בימים האחרונים התבשרנו על מאבק צרכני חדש נגד רשתות השיווק הגדולות שמנהל אבינועם מגן, פעיל צרכני. המאבק הפעם מתמקד בפעולה המעיקה והסיזיפית שמצריכה לקוחות לשלשל 5 שקלים כדי לשלוף את עגלות הקנייה בסופר.
מגן, איש עם כוונות טובות, צודק. הדבר מקשה וגוזל זמן מהלקוחות. אולם מעשהו של מגן בנדון, מלבד מחאתו דרך אמצעי התקשורת, שולל את הבסיס המוסרי לקיומו, משום שיסודו בתרמית. הוא המציא אביזר חדש אותו הוא רשם כפטנט [ראו תמונה]. האביזר נועד להוות תחליף למטבע, וכך לאפשר את חילוצה של העגלה ללא קושי מבלי לאלץ את הלקוחות להחזירה. בכך מקווה מגן להגן על זכויות הצרכנים.
גם עבדכם, כמו מגן, סבור כי רמת שירות הצרכן בישראל מתחת לכל ביקורת, ולא אחת נחלצתי למאבקים צרכניים מוצדקים. גם כאן מדובר במאבק מוצדק, אלא שהפעם - בניגוד לחרם צרכנים רגיל - קיים ערעור בבסיסו המוסרי של המאבק, כאשר ללקוח ניתנת לגיטימציה "לעבוד" על הרשתות ולהשיג בתרמית את עגלת הקניות. זהו אקט לא חינוכי, שמרגיל את האדם לגניבה בנוסח "הגונב מגנב פטור" ואחריתו מי ישורנה.
מגן לא הביא בחשבון את ההשלכות שיש למאבקו על דמותה המוסרית של החברה, ולכן המאבק ראוי להוקעה.
לפני שנים אחדות, בעודי בקריית שמונה, מצאתי את עצמי מסיע, בעיצומו של יום העצמאות, עגלת קניות שלילה קודם לקחה חבורת צעירים מהסופר המקומי והעמיסה בה ציוד כדי לעשות "על האש". את העגלה שניצבה באחת השכונות בעיר היסעתי לאורך מאות מטרים והנחתי אותה ליד הסופר, שהיה סגור לרגל החג. אלפי עגלות קניות נגנבות מרשתות השיווק מדי שנה. מחירה הממוצע של עגלה עומד על כ- 800 שקלים, ובמקרים רבים פיקדון של חמישה שקלים אינו מונע מלקוחות לגנוב.
הפיתרון לעניין צריך להיות לא בדמות חמישה שקלים כפיקדון ולא בדמות "פטנט" שיעשה דווקא לרשתות, אלא מתוך חשיבה מחודשת ומשותפת של ארגוני צרכנים והרשתות הגדולות איך להקל על הלקוחות, בד-בבד עם מניעת תופעת הגניבות.
יש מקום להעריך, כי אם אכן יימצא פתרון נאות שיפתור את מכת הגניבות, יחסכו הרשתות כסף רב. חיסכון שכזה עשוי להתבטא בהוזלת מחירים ללקוחות. דבר שיגרום לשני הצדדים לצאת נשכרים, בעגלה ובזמן קריב...