|   15:07:40
  עודד רוט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024

היכלי תרבות ותרבות חניה

15/09/2005  |   עודד רוט   |   מאמרים   |   תגובות

דונלד שופ הוא פרופסור במחלקה לתכנון עירוני באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, בעל רקע כלכלי והנדסי. פרופסור שופ ערך מחקר ממוקד בנושאי מימון ציבורי, תחבורה ושוק הנדל"ן, שהתמקד בחקירת ערך החניות העירוניות כנושא מפתח המקשר בין תחבורה לבין קרקעות. את מחקריו פרסם פרופסור שופ במאמרים שונים ובספר שיצא לאור בתחילת 2005 בשם: The High Cost of Free Parking.

פרופסור שופ מבקר בשנינות ובאופן מנומק את מדיניות תקני החניה, המופרזים לדעתו, שנקבעו על-ידי מתכנני ערים. את הרגישות הגבוהה של מר שופ לנושא החניה ניתן ליחס למקום בו הוא פועל – לוס אנג'לס. לוס אנג'לס היא העיר בעלת מספר מקומות החניה הגבוה בעולם ביחס לשטח הבנוי. פריסת מקומות החניה הנתונים במרכז העסקים של לוס אנג'לס על פני מרחב אופקי תכסה כ- 81% משטח הקרקע של המרכז. יחס זה, המכונה "יחס כיסוי חניה", הוא גבוה ביותר. לשם השוואה יצוין כי יחס כיסוי החניה בסן פרנציסקו הוא 31% ובניו-יורק 18% בלבד.

תושבי תל אביב עשויים לגלות עניין בסיפור הלקוח מאחורי הקלעים של הקמת החניון של היכל הקונצרטים המונומנטלי שנבנה בלוס אנג'לס ע"ש וולט דיסני. סיפורו של היכל דיסני מופיע במאמר שפרסם פרופ' שופ בשיתוף עם מיכאל מנויל במגאזין "ACCESS" בנובמבר 2004. היכל התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס תוכנן כשהוא כולל חניון תת-קרקעי בן שש קומות ובו 2,188 מקומות חניה. בניית החניון הושלמה בשנת 1996 בעלות של 110 מיליון דולר, כלומר, כ- 50,000 דולר עבור כל מקום חניה. עלות הבנייה גרמה לגירעון תקציבי שעיכב את השלמת ההיכל במשך 7 שנים עד שנת 2003. בתקופה זו ההכנסות מהחניון היו נמוכות משום שהוא לא שרת את הבניין שמעליו והמיזם היה על סף פשיטת רגל. לאחר הקמת ההיכל הוגדר מספר ההופעות המינימלי בהיכל דיסני באופן שיכסה את הגירעון, וכך במקום שהחניון ישרת את שוחרי התרבות, התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס עובדת לכיסוי הגירעון שיצר החניון.

מדוע תושבי תל אביב אמורים להתעניין בסיפורו של היכל דיסני? משום שעיריית תל אביב מתכננת בנייתם של שני חניוני רכב תת-קרקעיים במטרה להקל על מצוקת החנייה בעיר – חניון תת-קרקעי מתחת לחניון היכל התרבות ובו כ– 1,200 מקומות חניה, וחניון תת-קרקעי נוסף תחת כיכר רבין ובו כ– 1,500 מקומות חניה.

תקני החניה בישראל קבועים בתקנות התכנון והבניה (התקנת מקומות חניה), התשמ"ג–1983. תקנים אלו הם ברירת מחדל המותירה אפשרות למוסדות התכנון לקבוע הסדרים אחרים, אך הם בדרך כלל משמשים עוגן מנחה. תקני החניה קובעים כי ועדה מקומית רשאית להקל מהדרישות הקבועות בתקן ולחייב מי שמבקש היתר בנייה להשתתף במימון הקמת חניון ציבורי שיהיה במרחק אווירי שלא יעלה על 350 מטר מהנכס הנבנה. חניון כזה צריך להבנות תוך עשר שנים ממועד מתן ההיתר והכספים המיועדים להקמתו מופקדים בקרן מיוחדת – אפשרות זו מכונה "כופר חנייה". לגבי תיאטרון או אודיטוריום, התקן הישראלי קובע הקצאת מקום חניה אחד לרכב פרטי עבור כל 5 מושבים או 5 מ"ר של האולם, ומקום חניה לאוטובוס אחד לכל 200 מושבים או 200 מ"ר משטח האולם. כמו כן יצוין כי התקן הישראלי עורך אבחנה בין חלקי היממה השונים ודורש לגבי אולמות כי התקן המלא יקוים בשעות הערב והלילה בלבד, אך חלקים מהתקן המלא בשעות שלפני הצהרים ואחר הצהריים. כך חניון אחד יכול לשרת שימושים צולבים בשעות שונות של היממה.

מה שחסר בתקן החניה הישראלי הוא זיקה בין התחבורה הציבורית לבין שימושי הקרקע, שהרי נגישות באמצעות תחבורה ציבורית, החונה לזמן קצר, עשויה לשמש תחליף לבניית מקום חניה על קרקע יקרה במרכז העיר. ברוח הצעותיו של פרופסור שופ, ניתן ליצור את הזיקה בין תקן החניה לבין התחבורה הציבורית בדרכים שונות. למשל, על-ידי מנגנון הנותן אפשרות להשתמש בכספי "כופר החניה" לעידוד השימוש של מבקרי הקונצרט או התיאטרון בתחבורה ציבורית. אחת הדרכים המעשיות האפשריות ליצירת הזיקה היא רכישת כרטיסי אוטובוס או שוברי נסיעה במוניות על-ידי התיאטרון או אולם הקונצרטים והענקתם בחינם לרוכשי הכרטיסים כ-"כופר לתקן חניה".

יצירת זיקה כלכלית בין החיסכון בשימושי קרקע שיוצרת התחבורה הציבורית לבין עלות מקומות החניה, עשויה לחסוך לבעלי הקרקע את המימון היקר של מקומות חניה, ולעודד את הציבור להשתמש בתחבורה הציבורית. שיפור איכותה ותדירותה של התחבורה הציבורית בעיר עשוי להביא לשיפור מיצובה של התחבורה הציבורית, לתרום לחיוניותה של העיר ולהחלפת חלק מנוף האספלט השחור בנוף ירוק וצבעוני.

המחבר הוא מנהל אתר האינטרנט [קישור] ומחבר הספר "פרשת דרכים, משפט, תנועה ותחבורה".
תאריך:  15/09/2005   |   עודכן:  16/09/2005
עודד רוט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סקרנו במאמר קודם את שורשי הבעיות של הקיום היהודי כיום בארץ ישראל. נעשה עתה הערכת מצב.
15/09/2005  |  שמואל קופר  |   מאמרים
בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת חשף השוטר פרנק סרפיקו פרשת שחיתות ענקית במשטרת ניו-יורק, בה היו מעורבים חלק ניכר משוטרי העיר וקציניה הבכירים. "ועדת קנפ" שחקרה את הפרשה חילקה את שוטרי ניו-יורק לשני סוגים: "אוכלי עשב" היו השוטרים שקיבלו טובות הנאה אסורות מכלל התושבים, ו"אוכלי בשר" היו שוטרים מושחתים, בעיקר בלשים ושוטרי מחלק המוסר, שהיו מעורבים בפעילות פלילית חמורה כמו קבלת שוחד, קבלת רכוש גנוב העסקת זונות או בעבירות של סחיטה ואיומים.
15/09/2005  |  ד"ר דני גימשי  |   מאמרים
לאחרונה התבשרנו שנשיא בית המשפט העליון אהרן ברק הפיץ בקרב השופטים טיוטת הצעה לכללי אתיקה לשופטים, וביקש תגובותיהם להצעה.
15/09/2005  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
דניאל מחובר, עורך הדין שביקש להוציא פקודת מאסר נגד דורון אלמוג, הוא, כנראה, גם אזרח ישראלי. אבל גם אם לא, גם אם הוא רק פעל בשמם של אזרחים ישראלים, ערבים או יהודים, יש דרך יעילה ביותר להילחם בתופעה הזאת של אזרחים ישראלים המנסים לסרס את יכולתה של מדינת ישראל להילחם נגד אויביה. שר הפנים רשאי לבטל את אזרחותו הישראלית של אדם אשר עושה מעשה שיש בו משום הפרת אמונים למדינת ישראל.
14/09/2005  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
מדינה במשבר. עוד פצעים לא הגלידו. עוד קורבנות "ההינתקות" זרוקים בפינות שונות ומחכים לגואל. אבל אסור לגרד פצעים ולבכות על יום האתמול. חשוב לעשות הכל כדי שהאירוע לא יחזור על עצמו והאחראים יתנו את הדין. צריכים לבדוק איך ולמה קרו הדברים. אסור להתרכז רק בתוצאות השבר. חשוב לברר מהן הסיבות שאפשרו לבצע מהלך שעוד לפני שנתיים-שלוש היה נראה בלתי אפשרי לפי המפה הלאומית והפוליטית של המדינה.
14/09/2005  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רעיון המדינה הפלשתינית משמעו אחד: הפיכת הגדה המערבית לעזה שנייה, תחת שלטון חמאס, ולניסיונות חוזרים ונשנים לתקוף את ישראל המצומקת, לבתר ולהשמיד אותה
דן מרגלית
דן מרגלית
אני? בגילי? להגן על שבתאי? למה בדיוק? על ששמר על זכות השתיקה כאשר נוער הגבעות השתולל ביהודה ובשומרון נגד אוכלוסייה פלשתינית?
צבי גיל
צבי גיל
התמונות שהעולם, מלבדנו, קיבל ומקבל מעזה מראות שעזה ברובה היא עי חרבות ואין כמעט רובע שלם שעומד על תילו כפי שהיה    המצלמה מראה רחובות ריקים וכבישים שנהרסו או קבורים בערמות של בנייני...
כנס הקיץ של הכנסת נפתח
שמואל רוזנר
השבוע הקרוב עלול להיות הגורלי ביותר במלחמה    לא בגלל שפיכות דמים, אלא בשל סכנה אסטרטגית חסרת תקדים    ממשלה ללא אמון מובילה למלחמה ללא תמיכה, והצעות לפתרון נתקלות בחוסר הסכמה    האם ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כואבת עוצמת הפער, ככל שמרקיעים הישגי צה"ל בשדה הקרב, מרקיעה עשרת מונים האידיאולוגיה החמאסית הרצחנית המזוויעה ומסתמנת צלילה על סף העלמות של כוחות מתונים בחברה הפלשתינית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il