מדינת סודן מכירים את הסיפור העממי על האיש העני אי-שם במזרח אירופה, שעצר מרכבה מהודרת של הַגביר, וּביקש טרמפ. כדי לתת לו תחושה נעימה, הושיב אותו הגביר במושב הראשי, ואף נתן את המושכות בידיו. הכל התנהל על מי מנוחות, עד שהגביר הגיע לביתו, וסימן לעני לרדת. אולם זה, ככל הנראה, התאהב בסטטוס הזמני, והחליט להופכו לקבוּע. הוא התעקש אפוא שהוא בעל המרכבה, ופרץ בצעקות רמות, מול הקהל שהתגודד סביבו, שהגביר מבקש לגנוב אותה ממנו.
האם אין הסיפור הזה מזכיר את סיפור הסודנים בדרום תל אביב, שקיבלו מקלט שם והפכו אותו למדינה שלהם, תוך שהם מכריזים על כך ללא בושה? הם השתלטו על האזור, גרשו את רוב התושבים היהודים משם, שאיבדו גם את מקורות תעסוקתם, והמעט שנשארו שם מרגישים כנתינים בחסות מדינת סודן, וחיים בצל אווירת הטרור והאימה שהסודנים משליטים בסביבה. סודן זה כאן כבר אמרנו? הם גם העלו את סטטיסטיקת הפשע באזור, בעיר ובישראל.
למרות נתונים עגומים אלה לא סוד הוא היחס ההומני של הממשלה למהגרים הסודנים, כשגם מתקני הכליאה אינם בתי כלא של ממש, הגירוש הוא הדרגתי וכולל מענק שחרור לכל אחד בסך כעשרת אלפים שקל(!) ובנוסף טיסה חינם. אז איך זה שעו"ד
אביעד הכהן, המחויב לדיוק בעוּבדות, מתעלם מהמציאוּת ועוד מעליל על המדינה אפשרות של גירוש המוני כפוי של המהגרים, העלול להוביל לנידוייה ממשפחת העמים?
מֶלח וסֵמל
בעיתונכם פורסם לאחרונה המילון האסור והמותר על-פי הרב אבינר. בין היתר פורסם, שהרב אוסר את השימוש בביטוי 'מלח הארץ', שמקורו נוצרי, וגם ביהדות משמעותו שלילית- אשת לוט שהפכה נציב מלח.
נראה לי שנשמט המקור העברי המעשי לשימוש בביטוי, המציין את האליטה האיכותית של אנשי עמל וּבניין בארץ. מדובר בכּוֹרים, שחצבו מלח מהאדמה בעבודה קשה, ובכך תרמו לתעשיית המדינה והמזון בה. ולכן, אין צורך לשלול את השימוש בביטוי השורשי והציורי היפה, בגלל קונוטציות דתיות מסוימות.
לעומת זאת, נראה לי תמוה הֵיתר הרב להשתמש בעוגיות בצורת עץ אשוח, סמל חג המולד הנוצרי. לא סוד הוא שביטויים חזותיים מטבעם לחלחל אל התודעה דרך התַּת מוּדע. וּכמי שאֲמוּנים על המסורת היהודית, לא היינו רוצים שהסמל הנוצרי הזה ייחרת במוחנו, וּבוודאי לא במוחות הזאטוטים הרכים והנוער. אם כבר, לא עדיפוֹת עוגיות המעוּצבוֹת בצורת סמלים יהודיים, דוגמת שופר, אתרוג וכדומה, וּבכך הנוגסים להנאתם בין ביס לביס יעשירו גם את תודעתם היהודית?
נישואים כהלכה
האם נציגי
מפלגת 'יש עתיד' מנותקים מציבור בוחריהם? לפחות כך נראה על-פי הסקר שנערך לאחרונה על-ידי מכון סמית, עבור ארגון 'ליב"ה'. אחרת איך תסבירו את העובדה, כי בעוד הנהגת הסיעה - ובראשם הראש ג'וניור
יאיר לפיד - דוגלת בנישואים אזרחיים, רובם של מצביעי המפלגה( 60%) החילונית תומכים בנישואים ברבנות (אתם קוראים נכון).
ועם כל הכבוד לטרנד החדש בשנים האחרונות, הנישואים האלטרנטיביים, תרגיעו. לידיעתכם, רק 29% בקרב הציבור מצדדים בהם. ואילו רוב העם, 71%(!) תומך בנישואים ברבנות. רוב העם בארצנו שומר מסורת כבר אמרנו?
מְצָא את ההבדלים
נַחשו מי אמר: כיהודי, שאינו שומר תרי"ג מצוות...הזדעזעתי זעזוע עמוק ללא גבול וסייג. התגלתה בפניי איזו אגודה, המקיימת פולחן, שכל קשר בינה לבין היהדות, אינו מתקרב אפילו למציאות. הייתה לי תחושה
שאני נמצא בתוך כנסייה. אני כולי המום.
זו עבודה זרה ולא יהדות. עד עתה חשבתי שהרפורמים הם זרם ביהדות. אחרי ביקורים בשני בתי הכנסת שלהם, אני משוכנע
שזו דת חדשה לגמרי, בלי כל קשר ליהדות. התפילה שלהם דומה לטקס פרוטנסטנטי גמוּר".
הדובר, אם עוד לא ניחשתם, הוא לא אחֵר מרובי ריבלין, טרם מינויו לנשיא, לאחר שהוזמן לבקר בטמפל באמריקה.
ועכשיו, מי אמר: ..."כרכנו יחד שני הנושאים (גיור רפורמי וּמתווה הכותל, לאחר הקפאתם), שלכל אחד מהם יש את הפוטנציאל להביא לקֶרע עמוק עם הרפורמים..." (הציטוטים באדיבוּת 'הפלס').
גם הפעם הדובר הוא ריבלין. אולם זאת תחת הגלימה הנשיאותית שלו, לאחר שכבר אירח טקסים משותפים עם בכירי הרפורמים בארץ ובחו"ל, תוך הכרה בזרם שלהם. אז תִראו מה הממלכתיוּת עשתה לאיש, שזנח את עמדותיו המקוריות נגד התנועה מקצה לקצה. לא יאוּמן כי יסוּפר.