|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

מחאת המחירים - טעות לעולם חוזרת

מחאת המחירים היא שילוב של חלטורות פוליטיות עם מציאות שהופכת במהירות לבלתי נסבלת. אי-השקט הציבורי נובע מתחושת אי-נוחות כוללת מתפקודה של הממשלה ושל רשויות שלטון נוספות. את המחאה יש לפטור מטעויות עבר ולהתמקד: בבלימת התייקרויות אופנתיות ובשידוד מערכות של תפקוד הממשלה והשירות הציבורי
25/12/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
מחאת יוקר המחייה [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

אין ספק, הממשלה שלנו, ובמיוחד השרים הכלכליים והחברתיים בה, אוטיסטית למצבו הכלכלי של הציבור ולציפיותיו. נושא מרכזי על סדר היום הציבורי הוא ההתייקרות וחרף סימנים ורמזים רבים על התייקרות כוללת המתרגשת על המשק, נרדמו הממשלה ושרים אלה בשמירה. בעקבות זאת הכתה עליית המחירים הצפויה "בהפתעה" פעמיים: תחילה, במחירי החשמל,1 שלהם השפעה על כל המחירים ועל כן במציאות הנוכחית היא בלתי מתקבלת על הדעת, ובהמשך בפסיביות מדהימה של הקברניטים הכלכליים מול בולמוס העלאות של כל מה שזז. מפתיעים בעניין זה שניים: ראש הממשלה, שרבים הם אלה שמחפשים כל הזדמנות אפשרית להטיח בו ביקורת נוקבת, בין אם זו מגיעה לו ובין אם לאו; ושר האוצר, שלציבור חשבון נוקב עימו בגין הבטחותיו הבלתי מקויימות בתחום מחירי הדיור. הבאים אחריהם בתור שרי הכלכלה, התחבורה והשרים "החברתיים", שמאחוריהם קופות שרצים גדולות ומעצבנות: הכישלונות בריסון השתוללותן של רשתות השיווק, הכשלים בתחבורה בכלל וברכבת בפרט, והפגיעות המתמשכות בכל מגזרי האוכלוסייה החלשים - זקנים, נכים, ניצולי שואה, גמלאים ועוד.

השאלות המרכזיות העולות בהקשר לכל אלה הן: מדוע? מדוע דווקא עכשיו? ומדוע ערב בחירות? - שהרי הכל יודעים שהבחירות בפתח. האמת ניתנת להיאמר שמסתמנות מספר תשובות לשאלות אלה, שכולן אינן מניחות את הדעת וכולן מוליכות למסקנה שהכלכלה כאן איננה העניין המרכזי ושהפוליטיקאים מבקשים בעצם לבלבל את הציבור ולהסיט את תשומת לבו ממוקד הבעיות והכלכלה היא נושא מספיק חם לתכלית זו.

לטעמי, הסיבות העיקריות הן כשלי ביצוע והסתבכויות אישיות:
ראש הממשלה נמצא בעיבורה של מסכת חקירותיו, שמגיעות עתה לשיא במשרדי היועץ המשפטי לממשלה בצלו של הכשל העזתי במלחמת העפיפונים, בהתגברות המתח הביטחוני בכללו ובתפקוד הלקוי של חלקים ומשרדים רבים בממשלתו. מאיימים עליו: העמדה לדין, הסתבכות ביטחונית בצפון (ואולי גם בדרום) ו"תוכנית המאה" של טראמפ, שלא תעבור את מחנה הימין. להערכתי, החלק הקשה ביותר היא התוכנית המדינית. ככל הנראה איש בממשל הישראלי אינו יודע מה יש בה בדיוק וקיים בה פוטנציאל להסתבכות מיותרת עם ממשל טראמפ וסיום ירח-הדבש של השנתיים שחלפו. כמו בפוליטיקה קלאסית, הדרך להסיט את תשומת-לב התקשורת והציבור מבעיות אלה, היא באמצעות הדגשה וניפוח של משברים אחרים, לכאורה קריטיים פחות.

את המשבר הראשון סיפק לו ליברמן בהתפטרותו מתפקיד שר הביטחון. משבר הוא בבחינת רעידת-אדמה - לו מוקד רעש התחלתי חזק, הגורר אחריו רעידות משניות בעוצמות שונות. את המשבר הבא אחריו, סיפק בנט בתביעתו לתיק הביטחון ובאיום לפרוש מהממשלה אם לא יקבלו. משבר זה הפך בינתיים, באמצעות תמרון זריז וחכם של נתניהו, לרעש-משנה שולי. המשבר השלישי הוא המנהרות בצפון. זו אינה פיקציה, אבל נראה שהבשילה בדיוק לעת הזו בעזרת דחיפה קלה מצד ראש הממשלה, כמענה לתרעומת הציבורית על מדיניות ישראל מול חמאס בעזה. עתה נוסף על אלה משבר רביעי - הודעת טראמפ על הוצאת כוחות היבשה האמריקניים מסוריה.2 המשבר החמישי הוא התגברות הטרור הרצחני באיו"ש, בשל רפיון זמני במניעה מצד הרשות הפלשתינית והסתמכות רבה מדי של צה"ל על הכוח הפלשתיני לשמירת ביטחון אזרחי ישראל באיו"ש.

תהליכים אלה משרתים את המטרה הבסיסית של הסחת הדעת, אבל אף אחד מהם מלבד המנהרות, באופן חלקי, אינו ממלא בנכסים פוליטיים ובנכסי תדמית את קופת-הדימוי המתדלדלת של ראש הממשלה, 3 ההולכת ומצטמקת בשנה האחרונה.

בקדנציה זו יש לראש הממשלה גם לא מעט הישגים בזירה הבינלאומית, אולם אלה אינם נמצאים במוקד תשומת הלב הציבורית שלנו, ותרומתם המפצה אינה מספקת.
בהוויה הישראלית אחרי תחום הביטחון צועד תמיד התחום הכלכלי. בחודשים האחרונים מסתמנים בו לא מעט אורות אדומים: ידיעות על משבר בשוק ההון המקומי והבינלאומי. חילופי גברי בבנק ישראל המבשרים שינויים במדיניות הריבית. עליית מחירי החשמל, אי-פתרון בעיית זמינות הדיור ויוקר הדירות, סימנים חזקים לגל התייקרויות בכל ענפי המשק שהממשלה ממלאת בו תפקיד מרכזי ואי-פתרון בעיית שכר המינימום לשכבות החלשות של האוכלוסייה, ועוד. תחום זה רווי מחדלים וכשלים של שר האוצר, כחלון, וחבריו השרים הכלכליים-חברתיים.

כחלון, שדרש נכסים פוליטיים ומכשירים כלכליים ופרה-כלכליים על-מנת לבנות סביבם מדיניות כלכלית-חברתית חדשה או לפחות משופרת, לא הגשים בפועל אף אחת ממטרותיו הראשיות. דומה שהמעט שהושג, עומד לרדת לטמיון ע"י מבול ההתייקרויות שבדרך. הניסיונות השוליים לבלום את מגמות ההתייקרות, אכן נראים כאלה ונתפסים כך גם ע"י הציבור. ככל הנראה, נשבר האמון בכחלון וחבורתו כ"אבירי מסדר מגיני החלשים".

בתחום הכלכלי שני אשכולות מרכזיים של כשלים בולטים: א. יוקר המחיה לרבות הדיור ב. העיוות החמור בחלוקת העושר הלאומי. יוקר המחיה מבטא בעיקר העדר תחרות אפקטיבית, מונופוליזציה גלויה וסמויה של הכוחות הכלכליים והפיננסיים במדינה, פרוטקציוניזם של בעלי ההכנסות הגבוהות מצד השלטון ומבנה כושל ובלתי-יעיל של המשק, לרבות העדר מוביליות ומקצוענות של עובדי השירות הציבורי.

הציבור כועס בצדק על היעדר ביטחון בגבולות, חרף הדיבורים הנישאים על עוצמתו של צה"ל. הציבור מתחיל לכעוס גם על היעדר ביטחון פנים, משום שהמשטרה מונהגת ע"י דילטנטים, המשרד לביטחון הפנים ישֵן ובתי המשפט חיים על האולימפוס. בתחום ביטחון החוץ, המצב אינו לחלוטין בשליטתנו, לא כך בתחומי הפנים והכלכלה. מדינת ישראל חסרה מדיניות גם בנושאי הפנים - הכל חלטורות. במקום לנהל משפטים, מנהלים עסקות טיעון. במקום להיות חלק ממערכת אכיפת חוקים, מנהלים בפועל תרגום של עקרונות פוסט-מודרניים למציאות קונקרטית ע"י פסקי דין ראוותניים ובלתי מוסריים. במקום לנהל מוסדות, ישנים בשרות הציבורי מספר חודשים בשנה בין מאבק שכר אחד לבא אחריו, כשהצידוק לדרישה בדרך כלל הוא הזמן שחלף מאז הקידום האחרון או גל-התייקרויות, שהוא תוצאת האדישות הקודמת. התייעלות היא מילה גסה ותוכניות עבודה ומסגרות תקציביות רק מפריעים את מנוחת הצהרים של רבים מהעובדים ועוד יותר רבים מהמנהלים.

השילוב של ראש ממשלה שמחזיק בחמישה תיקים, מתוכם שלושת הבכירים ביותר בממשלה, אך עסוק בעיקר בשניים מהם ובנושאים אחרים ושר אוצר שאינו מספק את הסחורה, מותירים את הציבור מוטרד, חושש וחש מרומה.

כל הקלפים נמצאים בידי ראש הממשלה וזהו המצב הטבעי. מצבו של שר האוצר גרוע הרבה יותר, בהיותו במוקד הסערה הכלכלית, משום שאנו ערב בחירות ומפני שהוא היה "גנב הקולות" הראשי מהליכוד בבחירות האחרונות ולכן ייועד לשדרוג פוליטי של הליכוד בבחירות הבאות.

התסיסה החברתית סביב נושאים כלליים נוחה כיום לראש הממשלה ומסיטה את תשומת הלב מנושאים רבים אחרים, לרבות אלה שתורמים למצב הכלכלי הירוד. אולם, גם ראש הממשלה וגם שר האוצר טועים בשיקוליהם: שר האוצר לא יפתור את בעיותיו ע"י מניפולציות במחיר הדלק או מענקים זמניים כאלה ואחרים לציבור.
מענקים ניתן למחוק ע"י מיסוי ושינויים באינפלציה. מענקים ישחקו אם המצב הביטחוני יפתיע לרעה ומענקים אינם מקנים תחושה של יציבות כלכלית. תחושה כזו תלויה בשינויי תפקוד מהותיים במשק, ביציבות המטבע ובמדיניות חדשה ושיטתית של חלוקת העושר הלאומי. היא תלויה גם במהפכה - לא פחות מכך - בשירות הציבורי, שעיקרה שימת טיב ואיכות השירות לאזרח, במוקד מבחני תפקוד האיכות והקידום לעובדים בשירות זה.

הממשלה מתנהלת כארגון על כרעי תרנגולת. במיוחד גרועים בה הבקרה על השירות הציבורי ואכיפת החלטותיה על גורמי הביצוע. ליצירת הרושם על תפקודה העגום אחראי בראש וראשונה ראש הממשלה. שותפים לו בכך מרבית חברי הממשלה, אבל במיוחד השרים: לביטחון, לתחבורה, לביטחון הפנים, לאזרחים ותיקים, פנים, עבודה ורווחה, אנרגיה ובריאות.

מחאת המחירים שפרצה לאחרונה, בחלקה הגדול מבטאת שוב פוליטיקה קטנה וקטנונית. בחלקה האחר היא אמיתית אך חוזרת על שגיאות המחאת ההמונים של 2011 - חוסר מיקוד. מינוי פרופ' זליכה לבחינת הסיבות להתייקרויות, היה מהלך התחמקות של שר האוצר מעיסוק רציני ומעמיק בסיבות העיקריות הידועות כבר מזמן; טוב שמועמדות זו נפסלה. לדעתי צריכה המחאה להתמקד בשני נושאים בלבד:

  • בלימת יוקר המחירים, לרבות באמצעות חקיקת בזק של הקפאת מחירים לזמן קצוב. במהלך זה יבדקו ע"י האוצר ובנק ישראל גורמי ההתייקרות האמיתיים ויטופלו "טיפול שורש".

  • שידוד מערכות במבנה ותפקוד מערכות השירות הציבורי. המטרה: להגיע לדפוסי עבודה חדשים בין העובדים ונציגותם, הפרופסיונאלית - ההסתדרות הכללית, למעסיק - הממשלה והרשויות המקומיות. בדיקות אלה תוגבלנה בזמן ובסיומן תחליט הממשלה על תוכנית יישום ותצמיד את שינויי השכר במשק ליישום אותם פרמטרים שנבחרו. בשום מקרה אסור להתיר המשך צמיחת הביורוקרטיה, מצב בו עליות שכר אינן קשורות בהתייעלות בתחום הביצוע וחלק מוסכם מהרווחים כלל אינו מגיע לידיהם של העובדים השותפים בהשגתם.

הערות

1. לאחר ההלם הראשון, פעלו שר האוצר וציוותו למיתון רמת התייקרות מחירי החשמל, אך לא מנעו אותה לגמרי.
2. השאלה אם מדובר כאן באמת במשבר או במראית עין של משבר, היא עניין לדיון נפרד. לדעתי רק ימים יגידו אם יש ממש במראית-עין זו. לדעתי, הדבר קשור בהבנות הסמויות בין נתניהו לטראמפ בנושא המדיניות בצפון בכללותה.
3. במהלך כתיבת שורות אלו, התבשרנו על ההחלטה ללכת לבחירות חדשות ב-9.4.19, הצטברות הלחצים, הפכה את התמרון הפוליטי שניסה להפעיל ראש הממשלה לבלתי אפקטיבי לאורך זמן. אפקט התמרון עצמו לא נגוז לחלוטין וישתלב עתה בחלקים הגלויים של המאבק הפוליטי בזמן שנותר עד למועד הבחירות.

תאריך:  25/12/2018   |   עודכן:  25/12/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחאת המחירים - טעות לעולם חוזרת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנים האחרונות התעצם מאוד דיון ציבורי פתוח על אופן פעולתו של הבג"ץ. אולם נושא זה עומד בראש מעייניו של הציבור, כבר עשרות שנים. במקביל, במהלך שנים אלו חלה התדרדרות ברורה וחד-משמעית ביחס הציבור אל המערכת המשפטית בכללה. אמון הציבור בה מצוי בירידה תלולה ומתמדת, היא חופפת במדויק את תהליך השלטת האקטיביזם השיפוטי, החל משנות ה-70 של המאה הקודמת, כאשר ברק כפה על גורמי השלטון והחקיקה (הממשלה והכנסת) את המהפכה החוקתית.
25/12/2018  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
יכול להיות שיש ממש בטענות הנשמעות מכיוונו של אפי נוה, לפיהן פרשת ההתגנבות בנתב"ג מנוצלת כדי לפגוע בו משום ש"העז" לחבור לאיילת שקד, במקום הקשר המסורתי האוטומטי של לשכת עורכי הדין עם שופטי בית המשפט העליון. אבל גם הם, ואפילו הוא, ייאלצו להודות שנוה נהג בטיפשות עצומה. במילים פשוטות: מה הוא חשב לעצמו (אם בכלל חשב)? שבמקום השמור ביותר בישראל אפשר יהיה לעשו תרגילים כאלו?
25/12/2018  |  איתמר לוין  |   מאמרים
המצב הביטחוני הטעון הקיים כבר שנים בין עזה לבין מדינת ישראל ידוע לכל. מתח זה מצדם של החמאס (השלטון בעזה) מתבטא בזריקת טילים, רקטות ועוד מגוון סוגי פצצות לאזור הדרום במדינתנו. הסובלים ביותר ממצב זה הם תושבי הדרום, אשר בכל פעם שהמצב הביטחוני נעשה מתוח, חייהם נעשים כמעט בלתי נסבלים עקב הצורך המתמיד לכוננות כניסה למרחבים המוגנים בכל שעות היום והלילה. בעיניי אלו הם תנאי חיים לא סבירים וקשים מנשוא כאשר סכנת הפצצות מרחפת מעל לראשם. כל זאת אינו די, ולאחרונה נחשפתי למצב מדאיג נוסף בנושא זה. במקרים בהם נופל טיל על בית או בניין, קיים טיפול מידי לפצועים ולמתים. אך בדקות ושעות קשות אלו, לניצולים הבריאים בגוף אין שום תמיכה מיידית מצד המדינה או העירייה.
25/12/2018  |  שירה הלוי  |   מאמרים
אבי גבאי, ראש המחנה האלק ציוני, בטוח כי יביס את נתניהו באפריל. הסקרים הלא מחמיאים, בלשון המעטה, לו ולמחנהו אינם מחלישים אמונתו זו. כנגד אותם סקרים מגייס גבאי את חוק האינדוקציה וזה קובע חד-משמעית כי הוא זה שינצח. קבלו ציטוט ישיר ממנו: "כל חיי ניצחתי סקרים ואת מה שאמרו עלי".
25/12/2018  |  יעקב עמר  |   מאמרים
ממשלת ישראל ממשיכה במדיניות של הבלגה. מערכת הביטחון 'מכילה' את החיילים שנרצחו בגבעת אסף, את החייל שממשיך לדמם במכאוביו וביסוריו, נתנאל פלבר, שתפילות בכותל ביקשו מהיושב במרומים שישיבו ב"ה לאיתנו. עם ישראל, למרות העליונות הטכנולוגית המתקדמת שמעוררת השתאות בעולם, ממשיך להיות פגיע יותר, וזאת משום שיכרון הכוח עליו מסתמכים. אנו חזקים! כך אומרים, לעומת האספסוף הפרימיטיבי בעזה, שבא מצויד עם בלונים...
25/12/2018  |  אסתר שניאורסון-גרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
הימין הקיצוני מסנדל את בנימין נתניהו וגורם לסירובו המוחלט לקידום מהלכים מדיניים, שעשויים לתרום לפדות מהגיהנום של האפלה במנהרות של עזה את החטופים, שעלולים להיהרג כתוצאה מהפצצות של צ...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il