|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

מתי גולן ידע ושתק

גולן, בגישתו המפותלת והצבועה, מאותת לנו: אנחנו במצב מלחמה, ולכן, אין זו העת לכתוב על המעשים של אולמרט בפרשת העטים. אך באותה רשימה הוא פועל, בעת מלחמה, לגמד את הפרשה, ולסנגר על אולמרט כאילו אין פסול חוקי במעשיו
22/07/2006  |   יואב יצחק   |   מאמרים   |   סדום ועמורה   |   תגובות
גולן. מוסר כפול [צילום: בוצ'צ'ו]

   יואב יצחק
חקירה נגד אולמרט בחשד לקבלת שוחד

   יואב יצחק
תאוות הבצע והמתנות של אולמרט

   יואב יצחק
אולמרט ניצל מעמדו לקדם עסקי חברו

מתי גולן, בעל טור בעיתון גלובס (דוקומדיה, 21.6.06), הקדיש את טורו בסוף השבוע לפרשת העטים הנובעים שקיבל ראש הממשלה, אהוד אולמרט, כמתנות. על-פני כמעט עמוד שלם היגג גולן, מדוע אין זה הזמן "להתעסק עם העט", אף על-פי שהמשטרה פתחה, לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, בבדיקה. את דבר הבדיקה המשטרתית, שהיא בעצם חקירה לכל דבר ועניין, חשפנו כאן ב- Nfc ביום 18.07.06. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שמר זאת בסוד, אך לאחר הפרסום כאן הוא נאלץ לאשר, בהודעה לעיתונות, את דבר העברת הטיפול לידי המשטרה.

גולן התייחס לפרשת העטים הנובעים שחשפתי ולתלונה שהגשתי נגד אולמרט. הוא ביקש להמעיט עכשיו ממשקל הפרשה, בעת מלחמה, אך עם זאת מצא לנכון לעסוק בכך באופן נרחב. אלא שבמקום לתת ביטוי למעשיו החמורים של אולמרט ולהצביע על מתנות-השוחד שקיבל, ולגנותו על כך, הקדיש גולן חלק ניכר מטורו, למרבה האבסורד, כדי לגונן על אולמרט, ולהציג זאת משל אין בכך פגם חוקי.

גולן, בגישתו המפותלת והצבועה, מאותת לנו, כעיתונאים: אנחנו במצב מלחמה, ולכן, אין זו העת לכתוב על המעשים של אולמרט בפרשת העטים. אך באותה רשימה הוא פועל, בעת מלחמה, לגמד את הפרשה, ולסנגר על אולמרט כאילו אין פסול חוקי במעשיו. וזה דבר חמור. לו היה מדובר בעוד עיתונאי/פרשן חצר הנמנה עם ידידיו האישיים והקרובים של אולמרט, כמו אמנון דנקנר, לדוגמא, שאינו בוחל בפרסום שקרים ובמניעת מידע מהציבור בעניין אולמרט, ניחא (תזכורת: דנקנר "נזכר" לחשוף ברבים את דבר מעלליו של דן בן-אמוץ רק אחרי שזה מת ממחלה...]. אלא שכאן מדובר במי שמציג עצמו כמבקר תקשורת/אתיקה, נטול פניות, הכותב בעיתון שאינו מסומן כפרו-אולמרט. לכן ראוי להצביע על דבריו המופרכים, טיעוניו הבלתי נכונים, הנורמות שהוא מציג במקרה זה, וגם - על שתיקתו של גולן, בפרשה זו, הרבה-הרבה לפני המלחמה. נבהיר זאת ברשימה זו.

העיוותים והמריחות של גולן

כותב גולן: "ככל שאני יודע, אולמרט לא הסתיר שהעטים, רובם ככולם, הם מתנה מידידים עשירים, רובם מעבר לים. ואני לא מתכוון לים התיכון, אלא לאוקייאנוס האטלנטי. למה מצא אולמרט לנכון לספר על כך בלי בעיה? - לדעתי, הדבר מוכיח כי האפשרות שמשהו אינו כשורה כאן, לא התחילה אפילו לעלות על דעתו. קיימים הרבה אנשים שהיו זהירים כמו אולמרט, אבל רק מעטים, אם בכלל, זהירים ממנו".

ובהמשך: "אולמרט הראה לי פעם את האוסף שלו. אני זוכר, שלא חשבתי שיש בעיה עם זה. אם כבר, אז הרהרתי באפשרות שאני, כשהחזרתי את העט ההוא [לדבריו, פעם מישהו שלח אליו עט נובע במתנה, והוא החזירו, י.י.], הייתי כנראה אידיוט. מה גם שסיפור העטים של אולמרט לא היה חדש. הוא היה ידוע לרבים עשרות שנים, ולא שמעתי על כך טענה, או שהיתה תלונה".

דבריו של גולן מחייבים כמה הארות והערות:

- מוסר כפול - העובדה שגולן, אותו בעל טור שמציג עצמו כאיש שנאבק בשחיתות, ידע על המתנות במשך שנים, לדבריו מאולמרט עצמו, ושתק, וזאת למרות החוק המפורש האוסר על שרים לקבל מתנות, מעידה, יותר מכל, על המוסר הכפול הנודף מדבריו. האם מתי גולן אינו מבין שמתנות לשר מכהן הן בחזקת שוחד במקרה הטוב, ומתנה אסורה, במקרה הפחות גרוע? האם אינו יודע על האיסורים בחוק לקבל מתנות? האם אינו יודע ששר מחוייב, על-פי חוק, לדווח על כל מתנה שהוא מקבל ולהעבירה לרשות המדינה?

- מתנות מידידים? - כותב גולן כי העטים, "רובם ככולם, הם מתנה מידידים עשירים, רובם מעבר לים. ואני לא מתכוון לים התיכון, אלא לאוקייאנוס האטלנטי". גם אם כך הם פני הדברים (וזה אינו מדוייק, כלל וכלל), האם זה מכשיר את השרץ? האם אז מותר לאולמרט לקבל מתנות באופן בלתי חוקי? האם גולן אינו מבין כי העטים ניתנו לאולמרט בזכות היותו איש ציבור ו/או שר, כדי להתקרב אליו ולנצל, בעת הצורך, את מעמדו הציבורי? האם גולן אינו זוכר את פרשת ויצמן-סרוסי שבעטייה נאלץ נשיא המדינה, עזר ויצמן (ז"ל), להתפטר? נציין כאן, כי ההיקף הכספי הכולל של המתנות שקיבל ויצמן מסרוסי אינו עולה על השווי הכספי של המתנות שקיבל אולמרט בצורת עטים נובעים.

- אולמרט לא הסתיר? - כותב גולן, כי אולמרט לא הסתיר את האוסף שלו, ואף הציגו בפניו. דבר זה לבדו מצביע, אגב, על הקשר הקרוב בין גולן לאולמרט (בפני, למשל, אולמרט לא הציג את האוסף...). צריך לחזור ולהדגיש: בניגוד לדברי גולן, אולמרט הסתיר גם הסתיר. עובדה היא שהוא לא דיווח למס הכנסה על המתנות שקיבל (מתנות אלה חייבות במס), ולא למבקר המדינה (על-פי כללי ועדת אשר, הדיווח חייב להימסר למבקר המדינה). גולן כותב עוד, כי "קיימים הרבה אנשים שהיו זהירים כמו אולמרט, אבל רק מעטים, אם בכלל, זהירים ממנו". בכך הוא מבקש לטהרו, משל לא היתה לו, לאולמרט, מודעות לכך שמדובר בעבירה או לכל הפחות במעשה לא תקין. מה דברים אלה אמורים להביע? האם אולמרט, שהינו משפטן בהשכלתו, אינו יודע כי הדבר אסור? לי יש דווקא הסבר אחר להתנהגותו של אולמרט: אולמרט, שאינו יודע שובע ממתנות ושוחד, הראה את האוסף לכמה עיתונאים מאוד מסויימים, ובהם גולן, כי הוא ידע היטב: הוא מוגן אצלם. הם לא יחשפו את מעשיו הרעים. ואם עיתונאי אחר יחשוף זאת, הם ימהרו להטיל דופי בעיתונאי, ולהציגו באור מגוחך משל הוא מתעלק על אולמרט ומתעסק בזוטי דברים. אולמרט, אגב, לא טעה. עובדה שגולן, וכמה אחרים, נחלצו לעזרתו.

- סיפור לא חדש? - כותב גולן כי "סיפור העטים של אולמרט לא היה חדש. הוא היה ידוע לרבים עשרות שנים, ולא שמעתי על כך טענה, או שהיתה תלונה". ומה אמירה זו צריכה להביע? האם סיפור מתנות-השוחד שקיבל אולמרט פורסם בתקשורת קודם לכן, במשך השנים? ומדוע מתי גולן, המציג עצמו כלוחם נגד שחיתות ציבורית, לא עסק בכך בעצמו, בטורו האישי, גם לא לאחר שחשפתי את הסיפור במרס 2006, ערב הבחירות לכנסת ה- 17 (כשמידע הובא לידיעתי)? נזכור נא, כי יצחק מרדכי, לדוגמא, קיים מערכות יחסים אסורות עם בחורות/פקודותיו, במשך שנים רבות, דבר שלא מנע, בסופו של דבר, את העמדתו לדין? האם העובדה שגולן ומשת"פים אחרים של אולמרט, שכן ידעו, כדבריו, נמנעו מלפרסם זאת, צריכה להכשיר עכשיו את המשך קשר השתיקה? האם ניתן להכשיר את המשך קבלת המתנות גם בשנה האחרונה? לא ולא; העובדה שמתי גולן ידע ושתק מלמדת על הנורמות שלו ועל תפיסתו המעוותת את תפקידו הן כאזרח, הן כפרשן והן כבעל טור; העובדה שמתי גולן מתח ביקורת על העיתונות, לאחר פרסום פרשת הנשיא משה קצב, על-כך שידעה במשך שנים ושתקה (והעיתונות שתקה, גלובס 16.7.06), מלמדת כי הוא סבור שהעיתונות היתה חייבת לפרסם את הסיפורים על הנשיא - שהיו ידועים לה - ומשלא עשתה זאת היא מעלה בתפקידה. כלומר, לפי גישתו של גולן בפרשת הנשיא, הוא מעל בתפקידו בפרשת אולמרט.

מה הסתיר גולן מקוראי גלובס

הדברים הנ"ל הם רק חלק מדבריו המוזרים של גולן, אך הם לא הכל ואולי גם לא העיקר. חמור עוד יותר הוא מה שמסתיר גולן מקוראי גלובס, וכן הפרסום החלקי והמעוות שהוא נותן לתלונה שהגשתי נגד אולמרט. הנה כמה מהליקויים:

- עבירות שרשרת - במסגרת חשיפת הפרשה באתר Nfc והתלונה שהגשתי ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הצבעתי על כך שאולמרט המשיך לקבל גם בשנים האחרונות, וכן בשנה האחרונה - בעת היותו מ"מ ראש ממשלה ויו"ר מינהל מקרקעי ישראל - עטים נובעים בשווי של אלפי דולרים רבים. הנה כי כן: מדובר בעבירות שרשרת שיש בהחלט מקום לפרסמן, גם אם משת"פים, ובהם גולן עצמו, בחרו להימנע מלעשות זאת במשך שנים רבות.

- תמורה בעד המתנות - גולן נמנע מלתת ביטוי לטיעון המרכזי שהועלה בחשיפה ובתלונה: העובדה שתמורת המתנות שקיבל, נתן אולמרט, בחלק מהמקרים, תמורה על-חשבון הציבור, תוך ניצול מופקר ומושחת של תפקידו. דוגמא אחת: אלכסנדר טסלר, יהודי המתגורר בגרמניה, העניק לאולמרט מתנה - עט נובע בשווי 1,750 דולר. בסמוך לכך, ביקש טסלר את עזרתו של אולמרט, וקיבל: פגישה עם מנהלת מחוז דרום במנהל מקרקעי ישראל, בהשתתפות אולמרט עצמו, כדי לשכנעה לאפשר לטסלר להמשיך ולהחזיק בקרקעות שקיבל, ללא מכרז, באזור באר אורה. המינהל ביקש לקבל את הקרקעות בחזרה, מכיוון שטסלר לא עמד בתנאים בגינם הוקצתה לו הקרקע ללא מכרז (כדי שיקים מגרשי גולף). מאולמרט הוא ביקש וקיבל סיוע, כדי שיאפשר לו להחזיק בקרקעות ואף לשנות את התוכניות לבנייה. התוצאה: עד עכשיו הקרקעות בידיו. זהו רק סיפור אחד, קטנטן, לשוחד שקיבל אולמרט ולתמורה שנתן.

- השווי הכספי של המתנות - גולן, שמעיד על עצמו כמי שמבין קצת בעטים נובעים, יודע בוודאי היטב כי אין מדובר במתנות פעוטות ערך. גולן יודע, כי מדובר בעטים לאספנים. יש בהם ששווים רק מאות שקלים, אך רבים-רבים שקיבל אולמרט, שוויים מגיע למאות דולרים ליחידה ואפילו לאלפי דולרים ליחידה, ויותר מכך. ומכיוון שמדובר במאות עטים שקיבל אולמרט, הרי ששווי מתנות השוחד שקיבל מסתכם במאות אלפי דולרים. לא פחות (על-פי הערכות, שווי האוסף מגיע לכמיליון דולר). האם אולמרט היה מקבלם אלמלא הרצון מצד אותם אישים עשירים להסתופף במחיצתו ולהסתייע בו, בעת הצורך?

הסיפור של גולן

גולן מספר בטורו, כי בסוף 1988, בתחילת דרכו כעורך הראשי של עיתון גלובס, הוא נפגש עם איש עסקים שרצה לעניין את העיתון בעניין כלשהו. במהלך השיחה שלף אותו איש עט נובע, ולאחר שראה שהוא, גולן, מגלה עניין בעט זה, ביקש אותו איש להעניק לו את העט במתנה. גולן סירב, לדבריו, אך האיש התעקש, ולמחרת שיגר את העט אל מערכת גלובס. גולן כותב על לבטיו: "בסוף אזרתי את כוחות הנפש המעטים שנותרו בי, וביקשתי ממזכירתי להזמין שליח כדי להחזיר את העט לשולחו. הוסתפי פתק של תודה, עם הבעת צער עמוק על שנבצר ממני לקבל את המחווה הנדיבה".

גולן כותב בטורו: "...קבלת מתנה יוצרת מחוייבות, בין שמתכוונים לכן ובין שלא. גודל המחוייבות, בדרך כלל, כגודל מחיר המתנה. כדי להבין זאת, שאלתי את עצמי שתי שאלות: האם הייתי זוכה למתנה לולא הייתי עורך עיתון? והאם נותן המתנה יפנה אלי בעתיד בעניין כלשהו, האם הוא יצפה ליחס מועדף? אני ממליץ על שתי השאלות הללו לכל אדם הנקלע לסיטואציה כזאת".

ועכשיו רק צריך לשאול את מתי גולן: אם זו התובנה שלך לגבי עצמך (אני אישית מפקפק אם הינך מקפיד תמיד...), מדוע אין אתה מחיל אותה נורמה אתית וחוקית על אולמרט? כעיתונאי/פרשן נמנעת, כגירסתך, מלקבל את אותה מתנה, כדי שלא תיווצר מחוייבות. אם כך, מדוע אינך מייחס את החומרה הראויה למעשיו של אולמרט, שקיבל את אותן מתנות, דבר שיוצר מחוייבות על-חשבון תפקידו הציבורי?

ועוד עניין קטן. כתב גולן, בתארו באילו נסיבות דחה את המתנה שנשלחה אליו (עט נובע): "למה אני מספר לכם את כל זה? לא כדי להפגין את יושרי המופלג. זאת לא הסיבה. אם כי איני מתנגד שתגיעו למסקנה זו בעצמכם. גם לא חשבתי, שלמציע המתנה הייתה כוונה של 'שלח לחמך'... אבל לא משנה מה הנותן חושב ומתכוון. ".

על כך אומר את הדברים הבאים: רבים שוגים לחשוב שמתי גולן הוא אדם ישר-דרך, עיתונאי ללא משוא פנים. לא כך הם פני הדברים. אני מכיר קצת את מתי גולן. כתבתי בגלובס במשך זמן קצר כשהוא היה עורך, והיטב למדתי, על בשרי, מה הוא נכון לאפשר לפרסם ואילו פרסומים הוא מונע. בהמשך ניהלתי נגדו כמה הליכים משפטיים ובסופה של מערכה משפטית הוא נאלץ להתנצל. הדברים שכתב הפעם בעניין העטים הנובעים שקיבל אולמרט, ויותר מכך - הדברים שנמנע מלכתוב בנושא, מעידים כי גולן לא שינה את דרכיו. מכל מקום, לא לטובה.

תאריך:  22/07/2006   |   עודכן:  24/07/2006
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מלחמה זה כנראה דבר טוב לחלק מאיתנו. כשיש מלחמה, אין זמן להתעסק בשחיתות, בקשרי הון-שלטון, בעוני, בחקירות פליליות, באי-שוויון חברתי או כלכלי, אפשר לסגור בחסות המלחמה עסקות ענק, הדיון על קיצוץ בתקציב הביטחון יורד מהפרק ולא נשאר לכן כסף לחינוך, עוני או לסל הבריאות, וזאת גם הזדמנות מצוינת להכשיר שרצים, לנקות עבריינים מקורבים לשלטון ולהפוך אותם ללגיטימיים בזכות עברם הצבאי המהולל. אין ספק שיש קבוצה הגמונית בעם, ש"מלחמה טובה" היא החלום הרטוב שלה, מביאה לה יותר תועלת מנזק. במצב כזה, כמה עשרות חללי צה"ל או כמה מאות אזרחים הרוגים בשני צידי המתרס, הוא עבורם מחיר נסבל.
22/07/2006  |  חנה בית הלחמי  |   מאמרים
פתאום המרפסת עם הנוף הרחב עד הגבול הצפוני הופכת מתענוג לאיום. שלושה טילים נשמעו מחדר השינה שלי. רצתי מהר למרפסת לוודא שהפגיעה אינה אסון ושהמיכלים הענקיים במפרץ עדיין שלמים. אכן המכילים שלמים. פתחתי טלוויזיה לוודא אם מודיעים על פינוי אזרחים. פעם ראשונה מזה חמישה ימים, ההתלבטות אם לעזוב את ביתי בחיפה ולחזור לבית הוריי היא התלבטות אמיתית.
22/07/2006  |  נסרין מזאוי  |   מאמרים
אני צופה בשר לביטחון פנים הישראלי שהתראיין ל- BBC ואומר: we are a superpower. לאחר מכן מופיע על המסך פרצופו של אפרים סנה וגם הוא מאיים We will destroy the Hezbollah. בתגובה לשאלת כתב על מותם של אזרחים רבים כל כך בלבנון, ענתה שרת החוץ בחידוד ציני, שמי שהולך לישון עם טיל ליד ביתו שלא יתפלא שלאחר מכן הוא יפגוש בטיל אחר.
22/07/2006  |  יוסי דהאן  |   מאמרים

22/07/2006  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
שנים לא נגעתי במעריב, בגלל האיכות. את המדור של יואב יצחק הייתי קורא בסוּפֶּר, ככה בין העמודים, בדרך כלל נהנה, ומחזיר למדף.
21/07/2006  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il