|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

תחיית הקולנוע הישראלי

הקולנוע הישראלי הפך בשנים האחרונות לא רק עניין לעיתונאים ומבקרים, אלא גם מושא מחקר לחוקרי תרבות, סוציולוגים ואחרים. לראשונה רואים בו חבר לגיטימי לדיון בעיצוב קווי-המתאר של הישראליות - וקושרים אותו לפנים הרב-תרבותיות שעוֹטה החברה הישראלית בשנות האלפיים ולמאבק המתמשך על זהותנו כאן. 'אופקים חדשים' מצטרף למגמה זו ומקדיש גיליון מיוחד לקולנוע הישראלי
08/02/2006  |     |   מאמרים   |   תגובות

בשנים האחרונות מרבים לדבר על תחייתו של הקולנוע הישראלי. לא רק עיתונאים ומבקרים מתעניינים בקולנוע הישראלי החדש, אלא גם חוקרי תרבות, סוציולוגים ואחרים. לראשונה רואים בו חבר לגיטימי לדיון בעיצוב קווי-המתאר של הישראליות - וקושרים אותו לפנים הרב-תרבותיות שעוֹטה החברה הישראלית בשנות האלפיים ולמאבק המתמשך על זהותנו כאן.

מי שמחפשים אחר נקודת המפנה ומנסים להצביע מתי אירע השינוי, מתי זקף הקולנוע הישראלי את ראשו, קושרים זאת בדרך כלל להופעתם של ערוצי תקשורת חדשים: הקמת הערוץ השני בראשית שנות ה-90, וערוצי הכבלים - שנים ספורות לאחר מכן. אותם ערוצים חדשים חויבו על-פי חוק ליצור הפקות מקוריות, ואכן עשו זאת - בעיקר בתחומי הבידור הקל: תוכניות סאטירה, תוכניות אירוח וגם טלנובלות.

למעשה, רק בשנים האחרונות נרתמים ערוצי הטלוויזיה להפקות מקור. במקביל הופיעו קרנות ייעודיות, כמו "הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה" - שהביאה לפריחה חסרת-תקדים של הקולנוע התיעודי הישראלי - ולאחרונה גם "קרן גשר", העוסקת בייצוג הרב-תרבותיות בחברה הישראלית. מן הראוי לציין גם את "חוק הקולנוע" שהתקבל בשנת 1999, אחרי שנים של מאבק, ומטרתו לעגן את הקולנוע המקומי בתרבות הישראלית ולקבוע את מקורות המימון שלו.

כאן המקום להזכיר את הופעתם של בתי-ספר חדשים לקולנוע בשנות ה-90[1], כמו "קמרה אובסקורה" בתל אביב, "בית-ספר סם שפיגל" בירושלים ו"בית-ספר מעלה", אף הוא בירושלים - ושל מגמות קולנוע בתוך המכללות האקדמיות, כמו מכללת "ספיר" שבנגב ומכללת "הדסה" בירושלים, אשר הלכו והתבססו בשנים אלה. ואחרונים חביבים - הפסטיבלים לקולנוע בישראל (בירושלים ובחיפה) אשר דאגו להעניק פרסים לקולנוע הישראלי ולחשוף אותו לעיני יוצרים ומבקרים מהעולם.

אפשר לטעון כי תחיית הקולנוע הישראלי קשורה להתרחבות מקורותיו הגשמיים (בתחום הכלכלי ובתחום ההפקה כאחד), אבל חשוב להזכיר מרכיב אחר בדיון הקולנועי, שהוא אולי החשוב מכולם - התבססותו של המחקר האקדמי בתחום הקולנוע הישראלי. בעבר ניתנה לגיטימציה מחקרית אקדמית רק לתעשיות קולנוע מבוססות, אבל תרגום ספרה של אלה שוחט - "הקולנוע הישראלי: היסטוריה ואידיאולוגיה" בהוצאת ברירות (1991)[2] עורר את הדחף לחקור את הקולנוע הישראלי כגוף ידע קוהרנטי שאינו עוסק אך ורק בשעתוק המציאות (ברמות כאלה ואחרות של אסקפיזם) אלא גם משפיע ומעצב את השיח, כשהוא חושף את דימוי האחר הישראלי ואת דימוי הישראלי בעיני עצמו. המבט הביקורתי שהפנתה שוחט אל ההיסטוריה של הקולנוע הישראלי ועימותה של זו עם האידיאולוגיה השלטת בארץ, העלו תמונה שנויה במחלוקת אך בהחלט מעוררת מחשבה - האמנם כך היינו?

מאז הופיעו כמה מחקרים על הקולנוע הישראלי: ספרה של נורית גרץ, "סיפור מהסרטים: הסיפורת הישראלית ועיבודיה לקולנוע"; ספרה של מירי טלמון, "בלוז לצבר האבוד: חבורות ונוסטלגיה בקולנוע הישראלי"; האנתולוגיה "מבטים פיקטיביים על הקולנוע הישראלי" בעריכת אורלי לובין, נורית גרץ וג'אד נאמן - וגם גיליון מיוחד של כתב-העת האקדמי "תיאוריה וביקורת" (מס' 18, עורך: יהודה שנהב, בהוצאת מכון ון-ליר) על הקולנוע הישראלי. כל אלה, בצד ספרים ומאמרים המתפרסמים בארץ ובעולם, יצרו את המסה הקריטית המתבקשת מקולנוע לאומי המהרהר בזהות ובאידיאולוגיה המַבנות אותו.

הכתיבה על הקולנוע הישראלי מעלה על פני השטח את מה שלא נאמר על הישראליות. היא קושרת את הופעתם של זרמים חדשים למגמות אוניברסליות - דוגמת הופעתה של הרב-תרבותיות, שאינה אלא ביטוי למגמה הרווחת בקולנוע העולמי ועיקרה חשיפת פניהם של האחרים המוּתָקים ממדינות הלאום שלהם, בעקבות מלחמה או הגירה, וחיים כשקופים בתוכנו. מחקר הקולנוע הישראלי גם מביט אחורה - לעיתים בזעם, לעיתים בחמלה - אל מי שעיצב את זהותנו, וחושף את נוקשותם של האבות המייסדים של הציונות, מצד אחד - ואת מרדנותם של הבנים בני הארץ[3], מצד אחר.

ועל כולם מנצח אורי זוהר, שבו אהבו לראות את הגרסה המדורדרת של הצבר המיתולוגי, עד אשר דאג הוא עצמו להפריך את כל המיתוסים - בשנת 1977 הוא חזר אל חיק היהדות. אם נשוב ונתבונן בשנה שבה נפרד מעולמנו החילוני הצבר החצוף מכולם, נבין כי הקולנוע הישראלי מספר בעיקר את סיפורה של הישראליות כולה.
__________________

[1] עד שנות ה-90 פעלו אך ורק החוג לקולנוע של אוניברסיטת תל אביב ומגמת הקולנוע של בית צבי שסגרה את שעריה ב-1988;

[2] ספר זה הופיע לראשונה באנגלית בשנת 1989 בהוצאת אוניברסיטת טקסס תחת השם:

Israeli Cinema: East/West and the Politics of Representation

[3] כפי שמיטיב לתאר זאת פרופ' יהודה (ג'אד) נאמן במאמרו "המודרנים: מגילת היוחסין של הרגישות החדשה", מבטים פיקטיביים, עורכים: נ. גרץ, א. לובין, ג'. נאמן, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 1998, עמ' 9-32.

המאמר פורסם לראשונה ב"אופקים חדשים", גליון 27;
ד"ר יעל מונק מלמדת קולנוע באוניברסיטה הפתוחה, במכללת ספיר ובבצלאל האקדמיה לאמנות
תאריך:  08/02/2006   |   עודכן:  08/02/2006
יעל מונק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפעמים אני משתעשע לי במחשבה שחלומה הרטוב של התקשורת הישראלית יתגשם במלואו. אני מתכוון לכך שיום יבוא וכל המתנחלים יניפו דגל לבן ויצעדו עם תרמיליהם וּמקלותיהם אל תוככי מדינת ישראל בתחומי הקו הירוק. סוף מוחלט ל"כיבוש". מה תעשה אז התקשורת הישראלית? בבשרו של מי תנעץ את מלתעותיה?
08/02/2006  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
ב"ה.
08/02/2006  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
ההעדפה למתוק, היא העדפה מולדת. תינוק בן יומו יעדיף טעם מתוק על כל טעם אחר וזאת בשל הגנה אבולוציונית להעדפת התינוק חלב אם ומאוחר יותר מזונות חיוניים כמו פירות על-פני מזונות מרים שעלולים להכיל מרכיבים מזיקים.
08/02/2006  |  עמלי חביב מסיקה  |   מאמרים
כללי
08/02/2006  |  רו"ח צביקה משבנק  |   מאמרים
אהוד אולמרט זכה מן ההפקר: באופן בלתי צפוי נפלה לידי העסקן הוותיק המשרה הרמה של ראש ממשלת ישראל. מדובר בממשלה שהיא אולי חוקית, אבל לחלוטין בלתי לגיטימית: ממשלת הטרנספר, המבוססת על מפלגה אחת בלבד, שלא קיבלה אפילו פתק הצבעה אחד, שאין לה רוב בכנסת, אבל פועלת ללא בלמים ואיזונים ומסכנת את הדמוקרטיה הישראלית השברירית.
08/02/2006  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע לערוך חידון שעוסק באקטואליה וזו אחת השאלות - מה הכישלון הגדול במלחמת החרבות לאחר האירוע הנורא ב-7.10.2023?
אלי אלון
אלי אלון
דן הדני עלה לישראל ב-1948, סיים קורס חובלים ושירת בחיל-הים כקצין בשירות קבע    בשנת 2016 מסר דן הדני את אוסף תצלומי העיתונות שלו שכלל כמיליון צילומים לספריה הלאומית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il