"אדם אחראי על המציאות שהוא יוצר"
הנחה זו עומדת בבסיסה של תפיסת האחריות שמהווה (יחד עם אמון) את הבסיס לחוזה העבודה הפסיכולוגי של עובדים עם ארגונם.
כל חבר בארגון, לוקח על עצמו את תפקידו על כל טובות ההנאה, האחריות והסמכות הכרוכים בו, והוא אחראי על המציאות שהוא יוצר במסגרת סמכות זו.
על-מנת לממש את יכולתנו לפעול בארגון, אנו זקוקים, מלבד כישורים, לשלושת המרכיבים הבאים:
1) סמכות - זכות לגיטימית לשימוש במשאבים לצורך השגת המטרה. סמכות יכולה להיות פורמאלית ובלתי פורמאלית.
2) אחריות - המחויבות לבצע מטלות לצורך השגת המטרות.
3) ACCOUNTABILITY - תהליך בו מדווחים אודות ביצועים ונושאים באחריות להצלחות ולכישלונות.
אחריות מוטלת או מוענקת. לעומת זאת ACCOUNTABILITY הנה הרחבת מושג האחריות שכוללת את מרכיב הדין וחשבון על ביצוע דבר מה, בעקבות האחריות שהוטלה או הוענקה. סמכות ואחריות ניתן להאציל לאחרים, לעומת ה ACCOUNTABILITY שלא ניתנת להאצלה או להעברה. הדגש ב-ACCOUNTABILITY ונשיאתה הנו על תוצאות ולא על כוונות.
מדוע צריך ACCOUNTABILITY בארגון?
1) ACCOUNTABILITY מתניעה תהליכים ארגוניים ומזרזת את ביצוע המשימות.
2) ACCOUNTABILITY מיעלת סדרי עדיפויות ומעודדת את המיקוד במטרות וביעדים החיוניים והדחופים ביותר.
3) ACCOUNTABILITY מיעלת תהליכי עבודה ומורידה עלויות.
4) ACCOUNTABILITY מעודדת עבודת צוות, מאחר ורק צוות מאוחד יוכל להגיע לתוצאות.
5) מהמנכ"ל ועד העובד הזוטר ביותר - כולם צריכים להיות אחראים על מה שהם עושים בכדי למלא את תפקידם בצורה הטובה ביותר ולהביא את הארגון לתוצאות הרצויות.
6) כל הצלחה או כשלון נגמרים בקביעת האחראי עליה, זאת מאחר ו..."אם חטאת ולא שילמת, מן הסתם תמשיך לחטוא".
איך לפתח ACCOUNTABILITY בקרב עובדים?
1) על כל עובד ומנהל להכיר את יחידתו ואת מטרותיה.
2) על כל מנהל ועובד לקבוע לעצמו מטרות אישיות ומדדי הצלחה בתפקיד.
3) על כל חבר ארגון לאמן עצמו לחשוב תפוקתי.
4) על כל חבר בארגון למדוד תפוקות.
5) על הארגון לתגמל ביצוע תפוקתי.
6) על הארגון למסד את השינוי התפיסתי והביצועי.
מי יכול לקדם את ה- ACCOUNTABILITY בארגון?
חשוב לציין, שלמנהל הדרכה יש מקום רב לקדם את נושא ה-ACCOUNTABILITY בארגונו (כמובן בתנאי שהוא עצמו ACCOUNTABLE):
1) מנהל ההדרכה צריך להעלות את חשיבות הנושא על סדר היום הארגוני.
2) לחזק ולשים דגש על מרכיבי ה- ACCOUNTABILITY בתהליכי ההדרכה השונים.
3) עליו לסייע למנהלים בארגון להטמיע את הנושא כאחד מאבני היסוד של התרבות הארגונית.