|   15:07:40
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

"ספירה" ולא "קריאה"

ספירת העומר שונה מתפילה. בתפילה יש חובה לקרא ולכוון בכתוב, אבל בספירת העומר הפעילות הנדרשת היא "ספירה" ולא "קריאה" כפי המובא בספר דברים: "שבע שבתות תספור לך, מהחל חרמש בקמה (מיום קצירת העומר שהיא ראשית הקציר) תחל לספור שבעה שבועות"
19/05/2016  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   תגובות
ספירת העומר באוטובוס [צילום: דבורה גינזבורג]

חג הפסח מאחורינו וכבר פנינו מועדות לתחנה הבאה בשרשרת המועדות לחג השבועות.

הימים המחברים בין חג הפסח - חג החרות לחג השבועות - חג הביכורים הם ימי ספירת העומר. יום לאחר צאת עם ישראל מארץ מצרים החלה הספירה לקראת מתן תורה. ארבעים ותשעה ימים, שבעה שבועות וביום החמישים ניתנה התורה במעמד הר-סיני. בימי קדם, התקופה שבין פסח לעצרת הייתה תקופה של ימי שמחה וחג. הרמב"ן מציין בפירושו על מצוות ספירת העומר שימים אלו היו כמו חול המועד אחד ארוך: "והימים הספורים בינתיים כחולו של מועד בין הראשון והשמיני בחג...ולכן יקראו רבותינו ז"ל בכל מקום חג השבועות עצרת כי הוא כיום שמיני של חג" (ויקרא כ"ג, ל"ו).

מצוות ספירת העומר היא היחידה בתורה הדורשת פעילות יומיומית במשך שבעה שבועות שלמים. אם שכחת לברך יום אחד ביטלת את המצווה ואין טעם להמשיך לספור בהיות וכתוב: "שבע שבתות תמימות תהיינה" (ויקרא כ"ג, ט"ו) כפי שקבע את בעל הלכות גדולות בספרו (הלכות מנוחות קל"ג, ע"ג).

ספירת העומר שונה מתפילה. בתפילה יש חובה לקרא ולכוון בכתוב, אבל בספירת העומר הפעילות הנדרשת היא "ספירה" ולא "קריאה" כפי המובא בספר דברים: "שבע שבתות תספור לך, מהחל חרמש בקמה (מיום קצירת העומר שהיא ראשית הקציר) תחל לספור שבעה שבועות" (פר' ט"ז, ט').

מדוע נקטה התורה בלשון זו, 'מהחל חרמש בקמה', ולא הורתה בפירוש על התאריך ששה עשר לחודש ניסן?

יש המסבירים זאת בשם האר"י הקדוש שחכמי הקבלה הכניסו כוונות משלהם. התורה רצתה להסב את תשומת לבנו למהות ותוכן המצווה של 'שבעה שבועות תספור לך' כמו שאיכר זורע את שדהו חורש ומשקה, מנכש ומדשן, ויודע שכל אלו אינם אלא שלבים להגיע לתוצאה המיוחלת של צמיחת התבואה ולאחריה הקצירה, כפי האמור בתהילים: "הלך ילך ובכה נושא משך הזרע, בא יבא ברינה נושא אלומותיו" (קכ"ו, ו'). כך צריך האדם לדעת שלא די באמירת ספירת העומר, אלא עליו לבנות את השלבים, לטרוח ולעבוד עד שיגיע לשלימות יום החמישים, כי ספירת העומר אינה אמירה סתמית תכליתה לטהר, לקדש ולתקן את נפשותינו מכל סיג ופגם.

מעין דברים אלו מובא בפירושו של הרב שמשון רפאל הירש על ספר דברים על אתר. בזמן שעם ישראל חגגו את חג תקומתם בחודש האביב בחג הפסח, כבר הבשילה השעורה בשדות שהיא מצפה לחרמש 'מהחל חרמש בקמה' זו התכלית אצל עמים אחרים. שאיפתם הלאומית היא: חרות, עצמאות, אדמה...עם הקציר מתמלאת כל שאיפתם. ואילו ישראל מתחילים רק עתה לספור, הם סופרים את הימים והשבועות עד ליום שבו הם מקבלים את האוצר הגדול, אשר נותן טעם וחשיבות לחרות, לעצמאות, לשדות ולכרמים. בלעדי האוצר הרוחני אין ערך לנכסיו הגשמיים של העם.

יש צביעים על-כך שרבים יסו לראות בחגים אלו פסח, שבועות וסוכות כחגי טבע או כחגים חקלאיים - חג הקציר, חג האסיף, חודש האביב וכו', ועל-כן נקטה התורה את ביטוי 'מהחל חרמש בקמה' להביע את החשיבות והערך בחגים אלו. ניתן לראות זאת גם באופי החקלאי של התקופה שבה היו יוצאים כולם לקציר התבואה כאשר חלק מהעמלים בשדות היו נשארים ללון במקום תחת כיפת השמים כפי המתואר במגילת רות.

קצירת היבול הביאה שמחה לעובדים בשדות כדברי נעים זמירות ישראל: "הזורעים בדמעה ברינה יקצורו" (תהילים קכ"ו, ה'). התקופה שבין פסח לעצרת תקופת האביב זמן של פריחה ויופי בטבע המתאימים לדברי הרמב"ן לימי חול-המועד ארוך. מבחינה רוחנית - ימי ספירת העומר מהווים פסק זמן קצוב ומוגדר המוקדש להזדככות עצמית ותיקון המידות. ימים של ציפייה, התעלות והתקדמות רוחנית עד למרום הפסגה יום מתן תורה.

תאריך:  19/05/2016   |   עודכן:  19/05/2016
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לרגל "יום הנכבה" ראיינו ב"קול ישראל" פרופסור פלשתיני, שתמצת את תחושתו כלפי מדינת אזרחותו, ישראל, במלים: 'אני מרגיש כמי שנאנס'. המראיינת, לבטח ממחנה השלום, חפרה וחפרה להוציא מן האיש שביב תקווה לדו-קיום, ולא הצליחה. ובאמת, איך תוכל להצליח במקום ששמחתו של האחד היא אבלו של האחר, ולהפך? שאלתי את עצמי, האם המצב הדלקתי הזה, שכבר נמשך 68 שנים, הוא יחיד במינו בעולם, ואם כן - למה?
19/05/2016  |  אליקים העצני  |   מאמרים
במסגרת ניהול הערר בפניה, נדרשה (4.5.16) ועדת הערר לשאלה האם ובאלו מצבים היא רשאית לאשר פשרה שמשמעותה הפחתת החיוב בהיטל השבחה. זאת, לשם החלטה בבקשת הצדדים לאשר הסכם פשרה, שמשמעותו הפחתה משמעותית של גובה החיוב (מ-7.75 מיליון שקל ל-2.25 מיליון שקל). בבסיס הרצון לאשר פשרה עמדו סיכונים משפטיים הכרוכים בניהול הערר, שהתייחסו בין היתר ליישום הלכות ותיקות ומתפתחות (קנית, הוניגמן ובר-יהודה) שרק לאחר מתן החלטת הביניים הנדונה, נסתם עליהן הגולל על-ידי בית המשפט העליון (10.5.16).
שנים של עבודה ומאמץ, כמה זמן ואנרגיה אנו משקיעים בבניין האישיות שלנו. כבר מגיל צעיר יחסית, שבו אנו מתחילים להיות מודעים לעצמנו, אנו חושבים על שכלולו של עולמנו הפנימי והנגזרות הרבות שיש לכך - על אלו מידות לעבוד, מה צריך לתקן, אלו כישורים לפתח ולשכלל, ממה צריך להיזהר וכו'. זהו תהליך אינסופי שמלווה אותנו כל החיים.
18/05/2016  |  הראלה ישי  |   מאמרים
1. הואיל והאלוף יאיר גולן, שהעז ברוב כסל להשוות בין שני מצבים שאינם בני השוואה: התנהלות העם היהודי כאן ועכשיו, מול "תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו בגרמניה לפני 70, 80 ו-90 שנה", לא פירט למה כיוון המשורר, לא נותר לנו אלא לברר מה באמת התרחש בשנים 1946, 1936 ו-1926?
18/05/2016  |  מנחם רהט  |   מאמרים
אינני מבין על מה השמחה או על מה המהומה. פרשת דוח המאחזים של טליה ששון, ששימש יסוד לספרה, הוא מסמך שנוי במחלוקת עמוקה מבחינה מקצועית וערכית גם יחד. הדוח חולל נזקים רבים בחינוך הציוני בישראל ובחו"ל ופגע בדימוי הבינלאומי שלה. לא במקרה הזמין שרון דוח זה ולא בטעות בחר בטליה ששון כמי שתכתוב אותו. בידיו שימש הדוח אליבי פוליטי למהלכים חד-צדדים, שאת עיקרם לא הצליח להשלים, לשמחת רבים. תוכניתו המסוכנת של שרון, החלה בנסיגה ההזויה מעזה וגרוש היהודים משם, המשיכה דרך פיצול הליכוד והעמקת הקיטוב בציבור וחשפה חולשת-רוח וחולשה מדינית של הנהגת המדינה שפגעה פגיעה אנושה בסיכוי להגיע להסדר עם הפלשתינים, אם בכלל היה סיכוי כזה. כל זאת מבלי להתייחס לשאלה, עד כמה הוכתבו מהלכיו של שרון על-ידי אינטרסים אישיים, ועד כמה שרתה ששון - במודע או שלא במודע - אינטרסים אלה.
18/05/2016  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il