|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

ביטחון הפנים: מסד לביטחון הלאומי <br>

ביטחון הפנים הוא מדד לרמת תחושת הנוחות והשקט הנפשי של האזרח בחיי היום-יום, במגעיו עם המדינה ושלוחותיה, שכניו ותנאי הסביבה בהם הוא חי ביטחון הפנים הוא נדבך קריטי בעיצוב רמת הביטחון הלאומי
03/12/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ביטחון לאומי הוא מושג שמקורו בצוותי חשיבה אמריקניים, שפיתחו את העיסוק בסוגיה הנרחבת של ביטחון כולל בעידן המלחמה הקרה, שעה שנדמה לרבים, שהעולם נחלק בין "גוש מערבי" - דמוקרטי, ליברלי, בעל כלכלה קפיטליסטית ושוק חופשי, לבין "גוש מזרחי" - דיקטטורי, ריכוזי, בעל כלכלה קומוניסטית-מרקסיסטית ושוק מנוהל ומבוקר מרכזית. במציאות דו-גושית עולמית כזו, העימות היה גלובלי, האיום אוניברסלי, והמאבק טוטאלי. למאבק זה נדרש גיוס של כלל הפוטנציאל הלאומי והגושי והכרה זו השפיעה על דרכי החשיבה ועל עולם המושגים. ביטחון לאומי ביטא למעשה את מאזן היכולות הכולל מול מאזן האיומים הכולל. הצגת הדברים הייתה גם כמותית אך בעיקרה איכותית-מושגית. כמותית נבחנו היכולות במספרי חיילים, טנקים, מטוסים ספינות, טילים, שטחי פריסה וכו'. איכותית נשקלו כל היכולות האחרות - מורל ולכידות, פוטנציאל ייצור, תלות בחומרי גלם, פריסת ההשפעה הפוליטית, רמת מנהיגות, איכות הממשל הלאומי ועוד.

עם התפרקות בריה"מ, תמה הלחימה הקרה. בעקבות ההתפרקות, גובשה הקהילה האירופית וגדלה ל-28 מדינות והחלו מופיעים כוחות חדשים בזירה הבינלאומית: סין, הודו, האיסלאם העולמי כתנועה אידיאולוגית, עם שלוחות אלימות לבסיס הפונדמנטליזם האיסלאמי, הטרור העולמי ועוד. לתקופה קצרה הייתה ארה"ב המעצמה העולמית היחידה, שכיהנה גם בתפקיד "שוטר העולם". בעקבות מלחמותיה הבלתי מוצלחות ובחלקן מיותרות נחלשה ארה"ב: במזרח הרחוק (ויטנאם) במזרח התיכון (מלחמות עירק, 1991 ו-2003) במרכז אסיה (אפגניסטן, עדיין נמשכת) ובאזורי סכסוך אחרים, רובם בהשראת איומי הטרור העולמי שעוצמתו הפוטנציאלית קיבלה ביטוי חד וחריף ב"אירועי התאומים" (9.11.2001), כמו גם משברים כלכליים, שהחמור בהם היה משבר הסאב-פריים ב-2008. החלשה נוספת וממושכת, בעיקר כלכלית, נגרמה לה בהשפעת הגלובליזציה, בבריחת תעשיות שלימות מארה"ב למדינות מתפתחות שבהן העבודה זולה. המפתח להחלטות אלה היה כפול: אידיאולוגי - תפיסת "הכפר הגלובלי" ועולם ללא גבולות מזה, וכלכלי-אגואיסטי - מקסום ריווחי החברות הגדולות, מזה. השיקולים הלאומיים פינו את מקומם לשיקולים אינדיבידואליסטים-סקטוריאליים. בכדי לקיים פריסה עולמית רחבה, ולמצות יתרונות יחסיים שלה, הפכו החברות הגדולות מחברות לאומיות לחברות רב-לאומיות או בינלאומיות, שבהן ניגודי מובהק בין האינטרס הלאומי לפרטי ופער זה הולך וגדל.

התגברות השפעת הזרם הפוסט ליברלי, שבו מוקדי השיקולים הקהילתיים-חברתיים מפנים מקום באופן כמעט מלא לאינטרסים אינדיבידואליים ואגואיסטיים, האיצו בארה"ב התפתחותן של שתי תופעות נוספות: א. להגירת זרים (בעיקר ממרכז ודרום אמריקה) כאמצעי לשיפור רמת ואיכות חייהם, שהביאה לטשטוש ההרמוניה הישנה, שנשענה על תרבות ואמונה דומות ועל נרטיב משותף אחד, ולהעמקת ניגודי האינטרסים וההשקפות בתוך האוכלוסייה המקומית. ב. להחלשת הזיקה לעקרונות היסוד של החוקה האמריקנית ולהשפעתם על עיצוב מדיניות החוץ והביטחון הלאומית. באירופה התחולל ומתחולל תהליך דומה בתוך הקהילה האירופית המשותפת. אולם, אירופה מעולם לא הייתה הומוגנית ולכן השבר החברתי בה בולט ברמת המדינות המרכיבות את הקהילה ולא כבארה"ב בתפר שבין הגישה השמרנית לבין הפוסט ליברליזם.

על ישראל עבר תהליך אידיאולוגי דומה ב-25 השנים האחרונות - השמרנות האמריקנית מתבטאת כאן בימין הפוליטי, בעוד הפוסט ליברליזם של ארה"ב ואירופה חופפים כאן את הגוש שבעבר הוגדר כגוש הסוציאליסטי. ההקצנה האידיאולוגית, נבלמה במישור הפוליטי ע"י שינויים דמוגרפיים פנימיים שחופפים במידה רבה את השסע האידיאולוגי. "הימין" שביצע מהפך פוליטי היסטורי ב-1977, ממשיך לשלוט פוליטית באופן טכני אך ממשיך להיאבק אידיאולוגית ב"שמאל". בארה"ב העליונות הפוליטית של ימי ממשלי קלינטון ואובמה1 שהקצינה את יחסי הגושים האידאולוגיים, התחלפה פוליטית ב-2016 עם בחירת טראמפ, ומתנהלת עתה על-ידי הדמוקרטים (השמאל) באמצעות המיעוט הגדול של מהגרים, שנקלט בארה"ב ב-20 השנים האחרונות וחושש מפני התגברות השמרנות.

אתגר הוא איום פוטנציאלי, בעוד איום הוא אתגר, שבו יכולת חיצונית או מציאות פנימית הופכות לדינמיות ובלתי נשלטות. כלומר נדרש ריסון אקטיבי ישיר של היכולת הדינמית, לבטול או ריסון כושרה לגרום נזק. מהתיאור הקצר הנ"ל ניתן להבין את מערכת השיקולים הכוללת העומדת בפני מנהיגות לאומית כאשר היא באה לנהל את מכלול הנושאים המשפיעים על ביטחונה ועוצמתה של מדינה, בין אם מדובר במדינה קטנה או בינונית ובין אם במעצמה אזורית או עולמית. השרידות של מדינה תלויה באתגרים שבפניהם היא ניצבת ובמאגרי העוצמה שהיא מסוגלת לגייס כאשר אתגרים אלה הופכים לאיומים.

אנו עוסקים רבות בשאלות אלה מנקודת ראות של האתגרים החיצוניים; אנו עוסקים פחות מדי בשאלת האתגרים הפנימיים והשלכותיהם. מערכת מדינתית עשויה לצאת משיווי-משקל, כלומר משליטה של האזרחים ומערכות השלטון, אם תידרש להתמודד מול אתגר עוצמתי מדי ביחס לכושר ההתגוננות הדרוש לבטול את האיום. כאשר צבא זר פולש למדינה ואיננו יודעים לבלום אותו, התוצאה ברורה לכולם. אולם, יכולת גנרית לבלום איום מוכלל, תלויה בשני מרכיבים קריטיים: הגלוי - איכות הצבא הנומינלי שאנו מעמידים מול האיום והסמוי - איכות החברה ומנגנוניה שתומכים ומגבים צבא זה.

בהקשר לנושא איכות החברה ויכולת הגיבוי שלה לכוח הצבאי, נוהגים לציין מספר משתנים בולטים: סולידריות (תחושת שותפות), אמון במנהיגות, פערים ושסעים, תחושת הביטחון, ארגון ומנהיגות, גאווה לאומית, סבולת. כאשר אנו מפרטים משתנים אלה, הדברים מובנים מאליהם אינסטינקטיבית, גם כאשר איננו מכירים לפריטיהן את ההגדרות המקצועיות לכל משתנה. המשמעות היא למעשה אחת: חברה מגובשת, נעדרת חיכוכים ושנאות פנימיים, שבה אין "אנשים עליונים" ו"אנשים נחותים", שלרוב המכריע של הציבור אינטרסים משותפים זהים, שבה הציבור סומך על המנהיגות והמנהיגות נשענת על כוחה של החברה להתמודד מול אתגרים, שאנשיה גאים להשתייך לקבוצה הלאומית ומוכנים לתרום לקיומה ושגשוגה ואינם נכנסים לעימות מול איום מתוך תחושת פחד וחוסר אונים - היא חברה חזקה: חברה שהמרכיב האזרחי של העוצמה הלאומית שלה אופטימלי. אנו עוסקים רבות ביכולתו ואיכותו של צה"ל. אולם, יכולות אלה ניזונות רבות מעוצמתה של החברה המגבה את הצבא. הפעם אני מבקש להדגיש דווקא אלמנטים מתוך החיים החברתיים האזרחיים, שלהם השלכות מרחיקות לכת על הביטחון הלאומי, כלומר על סך העוצמות - האזרחית והצבאית - שאנו יכולים לצפות להעמיד מול אתגר ביום פקודה.

חברה נחלשת ומתפוררת שעה שחוסנה מצוי בשחיקה מתמדת. לצד פיחות בהאדרת כושר העמידה או הספיגה, היא גם מאבדת פוטנציאל מיצוי של יכולות-עבר. ביטחון הפנים שחווים האזרחים, הוא מרכיב בחוסן שעימו יתייצבו לעימות מול אתגר, ביום פקודה. התבהמות השיח הציבורי, תקשורת מתלהמת, אירועים אלימים, חוסר יחס ראוי מצד השלטון לאזרחים, התנהלות פרועה בדרכים,2 פשע ברחובות, פשעים במשפחות ואלימות ביחסי אזרחים לבין עצמם3 ובינם לבין המשטרה, גורמי רווחה או שירותים ציבוריים, תאונות חוזרות המצביעות על רשלנות וחוסר אכיפה אפקטיבית, הם גורמי איום ושחיקה תמידיים.4

בשנים האחרונות נמצא ביטחון הפנים בתהליך נסיגה חמור ומהיר. המדינה כממסד וארגון שזכות קיומו היא שירות הציבור, אינה עושה די בכדי לרפא חוליים אלה ולמזער את חומרתם ושכיחותם. זו מציאות שאסור להשלים עימה בגלל נזקיה הישירים, אבל לא פחות מכך בשל נזקיה הבלתי מוטלים בספק לביטחון הלאומי שלנו.

הערות

1. ממשל ג'ורג' וו. בוש, הרפובליקני, שהיה נשיא בין שני הנשיאים הדמוקרטיים האחרונים, עשה מעט מאוד לשימור מעמדם הפוליטי של הרפובליקנים בחברה האמריקנית. ימי ראשית ממשלו היו ימי מלחמת עירק השנייה, והקדנציה השנייה עסקה בעיקר במשברים הכלכליים שהשיתו המלחמות הקודמות והמלחמה נגד הטרור על ארה"ב. כך, למשל, מדיניות בוש בתחומי הגלובליזציה וההגירה הייתה שולית ונרפית.

2. קרוב ל-300 הרוגים בכבישים מתחילת השנה ונזקים במיליארדי שקלים ליחידים ולציבור כולו.

3. 50 תיקים נפתחים מדי יום על אלימות המשפחה; וכמה אינם נפתחים?

4. בנספח המצורף מניתי קבוצה רחבה של חולשות ברקמה החברתית-פנימית שלנו, שכולן תורמות לשחיקה המתמדת בחוסן.

תאריך:  03/12/2018   |   עודכן:  03/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביטחון הפנים: מסד לביטחון הלאומי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם ישראל אוהב קניות ובעיקר דרך אפליקציות המאפשרות לו הנחות מיוחדות וייעודיות, כגמול על תשומת הלב וההתעניינות. האפליקציה מהווה למעשה אפיק/מסלולון מקביל למכירה הרגילה ומחליפה את הקופונים ושוברי ההנחה הייעודיים.
03/12/2018  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
צמצום השירותים לערביי מזרח ירושלים, אינם מפתיעים כל הכבוד לארגון 'פעמונים', המסייע בניהול תקציבי נכון של משפחה במצוקה קרוב למחצית מערביי ישראל מכחישים את השואה
03/12/2018  |  ציפי לידר  |   מאמרים
התפתחותה של מדינת ישראל מסייעת לראות בראייה חדשה את תולדות העם העברי בארצו, בייחוד בתקופות שחותם של תחייה לאומית ומאבק צבאי היה טבוע בהן. בדרך זו מצטיירת לפנינו כיום תמונה חדשה מתקופת דוד ושלמה ועד לימי מלחמת בר כוכבא.
03/12/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ראשית חשוב להבהיר כי המתת חסד בישראל אינה חוקית, אם כי "חוק החולה הנוטה למות" מתיר, במקרים מסוימים ותחת תנאים מגבילים חמורים, הימנעות מנקיטת פעולות מאריכות חיים.
03/12/2018  |  ליאל מנגד  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - טנק חדש, עוצר, גניבות, הדחה, מעללים ואין אכיפה חנוכה שמח
03/12/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 336/61, אדולף אייכמן נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, שמעון אגרנט, משה זילברג, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 במאי 1962
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רוצח אחד, ראש הנחש במינהרה, מתעתע במנהיג העולם החופשי בבית הלבן    לאיזו רמה עלובה ירדו האוניברסיטאות בארה"ב    טרור הוא לא רק פיגועים, רצחנות. טרור הוא לא פחות מזה - הפצת שקרים ותעמ...
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il