|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

(וישב סו) גאולה זה לא גיאוגרפיה

אנחנו הגענו לארץ, כבשנו אותה ומתייחסים לשליטתנו בה כאל התגשמות חזונם של נביאי ישראל יש חלומות מתוקים שמתגשמים בהגיע זמנם, אבל אם דוחקים את הקץ, החלום המתוק עלול להפוך לחלום בלהות דומני כי זה מה שקורה לנו פה בארץ האבות והנביאים הגיע הזמן שנתפכח; הגיע הזמן לשוב אל החלום המקורי זה עדיין אפשרי
23/12/2005  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

כמעט כולם אצלנו טוענים שהם אוהבים את הארץ, אבל רק חלקם מתנחמים על מה שרואות עינינו ושומעות אזנינו, באמירת חז"ל כי 'ארץ ישראל נקנית ביסורים'. חוששני שכל המתנחמים באמירה זו, כמו גם אוהבי הארץ שאינם מכירים אמירה זו, אינם מבחינים בין ארץ ישראל לבין מדינת ישראל; שכן לענ"ד היסורים באים עלינו משום שהחלפנו את ארץ ישראל במדינת ישראל.

כלומר, היסורים הם תוצאה מהנחות היסוד של הישות המתיימרת להיות מדינת היהודים. נראה שהיסורים נועדו לגרום לנו להתפכח מן החלום ששמו 'מדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו'.

בינתיים, במקום גאולה יש לנו גועל נפש פוליטי המציף את הארץ, ומשום מה זה נראה מובן מאליו; פה ושם שומעים איזו אמירה צינית המתייחסת להתנהלות כזו או אחרת, ובעיקר לאישיות זו או אחרת, אבל לא שמענו שום הערה או ביקורת על עצם השיטה המאפשרת ואף מזמינה, התפתחויות פוליטיות מבחילות כל כך.

העובדה שחיים בארץ, אפילו כאנשים חופשיים, מה שאנחנו לא למרבה הצער, עדיין אינה מלמדת שהגענו לגאולה; למדים זאת בבירור מן הסיפורים שאנו קוראים בתורה בשבועות אלו.

(בראשית ל"ז) א וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב, בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו--בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן. לאחר גלות שנמשכה עשרים שנה בחרן ועוד שנתיים בדרך, מבקש יעקב לשבת בשלווה, וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב; סוף סוף שב הביתה. הוא רק לא שם לב שאביו אשר מעולם לא עזב את הארץ, התייחס אל ישיבתו בה כאל גֵּרוּת, מְגוּרֵי אָבִיו--בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן.

האמת היא שכבר אצל אברהם אנחנו מוצאים התייחסות כזאת; כאשר הוא מבקש לרכוש חלקת קבר עבור שרה, הוא אומר לבני חת (פרק כ"ג): גֵּר-וְתוֹשָׁב אָנכִי עִמָּכֶם.

הארץ הובטחה לו כשישים שנה קודם לכן; הוא בטוח שהוא הבעלים החוקי היחיד של הארץ, אבל הוא במודעות של גר בארץ כי זו המציאות.

אנחנו הגענו לארץ, כבשנו אותה ומתייחסים לשליטתנו בה כאל התגשמות חזונם של נביאי ישראל; יש חלומות מתוקים שמתגשמים בהגיע זמנם, אבל אם דוחקים את הקץ, החלום המתוק עלול להפוך לחלום בלהות. דומני כי זה מה שקורה לנו פה בארץ האבות והנביאים; הגיע הזמן שנתפכח; הגיע הזמן לשוב אל החלום המקורי; זה עדיין אפשרי.

יעקב חשב שבהגיעו לארץ אבותיו, הגיע גם אל המנוחה ואל הנחלה; מהר מאד התברר לו שזה לא כל כך פשוט; הימצאות בארץ יכולה להיות עניין של גאולה, אבל לא בהכרח.

יעקב נקרא גם יִשְׂרָאֵל, כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹקִים וְעִם-אֲנָשִׁים וַתּוּכָל. כלומר, התמודדת עם אֱלֹקִים וְעִם-אֲנָשִׁים וניצחת; אם זו הסיבה, מדוע לא קוראים לו 'ניצחון' או משהו דומה? מדוע קיבל את השם 'ישראל' שפירושו התמודדות? מכאן ניתן ללמוד ברור כי ההתמודדות היא העיקר, לא הניצחון. כאשר חיים בהרגשה שניצחנו, או אז מתחילות הצרות.

(רש"י) וַיֵּשֶׁב, ביקש יעקב לישב בשלוה, קפץ עליו רוגזו של יוסף. יש להניח שכולם מכירים את הסיפור; גם כתבנו עליו די בהרחבה בשנים קודמות.

ג וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו--כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ; וְעָשָׂה לוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים.

כתוצאה מכך האחים שונאים אותו, ושגיאות שלו ביחסו אליהם עוד מגבירות את שנאתם אליו; עד שהאחים מנצלים הזדמנות הנקרית להם ומוכרים אותו לעבד. יוסף מגיע למצרים בגיל שבע עשרה כעבד למכירה.

(בראשית ל"ט) א וְיוֹסֵף, הוּרַד מִצְרָיְמָה; וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים, אִישׁ מִצְרִי, מִיַּד הַיִּשְׁמְעֵאלִים, אֲשֶׁר הוֹרִדֻהוּ שָׁמָּה. אם מדברים על גאולה, קל לדמיין כי מעמדו החדש של יוסף הוא הפוך לחלוטין ממה שניתן לתאר כגאולה. לא רק שהוא לא נמצא בארץ אבותיו, גם במקום החדש הוא אינו חופשי. הוא עבד. אומנם עבד, אבל רק בגופו; רוחו נותרה חופשיה כשהיתה: ב וַיְהִי ה' אֶת-יוֹסֵף, וַיְהִי אִישׁ מַצְלִיחַ; וַיְהִי, בְּבֵית אֲדֹנָיו הַמִּצְרִי.

גאולה זה מצב תודעתי

לפי השיטה המקובלת אצלנו, יוסף היה צריך לנצל את ההזדמנות הראשונה כדי לברוח ממעמדו החדש, או לפחות להודיע לאביו על מקום הימצאו, שיעשה מאמצים לפדותו. להישאר עבד? לא יעלה על הדעת.

ג וַיַּרְא אֲדֹנָיו, כִּי ה' אִתּוֹ; וְכֹל אֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה, ה' מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ. ד וַיִּמְצָא יוֹסֵף חֵן בְּעֵינָיו, וַיְשָׁרֶת אֹתוֹ; וַיַּפְקִדֵהוּ, עַל-בֵּיתוֹ, וְכָל-יֶשׁ-לוֹ, נָתַן בְּיָדוֹ.

האדון רואה כִּי ה' אִתּוֹ; המדרש מסביר שראה כי שם שמים שגור בפיו. ויוסף, לא רק שאינו בורח, הוא אפילו "מתקדם" למעמד של מנכ"ל המשק אצל אדוניו המצרי. אלא שכאן רק מתחיל סיפורו של יוסף; האדון סומך עליו בעינים עצומות ומכאן לכאורה, פתוחה בפניו הדרך להתערות בחיים המצריים:

ו וַיַּעֲזֹב כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ, בְּיַד-יוֹסֵף, וְלֹא-יָדַע אִתּוֹ מְאוּמָה, כִּי אִם-הַלֶּחֶם אֲשֶׁר-הוּא אוֹכֵל; וַיְהִי יוֹסֵף, יְפֵה-תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה.

הוא בחור מוצלח וגם יפה, וזהו מתכון ל"הצלחה" בתחומים נוספים.
ז וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וַתִּשָּׂא אֵשֶׁת-אֲדֹנָיו אֶת-עֵינֶיהָ, אֶל-יוֹסֵף; וַתֹּאמֶר, שִׁכְבָה עִמִּי. ח וַיְמָאֵן (...)

יוסף מתואר בשני סוגי יופי: יְפֵה-תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה. בפשט זה אומר גם תווי פנים סימטריים וגם מראה כללי יפה. בחסידות מבואר כי התיאור הכפול מתייחס להקפדתו המוחלטת על שמירת המצוות בשני הרבדים: יְפֵה-תֹאַר במצוות עשה וִיפֵה מַרְאֶה במצוות לא תעשה. רק כך אפשר להבין את תגובתו, וַיְמָאֵן לפיתויי הגברת. המיאון הזה אינו עובר חלק; אשת אדוניו מנסה לאנוס אותו, וכאשר זה לא מצליח כי הוא בורח ממנה, היא מעלילה עליו שניסה לאנוס אותה. תגובת האדון היתה קשה, כצפוי:

יט וַיְהִי כִשְׁמֹעַ אֲדֹנָיו אֶת-דִּבְרֵי אִשְׁתּוֹ, אֲשֶׁר דִּבְּרָה אֵלָיו לֵאמֹר, כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה, עָשָׂה לִי עַבְדֶּךָ; וַיִּחַר, אַפּוֹ. כ וַיִּקַּח אֲדֹנֵי יוֹסֵף אֹתוֹ, וַיִּתְּנֵהוּ אֶל-בֵּית הַסֹּהַר, מְקוֹם, אֲשֶׁר- אֲסִירֵי הַמֶּלֶךְ אֲסוּרִים; וַיְהִי-שָׁם, בְּבֵית הַסֹּהַר.

נפילה נוראה ליוסף; עכשיו הוא אפילו לא עבד, הוא סתם אסיר, יש גלות קשה מזו? מסתבר שגם שם הוא חופשי; לא בגופו, אבל ברוחו.

כא וַיְהִי ה' אֶת-יוֹסֵף, וַיֵּט אֵלָיו חָסֶד; וַיִּתֵּן חִנּוֹ, בְּעֵינֵי שַׂר בֵּית-הַסֹּהַר.

וַיְהִי ה' אֶת-יוֹסֵף, מה החידוש? הלא מְלֹא כָל-הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ, ולית אתר פנוי מניה, אז לא רק עם יוסף הוא נמצא; אלא שיוסף כפי שכבר הסברנו, היה עם ה' תמיד, שם שמים שגור בפיו, לכן רואים שה' אתו והוא גם חופשי בכל מקום ובכל מצב בו הוא נמצא.

כב וַיִּתֵּן שַׂר בֵּית-הַסֹּהַר, בְּיַד-יוֹסֵף, אֵת כָּל-הָאֲסִירִם, אֲשֶׁר בְּבֵית הַסֹּהַר; וְאֵת כָּל-אֲשֶׁר עֹשִׂים שָׁם, הוּא הָיָה עֹשֶׂה. כג אֵין שַׂר בֵּית-הַסֹּהַר, רֹאֶה אֶת-כָּל-מְאוּמָה בְּיָדוֹ, בַּאֲשֶׁר ה', אִתּוֹ; וַאֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה, ה' מַצְלִיחַ.

יוסף חופשי עד כדי כך שלעולם אינו מייחס לעצמו הצלחה כלשהי; החופש של יוסף הוא חופש מהותי; הוא אינו מותנה בזמן ומקום, ועל כן אינו מאיים על מי שאמורים להיות ממונים עליו, כגון שר בית הסוהר.

אמנם אֵת כָּל-אֲשֶׁר עֹשִׂים שָׁם, הוּא הָיָה עֹשֶׂה, הכל נרשם על שמו, אבל בעיניו, וַאֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה – ה' מַצְלִיחַ. ההצלחות אינן שלו, זו מתנה מהריבונו של עולם. לכן, מכיון שההצלחות אינן שלו, הוא אינו מאיים על איש. איש אינו רואה בו מתחרה.

יוסף הוא דמות מופת מאז ועד בכלל; אין פלא אם כן שיהודים משתוקקים להשתטח על קברו ולהתפלל שם בניסיון לאמץ לעצמם ולו משהו מתכונותיו של יוסף הצדיק.

אצלנו למרבה הצער, נוקטים דרך הפוכה מזו שלמדים מיוסף; נמצאים אומנם בארץ ישראל אבל הסבו את שמה למדינת ישראל. עצם שינוי השם, יש בו מסר של הינתקות מן השורשים של עם ישראל, ועדיין יש כאלה הרואים בעצם קיום המדינה, חלק מתהליך של גאולה.

מפרשת השבוע אנו למדים ברור כי גאולה היא מצב תודעתי ולאו דוקא טכני. יהודי צריך להיות בן-חורין בכל מקום בו הוא נמצא, בדיוק כמו יוסף הצדיק במצרים; כמובן, גם כשנמצאים בארץ צריכים להיות בני חורין, אבל המחשבה שזו גאולה, היא עצמה מהווה גלות קשה ביותר ומאפשרת למערכת לרדות בנו כבעבדים ואף יותר.

כדי להיות בן-חורין באמת, צריכים לחיות במודעות שה' אתו; וכאשר נגיע למודעות זו, או אז תתחולל הגאולה האמיתית והשלמה ונשיר ביחד: בְּשׁוּב ה' אֶת-שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים. (תהלים קכ"ז)

תאריך:  23/12/2005   |   עודכן:  23/12/2005
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני מספר שבועות התקשר אלי חבר ושותף לעסקים, מורן זבדי מחברת מוזהטק, ששיתף אותי בנושא הבא:
22/12/2005  |  יוסי כהן  |   מאמרים
כל הקורא בעיון את מדורי הכלכלה בעיתונים לא יכול שלא להתפעם מהפוריות, היצירתיות וקצב קידום פעילות הממשלה וזרועותיה, לרבות השלטון המקומי. חלק נכבד מאותם מדורים מוקדש למידע על פגישות, הודעות, החלטות ופעילויות של שרים, מנכלי"ם ופקידים בכירים. ידיעות אלו אמורות לטעת תחושה של סיפוק ותקווה באזרח הישראלי הממוצע - כי הנה, כל שאיפותיו עומדות להתגשם.
22/12/2005  |  מוטי שפירא  |   מאמרים
בבחירות הבאות יש לכולנו הזדמנות יוצאת דופן - אנחנו יכולים לדרוש מהנבחרים שלנו שיבטיחו לנו שינויים בתקציב המדינה - ויהיה עליהם לקיים זאת ימים ספורים לאחר בחירתם. שכן, מיד לאחר הבחירות יהיה על הכנסת להתכנס ולהצביע על חוק התקציב ל-2006. אין לה פשוט ברירה, מפני שהזמן האחרון בו תוכל לבחור בעד או נגד התקציב, צפוי להיות (בסוף מארס) שלושה-ארבעה ימים לאחר השלמת ספירת הקולות.
22/12/2005  |  שי פאוזנר  |   מאמרים
אחת המניפולציות היותר מתוחכמות והיותר מעודנות שהייתי עד להן בחיי, היתה החדרת האמונה, כי בענינים שברומו של עולם לא תהיה לאזרח הפשוט יד ורגל. אותיות קידוש לבנה אלו יקבעו כלאחר יד על-ידי נבחרי הציבור שלנו.
22/12/2005  |  משה אבקסיס  |   מאמרים
כחבר ליכוד מזה 13 שנה, נשמתי לרווחה כששרון, הנגבי ומופז ערקו מהליכוד. האנשים המושחתים ביותר, הבזים לצדק, ליושר ולדמוקרטיה, עשו לליכוד טובה ועזבו אותו. הנה באה הזדמנות לעצב את הליכוד מחדש.
22/12/2005  |  יצחק קליין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
שמחה סיאני
שמחה סיאני
לא אשכח לעולם את היום והלילה שישבתי במשרד, ערה 24 שעות מסביב לשעון ללא מנוחה, ואת שיחות הטלפון שלי עם נשות הספורטאים שלא ידעו בדיוק מה קרה במינכן
נשיא סין שי ג'ינפינג עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין [צילום: סרגיי בובילב, ספוטניק/AP]
יאיר נבות  |  
בחינה מעמיקה יותר של יחסי מוסקבה-בייג׳ין יותר משנתיים לאחר הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה תלמד שהם אכן העמיקו משמעותית, עם סייגים. למשל בכל הקשור להיקף הסחר בין המדינות, ורכיבי הסחר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il