר את עוולות העבר ללא חשש מניהול הליך פלילי.

הכותב עוסק במיסים במשרד גרוס-קליינהנדלר-חודק-גרינברג-הלוי.
תאריך:  08/04/2016   |   עודכן:  10/04/2016
עו"ד יניב ארליך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להפנים את פנמה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שבץ חלובה
8/04/16 23:13
2
צחוק עצוב
9/04/16 02:36
3
שבץ חלובה
9/04/16 08:00
4
מסעודה משדרות
9/04/16 08:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השכם והערב עולה טענה של משפטנים, אישי ציבור ואחרים בנוגע לאמון הציבור במערכת המשפטית, בפרקליטות ובבתי המשפט. צד שעמדתו נוגדת להחלטה שיפוטית ואינה מתיישבת עם תוכנית טלוויזיה המנסה להפריך את האני מאמין שלו, טוען לפגיעה באמון הציבור, לחוסר אחריות, לסכנה לדמוקרטיה ושאר חזיונות אפוקליפטיים. לשון אחר: אם עמדתי תתקבל - משמע שהמערכת היא ללא דופי; ואם לאו - מדובר בפגיעה במערכת השיפוטית, בדמוקרטיה ובאמון הציבור. בקיצור: אני ואפסי עוד.
08/04/2016  |  עו"ד ראובן דינור  |   מאמרים
איילת שקד תוקפת בצורה חסרת תקדים את ביהמ"ש העליון הפרקליטים ממשיכים לנסות לחסל את הביקורת עליהם שי ניצן אינו מבין את מהות חופש הביטוי
08/04/2016  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
תחילה גילוי נאות: הימרתי בגאווה רבה על כך שקצב ישוחרר, וטעיתי בגדול! בענק!! וגילוי נאות נוסף: בניגוד לרוב רובם של המחווים את דעתם על קצב ומעשיו, אני קראתי את מאות עמודי פסקי הדין, ואלפי העמודים של הפרוטוקולים שפורסמו.
07/04/2016  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
בעקבות הפיגוע בבריסל פרץ אצלנו, כרגיל, ויכוח פוליטי האם הטרור שהיה בבריסל, זהה לטרור הפלשתיני המופעל נגדנו, שעכשיו הוא מתבטא בעיקר בסכינים. ראש הממשלה ייצג עמדת קצה אחת ולפיה אין כלל הבדל בין השניים; לעומתו הוצגה עמדת קצה נגדית הטוענת שיש הבדל מהותי בין השניים: בעוד שהפיגוע בבריסל של דאעש הוא דתי במהותו, הרי שהטרור הפלשתיני הוא לאומי במהותו ולא דתי. וכמו תמיד, אין רק שחור ולבן, והנושא מורכב ורב גוונים. נתחיל מהדבר הברור ביותר והוא המשותף בין הטרור של אל-קאעידה, דאעש וארגוני הג'יהאד העולמי האחרים לבין הטרור של הפלשתינים, כלומר של החמאס, ארגון פתח וארגונים אחרים: זה טרור וזה טרור במובן המקובל של רצח אזרחים חפים מפשע בכוונה, במזיד, ללא הבחנה בין נשים, ילדים וזקנים: בין אם זה בנשק חם, בחומרי נפץ, בסכינים, ברקטות. אבל במשותף המהותי הזה יש גוונים של הבדל. ארגוני הג'יהאד אינם זקוקים לתירוצים או הצדקות מדוע הם רוצחים אזרחים חפים מפשע. הם לא נזקקים לשום "לגיטימיות" לביצוע מעשי הזוועה שלהם. הפלשתינים לעומת זאת (בעיקר ארגון אש"פ, שבמרכזו תנועת פתח) ניסו תמיד למצוא "לגיטימיות" למעשי הזוועה שלהם. והיא זאת: אנחנו נתונים במאבק "לשחרור לאומי", אנחנו נאבקים ב"כובש", אנחנו מגלמים את ה"התנגדות" לכוח כובש קולוניאלי.
07/04/2016  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
לפני שנים כאשר הייתי צעיר ויפה, נחוגו ימי העצמאות ברוב עם על במות מאולתרות, בכל ישוב בעל נפח מספיק. החגיגות היו מבוססות על כשרונות מקומיים, מתנדבים לרגע, ותנועות הנוער. היו גם מצעדי יום העצמאות שמלאו את ליבנו גאווה על ההישגים שהגענו אליהם תוך תקופת זמן כה קצרה.
07/04/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
הימין הקיצוני מסנדל את בנימין נתניהו וגורם לסירובו המוחלט לקידום מהלכים מדיניים, שעשויים לתרום לפדות מהגיהנום של האפלה במנהרות של עזה את החטופים, שעלולים להיהרג כתוצאה מהפצצות של צ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il