ריח של בחירות באויר. כמעט כל הזמן יש ריח כזה באויר; הפוליטיקאים תמיד חושבים על הבחירות הבאות ובזמן האחרון יש להם סיבה טובה לכך: ממשלות נופלות פה בקצב מהיר כל כך, שקשה לעקוב אחר השינויים. ולפני הבחירות יש בחירות מקדימות, 'פריימריז' בלע"ז, שבהם קובעים מי יהיה הכישלון הבא.
מה קורה לנו? איך התדרדרנו לכזה חוסר יציבות? האם יש לזה קשר עם רמתם של המנהיגים, או שמא הכל מקרי? בכלל, איזו מנהיגות צריכים ואיזו יש בפועל?
יש מנהיגות שעניינה הוא חתירה אל הטוב המוחלט; מנהיגות אידיאליסטית.
יש מנהיגות המחפשת את המהלך הכי נכון למצב נתון; מנהיגות ריאליסטית.
יש מנהיגות שעניינה הוא למצוא חן. שהרייטינג יהיה גבוה; מנהיגות פופוליסטית.
ויש מנהיגות שעניינה הוא 'אני אהיה המנהיג ולא אחר'. נקרא לה מנהיגות אנוכית.
"הלוך הלכו העצים..."
ח הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים לִמְשׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ וַיּאמְרוּ לַזַּיִת (מָלְוכָה) [מָלְכָה] עָלֵינוּ: (שופטים פרק ט'). הזית הוא מועמד מוביל למנהיגות בזכות כישוריו המוכחים: ממנו מפיקים שמן למאור, למאכל ולסיכה. הוא גם מסמל את חכמת התורה ולכן אין כמוהו ראוי למלוכה. מנהיג אידיאלי. אבל הזית דוחה את ההצעה המחמיאה: ט וַיּאמֶר לָהֶם הַזַּיִת הֶחֳדַלְתִּי אֶת-דִּשְׁנִי אֲשֶׁר-בִּי יְכַבְּדוּ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים וְהָלַכְתִּי לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים: לרַצוֹת את פלוני ולפייס את אלמוני?! הוא מעדיף להתרכז בייצור השמן אשר בו מכבדים אלקים ואנשים. את הזית ניסו להמליך החכמים, אלה שמחפשים מנהיגות אידיאלית. כיוון שנכשלו, קפצו העכשוויסטים והציעו את התפקיד לתאנה. הזית, ברוב חכמתו, מסרב לקבל את התפקיד בידעו כי עליו להשתעבד לצרכי המונהגים ולא יוותר לו זמן לעצמו ולעיסוקיו הרוחניים.
מועמד פופוליסט
י וַיּאמְרוּ הָעֵצִים לַתְּאֵנָה לְכִי-אַתְּ מָלְכִי עָלֵינוּ: לתאנה יש טעם עָרֵב כך שהנאות-של-רגע היא בהחלט יכולה לספק. היא אפילו משביעה. אבל התאנה דוחה את ההצעה המפתה: יא וַתּאמֶר לָהֶם הַתְּאֵנָה הֶחֳדַלְתִּי אֶת-מָתְקִי וְאֶת-תְּנוּבָתִי הַטּוֹבָה וְהָלַכְתִּי לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים:? התרוצצות סביב השמירה על כסא המנהיגות תמנע ממני לספק את הפירות הטובים שאני יודעת לספק. אמנם אפשר להסתדר בלעדי ההנאות שאני רגילה בהם, אבל למה לוותר...?
מועמד ריאליסט
נו, עכשיו מגיע תורם של הריאליסטים לנסות ליישם את תורתם. הם פונים אל הגפן ומציעים לו את המנהיגות. לא אידיאלי כמו הזית אבל גם לא מתיקות סתמית כמו התאנה. משהו באמצע: טעים וגם די מועיל. עשוי לגרום שמחה ויש אפילו סגולות רפואיות. יב וַיּאמְרוּ הָעֵצִים לַגָּפֶן לְכִי-אַתְּ (מָלְוכִי) [מָלְכִי] עָלֵינוּ: אבל, לא. גם הגפן מסרב ובאותם נימוקים כמו קודמיו: יג וַתּאמֶר לָהֶם הַגֶּפֶן הֶחֳדַלְתִּי אֶת-תִּירוֹשִׁי הַמְשַׂמֵּחַ אֱלֹקִים וַאֲנָשִׁים וְהָלַכְתִּי לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים:ייצור היין חשוב לו יותר מהתרוצצות בין אנשים בניסיון לרצותם.
שלושת המועמדים למנהיגות יודעים כי: מנהיגות אמיתית פירושה השתעבדות המנהיג למונהגים ולצרכיהם והם אינם רואים עצמם מתאימים לתפקיד.
מנהיג (?) אנוכיי
החכמים לא הצליחו למנות מנהיג אידיאלי, הריאליסטים לא הצליחו עם מועמדם הפרגמטי וכך גם הנהנתנים עם המועמדת הפופוליסטית. מה עושים? הרי צריכים מישהו בעמדת המנהיג - - - יד וַיּאמְרוּ כָל-הָעֵצִים אֶל-הָאָטָד לֵךְ אַתָּה מְלָךְ-עָלֵינוּ: כעת נפתחה הדרך בפני ההמון למנות לתפקיד את האטד, שיח קוצני שיתרונו הגדול הוא ביכולתו הגבוהה להזיק. הוא מסוגל להתנקם קשות במתנגדיו וקצת להועיל לקומץ מקורביו. יתר העם, האמורים להיות מונהגים על ידו, כולם נועדו למלא את צרכיו ובעיקר את תאוותו לשלטון. טו וַיּאמֶר הָאָטָד אֶל-הָעֵצִים אִם בֶּאֱמֶת אַתֶּם- משְׁחִים אתִי לְמֶלֶךְ עֲלֵיכֶם בּאוּ חֲסוּ בְצִלִּי וְאִם-אַיִן תֵּצֵא אֵשׁ מִן-הָאָטָד וְתֹאכַל אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן: אוי ואבוי לכם אם לא תבחרו בי, הקטסטרופה בפתח...
אם מזהים דמיון בין הכתוב כאן לבין מציאות חיינו פה בארץ חמדת אבות - זה סימן שמתחילים להתעורר.
__________
נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.