|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
חופשה באירופה VS חופשה באסיה - מה עדיף יותר?
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה

איש הנדלן השבוע

שוסטק חולש על 1.25 מיליארד שקל

השקיע תוך 20 חודש כמעט מיליארד שקל ברכישת נדל"ן בארץ ובחו"ל העיסקה הלא-גמורה עם יורוקום כלל מובילה בעיסקי נדל"ן בענף הביטוח
25/08/2006  |   אלעזר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
אמיר שוסטק

   אלעזר לוין
כלל ביטוח נכנסת להודו - השקיעה 15 מיליון דולר

   אלעזר לוין
כלל ביטוח הפסיקה מו"מ לעסקה ב- 80 מיליון דולר

בשקט בשקט, הפך אמיר שוסטק, 40, לאחר מפעילי ומשקיעי הנדל"ן המובילים של ישראל. שוסטק, מנהל תחום הנדל"ן בחברת כלל פיננסים - זרוע ההשקעות של קבוצת כלל ביטוח - חולש על 14 נכסי והשקעות נדל"ן, בתחומים שונים, בשווי כולל של 1.25 מיליארד שקל , ועוד ידו נטויה.

אתמול (24.8.06) חשף Nfc, כי כלל פיננסים תשקיע 15 מיליון דולר בקרן השקעות בינלאומית חדשה, העומדת להשקיע (לא כולל ליווי בנקאי) 700 מיליון דולר בשוק הנדל"ן המתעורר של הודו. בין שותפיה של כלל ביטוח במיזם החדש יהיו קרן השקעות הנדל"ן הבינלאומית אפולו וחברת מריל לינץ'. זוהי השקעה אחרונה, חדשנית, של כלל ביטוח בנדל"ן - אבל בהחלט לא הראשונה שנעשתה ביזמתו של שוסטק.

אמיר שוסטק הגיע לכלל ביטוח בינואר 2005, אחרי שעבד 10 שנים בקבוצת שיכון ובינוי. תחילה, היה הכלכלן הראשי של החברה-הבת סקום, שהשקיעה בנכסים מניבים בישראל. ב- 1999 מונה למנכ"ל החברה-הבת ליזמות נדל"ן בחוץ לארץ, והיה אחראי על פרויקטים בפולין, צ'כיה וקרואטיה. לפני פחות משנתים הגיע לכלל ביטוח.

ערוץ 10, מגדל משה אביב, תעשיה באשדוד

שוסטק מצא לפניו חברת ביטוח מובילה, שכבר עשתה כמה צעדים משמעותיים בהשקעה בנדל"ן. באותה עת היו לה שישה נכסי נדל"ן (ושותפות בשביעי): שתי קומות בבית המשרדים בית מאי בחיפה, בית המשרדים בית ורד בגבעתים (שבו יושב בין היתר ערוץ 10), 4 קומות משרדים בבית רובינשטיין בצומת מעריב בת"א, 5 קומות משרדים במגדל משה אביב בר"ג, פארק תעשייתי בן כ- 13,800 מ"ר ביבנה ו- 33% מפארק תעשייתי באשדוד. שטחם הכולל של ששת הנכסים היה כ- 44 אלף מ"ר, והתפוסה עמדה של 88%.

שוסטק פעל בשני מסלולים. תחילה, פעל להגדיל את התפוסה ל- 100% בכל הנכסים שצויינו. הוא הצליח בכך, גם בגלל ההתאוששות בכלכלה, שהביאה בשנה האחרונה לגידול בולט בביקוש למשרדים. במגדל משה אביב, למשל, מושכרים כל השטחים, יש רשימת ממתינים, ודמי השכירות בעסקות חדשות נמצאים בעלייה.

המסלול השני הוא רכישת נכסים חדשים. שוסטק מספר, שכלל פיננסים רכשה בתקופה זו 5 נכסים מניבים חדשים, בשטח כולל של כ- 81 אלף מ"ר. בנוסף, השקיעה כלל פיננסים גם בקרן נדל"ן בינלאומית שרכשה משרדים בצרפת, ובקרן אחרת שרכשה מגורים בארה"ב. בסך-הכל, תוך 20 חודש, הגדיל שוסטק ביותר מ- 200 אחוז את היקף הנדל"ן של קבוצת כלל ביטוח.

התמונה דומה גם כאשר בודקים את הנתונים הכספיים. שווי ששת הנכסים "הוותיקים" של כלל ביטוח עומד על כ- 285 מיליון שקל. ואילו שווי חמשת הנכסים החדשים בארץ עומד על 745 מיליון שקל. לכך יש להוסיף 81 מיליון שקל בחו"ל, 35 מיליון שקל במשרדים חדשים בהרצליה (כפי שנפרט בהמשך), ו- 70 מיליון שקל, כאמור, בהודו. בסך-הכל, עומד כיום תיק הנדל"ן של כלל ביטוח של 1.25 מיליארד שקל, גידול של 340 אחוז תוך פחות משנתיים!

"אנחנו מובילים בפער גדול על מגדל"

שוסטק גאה בתיק הנכסים של חברתו. הוא אומר, כי ברור כיום שכלל ביטוח היא חברת הביטוח המובילה בתחומי הנדל"ן. במקום השני, בפער גדול, נמצאת מגדל, עם השקעות של 900 מיליון שקל בלבד. חברות הביטוח האחרות, ובהן הפניקס, הראל ומנורה, משתרכות הרחק מאחור. העליונות של כלל ביטוח בולטת גם בשפע ההצעות שהיא מקבלת מבעלים, יזמים ומתווכים, לרכישת נכסים חדשים.

מהם חמשת הנכסים החדשים שרכש שוסטק בישראל, שהזניקו בבת אחת את כלל ביטוח לצמרת משקיעי הנדל"ן.

החברה רכשה אשתקד מחברת "נוף הארץ",בשליטת חזי גרינשפן, שני בנייני משרדים ברמת החי"ל, ת"א, ב- 94 מיליון שקל. בניין אחד, בן 6,000 מ"ר, הושכר למשטרת ישראל, בדמי שכירות הנותנים תשואה של 8%, בחוזה ל- 20 שנה. הבנין השני, 4,000 מ"ר, עמד להיות מושכר לחברת יורוקום, אך העיסקה בוטלה ברגע האחרון. כלל ביטוח היתה זהירה, וקבעה מראש, בחוזה, שאם לא תהיה עיסקה עם יורוקום, היא יכולה לבטל את שכירת הבנין. שוסטק אומר, שהחברה לא ביטלה בינתים את העיסקה, כי היא מעריכה שימצאו שוכרים אחרים.

לפני מספר חודשים רכשה כלל ביטוח משיכון עובדים 25% מקניון גבעתיים, בכ- 135 מיליון שקל. בעבר כבר היו לה 25% מהקניון (זו ההשקעה שלא פורטה לעיל), ועתה גדל חלקה ל- 50%. החברה לנכסים ובניין היא בעלת ה- 50% הנותרים. שתי החברות נמצאות בשליטת קבוצת נוחי דנקנר. הקניון מלא כולו, בתשואה של כ- 8%.

מגדל משרדים בהרצליה בשני שלבים

עיסקה גדולה אחרת של כלל פיננסים ושוסטק היא רכישת מגדל המשרדים C, בהרצליה פיתוח, בכ- 160 מיליון שקל. המוכרת היא מבני תעשיה. העיסקה נעשתה בשני שלבים - כלל קנתה את רוב הקומות לפני 5 חודשים, ובשבוע שעבר השלימה את העיסקה וקנתה 3,500 מ"ר אחרונים; באיזה מחיר? - לא ברור.

מבני תעשיה הודיעה, שמכרה שטח זה לכלל ביטוח ב- 2,450 דולר למ"ר. כלל ביטוח אומרת, באותה מידה של ביטחון ותקיפות, ששילמה 2,150 דולר למ"ר בלבד. יתכן שה"סוד" הוא, שכלל ביטוח קנתה את הקומות במחיר שציינה, במצב מעטפת, והיא משלמת, בנפרד, עוד 300 דולר למ"ר למבני תעשיה בעד עבודות גימור. 60% מהקומות כבר הושכרו מראש. הבניה בעיצומה, ומבני תעשיה אמורה למסור את הקומות עד 31 בדצמבר. אם לא תמסור בזמן - אומרים בכלל ביטוח - יהיה עליה לשלם קנס.

בעסקות קודמות, קנתה כלל ביטוח מחברת דיזנגוף סחר 50% מהפאואר סנטר בנס ציונה, בכ- 78 מיליון שקל. כן קנתה מקבוצת נחום עזרא 50% ממרכז עסקים בנתניה, ב- 156 מיליון שקל. שתי עסקות אלו מצביעות על שינוי בולט במדיניות ההשקעות של כלל ביטוח בשנה האחרונה: בעבר, קנתה בדרך כלל בעלות מלאה על נכסים. עתה היא מוכנה לקנות גם 50%.

עדיפות לתיק הפוליסות המשתתפות

איך זה עובד?

שוסטק וצוות מומחים שלו בודקים כל נכס המוצע להם. הם מקבלים הערכת שווי, בודקים את חוזי השכירות ומשתדלים להגיע לתשואה של 9%, ולעתים יותר. יועצים משפטיים בוחנים את הצד המשפטי-החוזי של ההתקשרויות. אחר כך, מובאת העיסקה לדיון ואישור בדירקטוריון כלל פיננסים. מנכ"ל כלל ביטוח, אטיגדור קפלן, יודע מראש על כל עיסקה, ולעתים מעורב גם במו"מ עליה. קשה להאמין, שתהיה עיסקה ללא ידיעתו והסכמתו.

לאחר שהחברה החליטה לרכוש את הנכס, עליה להחליט מה לעשות אתו. בשלב ראשון, מסביר שוסטק, מציעה החברה את הנכס לוועדת ההשקעות של כלל ביטוח, העוסקת ברכישת נכסים לצורך כיסוי לתיק הפוליסות המשתתפות ברווחים של החברה. לוועדה זו יש זכות עדיפות. רק מה שהיא אינה לוקחת - עובר לתיק הנוסטרו, כלומר השקעות ישירות של כלל ביטוח, מתוך ההון העצמי שלה.

נתונים פנימיים של החברה מגלים, כי הפוליסות המשתתפות ברווחים נטלו 75% מההשקעה בקניון בגבעתיים ובמרכז העסקים בנתניה, 67% ממגדל C ו- 100% מהפאוור סנטר בנס ציונה. כל היתר נכנס לתיק הנוסטרו של החברה. חלוקה זו מצביעה על גידול חד בהעברת נכסים לתיק הפוליסות המשתתפות: לפני ימי שוסטק העבירה החברה בין 33% ל- 75% מהכנסים לתיק הפוליסות המשתתפות, ובפארק יבנה הפנתה את כל ההשקעה לנוסטרו.

נראה, שכלל ביטוח מעריכה עתה, שלאחור העליה בתשואה על נדל"ן, אפשר לשפר את התשואה למבוטחים על-ידי ההגדלת החלק המועבר לכיסוי הפוליסות שלהם.

כלל פיננסים קונה רק נכסים מניבם, לצרכי השקעה, הכנסה שוטפת וסיכוי לרווחי הון בעתיד. כיום לא קונים (עד להודעה חדשה) בנייני משרדים לשימוש עצמי, כי כלל ביטוח יושבת טוב מאוד בבניינים שקנתה בשנים האחרונות בת"א. לא נכנסים לבניה למגורים בארץ, בגלל התשואה הנמוכה, 4% ופחות.

מה הלאה?

החדשה האחרונה היא, שאחרי שתי העסקות הארחרונות - השלמת רכישת מגדל C בהרצליה פיתוח וכניסה לקרן בהודו - מתכננת כלל פיננסים הפסקה מסוימת בגל הרכישות. היא מבקשת לעכל תחילה מה שקנתה. צריך לקבל את המגדל בהרצליה ולסיים את איכלוסו. יש לבדוק איך משפרים את התשואה בקניון גבעתיים. ישימו דגש גם על פיתוח ההשקעה בהודו.

בנוסף, החליטה כלל ביטוח שלא להכנס לפי שעה להשקעות בודדות במאות מיליוני שקלים. יש די עבודה ועסקים ב- 14 הנכסים הקיימים. אבל, הגידול המתמיד בסכומי הביטוח בפוליסות משתתפות ברווחים מבטיח, שהחברה ושוסטק יחדשו רכישת נכסים, אם לא מחר אז מחרתיים. אם בכל זאת נקרא בעתיד הקרוב על רכישת נכס נוסף, כנראה שהחברה תפסה מציאה.

תאריך:  25/08/2006   |   עודכן:  25/08/2006
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוסטק חולש על 1.25 מיליארד שקל
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רח נחמ נחמן מאומן
26/08/06 09:57
2
קובי אביב
27/08/06 22:18
3
אייל לוין
29/08/06 12:29
4
ירון דוד
30/08/06 01:03
5
אלמוני
3/09/06 10:10
 
אלמונימוס
5/09/06 01:20
6
לאונרדו
4/09/06 12:54
7
סנפיר
4/09/06 14:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ועדת חקירה ממלכתית, כן או לא, זה הנושא שעל הפרק מאז הופסקה הלחימה בלבנון. לכאורה נראה שהאווירה הכללית בציבור היא, שחייבת לקום ועדה כזאת. עכ"פ, זה הרושם המתקבל מן התקשורת הכתובה והאלקטרונית. השאלה היא אם אכן הציבור רוצה בכך או שמא אנשי התקשורת והפוליטיקאים, כדרכם בקודש, משליכים על הציבור את רצונותיהם שלהם. לי נראה שהאפשרות השניה היא הנכונה.
25/08/2006  |  ניסים ישעיהו  |   מאמרים
מבחינה כלכלית העסק הכי טוב בישראל זה להיות נשיא המדינה. במשך תקופת הכהונה מממנת המדינה את כל עלויותיו - כולל נסיעות עם פמלייתו לחו"ל - וזאת בנוסף לעובדה שהנשיא אינו משלם שכר דירה בעבור המגורים במעון הנשיאותי בירושלים. רק כדוגמה: תקציב נשיא המדינה משה קצב ולשכתו, על-פי נתוני ספר התקציב של האוצר לשנת 2006, עומד על 25,847 מיליון ש"ח. אך זה רק הכסף הקטן. בפועל הנשיא הוא השכיר היקר ביותר במדינה, לעתים גם אחרי מותו.
24/08/2006  |  עמי דור-און  |   מאמרים
מותו של איתי שרון, במהלך "גיבושון" לקורס טיס, הוא ללא ספק טרגדיה קשה. בן יחיד לאימו, שהתאלמנה מאביו הטייס לפני 19 שנה ובהיעתרה לשידולי בנה חתמה על הסכמתה לגיוסו לקורס טיס. גם ליבו של רשע יחמץ למקרא ידיעה קשה כזו, וברור כי איתי ז"ל קורץ מהחומר המשובח היותר.
24/08/2006  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
והיה אם השר רמון יזוכה - מי יפצה אותו על עגמת נפש, סכנה לאבדן קריירה פוליטית ועננה של חשד מיני - היועץ המשפטי, החברה, המתלוננת או בית המשפט?
24/08/2006  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בניל לאביוט פגשנו לפני למעלה משנה בהצגה 'צורה לאהבה'. גם שם המחזה ממחיש לנו כמה צורה חיצונית היא מרכיב דומיננטי במשיכה ובבחירות שלנו - כשבחורה לוקחת בחור ומעצבת אותו מחדש כשלבסוף מסתבר שכל התהליך שהיא מעבירה אותו, עבורה זה בסך-הכל 'אייטם' - חלק מפרויקט גמר לעבודה שלה במגמת אמנות.
24/08/2006  |  שוש מיימון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
כאשר התרחבות תופעת סרבנות המילואימניקים החלה לכרסם בלכידות הצבא, נזדעקו בכירי צה"ל להתריע כי קיימת סכנה של ממש לפגיעה אנושה בכשירות צה"ל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
במאי 1940 בצרפת וב-7 באוקטובר 2023 בישראל, מקצועיות בתחום המלחמה והטרור הכריעה אספסוף חמוש, צרפתי וישראלי; מפקדים שאינם מבינים מה קורה בשדה הקרב משגרים דיווחי שקר; אופנוענים גרמנים...
חיים רמון
חיים רמון
גלנט מתנגד בתקיפות לפתרון הישים של ממשל צבאי זמני, ותומך בתוכניות הזויות שלא יתממשו לעולם    אני חושב שהנזקים שגרמה התנגדותו לממשל צבאי העבירו את גלנט על דעתו ולכן הוא מעלה טיעונים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il