בוועדת הכלכלה, יחל (יום שני 28.5.2018), דיון בקריאה שנייה ושלישית של חוק התיירות החדש אותו מנסה להעביר שר התיירות
יריב לוין. מדובר בחוק גרוע, נבזי, המיועד לא רק לפגוע אלה גם לחסל את ציבור מורי הדרך המוסמכים בעיקר בתיירות הפנים אך גם בתיירות החוץ. החוק הוא בעייתי ביותר במרבית סעיפיו והחשש הוא שנוכח הרוב הקואליציוני בכנסת, הוא יעבור בסופו של דבר, אולי עם תיקונים קלים ובלתי משמעותיים.
לכן, אני מבקש, מציבור מורי הדרך המוסמכים והתומכים בהם, לשקול אפשרות אחרת. להוביל לשכנוע את חברי הכנסת והציבור, בין על-ידי הגשת הסתייגויות לדיון בוועדת הכלכלה ובין בדרכים אחרות, על הצורך בהתנקות מוחלטת של מקצוע מורי הדרך ממשרד התיירות. הדבר מקובל בעולם במרבית המדינות הנאורות. אין צורך יותר ברגולציה של משרד התיירות. המשרד ויתר בעבר על רגולציה בתחום מנהלי בתי מלון, משרדי תיירות, וסוכני נסיעות והשאיר לעצמו רק לפקח ולשלוט במורי הדרך.
בעולם זה לא מקובל. בכלל לא. ברוב המדינות, עיקר אלו החברות באיגוד העולמי של מורי הדרך (WFTGA), איתם אני נמצא בקשר בתוקף תפקידי על בסיס כמעט יום יומי, הרגולציה מצויה בכלל בידי האגודות המקומיות. לא בידי השלטון. אני מציע להעתיק נוסחה עולמית מצליחה זו גם למדינת ישראל.
כלומר, די. מספיק עם משרד התיירות. לא צריך יותר את הרגולציה שלהם. לא את התעודות הממשלתיות שלהם, לא את תוכניות הלימודים וההכשרה, לא את ההשתלמויות שלהם ולא את הפיקוח המופקר שלהם. די שכ-40 העובדים שעוסקים בזה במשרד התיירות ילכו הביתה. יש לגרום לכך, שבהסתייגויות על-ידי חברי ועדת הכללה, יקבע בחוק החדש, שלא צריך יותר תעודת מורה דרך ממשלתית לאף אחד. לא בתיירות הנכנסת ולא בתיירות הפנים. את התעודות יתנו מעתה אגודת מורי הדרך. אגודת מורי הדרך תקים בית ספר למקצוע מורי הדרך (מגעים ראשונים כבר נעשו), אגודת מורי הדרך תיתן את ההסמכה. אגודת מורי הדרך תקיים את ההשתלמויות ואגודת מורי הדרך תנפיק את הרישיונות, ואלו הם שיקבעו. ואז ניתן לשוק להשמיע את דברו. אין פיקוח על משרדי הנסיעות יותר. האם אדם שפוי ירכוש כרטיסי טיסה וחבילות תור אצל חאפר? או אצל מי שלמד והוכשר? מדוע זה מתאים בכל מקום ולא יתאים אצלנו?
זאת ועוד. הארגון העולמי של מורי הדרך (WFTGA), גיבש בשנתיים האחרונות, יחד עם
האיחוד האירופי, תקן מיוחד להכשרת מורי הדרך. תקן EN15565, שאומץ על-ידי מרבית אגודות מורי הדרך בעולם. תקן שמביא להכשרה למצוינות של מורי הדרך וללימודים בני למעלה משנתיים. משרד התיירות הישראלי סירב לתמוך בתקן זה ואף החליט באחרונה לקצר למינימום (כשנה) את תקופת ההכשרה של מורי הדרך. הכל כדי לפגוע במקצועיות של המדריכים. לא צריך אותם יותר.
אז חברים, קחו מידע זה לתשומת לבכם. בואו נתאחד סביב המגמה הזו. כמובן שחלק מהתהליך חייב להוביל לאיחוד מחדש של כל גופי מורי הדרך הקיימים כיום. רק איחוד כוחות ואיחוד משאבים יוביל להצלחה. אנו נכשיר את מורי הדרך, אנו ניתן תעודות, אנו נעשה השתלמויות. לא צריך יותר את משרד התיירות. בואו נתאחד סביב קביעה זו: שר התיירות לא רוצה אותנו. אנו לא רוצים את שר התיירות - ואנו ננצח.