למי שלא בא מן התחום קל מאוד לחשוב שפרסום האתר הינו דבר של מה בכך: מפזרים מילות מפתח בדפים השונים באתר ורושמים את האתר במנועי החיפוש, אבל זה לא כל כך פשוט. היום העיסוק בקידום אתרי אינטרנט הפך למורכב הרבה יותר. אולם, מה קורה כאשר מדובר באתרים דינמיים? אתרים אלה בנויים בצורה שונה ומציגים נתונים מתוך בסיס נתונים.
מאמר זה יסקור את ההבדל בין קידום אתרים סטטיים ולבין קידום אתרים דינאמיים.
אתרים סטטיים
אתרים סטטיים בנויים מאוסף של דפי מידע, כאשר כל אחד מדפי המידע הללו הינו למעשה קובץ פיסי הקיים בשרת. כל דף הוא קובץ יחיד. כאשר נרצה לעדכן את תוכן דף המידע, יהיה עלינו לגשת לשרת ולערוך את הקובץ על-ידי כלי עריכה מתאים וכן יידרש מאיתנו ידע תכנותי כיון שהקבצים כתובים בשפת תכנות. כל עוד מדובר באתר המכיל דפים בודדים, מלאכת עידכון הדפים לא תהווה בעיה מיוחדת עבורנו (בתנאי שאנו יודעים לערוך את הדפים), ותוך זמן קצר יחסית נוכל לעדכן את האתר.
אולם מה יקרה אם מדובר באתר שמכיל עשרות ומאות דפים ואנו נרצה לעדכן, לצורך הדוגמא, את כתובת החברה המופיעה בכל אחד מהדפים? נצטרך לערוך את כל אחד מהקבצים ולמעשה נבלה שעות רבות ואפילו ימים שלמים בעידכון האתר...
אתרים דינאמיים
לעומת האתרים הסטטיים, אתרים דינאמיים הם אתרים אשר מציגים מידע לגולש מתוך בסיס נתונים. דף המידע עצמו אינו קובץ פיסי הקיים בשרת אלא תוצר של יציקת תוכן לתוך תבנית. המידע המוצג לגולש הוא התוצר של פעולה זו.
לדוגמא, חנויות מקוונות המכילות עשרות ומאות פריטים מציגות את דפי המידע השונים בתוך תבניות שעוצבו לשם כך מראש. הנתונים השונים כגון: קוד המוצר, מחיר המוצר, תמונה ותאור, אינם קיימים על השרת כקובץ, אלא מצויים בתוך בסיס נתונים והם נשלפים משם רק במידה והגולש מבקש לראות את המידע אודות הפריט המסוים.
הפנייה לשרת ולמאגר המידע שבו לקבלת הנתונים נקראת שאילתא. השאילתא מורכבת מאוסף של תנאים ומשתנים (פרמטרים).
אתר דינאמי פותר את בעיית משך זמן עידכון הדפים באתר. עידכון מסוים נעשה בבסיס הנתונים פעם אחת ומועבר באמצעות התשובות לשאילתות השונות לכל הדפים באתר. בנוסף, אתרים דינאמיים משחררים אותנו מהצורך בידע תכנותי כלשהוא, מכיוון שבד"כ האתרים הדינאמיים מכילים ממשק מנהלן אשר באמצעותו אנו יכולים לעדכן את בסיס הנתונים, ועל-ידי כך לעדכן את התכנים באתר.
כיום קיימים ממשקי ניהול נוחים מאוד, המאפשרים לנו לעדכן את התכנים באתר כולל תמונות ופרמטרים נוספים החשובים לקידום האתר במנועי החיפוש.
הבעיות בקידום אתרים דינאמיים
גולש באתר דינאמי מנהל דו שיח עם האתר. הגולש משתמש במנועי חיפוש פנימיים ובתפריטים שונים המנווטים אותו לפריט בו הוא מעוניין ועל-ידי כך יוצר שאילתא אשר המשתנים בה הם הביטויים אותם הוא הקליד והבחירות השונות שנעשו בתפריטים השונים, וזאת הבעיה העיקרית בקידום אתר דינאמי.
הזחלן (crawler) שנשלח על-ידי מנוע החיפוש במטרה לאתר דפי מידע ברחבי האינטרנט אינו מקליד ביטויים ואינו משתמש בתפריטים שונים לבחירת מוצרים. הזחלן מחפש מידע קיים ולא מסוגל להקליד ערכים ולבחור אפשרויות שונות מתוך תפריטים מתוחכמים, בניגוד לתפריטים פשוטים הבנויים מאוסף של קישורים כפי שנעשה באתר זה. מכאן, אותם דפי מידע המחוללים בעקבות מענה לשאילתות אינם חשופים בפני הזחלן ולכן הם לא יופיעו במנועי החיפוש.
בעיה נוספת נעוצה במבנה כתובת הדף הדינאמי, זאת משום שהכתובת כוללת מספר פרמטרים המשורשרים האחד אחר השני. גוגל, כפי שהם מצהירים, מאנדקסים דפים דינאמיים אולם בשל האפשרות שבה הזחלן ינסה לאנדקס את כל הדפים הדינאמיים ותוך כדי כך יעמיס על האתר ויגרום לקריסתו, הם נמנעים מלאנדקס את כל הדפים הדינאמיים ומסתפקים באינדוקס של חלק מהם בלבד, ובאופן כללי הם מדברים על כך שהעכביש יאנדקס דפים שיש בהם פרמטר אחד או שניים ביתר שאת.
בעיות אחרות מתווספות כאשר מדובר בזחלנים "פרימיטיביים" השייכים למנועי חיפוש אחרים, ואינם מסוגלים לאנדקס דפים שבכתובתם מופיעים סמנים כמו ?, & ועוד אחרים.
אז מה עושים?
להלן שני טיפים:
1. חשפו את כל הדפים באתר על-ידי שימוש במפת אתר.
2. קיימים ברשת פתרונות רבים להמרת כתובות המורכבות ממספר פרמטרים לכתובות ללא פרמטרים כלל.
את המענה הכולל לבעיה ניתן יהיה לקבל בסמינר קידום אתרים למתקדמים של מכללת מדיאטק הייטק, המכללה הגדולה בצפון לתחום המחשבים, שפותח ומועבר על-ידי ג'קי סויקיס, מומחה לקידום אתרים ומרצה בכיר במכללת מדיאטק הייטק.