|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

חכמים, היזהרו בדבריכם

במציאות של ריבוי שסעים, הא-סינכרוניזציה משרתת דווקא את היציבות החברתית ואת היכולת לקיים חיים בצוותא סביב גרעיני השקפות ועמדות משותפים, כאשר שסע בודד חזק, כגון בין חרדים לחילוניים, אינו מספיק ליצירת ניגוד משברי
08/09/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
פילוג ומאבק [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

כאשר ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, אומר: "הפילוג בעם עלול להוביל למלחמת אזרחים", 1 עצם האמירה מעוררת תמיהה ודאגה. לכאורה, מדובר בקריאה לאחדות, אולם, כפי שנראה להלן, בפועל עלולים הדברים לחזק ולתת לגיטימציה דווקא למיליטנטים ולשוחרי הפילוג והמאבק - מעין נבואה המגשימה את עצמה.

אין זה סוד שבישראל מצויות קבוצות שמחפשת את הדרך לעימות והכרעה כוחנית, בין הדעות המרכזיות המחלקות את הציבור הישראלי בנושאי-המפתח של ההוויה המקומית. בעבר היו קבוצות אלה בעיקר נחלת השמאל הקיצוני. בשנים האחרונות הופיעו, בנפרד, גם בקבוצות מהימין-הדתי הקיצוני, כנוער הגבעות. קבוצות השמאל נוצרו באגף הפונדמנטליסטי של השמאל הסוציאל-דמוקרטי, בחסות הטענה "שגנבו להם את המדינה". התפתחות זו מתחילה על-רקע המהפך הפוליטי של 1977 ואובדן השלטון, שבישרו את תום תקופת העליונות האליטיסטית השמאלנית. הקבוצות הימניות הקיצוניות, הופיעו על-רקע משבר הגירוש מעזה, והחרפת המחלוקת בין חוגים קיצוניים בהתיישבות באיו"ש למדינה, שלדידם "בגדה בציונות ובהתיישבות הפעילה בארץ-ישראל".

גישות קיצוניות אלה הן תגובות שצמחו על-רקע אידיאולוגי קודם, ומהוות תגובות שוליים של התנגדות למהלכים המבטאים שינויים בלתי-הפיכים במציאות המקומית; כלומר, תחושות אובדן שהותירו את "הנפגעים" מושלכים לצדי הדרך. מקור הרקע האידיאולוגי הוא בשסעים חברתיים שמלווים את היישוב בארץ למעשה מאז ראשית ימי הציונות. שסע מרכזי אחד הוא השסע הלאומי, שבין "יהודים" ל"ערבים" בארץ-ישראל. שסע זה התחיל עוד בימי המדינה שבדרך, כעימות בסיסי בין התנועה הלאומית היהודית - הציונות - לבין התנועה הלאומית הערבית, לימים מחוללתו של "העם הפלשתיני". לאחר הקמת המדינה ומלחמת השחרור, התמקד שסע זה ברוב היהודי מזה ובמיעוט הערבי מזה ובשאיפותיהם הלאומיות השונות. עם הזמן ובהשראת השסעים הפנימיים ברחוב היהודי, נעשו הערבים פעילים יותר מבחינה פוליטית והשסע הלאומי הלך והעמיק.

בתוך הגוש היהודי בישראל אנו מכירים את השסעים בין "דתיים" ל"חילוניים", בין "ימין" ל"שמאל" ובין "ציונים" ל"פוסט-ציונים". לאורך כל אחד מקווי השסע הללו, משתרע אזור אפור של הפוסחים על שתי הסעיפים, שעמדותיהם משתנות כפונקציה של זמן או מאורעות, שיוצרת א-סינכרוניזציה של עוצמת ההשתייכות האישית של כל יחיד בחברה לקבוצות השונות. מאפיין אחר של מערכת היחסים בין השסועים, הוא שרובם אינם נמצאים במרחב הקיום של שסע בודד, אלא משתייכים לשני שסעים או יותר, ושעוצמת השייכות הזו היא תופעה דינמית תלויית מאורעות.

במציאות של ריבוי שסעים, הא-סינכרוניזציה משרתת דווקא את היציבות החברתית ואת היכולת לקיים חיים בצוותא סביב גרעיני השקפות ועמדות משותפים, כאשר שסע בודד חזק, כגון בין חרדים לחילוניים, אינו מספיק ליצירת ניגוד משברי. מאידך-גיסא, שינויי העמדות התמידיים בכל אחד מהשסעים, תלויי הוויה ואירועים, עשויים לחולל, בנסיבות של מקום וזמן, נטייה של מספר קבוצות, שתהווינה רוב באוכלוסייה, להתייצב יחד לאורך קו שסע אחד, כמעט הומוגני ועמוק, מול שאר הציבור ולחולל משבר בלתי ניתן לאיחוי. הגירוש מעזה ב-2005, היה על סף יצירת משבר מסוג זה, ורק אחריותם הלאומית של בני הציונות הדתית, מנעה הפיכתו לאסון. בדיעבד ניתן לקבוע בוודאות, שלא הייתה לשרון שום הצדקה אמיתית להוביל את הציבור אל סיפו של משבר כזה. 2 בעזה, התחולל המשבר סביב חידוד תפיסת המשמעות של ציונות והתיישבות יהודית בארץ-ישראל. השונות הפוליטית בתפיסה זו היא שמחוללת את השסעים "ימין" - "שמאל" ו"ציונות" - "פוסט-ציונות" - אחרי עזה עוד יותר מבעבר.

משבר קטסטרופלי עשוי להתחולל כתוצאה ממחלוקת שלא נמצאה דרך לפתירתה בדו-שיח או בהכרעה דמוקרטית פורמלית, או שהכרעה דמוקרטית פורמלית שהתקבלה כדין, אינה מהווה בעיני אחד הצדדים צו מחייב שאין עליו עוררין. התחברות שסעים אחדים לכלל שסע מוכלל ועמוק שבו המפריד גדול מהמאחד, מגדילה את הסיכון למשבר קטסטרופאלי.

המצב כיום נראה מסובך, מפני שראשיתו של השסע בין "ימין" ל"שמאל" הוא ביסודו מחלוקת אידיאולוגית בין גישות כלכליות-חברתיות - סוציאל דמוקרטיה מצד שמאל וקפיטליזם ליברלי מצד ימין; מחלוקת זו חופפת כיום במידה רבה את השסע הלאומי. באופן זה גדל עוד יותר שדה אי-ההסכמות ומצטמצם שדה האינטרסים המשותפים, שהוא בסיס ללכידות החברתית.

גם קו השסע ה"דתי" - "חילוני" עובר כיום קרוב מאוד לקו המשולב הנ"ל. מרבית הציבור הישראלי איננו דתי באופן המלא של המלה (שומר מצוות קפדן), אבל הוא נמצא בנקודות שונות על הרצף דתי-חילוני, קרוב יותר למסורתי ודתי מאשר לחרדי, אבל בפירוש לא חילוני או אתאיסט מובהק. כלומר: מסתמן "קו הפרדה" אידיאולוגי-קונספטואלי-אופרטיבי חדש באוכלוסייה היהודית, שמצדו האחד נמצאים: ימנים פוליטיים, ציוניים מעשיים (מתיישבים בפועל ותומכי התיישבות), קפיטליסטים-ליברלים, לאומיים מוצהרים, דתיים או מסורתיים ובכל מקרה לא אנטי-דתיים, ובני עדות שעיקרן איננו אשכנזי ושעבורם חזות המדינה היא מדינת הלאום היהודי (יהודית קודמת לכל העדפה אחרת). מן הצד השני נמצאים שמאלנים פוליטיים חסידי חלוקת הארץ, ציונים מוצהרים אך לא מעשיים, סוציאל-דמוקרטים, חילונים או אתאיסטים, רובם אשכנזים שחזות מדינת הלאום היהודית עבורם היא דמוקרטית לפני יהודית. זו מציאות נפיצה ביותר לאור הדברים הקודמים.

על הקבוצה השמאלנית נמנות האליטות לשעבר - "מקימי המדינה או צאצאיהם", ועל הקבוצה הימנית נמנים "הטוענים החדשים לכתר" - המנהיגות הלאומית הנוכחית. ההכרעות הדמוקרטיות במערכות הבחירות האחרונות, מצביעות על התחזקות מתמדת של גוש הימין והחלשות מתמדת של גוש השמאל. הואיל וגוש השמאל מתקשה לעכל ולקבל את ההכרעות הדמוקרטיות הללו, הוא פועל באמצעים שונים כדי להפר את האיזון החדש שהוא לצנינים בעיניו. בין אמצעים אלה אנו מוצאים את השימוש השגוי בבג"ץ, כשהטיעון החוזר ונשנה הוא "...הגנה על המיעוט מפני עריצות הרוב" - טענה אנטי-דמוקרטית בעליל. טענה זו מפלה את הרוב, מפקירה אותו לעריצות המיעוט, ומסרסת את הדמוקרטיה כשיטת ממשל, בהכפיפה אותה לשרירות ליבם של שופטים ומיעוט במקום לרצונו של הריבון (הרוב).

אל מנגנוני כפייה אלה, מצרף השמאל את "ידידיו" - יריבי או אויבי ישראל מבית ומבחוץ: באמצעות לחצים פוליטיים, חרמות כלכליים ואחרים וגייסות של שליחים לדבר עבירה, הפוגעים בחיילי צה"ל ובמתיישבים ומוציאים דיבת הארץ רעה, מבקש הוא לאלץ את ישראל לנהוג לפי דרכם ולא לפי דרכו ורצונו של רוב ציבור האזרחים הישראלי - בלתי מתקבל על הדעת בעליל.

בדמוקרטיה פעילה, אין שום סיבה בעולם למלחמת אזרחים. ניהול הוגן של המתודולוגיה הדמוקרטית לקבלת החלטות מיתרת זאת. התנאי ההכרחי הוא: כיבוד ההחלטות הדמוקרטיות. כיבוד כזה חייב להיות המסר הנחרץ של כל מנהיג ואיש ציבור אחראי בישראל. עצם הדיבור על אופציה, כביכול, למלחמת אזרחים בתנאים כלשהם, עשויה להאיץ את תחושת "האין ברירה" של מי שעמדותיו אינן מקובלות כיום על הרוב. הכלל האופרטיבי החד-משמעי חייב להיות: מי שאינו מקבל את ההכרעות הדמוקרטיות בנושאים מהותיים, אינו יכול להישאר אזרח המדינה. לכך צריכה ישראל לחתור במרץ ולאלתר. משני צדי קו-השסע המצרפי, יעמדו בראש וראשונה דווקא הקיצונים שבמחנה, שמהווים סיכון מיוחד לכולם, ראשונים, בפני הבחירה: לקבל את הדין, לפרוש או להיות מורחקים. אזהרות שווא אינן תכליתיות. יש לספק מענים אפקטיביים לאיומים, בטרם תתגבשנה חזיתות מונוליטיות, שכל יעודן הוא לפרק את המסגרת ויהי מה, בחזקת "תמות נפשי עם פלישתים".

מלחמת אזרחים היא הזמנה לחורבן. ארה"ב, למשל, לא נרפאה עד היום מתוצאות מלחמת האזרחים שלה ולמעשה גם לא השיגה בה את מטרתה העיקרית: שוויון זכויות מלא דה-פקטו ודה-יורה לכל האזרחים; ומצבה בוודאי שונה מזה של ישראל. במציאות הישראלית במזרח התיכון, קטסטרופה של מלחמת אזרחים עשויה להיות גרועה הרבה יותר. לכן, רעיון מלחמת האזרחים אפילו כאזהרה, הוא רעיון שראוי לוותר עליו מראש; פשוט, אין מצב! הברירה היחידה היא מנגנון ממלכתי ליישור השורות עכשיו.

הערות

1. גואל בנו, "ראש המוסד לשעבר: "הפילוג בעם עלול להוביל למלחמת אזרחים" ", ידיעות אחרונות, 31.8.16.

2. בדיעבד ניתן לקבוע, שגם מלחמת לבנון הראשונה, היוותה מהלך שהעצים את השסע בין הימין לשמאל, גם לו היה אחראי שרון וגם הוא היה בלתי נחוץ, בראיה לאחור, ומכל מקום נוהל בחוסר אחריות לאומית, על-ידי מי שידע טוב מאחרים מה העם רוצה או צריך. ההבדל הגדול בין שני המשברים הוא שבמלחמת לבנון הראשונה, מחולל המשבר היה השמאל, שביקש לנצל את האירוע להדחת שרון ולהחלשה פוליטית של הימין. בכל מקרה ניסה למנוע אפשרות שהימין יזכה בחזית נוספת בהישג פוליטי מן הדרגה הראשונה - שלום עם לבנון. רק אחרי רצח בשיר ג'ומאייל, הפך הדיון לשאלה אסטרטגית של השיטה הנכונה ליצירת ביטחון שוטף בגבול הלבנון. דווקא כאן היה השמאל שותף נאמן בממשלות "אחדות לאומית" לישיבה הממושכת והמיותרת בלבנון במשך קרוב ל-18 שנים, שהולידה את האיום הנוכחי של חיזבאללה וביססה אותו. בעזה, היה המשבר סביב תפיסת המשמעות של ציונות והתיישבות יהודית בארץ-ישראל, שהיא מחוללת השסע ימין שמאל וציונות-פוסט ציונות, כיום עוד יותר מבעבר.

תאריך:  08/09/2016   |   עודכן:  08/09/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חכמים, היזהרו בדבריכם
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
8/09/16 15:05
 
רפי לאופרט
8/09/16 19:09
 
הירונימוס
9/09/16 11:23
 
רפי לאופרט
9/09/16 13:51
 
הירונימוס
9/09/16 18:25
 
רפי לאופרט
10/09/16 14:13
 
הירונימוס
10/09/16 14:33
 
רפי לאופרט
11/09/16 14:43
 
הירונימוס
11/09/16 15:44
 
רפי לאופרט
11/09/16 21:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רשת גולף עומדת על המדף מזה שנתיים, לאחר שבעליה לן בלווטניק החליט להתמקד בשני תחומי ליבה, מלט וביוטכנולוגיה. גולף המונה את המותגים, גולף, מקס מורטי, אינטימה, פולגת וכיתן, מתקשה להתמודד עם התחרות בשוק הקמעונאי בישראל, מחפשת את דרכה ומנסה לשפר נתוני הרווחיות על-מנת להשיא את התקבולים מהמכירה הצפויה.
08/09/2016  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
נראה כי שר המדע והחלל אופיר אקוניס מתחיל להשתחרר מכבלי הנאמנות בכל מחיר לראש הממשלה נתניהו, גם הוא מתחיל להבין את הנזק שגורם נתניהו למפלגת הליכוד ולכן יצא בהצהרה כי "הזעם הציבורי נגד נתניהו מוצדק".
08/09/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הרכבת כבר נוסעת, השבת כבר נתחללה, והאיום הקואליציוני כבר חלף עד... לתחנה הבאה
08/09/2016  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
מצער, שכבר הורגלנו לממשלות בישראל הקושרות קשרים חמים עם רודנים, שאינם בוחלים ברציחות המוניות בראשי חוצות. מצער היה לראות בעיתוני צילה ב-11.9.1989 ביום בו חגג הרודן אוגסטו פינושה 16 שנה לטבח ההמוני, שביצע ברחובות העיר סאנטייגו, את תמונותיהם של קצינים בכירים בצה"ל, חברי משלחת צבאית רשמית, בין קהל המברכים ולוחצים את ידיו של הרודן אוגסטו פינושה ובכירי החונטה הצבאית ביום השנה ה-16 לטבח אלפי אזרחים באצטדיון הלאומי לכדורגל בסנטייגו.
08/09/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
האקווריום נתפס לרוב, ובצדק, כמקור לא אכזב לסביבה שקטה ושלווה, שבה שוחים להם, להנאתם, דגי-נוי חביבים ונעימים. אלא שיש גם יוצאים מן הכלל, ולא כל דג באקווריום הוא אכן שקט ושליו. יתר על כן: יש ביניהם דגים מסוכנים, שיודעים לנשוך או לעקוץ, ומכך משתמע באורח ברור שלא לכל אקווריום כדאי בכלל להכניס את היד. עם זאת ראוי להודות שמצויים לא מעט מגדלי-דגים שדווקא מפיקים הנאה מהתנהגותה האגרסיבית של אוכלוסיית האקווריום.
08/09/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il