|
תחנת רכבת בית שאן, רכבת העמק [צילום: איתמר לוין]
|
|
|
|
|
שנה בלבד לאחר הפעלתה המחודשת - נחשפת רכבת העמק כבלתי-נחוצה וכחסרת כל הצדקה כלכלית. הדברים אמורים במה שנחשב בימי הזוהר שלה, בתחילת המאה החולפת, כקו-תחבורה ממש מיתולוגי, שפעל תדירות בין חיפה לדמשק, וששבק את חייו לפני 66 שנים, בנסיבות שהזמן, מן הסתם, גרמן.
רכבת העמק המקורית, שיצאה לראשונה לדרכה לפני 112 שנה, היוותה בזמנה פרויקט ארץ-ישראלי תחבורתי יוצא-דופן בהיקפו ובמידת חשיבותו הציבורית. אלא שהתקוות הרבות שנתלו אשתקד בחידושו של הקו המיתולוגי כמנוע-צמיחה כלכלי משתלם - נגוזו מהר.
בקו המחודש, בין בית-שאן לחיפה, הושקע סכום של כארבעה מיליארד שקל, שלרוע המזל ירד, ככל הנראה, לטמיון. הכשל נובע מכך שהרכבת רחוקה מדי מיישובי האיזור, אינה נגישה לתחבורה ציבורית, ואף לא יוצרת נגישות למרכז המדינה.
העדר כדאיות
היחס בין עלותו של הקו לבין תועלתו מתגלה כשלילי וכלא-כדאי, הן בשל היקפי השימוש הגבוליים, והן בשל חסמים שונים שמקשים על תושבי האזור לסמוך את ידם על הרכבת בלבד. מסתבר שרק כ-5% מתושבי האזור נוהגים לנסוע ברכבת העמק באורח קבוע, וכי 12% משתמשים בה בצורה מזדמנת בלבד.
מיעוט הנסיעות ברכבת העמק מתורץ בהיעדרו של הצורך להגיע לאותם יעדים שאליהם היא מגיעה, ובכך שרוב הנסיעות הן מקומיות בלבד, וגם בשל היעדרה של תחנת-רכבת קרובה ליעד הנסיעה - מה שהופך את השימוש בה לחסר תקנה ולבלתי-יעיל.
ומאחר שהדברים אמורים במועצה איזורית מצומצמת, המונה רק כ-32 אלף תושבים - מסתבר בעליל שאין, מן הסתם, שום הצדקה כלכלית להפעלתה של רכבת העמק.