|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

סקרים ומשאלות לב

ארץ הקובעת גורלות של ארצות רבות ועל כן מתעניינים בה בארבע קצוות הארץ יודעים מיותר ויותר סקרים פחות ופחות, וההערכות הן יותר משאלות לב ונטיות מאשר תוצאות של התבוננות רציונלית
30/08/2016  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
דונלד טראמפ, הילרי קלינטון. בחירות בארה"ב [צילום: AP]

הילרי וטרמפ אינם נבחרים על-ידי רוב בעלי זכות הבחירה האמריקנים. החוקה עשתה כל שאפשר כדי לשמור על אופיין הדמוקרטי של ארצות הברית, של כל מינה ובמדינה בברית. לשם כך היא יצרה בריאה הקרויה Electoral College, מעין מועצה בוחרת המונה בבחירות אלה 538 נציגים, כולם שלוחי המדינות, אף לא אחד בהם נציג הפדרציה. המספר אינו מקרי. הוא שווה למספר צירי הבית, הקונגרס, המונה עתה 435 נציגים נבחרי המדינות על-פי שיעור אזרחיה המשתנה, הרשומים, היחסי, ומאה נציגים, כמניין הסנטורים הקבוע על-פי החוקה המבטיחה לכל מדינה יהיה שיעור אוכלוסייה אשר יהיה, ועוד שלושה נציגים המייצגים את הבירה הפדרלית וושינגטון. כדי לזכות בנשיאות על המועמד להבטיח תמיכה של 270 נציגי הגוף הבוחר, החייבים - לא על-פי החוק המפורש אלא על-פי המסורת המחייבת כמעט הרמטית - נאמנות לתוצאות הבחירות במדינה בה התמודדו המועמדים לנשיאות. למדינות מרובות אוכלוסין, יש נציגים מרובים, למדינות דלות אוכלוסין, מספר זעום של נציגים. קליפורניה למשל בוחרת בבחירות אלה 55 חברים לקולג', אבל אלסקה רק שלושה, ניו-יורק ופלורידה 29, ורמונט ונרסקה - שלושה כל אחת.

ברוב המדינות, המנצח זוכה בכל הצירים ולכן מי שיוצא להרפתקה של סקרים כדי לנבא בהם בעבור מי תצביע אמריקה, נאלץ לערוך חמישים סקרים, סקר סקר למדינה מדינה, מפני שפשוט אין ולא יכולה להיות קורלציה, מתאם, בין סך הכל הבוחרים, לבין מספר החברים ב Electoral College. כל הניזון מן מהעיתונות הפופולרית המודיעה לעולם כי מועמד זה או זה נהנה מיתרון של אחוז מסוים או מפגר באחוז מסוים, צריך לבדוק אם הסקר שעשו לו כנפיים, מבוסס על חמישים סקרים או על מדגם של כך וכך אזרחים שבדרך כלל נע בין מ-500 ל-1500, מספר נשאלים בעצם במדגם לכל מדינה ומדינה המבוסס על עשרה או עד שלושים נשאלים. כדאי לדעת.

כמובן שלא כתבתי את כל אלה כדי לסבך את הקורא שהצליח להגיע עד לשורות האלה. כתבתי כדי לרמוז לשניים:

יש סקרים ויש סקרים. יש אמינים ויש חובבנים. האמינים אינם מעניינים את הקורא הממוצע הרוצה לדעת מי מוביל ומי מדדה מאחור. שנה לפני הבחירות, חודשים, לפניהן, שבעים שמונים יום לפני הנובמבר הקובע, הקורא הממוצע אינו פנוי להיכנס לסקרים אמינים. הוא מצטט גם את אלה אם התקשורת המצויה נקבה באחד מהם, אבל לרוב הוא שבוי בקונצפציה של הבחירות שהוא מכיר בארצו שלו ומשליך אותה על הבחירות שאין לו מושג בהן. הוא גם לא מורגל להעריך את המשמעות של אחוז בארצות הברית. אחוז יכול להיות הפרש של מיליון וחצי ויותר בוחרים -אילו הבחירות היו ארציות כלליות. אחוז הוא המון מצביעים במדינה המונה למעלה מ 320 תושבים מהם הולכים קצת למעלה מ50-54% לקלפי. אחוז הוא המון מצביעים. מרבים לומר לו לקורא הממוצע כי כל קול קובע, וראה, אומרים לו, איזו בוננזה נפלה בחיקו של בוש הבן בגין שש מאות קול בפלורידה. אבל מדובר בסקרים, ובסקרים ובנבואות, אחוז באמריקה זה רחוק משש מאות מצביעים בפועל מרחק של שנות אור מה עוד שאין בית משפט בסקרים אבל בפלורידה הבוחרת שיחק גם שיחק בית המשפט העליון תפקיד בעל משקל, לפחות סגולי. כדאי לקחת לתשומת לב.

וגם הרמז השני הוא חשוב עד למאוד מאוד.

הסקרים מככבים באורח בלתי נמנע כשחקנים במערכת הבחירות. גם האמינים, גם המרושלים, וכמובן גם אל המתחזים כבלתי תלויים אך הם מניפולטיביים, לעיתים אפילו בלי בושה. ההון המושקע בהם מבטיח כי הם נועדו להטות - אפילו ביושר אם להיות סלחניים כלפי האוקסימורון הזה - את דעת הקהל. מטות הבחירות עורכים סקרים כדי להתאים את פעילותן ולחזק את דגשיהם של המסרים לציפיות או לחרדות או לרגישויות או לאטימויות של הציבור. זה שימוש מכאני בסקרים, תועלתני. הוא לא מדבר על תחזית מזג האוויר. הוא מודד אותו. הוא נכון - אם הוא נכון - לשעה הנתונה. חלפה השעה, הלכה הסטטיסטיקה. אולם יש לסקרים השפעה לא מבוטלת על הלוך הרוח של אוכלוסיות שאינן מתכוונות ללמוד מהם דבר ואינן ערוכות להסיק מהן מסקנות. אוכלוסיות אלה מבקשות לקבל חיזוקים למשאלות ליבן או הוכחות כי המועמד המעורר בהם מהתנגדות עד לתיעוב מתחיל במסלול נחיתה ורצוי לקראת התרסקות, ומכאן משדרים גורמי התקשורת את הלוך הרוח הזה לתוך יריד הבחירות הגדול ומקימים בסטות למועמד המועדף עליהם וסילוק מוקדם של הקש והגבבה לתוכו קרסו הבסטות של היריב.

ההשפעות האטמוספריות האלה נמדדות גם הן במטות, וזוכות לתמיכה פרטיזנית או להתייחסות לוחמנית שלילית. הwishful thinking נכנס לזירה ומציע עצמו כנבואה הנוטה להגשים עצמה. השיפוט הביקורתי של אישיות המועמד, של תוכניותיו - אם יש - של אמינות הצהרותיו, של הקוהרנטיות של חידושיו, של עומק שליטתו בנושאים בהם הוא ייקרא -אם ייבחר- להיות פוסק ומחליט לעיתים עד לחיים ועד למוות, השיפוט הזה נופל קורבן לעונג שנגרם לבוחר כשהוא מוצא עצמו במחנה המוליך על-פי סקרים בדעת הקהל. הוא נעשה סלחני כמלאך משמים לפופוליזם הבוטה של המועמד הקרוב לו, ועריץ מן התופת ממש ביחס ליריב של חביבו. הוא אוהב את הלשון המגנה בלי עכבות את המועמד היריב ומוצא עצמו מצטט את ההבטחות של אהובו כאילו כבר זכו לתרגום מהלכה למעשה אחר ניצחונו הצפוי.

כל זה נכון בכל מערכי הסקרים בכל הארצות הבוחרות את מנהיגיהם על-פי קשת האמצאות היצירתיות של הדמוקרטיה. אבל הוא נכון פי כמה במקרה המיוחד שנקרא בחירות אמריקה. המועמדים שם הם כוכבי על בארצות תבל כולן. בלי לפגוע בכבודה של שום מדינה שכבודה שמור לה משמים, סקרים המנבאים מי עתיד לזכות בראשות ממשלת ניו-זילנד, או אוסטרליה, או שוויץ - בה בכלל אין ראש ממשלה - אינם מעלים על במת העניין הגלובלי את המתמודדים על הבית הלבן . לסקרים בארצות הברית יש רייטינג גבוה עד למאוד, ואם כמעט אי-אפשר לצפות מאזרחים מן השורה בארצות תבל רבה לדעת מה בעצם סוקרים באמריקה, מקבלים את התוצאה הבלתי נמנעת והמטרידה כלשהו, כי הכל נשענים על סקרים שלא סקרו מה שהם חייבים לסקור, כי ארץ הקובעת גורלות של ארצות רבות ועל כן מתעניינים בה בארבע קצוות הארץ יודעים מיותר ויותר סקרים פחות ופחות, וההערכות הן יותר משאלות לב ונטיות מאשר תוצאות של התבוננות רציונלית.

אגב מצב דברים נוגה זה, מתגלה מה שהמתבונן מרחוק בסצנת ההתמודדות באמריקה רוצה שיקרה, הרבה יותר ממה שמתגלה שהוא מעריך שיקרה, ובלי שהוא מודה בכך, עלול המתבונן בקרב הענקים בין מפלגות שני המועמדים ובין המתמודדים עצמם להיהפך לתומך פעיל במועמד לנשיאות בארץ לא לו, בבחירות בהן הוא לא משתתף. בלי משים, במקרה הטוב, הוא לוקה בהעדפה של מועמד עליו הוא אינו יודע הרבה על פני מועמד עליו הוא יודע עוד פחות, והוא מהלך בחוצות ואומר לכל בקול כי מה שמעסיק אותו הוא מה טוב ליהודים אף על-פי שהגלויות בהן נהגו יהודים לשאול את השאלה הקיומית הזאת, שוב אינן גלויות של משוללי זכויות, ולמרות שאין יותר יהודים בעולם שמחכים באמת ובתמים לקבל תשובה אינטליגנטית על השאלה העבשה הזאת.

יש להניח כי אחד משני המועמדים ייכנס לבית הלבן בינואר 2017. זה יהיה או הילרי או טרמפ. אפשרות אחרת היא מחלומות השווא ידברו. על כן ממה יהיה, מה יוכרע, מי יושבע, איננו נושא לשיחות דעתניות. אבל נושא הסקרים, בעיקר הפשטניים המצמצמים את הזירה האמריקנית המורכבת והרחוקה מהשגת מי שאיננו אמריקני לזירת היאבקות בין שני מועמדים וזהו, הוא נושא המחייב חשיבה. המילון של הבחירות הוא בשפה זרה לנו. היספאנים. שחורים. נשים. ליבראלים וליברטנים. אוונגליסטים. שמרנים. מסיבת תה. בריאתנים. מסורות קונפראטיביות. דרום. צפון. ניו-יורק. דטרויט. 2008. הפלות. מקסיקו. פערים כלכליים. ביטוח בריאות ממלכתי. נטו. סין. ישראל. מבחני הגירה. קובה. פוטין. אירן. סנקציות. דמוקרטיה כיצוא ערכים לעולם כושל. טרור עולמי. זה רק חלק קטן מתוך ערכים מילונאיים של הבחירות בארצות הברית. מה אנחהו יודעים עליהם? כל שאנחנו יודעים 'בגדול' הוא הילארי או טרמפ. וסקרים, שאינם יכולים למדוד יותר ממה שמספק או את הסקרנות המובנת שלנו או את משאלות לבנו שאינן כמוסות.

כדאי להישמר.

תאריך:  30/08/2016   |   עודכן:  30/08/2016
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סקרים ומשאלות לב
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
31/08/16 13:19
 
בני בנקר
3/09/16 23:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחיים לא הייתי מאמין שאכתוב מאמר המהלל את לימודי הספורט בבתי הספר, אך הנה, זה קרה. הייתי תמיד חלש בשיעורי הספורט, ובתחרויות הריצה הייתי תמיד מגיע אחרון או לפני האחרון, ובכדורגל יצא לי רק פעם אחת להבקיע גול וגם זה קרה כי פשוט עמדתי במקום הנכון ובזמן הנכון ופשוט נתתי בעיטה לכדור שעבר במקרה ליד רגלי. השמועות בעניין רצו מפה לאוזן בבית הספר כי זה לא היה מובן מאליו שאחד כמוני יעשה זאת.
30/08/2016  |  עמוס שנער  |   מאמרים
אחד מיועציו הקרובים של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא בקשר קבוע עם אחד הפרשנים הפוליטיים השנואים על נתניהו בתקשורת הישראלית(שמו שמור במערכת) ומתדרך אותו מכיוון שנתניהו מסרב לדבר עמו. לפעמים, השיחות עם הפרשן הן בידיעת נתניהו ולפעמים לאו, לעיתים מנצל היועץ את קשריו עם הפרשן לחיסול חשבונות פוליטיים עם יריביו.
30/08/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
א. רוח רעה|
29/08/2016  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
כאשר התמודד רוס פרו, מיליארדר אמריקני, כעצמאי על הנשיאות בבחירות של 1994 התרחש בארצות הברית דיון בנושא של נאפטא (NAFTA), ראשי התיבות להסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה, מעין איחוד כלכלי מחוג הקוטב ועד דרום מקסיקו. פרו התנגד נמרצות להסכם ואמר כי הוא שומע "שאון אדיר של שאיבה", כאשר מיליוני מקומות עבודה אמריקניים נשאבים למקסיקו. כמובן שראשי שתי המפלגות הגדולות לעגו למיליונר המוזר, ושתיהן התמסרו בשקיקה לחזון של אמריקה ללא גבולות, ליבשת שבה הסחורות והידע עוברים ממקום למקום על-מנת להעשיר את כולם.
29/08/2016  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
לעתים מתוך המלל האינסופי של הפרשנות צפה אמת פשוטה אל פני השטח, מתגלה לזמן קצר וצוללת מיד אל מתחת לפני המים.
29/08/2016  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il