|   15:07:40
  יהודה דרורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

מצילים את ים-המלח

ניתן, לפנטז לא מעט, על עתיד של שלום איזורי פורה עם אסטרטגיה אזורית של חלוקת המים מותפלים וחשמל לשכנותינו ממזרח ומצפון, אלא שכרגע, המחשבה המובילה בתוכנית המוצעת פה הינה קודם כל: הצלת ים-המלח והאזור כולו
13/06/2016  |   יהודה דרורי   |   מאמרים   |   תגובות
אסון נורא [צילום: יואב ארי דודקביץ'פלאש 90]

התוכנית המתגבשת כיום להצלת ים-המלח על-ידי ה"תעלה הירדנית" מתבררת כתוכנית למי-שתיה לתושבי ירדן כאשר (בדרך אגב) מוזרמים מי מפרץ אילת לים-המלח (בשיעור של פחות מ-5% מההתאיידות השנתית שלו). מסתבר שהתוכנית הזו, בה משתתפת ישראל, היא אולי טובה לבניית יחסים טובים עם ירדן, אבל לבטח לא תציל את ים המלח מכליה. אבל, יש פתרון אחר שהגיע הזמן לפעול ליישומו.

כולנו מבינים כי ים-המלח הינו אוצר טבע ומרפא ייחודי בעולם, משאב חשוב לכלכלה הישראלית, וחשיבותו התיירותית-רפואית הפוטנציאלית הינה רבה אפילו יותר מכל אתר מרפא בעולם. לפיכך ברור שכולנו מזועזעים לראות כיצד נהרס אתר חשוב זה מאז הופסקו אליו זרימת נהרות הירדן, הארנון והיבוק. אחראיות לכך עונות יובש ארוכות מתמיד ומדיניות ניצול המים המתוקים על-ידי ממשלות ישראל ירדן וסוריה. יותר מכך, הניצול הבלתי מבוקר של אוצרות ים המלח על-ידי מפעלי ים-המלח תרם ותורם לא במעט לבעיות באתר זה, ולא צריך להיות איש מדע או חבר כנסת כדי לבוא ולזהות את הנזקים הגדולים הנגרמים לנוף ולכל אתרי התיירות באזור, לרבות למלונות שנבנו ליד החוף והמרוחקים ממנו (ויש גם כאלה הקרובים מידי כך שלחלקם נשקפת סכנת הצפה בגלל "התיעול" שבא לבצע ניצול טוב יותר של המינרלים המופקים מהים על-ידי מפעלי ים-המלח).

פני ים-המלח יורדים כתוצאה מהתאדות ב-107 ס"מ מדי שנה (ומניצול מים על-ידי מפעלי ים-המלח). כתוצאה מירידות ברמת הים ומזרימות נגדיות במי התהום נוצרה בעיית "הבולענים" המאיימת להיות הרת אסון. התהוות חללים תת-קרקעיים אלו עלולה יום אחד "לבלוע" אנשים מטיילים, מכוניות, ואפילו אוטובוס על נוסעיו או בית-מלון על כל שוכניו. סכנה זו הינה כה מוחשית ומפחידה עד כדי כך שבקיבוץ עין גדי למשל הופסקו כבר מזמן כל ענפי המטעים, ותיירות הפנים באזור ירדה מאד. לכן יש להניח שהפאשלה הבאה שהממשלה הזו או אחרת תצטרך להתמודד איתה תהיה: הקמת ועדת חקירה לבחון "מדוע קרה האסון הנורא באזור ים-המלח בו ניספו כל-כך הרבה אנשים, ומדוע לא נעשה דבר". ואם נדמיין לרגע בפלצות כי יפגעו תיירים, הרי שהאזור יתרוקן לשנים רבות מתיירות חוץ ופנים.

חזון ומעוף
שלום. יזם [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

דווקא השר סילבן שלום יזם פעולה למען צינור ותעלה שיעבורו בשטח ירדן (במימון הבנק העולמי, ארה"ב, ישראל וירדן)- ויוזרמו דרכו מי ים-סוף לצפון ים המלח
▪ ▪ ▪

זה כ-40 שנה ששרי ממשלה ומדענים מעלים רעיונות על "תעלות ימים" למיניהן, ובעיקר לפי 2 אופציות עיקריות: הראשונה,"התעלה המרכזית", שנבחנה בשעתו לעומקה על-ידי השר יצחק מודעי, (זו מאשקלון לים מלח) ונמצאה בלתי ריאלית לנוכח עלותה הגבוהה ומשך הזמן הארוך לביצועה. והשנייה, התעלה הדרומית (אילת-סדום) שבסיקור ראשוני הצביעה על בעיות ההנדסיות מורכבות ומסובכות (הבדלי גבהים של כ-700 מטר) ועל עלות גבוהה ומשך זמן רב.

בעוד אנשים מכובדים מחפשים פתרונות לבעיית התייבשות ים המלח ומדברים על "תעלות ימים", על פיתוח הערבה וההתיישבות בה, על מרינות ועשרות פרויקטים של מלונות... על "חזון" ועל "מעוף" ועל שיתוף פעולה אזורי נוסח שמעון פרס, היה זה דווקא השר סילבן שלום שיזם פעולה למען צינור ותעלה שיעבורו בשטח ירדן (במימון הבנק העולמי, ארה"ב, ישראל וירדן)- ויוזרמו דרכו מי ים-סוף לצפון ים המלח, ובדרך לייצר חשמל זול שיפעיל מתקני התפלה ויתן מים לירדן הצמאה. כיום, לאחר סקר יקר שביצע הבנק העולמי הוסכם (בכתב) על-ידי כל הצדדים להתחיל בביצוע הפרויקט.

בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת התקיים לפני מספר ימים דיון בפרויקט, ובו התברר שירדן רואה במיזם הצלה למשק המים היבש שלה שבו האוכלוסייה ממש צמאה, אנחנו רואים בו בעיקר שיתוף פעולה חיובי עם ירדן, ואילו ים המלח עתיד לקבל מעט מאוד מים נוספים! "זה לא הילד שציפינו לו" אמרו משתתפים בדיון בוועדה, כי זה אםילו לא פותר 5% מההפסד השנתי באידוי של ים המלח. לכן דובר על המשך דיונים בפרויקטים נוספים שיצילו את ים-המלח מכליון. מוצע להלן פרויקט נוסף.

אתחיל בכך, שבכל הדיונים, בנושא התייבשות ים המלח, נבצר ממני מלהבין, מדוע כל ממשלות ישראל התעלמו מהאופציה השלישית למילוי הים שהיא הפשוטה ביותר והקלה למימוש ("התעלה הצפונית"), שניתנת לבניה מהירה וזולה. הכוונה לתוכנית מגירה שהוגיה הראשונים היו הפרופ' לאודרמילק (וטיפח אותה יגאל אלון ז"ל עם עוזרו,-המהנדס שלמה גור ז"ל) ואשר מטרתה הייתה להזרים בהקדם מי ים-התיכון דרך עמק יזרעאל ובקעת הירדן לים המלח וזאת תוך שימוש בתוואי פשוט וזול (בצמוד ברובו לרכבת העמק) ובעדיפות לא פחות גבוהה - לנצל את הפרשי הגובה (200 מטר ליד בית-שאן) להקמת תחנת חשמל גדולה שתוכל בין-השאר לתת חשמל להתפלת מי-ים... העלות המוערכת כיום לביצוע פרויקט זה: רק כ-3 מיליארד דולר ולמשך 3 שנות ביצוע בלבד.

מכרז בינלאומי
תחנת כוח [צילום: יוסי וייס]

מעמק בית-שאן יוזרמו מי-הים (כ-80 ק"מ) פשוט בתוואי ערוץ הירדן (שהינו יבש ברובו הגדול) ישירות לים המלח
▪ ▪ ▪

תוכנית זו, שכאמור ניתנת לביצוע תוך זמן קצר יחסית (וגורמי חוץ הביעו לא פעם את עניינם במימון וקידום תוכנית כזאת), יכולה להיות מיושמת בתנאי שהממשלה תכריז על הפרויקט להצלת ים המלח כ"פרויקט לאומי" ותמנה מינהלת פרויקט אשר תוציא מכרז בינלאומי (BOT) לפי המיפרט הבא:

א. הזרמת מי ים-התיכון תעשה בתחילה בכ-65 ק"מ של צינור(ות) בטון בקוטר גדול (2.5-3.0 מטר) ממפרץ חיפה ומעמק זבולון (עם שימוש בערוץ הקישון), דרך עמק יזרעאל, לבית-שאן לצד התוואי הישן של רכבת העמק (מה שימנע הפקעת קרקעות). הצינור יוכל להיות מונח בחלקו גם על פני הקרקע (מיפלס 0). (השימוש בצינור הכרחי למנוע חילחול מי ים למי התהום בעמק יזרעאל כפי שהי חשש מתעלה.)

ב. מעמק בית-שאן יוזרמו מי-הים (כ-80 ק"מ) פשוט בתוואי ערוץ הירדן (שהינו יבש ברובו הגדול) ישירות לים המלח. כיום זרימת מים מתוקים באזור זה של ערוץ הירדן מועטה ביותר וניתן לאסוף מים אלו בסכרים קטנים ולשומרם הן לשימוש חקלאי האזור והן עבור חיות הבר באזור (ה"ירוקים" יצטרכו סוף-סוף להחליט מה חשוב יותר, הצלתו של ים המלח מכליה או פגיעה חלקית בחיות הבר והצמחיה בגאון הירדן).

ג. המבצע של הפרויקט יבנה תחנת כוח גדולה ליד בית-שאן - תחנה שתנצל מפל מים של 200 מטר (!) לייצור חשמל שייועד ברובו למפעל התפלה הגדול, שיוכל להיבנות או בסביבה באזור עמק בית-שאן (או בסמוך לאגם כפר ברוך, ובכך להשתלב מיידית במערכת ה"מוביל הארצי" מבלי להזדקק להקמת מאגר מלאכותי, או להפקעת אדמות או להנחת צנרת נוספת).

בתנאי המכרז, היזם יקים על חשבונו ויתחזק את כל המיתקנים על קרקעות מדינה שיוחכרו לו בסכום סמלי. בתמורה תבטיח המדינה לקנות מהיזם במחירים מוסכמים את כל תפוקת המים המותפלים (ואת עודפי תפוקת החשמל הנותר לאחר השימוש במתקני ההתפלה). זוכה המכרז יתפעל את המערכת 29 שנה, ובתום התקופה הזו יועברו כל המיתקנים לרשות המדינה שתוכל להחכירם להמשך אחזקה ותפעול לחברה אחרת.

לטענת הסרק של מפעלי ים-המלח שהעברת מי-ים התיכון לים המלח תגרום כביכול לשינוי כימי מסוכן בעירוב מימי שני הימים, יש להזכיר כי בשעתו טיעון זה נבדק על-ידי שר התשתיות יצחק מודעי ז"ל (שהיה בהשכלתו מהנדס-כימאי) וטענה זו של סיכון בעירוב המים לאחר בדיקה כימית מקיפה - ולנוכח הכמות הקטנה יחסית של מי ים-תיכון שתוזרם הופרכה לחלוטין! (ברור לכל האינטרס של מפעלי ים המלח לשמור על אידוי מוגבר וריכוז מלחים גבוה במי ים המלח..). נכון שנוצרת עכירות קלה של אבקת גבס בעירוב שני סוגי המים, אבל למי זה מפריע? לדגים? לצמחיה...?

חשוב להדגיש שעם השלמת הפרויקט יהיו לנו שפע של מים מותפלים זולים וגם רזרבות חשמל. ורק אז ניתן, לפנטז לא מעט, על עתיד של שלום איזורי פורה עם אסטרטגיה אזורית של חלוקת המים מותפלים וחשמל לשכנותינו ממזרח ומצפון, אלא שכרגע, המחשבה המובילה בתוכנית המוצעת פה הינה קודם כל: הצלת ים-המלח והאזור כולו, מניעת שואה לתושבים, וניטרול האסון הצפוי לתיירים ולכלכלה, ויחד עם כך, ישנם כל היתרונות הכלכליים שניתן להפיק מפרויקט לאומי מעין זה.

לסיכום, נזכור שלא ניתן להחזיר את שטח ים-המלח לגודלו מלפני 50 שנה. מה שניתן לפי התוכנית הנ"ל הוא להוסיף מספיק מים למנוע את אידויו, ואולי להגדילו מעט מגודלו המצומצם כיום. להזכיר פה כי מהיות מי ים-תיכון קלים יותר, הם יתרכזו בשכבה העליונה ואלו הם אלו המים שיתאדו.

תאריך:  13/06/2016   |   עודכן:  13/06/2016
יהודה דרורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מצילים את ים-המלח
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מדמוני אסף
13/06/16 22:40
 
יהודה דרורי
14/06/16 00:06
2
יוסי 770
14/06/16 00:28
3
מאמר חשוב
15/06/16 09:50
4
Dvir.Shapira
20/11/16 15:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמיהה כנה של כל אזרח לחיים שקטים ושלווים בארץ עולה באש להבות שנאה, כשבלבה של העיר תל אביב מתרחש רצח מזוויע של אזרחים ישראלים על-ידי אנשי טרור פלשתינים.
13/06/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
המהלך המדיני הקודם בחינת אידיאה לכל דיון ומן ההכרח שאף יבוא בסופו, הוא אחד יחיד ומוחלט, אין להרהר לפניו ואחריו ואין לערער עליו: והורשתם – וגרשתם. משמע, המהלך המדיני כלעומת ההתפרעות הערבית בארץ ישראל הנובעת ישירות מכניסת ישראל לארצו על-מנת לרשת אותה כדין, מהלך זה כפי שמצווה צור ישראל וגואלו את עמו בתורתו וכפי שנפסק ע"י גדול מפרשיה, אחד הוא: גירוש
13/06/2016  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
לאחר הפיגוע בשרונה יצאו ערביי ישראל בקריאה: "למחבלים האלה לא מגיע לנשום". ראיתי בכך הזדמנות כדי להקים עצומה המכריזה כי המחבלים אינם בני אדם אלא פסולת אנושית. מסתבר שאיש לא חתם עליה. כלומר איש לא מרגיש שהמסר מייצג אותו, שזה בדיוק מה שהוא רצה לומר.
13/06/2016  |  אהרון שחר  |   מאמרים
לבקר את אילת מזווית אחרת. גם אני כמו כל ישראלי ממוצע, מגיע לבקר בעיר פעם או פעמיים בשנה. אם יש מקום שדימונה קרובה אליה, היא העיר אילת. כל אדם ממוצע נוסע ארבע או חמש שעות כדי להגיע אליה ולנו זה לוקח שעתיים בערך. אלא אם עצרנו בדרך לשירותים, או לארטיק או לאכול או להקיא או סתם כי הילד הרגיש משהו דומה למה שציינתי. אני מגלה בצדי הדרך הורים עומדים עם הרכב ומחכים שהילד יסיים את מה שרצה.
13/06/2016  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
ארבעה אזרחים תמימים נטבחו בתל אביב, אחרים פצועים קשה. בוקה ומבולקה באחד מאזורי הבילוי ההומים בתל אביב. גם המשדרים האין-סופיים בכל כלי התקשורת חוזרים אל מסלולם הרגיל בימים כאלה. דברת ועוד דברת, הערכות ועוד הערכות. אף אחד אינו יודע בוודאות מה קרה. העיקר השידור ולא המהות. פרשנים ומומחים מסבירים מה היה, להערכתם, ומה צריך לעשות. מציעים לחמש יותר אזרחים, להגביר את השמירה, לנייד כוחות מכאן לשם. באולפני הטלוויזיה מוזעקים מיד אותם אנשים שגם בפעם הקודמת הסבירו מה היה ומה צריך לעשות, ובכל זאת עוד פיגוע רצחני.
13/06/2016  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il