לפני כשנתיים נערך סקר על רמת השירות של גורמי ממשלה שונים. משטרת ישראל קיבלה ציון נמוך, ודוברה, בבנאליות מרבית, קישר זאת לעובדה שהמשטרה נותנת דוחות. אילו טרח דובר המשטרה להתעניין קצת, היה מגלה סיבות נוספות, ומשמעותיות יותר. אני עצמי לא קיבלתי דוח משטרתי שנים רבות, ולמרות זאת הערכתי למשטרת התנועה נמוכה, ואפרט מספר סיבות, שכל נהג נתקל בהן.
זריזות בחסימת רחובות, איטיות בארגון חלופות ביום ו' האחרון נסעתי, לצערי, דרך רחוב הרצל בתל אביב. באמצעו של הרחוב הוא נחסם עקב עבודות. בכניסה לרחוב לא היה כל שלט המתריע ומפנה את הבאים לצירי תנועה חליפיים. בנקודת החסימה כל התנועה הופנתה לסמטאות, מבלי שנעשה כל ניסיון להכשירן ללחץ התנועה, אם ע"י איסור חנייה ויצירת מסלולי נסיעה נוספים, אם ע"י כיוון הרמזורים בהתאם, ואם ע"י הצבת שוטרים שינסו לפתוח, ולו במעט, את הפקק שנוצר.
באותו יום ו' הגעתי לדיזנגוף סנטר, כאשר רחוב דיזנגוף נחסם למספר שעות לאירוע המוני. כשיצאתי מהחניון לרחוב בוגרשוב אולצתי ע"י שוטר, וכמוני רכבים רבים אחרים, וללא סיבה ברורה, לפנות בכיוון הפוך לכיוון הרצוי לי, וכתוצאה מכך אכלסתי את רחובות העיר חצי שעה נוספת ומיותרת, שרק הוסיפה לעומסי התנועה.
ואירועים כאלה יש בשפע, רק אזכיר את פתיחת מכון המחקר ע"ש רבין, לא מזמן, אשר גרמה לסגירת רחוב רוקח (כביש התערוכה) לעת ערב, וגרמה פקקים אדירים על פני חצי העיר. תכנון צירי תנועה חליפיים, יישומם באופן אקטיבי, ופרסום מוקדם מסיבי, היו מקלים מאד על הציבור.
חוסר יעילות בהכוונת תנועה סביב תאונה במקרים רבים נתקלתי בתופעה ששוטרים הנמצאים במקום תאונה, ואינם משתתפים בחילוץ פצועים, צופים באירוע במקום לעסוק בהכוונת התנועה. תגובה מהירה של סימון נתיבי התנועה, והאצת הנהגים הסקרנים, יכולים לאפשר לתנועה לזרום במינימום הפרעה.
יצירת פקקים ע"י חוסר תכנון המקום: מחסום בכניסה לירושלים, על כביש 443. הזמן: 8 בבוקר, ביום עבודה. האירוע: שני שוטרים בודקים ביטחונית את הרכבים המגיעים. התוצאה: פקק של מאות מכוניות, כל אחד מפסיד לפחות חצי שעת עבודה. שני שוטרים נוספים למשך שעתיים, היו חוסכים מאות רבות של שעות עבודה, בהשקעה של ארבע שעות עבודה. מה שנדרש זה רק קצת יותר אכפתיות.
התמקדות ביעדים לפי קלות אכיפה זה שנים מתמקדת המשטרה באכיפה של אותם חוקים שקל לאכוף ולא את אלו שבאמת מועילים. אז מוסיפים עוד ועוד מכמונות מהירות כאשר לפי ניתוחי תאונות דרכים, 3 סיבות הגורמות לתאונות בכבישים בין עירוניים, לפני מהירות מופרזת הן אי ציות לרמזור, אי שמירת מרחק ואי שמירת נתיב.
מהירות מופרזת גורמת ל- 12% מהתאונות בדרכים בין עירוניות, איזה חלק זה מהאכיפה? לא מפורסמים נתונים, אך מנקודת מבטו של נהג, נראה כי זו רובה המוחלט של האכיפה. והסטטיסטיקה מראה כי אחוז התאונות הקטלנית אינו יורד, ומספר הנפגעים קשה במגמת עלייה. לדוח משטרת ישראל לשנת 2004
לחץ פה. לסיכום הציבור, באמצעות שליחיו, חברי הכנסת, צריכים לגרום לשינוי התנהלות משטרת התנועה. על ועדת הכנסת המתאימה להציב למשטרה יעדים מועילים, ולפקח על ההתקדמות להשגת יעדים אלו. על השר לביטחון פנים, שימונה בימים הקרובים, לבנות תוכנית אמיתית בנושא משטרת התנועה, כזו שתביא תועלת אמיתית, ולא מספרים יפים להצגה. ועל התקשורת להתחיל להיות ביקורתית ואסרטיבית בנושא, ולא סתם שופר תעמולה של המשטרה.