|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ברית חיים

אין בן-חורין מי שעול התלות באחר כובלת את ידיו ואת רגליו ואת ליבו ואת מוחו גם אין בן-חורין מי שכובל את זולתו
22/05/2016  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
מתן תורה [צילום: ז´אן ליאון ז´רום]

"מה ענין שמיטה לעניין הר סיני" מתגלגל בפי הבריות כאחד מפתגמי החוכמה הבאה לומר כי אף על-פי שזה מול זה ניצבים דברים שאין ביניהם לכאורה ולא כלום, ולא כלום, וזיווגם מתמיה, הם משליכים בצימודם אור על הווייה שלא הייתה מתבהרת דיה בלעדיו. יש ומה שהפך לפתגם אינו מרחיק לכת ואינו אומר אלא שיש בעולם צימודים מוזרים המתקיימים זה אצל זה. מקורו של מה שהיה לפתגם הוא בשאלה דידקטית הנשאלת בין היתר בילקוט שמעוני פרשת בהר. הכתוב פותח בדברים שנאמרו בהר סיני לישראל המתעתדים להיכנס לארץ שם יידרשו לחדש חייהם על תשתית חוקת התורה ומצוותיה. אבל מכל המצוות המנויות בתורה מוזכרת ראשונה ובהרחבה יתרה-עשרים ושלושה פסוקים - מצוות שמיטת קרקעות ושמיטת כספים בשביעית, ואחותה הבאה אחת לחמישים שנה, מצוות יובל". וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמֹר. דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תָבֹאוּ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'. ... שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר... קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר וְאֶת-עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר שְׁנַת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ. .. וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע ... וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל-אַרְצְכֶם. וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל-יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל-אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל-מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ. (ויקרא כ"ה, א',י) שמיטת כספים על-פי נתבעים בעלי חוב לוותר על חובם, מתלווה למרחב המשפטי למצוות שמיטת הקרקע, " מִקֵּץ שֶׁבַע-שָׁנִים תַּעֲשֶׂה שְׁמִטָּה. וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה שָׁמוֹט כָּל-בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ לֹא-יִגֹּשׂ אֶת-רֵעֵהוּ וְאֶת-אָחִיו כִּי-קָרָא שְׁמִטָּה לַה'" ( דברים ט"ו, ב,). על אלה שואל המדרש "מה ענין שמיטה לעניין הר סיני והלא כל המצוות נאמרו בהר סיני" ומשיב " אלא מה שמיטה נאמרו כללותיה ודקדוקיה מהר סיני, אף כולן נאמרו כללותיהן ודקדוקיהן מסיני".

הוכחה ממשית

על-פי פירוש מקובל זה, לא רק על עצמה יצאו מצוות שמיטה ויובל המפורטות ללמד, אלא על הכלל. כשם שהן מפורטות מסיני, כן כל המצוות כולן, אף על-פי שאינן מוזכרות אלא בצמצום, לא ככתבן בספר נאמרו בסיני. בספר נזכרו בתמצית. באמירה פה אל פה נאמרו בפירוט גדול הכולל גופי תורה המוצאים את פירוט כלליהם ופרטיהם האוטנטיים בתורה שבעל פה שהורתה ולידתה כתורה שבכתב בהר סיני. חכמים הרחיבו את הדברים במדרש ואמרו " אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד להורות לפני רבו כבר נאמר למשה בסיני" (ירושלמי, פאה פרק ב'). סיני הוא מעין הר על זמני, גועש הלכות שאפילו הן מתגלות רק לימים, הן קיימות למן השעה הקרויה מעמד הר סיני. הטוענים כי מה שאמור אינו אלא מטפורה לעובדה כי התפתחות ההלכה נשענת על יסודות ותיקים ועל פיהם מתחדשים בהתאמה לדרישת הזמן המתח הלכות מפתחות, יש להם על מה לסמוך, אבל אינם קולעים לעיקר האמור ב "..אף כולן נאמרו כללותיהן ודקדוקיהן מסיני", כעובדה, לא כמטפורה, במציאות לא כהשאלה. זאת אמירה שאין דומות לה הרבה בכוח הסוחף שלה, ועל כן עדיין יש ל מקום להסביר מדוע שמיטה -מכל המצוות- נבחרה להיות המצווה ממנה נלמד הכלל של קדמות כלל ההלכות, אלה שבכתובים ואלה שבתורה שבעל פה בהר סיני ממש.

בין התוהים יש מקום למנות את רבי יצחק אברנאל הספרדי, דון יצחק אברבנאל (1437-1508) הכןתב, " ומה שהשיבו בו חכמינו זכרונם לברכה אינו מספיק כפי הפשט". הוא לא יכול היה לקבל כעובדה כי הבחירה בפירוט השמיטה בהר סיני היא מקרית, או אקראית. משהו צריך להצדיק את הבחירה הזאת, וטעון לדידו גלוי. גם החתם סופר (1762-1829) שואל ארבע מנאות שנה אחר דון יצחק אברבנאל אותה שאלה, "מדוע דווקא במצוות שמיטה השמיענו שכל כללות ודקדוקי הצורה נאמרו אף הן בסיני? מפני שיש בה הוכחה ממשית כי תורה מן השמים היא, שהרי הבטיחו הקדוש ברוך הוא במצווה זו דבר שבשר ודם אינו יכול להבטיח " וציוויתי ברכתי לכם בשנה השישית ועשתה את התבואה לשלוש השנים" וזהו דבר שמחוץ לטבע, ולכן דווקא מצווה זו שעניינה מוכיח עליה כי מן השמים היא משמשת פרט המלמד על הכלל כולו שניתן מסיני." חידושו של החתם סופר הוא כי הכלל שנלמד אינו כי התורה שבעל פה לדורותיה היא מסיני, אלא שההלכה המתחדשת עם הזמן המתחדש היא ביטוי לתורה מן השמים בכל דור ודור.

עקרון החרות

אך יש מקום לבחון גם את הדברים בחינה הקשורה לטיב השל מצוות שמיטה ויובל. מתן תורה הוא לא מתן חוקים ומשפטים פרטניים. הוא בחינת כריתת ברית. "וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה כְּתָב-לְךָ אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כִּי עַל-פִּי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כָּרַתִּי אִתְּךָ בְּרִית וְאֶת-יִשְׂרָאֵל. וַיְהִי-שָׁם עִם-יה' אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה לֶחֶם לֹא אָכַל וּמַיִם לֹא שָׁתָה וַיִּכְתֹּב עַל-הַלֻּחֹת אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים."(שמות ל"ד,כ"ז). דון יצחק מ אברבנאל כותב, " במעמד הר סיני בני חורין שיצאו מעבדות מצרים וכמו שאמר כי לי בני ישראל עבדים" הברית הכרותה בין ישראל לבין אלוהיו היא שישראל יהיו בני חורין בכל עת ובכל זמן כפי שהיו בצאתם ממצרים. שמיטה, בה אין מעבדים את האדמה בשנה השביעית היא בחינת האמון שרוחש העם בה' שיקיים מצדו את הברית, כי ייתן יבולה של הארץ גם כשאין מעבדים אותה כאות לפריסת השגחתו על עמו. שמיטת כספים מבטיחה את החופש משעבוד האיש למצבו הכלכלי. אין בן-חורין מי שעול התלות באחר כובלת את ידיו ואת רגליו ואת ליבו ואת מוחו. גם אין בן-חורין מי שכובל את זולתו. ועל כן שמיטת הכספים, היא קיום הברית של העם כלפי ה' לשמור על החופש של האדם. השיבה אל הנחלות שביובל גם היא ביטוי לשמירה על עקרון החרות. הנחלה בידיו של מי שנחל אותה היא חלקו שלו עלי אדמות. עליה הוא יכול לבטא את דביקותו בעמל, בעבודה כערך, להוציא את לחמו שלו מן הארץ. אבל נחלה היא גם יחידת הון שאינה ניידת אמנם, אבל היא מניידת את האדם שנאלץ להיפרד ממנה אל חוסר הביטחון הקיומי, ומניידת את הרוכש קרקע עוד ועוד ממעמד של אדם צנוע המממש את זכויותיו על-פי צרכין לאדם המממש את כולו על-פי הונו. היובל מחזיר איש אל אחוזתו, איש אל חרותו, את המנשל משעבודו להונו, ואת המנושל משעבודו לעוניו. על כן באים הפרטים והכללי במצוות שמיטה ויובל כדי שפירוטן יבהיר כי יש בהן תמציתצ עיקרון החופש שעליה נכרתה הבריתף בריצת החיים בין ישראלח לבין אלוהיו, בין האלוהים לבין עמו, ולימות המשיח בין אדון כל הארץ, ליושבי תבל כולה.

עזיבת הברית הזאת היא כריתת ברית אסורה. "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן-תִּכְרֹת בְּרִית לְיוֹשֵׁב הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָּא עָלֶיהָ פֶּן-יִהְיֶה לְמוֹקֵשׁ בְּקִרְבֶּךָ... פֶּן-תִּכְרֹת בְּרִית לְיוֹשֵׁב הָאָרֶץ וְזָנוּ אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶם וְזָבְחוּ לֵאלֹהֵיהֶם וְקָרָא לְךָ וְאָכַלְתָּ מִזִּבְחוֹ... אֱלֹהֵי מַסֵּכָה לֹא תַעֲשֶׂה-לָּךְ" (שם י"ב-י"ז). עבודה זרה היא ברית הסותרת את הברית של עבודת ה'. אלוהי הרוחות, כרת ברית עם ישראל שעזב את אלוהי הרוחות כורת ברית עם אלוהי מסכה.

הנביא ישעיהו מרחיב הרחבה גדולה את משמעות כריתת הברית המבטחת את ברית סיני. אל עוזבי התורה בימיו הוא אומר " וְהָיָה לָהֶם דְּבַר-ה' צַו לָצָו צַו לָצָו קַו לָקָו קַו לָקָו, זְעֵיר שָׁם, זְעֵיר שָׁם--לְמַעַן יֵלְכוּ וְכָשְׁלוּ אָחוֹר, וְנִשְׁבָּרוּ, וְנוֹקְשׁוּ, וְנִלְכָּדוּ לָכֵן שִׁמְעוּ דְבַר-יְהוָה, אַנְשֵׁי לָצוֹן--מֹשְׁלֵי הָעָם הַזֶּה, אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם. כִּי אֲמַרְתֶּם, כָּרַתְנוּ בְרִית אֶת-מָוֶת, וְעִם-שְׁאוֹל, עָשִׂינוּ חֹזֶה; שׁוֹט שׁוֹטֵף כִּי- יַעֲבֹר לֹא יְבוֹאֵנוּ, כִּי שַׂמְנוּ כָזָב מַחְסֵנוּ וּבַשֶּׁקֶר נִסְתָּרְנוּ" (ישיעה כ"ח, י'-ט"ו). ברית עם תורה שציוותה על החרות, היא ברית חיים. ברית הכושלת אחור אל מידות של זילות חיי הזולת, היא ברית מוות. התורה היא חוזה עם ה'. עזיבתה, חוזה עם שאול.

ערב פרשת בהר התשע"ו.


תאריך:  22/05/2016   |   עודכן:  22/05/2016
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בוזי הרצוג, היו"ר (בקרוב לשעבר) של המפלגה האבודה, דיבר גבוהה גבוהה על התקווה שהוא כביכול עשוי להביא אם (חלילה) ישמש כשר חוץ, ובמקביל השתמש לא אחת בהפחדות הגובלות בהסתה: הוא האיש ש"יעצור את מסע ההלוויות", ובלעדיו לא יהיה מי ש"ימנע את שורת הארונות". במלים אחרות, הממשלה שהעם בחר בבחירות דמוקרטיות תרבה שכול בישראל, ואילו המחנה שנוצח, ושמתעלם מדין הבוחר, הוא התקווה. גם הפחדה וגם צביעות מבית מדרשו של השמאל היהיר.
22/05/2016  |  רון בריימן  |   מאמרים
אומנם עיתונים ארציים ומקומיים לא חסרים, אך דומה שעיתונקיר הוא העיתון הדינמי, החי והתוסס של הקהילה, המהווה 'מוסד' בפני עצמו. העיתון מאופיין בתוכן ובסגנון קלילים, ומתעדכן בהתאם לחדשות. הוא כולל שיר אקטואלי, חדשות פיקנטיות, סיסמאות, ומשהו לפרשת שבוע ומהווי הקהילה. קריאה מהנה!
22/05/2016  |  ציפי לידר  |   מאמרים
"תהיו כחלונים", גער נתניהו לפני חמש שנים בשרי הממשלה ברצותו לעודד אותם להפעיל רפורמות ברוח מהפיכת הסלולר של כחלון. אמר וכנראה מאותו רגע תכנן כיצד להנמיך את כחלון לגובה הדשא. משה כחלון בצד היותו בעל כוונות טובות רחוק מלהיות טירון פוליטי. הוא זיהה כנראה את כוונותיו של נתניהו עזב את הליכוד כדי לחזור בראש מפלגה בת עשרה חברי כנסת הישג השווה למה שהשיג בן-גוריון עם רפ"י שפרשה בזמנו ממפלגת העבודה. במאמר שפרסמתי לפני הבחירות האחרונות הבעתי את תמיכתי בו. עד עתה נראה היה שכחלון עומל קשות לקיים את הבטחותיו לבוחר. צריך להבין שהנזקים, בנושא הדיור, שגרמו קודמיו, אינם ברי תיקון בן לילה.
22/05/2016  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
בבסיס דיני ההוצל"פ מונחות שתי תכליות 'לעוּמתיוֹת' הדורשות איזון מתמיד: האחת - לסייע לזוכה לגבות את חובו במהירות; והשנייה - להגן על החייב, זה אשר נפתח נגדו תיק הוצל"פ ואשר בגלל מצבו הכלכלי אינו יכול לעמוד בתשלום החוב. מכאן מובן, שיש לשמור על כבוד האדם (החייב) וחירותו, כפי שהם משתקפים בחוק ובפסקי הדין של בית המשפט העליון.
22/05/2016  |  נסים עוג'ר  |   מאמרים
לֹא לְבַדֶּנוּ אָנַחְנוּ בְּאֶרֶץ אֲבוּתֶינוּ
22/05/2016  |  אברהם הללי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il