|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אישור ETIAS לאירופה בעברית, איך זה עובד בדיוק?
כתיבת המומחים
"מלחמת חרבות ברזל" ממחישה את החשיבות של התחדשות עירונית - חוות דעת מאת ליאם הנדסה גרופ

כיצד נגיע למצויינות בחינוך

פרופ' בן-פרץ מציגה את נייר העמדה של וועדת ההיגוי במסגרת "העמותה למצוינות בחינוך" תקציר מנאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2006
23/01/2007  |     |   מאמרים   |   כנס הרצליה   |   תגובות

מגמת המצוינות בחינוך החלה ב-1942 באמירה: "גורל המדינות בעתיד יהיה תלוי בחינוך" (וינסטון צ'רצ'יל - רה"מ בריטניה דאז). מכאן ניתן להבין את מה שהיה ידוע כבר אז - ההון האנושי הוא המשאב האיכותי המרכזי העומד לרשותה של מדינת ישראל להתמודדות עם האתגרים של העתיד. הנחת היסוד של מסמך המדיניות היא, כי מערכת החינוך משמשת כבסיס להתפתחותו של אותו הון אנושי; מערכת החינוך היא המסד לעתיד הדורות הבאים, והיא חייבת לאמץ בראש מעיינה את החינוך למצוינות.

במוסד המצוינות אנו מתכוונים למימוש הפוטנציאל המרבי של כל פרט ופרט בכל התחומים, ומימוש המצוינות יביא איתו את ההצטיינות ההישגית.

הבעיה: בריחת המוחות ונדידת המצוינים במדעים לשדות זרים. סוגיה זו אמורה להדאיג את קברניטי המדינה. ללא מוחות אלו לא נוכל להתמודד עם הבעיות הניצבות בפנינו. מי שלא שם לב לבעיה זו כיום ישלם עליה מחר. מכאן החשיבות בעידוד המצוינות כיום. מה קורה למעשה? כבר כיום מערכת החינוך והאגף לעידוד מצטיינים ומחוננים עושה עבודה טובה - אך לא די בה. החברה הישראלית חייבת לראות בעידוד המצוינות ערך חברתי נעלה המתווה את אורחות חיינו. אנחנו נמצאים כיום בנסיגה בהישגים לעומת מדינות עוינות כמו אירן, שנמצאת בעליה באותם מדדים. הציבור בישראל חש בכך - סקר עמדות הציבור שבוצע לקראת הכנס הזה מגלה כי הישגי כלל התלמידים במערכת החינוך נתפסים כנמוכים, ומערכת החינוך נתפסת כלא יעילה להתמודדות עם העולם המודרני. המורים נתפסים כאינם עושים די בנוגע לעידוד מצוינות, וכן כי 90% מההורים, המורים והמנהלים מוצאים צורך ניכר לעידוד מצטיינים - משמע, 90% חושבים כי לא נעשה די לעידוד המצטיינים כבר כיום.

הדרישה המתמדת לתוספת תקציב אינה מהווה תחליף לשקילה מחדש של חלוקת המשאבים במערכת החינוך המותאמת לצרכי העתיד - מדובר בחלוקה קשה אך חיונית, כאשר במסגרת חלוקה זו יש לעודד את ההצטיינות כצורך קיומי-אמיתי שלא נמצא כרגע ברשימת המטרות. אך אין בחלוקה זו כדי להגיד דבר אלא רק להבהיר כי בלי תמיכה מערכתית מקיפה, גם הטובים לא יוכלו לממש את עצמם. על-מנת שתלמידי ישראל כולם, ולא רק הטובים ביותר, יוכלו לממש את עצמם אסור לוותר לאף אחד ואסור לוותר על אף אחד: אסור לוותר לאף אחד משמעו יש להעמיד דרישות בפני כל התלמידים כאשר המערכת כיום אינה עושה כן; אסור לוותר על אף אחד משמעו השוויונות בחינוך חייבת לבוא בהזדמנויות שוות ואמיתיות בחינוך - עלינו לעודד את כל האוכלוסיה ללא הבדלי מעמדות, מין, גזע ודת.

איך ניתן לבצע את השינוי? העול לא יכול להיות מוטל רק על מערכת החינוך - הקהילה כולה חייבת להיות מחויבת אף היא למצוינות: הרשויות המקומיות, המגזר העסקי וכד'. כולם הכרחיים ושותפים להליך טיפוח המצוינות. יישום תוכניות אזוריות כאלה תוך שילוב המגזר העסקה, מוסדות התרבות וארגונים המעודדים מצוינות הוא חיוני להשגת המטרות הקבועות - והדבר כמובן מחייב השקעה ייעודית במלגה.

הדרכים למיסוד טיפוח המצוינות - וועדת ההיגוי החליטה לא להסתפק במילים אלא להציע מטרות ודרכים אופרטיביות כאשר אחד הכללים המנחים את ההמלצות האלה הוא שיש להכיר בכך שהמצוינות מחייבת חופש ומרחב - אי אפשר לסגור אותה במסד של ביורוקרטיה אחרת היא לא תבוא לידי ביטוי.

המלצות הוועדה:

1) יש לשקול איתורם של העשירון העליון של התלמידים ולעודד אותם על-ידי פיתוח תוכניות רב-תחומיות לא רק בנושאי המדעים המדויקים. האיתור צריך להתחיל בגיל הגן ולהמשיך עד להשכלה הגבוה - ההורים צריכים להיות שותפים בנושא, וראוי שהדבר ייעשה כמו שהוא מבוצע כיום על בסיס פיזור גיאוגרפי.

2) עלינו לשתף גם את המורים בהליך והרחיב את הכשרת המורים לטפל בחינוך המצוינים - וכן ללמד את המנהלים כיצד לעודד את המצטיינים. ישנו גם צורך לשקול את בחינות הבגרות מחדש בתור אמצעי חינוכי במסגרת חשיבה זו.

3) יש לחייב את בתי הספר להשקיע משאבים בחינוך למצוינות, שאחד מהיבטיה היא גם אותה דייקנות בה אנו לוקים. ניתן ואף רצוי לקחת דוגמאות מהעולם - התוכניות הללו מיושמות בהצלחה בחו"ל, ויש כמובן לשתף את המגזר העסקי בנושא במסגרת הכללים שיגדיר משרד החינוך.

4) על מערכת החינוך לרתום את התקשורת לעידוד המצוינות - בלי תקשורת לא ניתן להזיז דבר כיום. דוגמה לכך היא המלחמה בתאונות בדרכים; ראוי שיהיה גם ביחס למצוינות. אם נביא את ערך המצוינות לתודעה הציבורית ונהפוך אותה לדרך חיים, כמו שהיה בעבר בתרבות היהודית, האיסלאמית, הסינית ותרבות המערב המוקדמת - נצליח לשדרג את הישגנו לרמת המצוינות.

הדוברת היא כלת פרס ישראל; מהחוג לחינוך באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  23/01/2007   |   עודכן:  23/01/2007
פרופ' מרים בן פרץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיצד נגיע למצויינות בחינוך
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השחיתות איתנו מראשית הבריאה. המילה שחיתות באה מן המונח להשחית, להרוס. הרס הוא גם הרס חיי אדם או שמו הטוב, וגם החרבת רכוש פרטי או ציבורי, גזילתו מאחר או מן הציבור, במישרין או בעקיפין. נראה כי היצירה וההרס נולדו ביחד. הראשון שביצע פשע פלילי של רצח אדם היה קין. אחריו, לפי עדתו שלו, היה למך. המבוא למבול הוא אמירת אלוהים "רבה רעת אדם בארץ וכל יצר מחשבות לבו רע כול היום..".
23/01/2007  |  צבי גיל  |   מאמרים
שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר, נאם היום בכנס הרצליה. בפתח נאומו התייחס השר לסוגייה האירנית, וקרא להפסיק להלחיץ את הציבור בנושא האיום האירני חדשות לבקרים. יתר הנאום התמקד בנושא ביטחון אספקת אנרגיה. להלן נאום השר בן-אליעזר:
נתחיל מהעיקרון: הגזענות אסורה על-פי החוק הישראלי. יחיד או קבוצה (מפלגה), שיטיפו ויפיצו עקרונות גזעניים - יועמדו לדין. זה העיקרון. יש גם דוגמא: תנועת "כך", בראשות הרב מאיר כהנא, נפסלה בגין מצע גזעני. אדם "שמגלה" גזען בסביבתו, במקום שיטיח בזולתו כינויי גנאי עדיף לו שיפנה לחוק.
23/01/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
ימים טובים פוקדים את מדינת ישראל. החל תהליך של פירוק השקר העצמי שלנו, החל תהליך של הסקת מסקנות כלפי מי שנהג ביהירות וחוסר אחריות. אנו עדיין רחוקים מהשגת המטרה אך עלינו על הדרך הנכונה. במשך תקופה ארוכה מדינת ישראל התעלמה ממצבה הקשה. היום אנו מודעים למחלתנו ולכן אני אומר שמדובר בימים טובים.
23/01/2007  |  דן מרגלית  |   מאמרים
הדיון הזה מתקיים היום על-רקע סדרת אירועים שליליים, גם גיאו-פוליטיים וגם ממשליים. בין אירועי השנה הקודמת: היעלמותו של שרון; ירי מתמשך של קסאמים על שדרות והנגב מערבי כבר ארבע שנים; עלייתו של החמאס לשלטון; המלחמה בצפון והפגיעה בערי וישובי הצפון, מלחמה שלא הוכרעה, כשהספיח האחרון הוא התפטרות הרמטכ"ל; ומעל הכול האיום הגרעיני מאירן, שהוא גורם משמעותי וחשוב. לכל האירועים האלו מצטרפת הרגשה של אי-נחת וחוסר שביעות רצון מתפקוד המערכות השלטוניות במדינה, הרגשה שהיטיבו לבטא אותה עוד לפני. כל זאת מוביל לתחושה של חוסר-ביטחון ואי-ודאות.
23/01/2007  |  שלמה נחמה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חאן אל אחמר [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
אביעד ויסולי
ראשי מדינות בכל העולם מסתכלים כעת מה תעשה ישראל    אם התגובה שלנו תהיה בכיינית יתייחסו אלינו בעולם בזלזול ויחריפו את הצעדים
חיים רמון
חיים רמון
גלנט מתנגד בתקיפות לפתרון הישים של ממשל צבאי זמני, ותומך בתוכניות הזויות שלא יתממשו לעולם    אני חושב שהנזקים שגרמה התנגדותו לממשל צבאי העבירו את גלנט על דעתו ולכן הוא מעלה טיעונים ...
איתמר לוין
איתמר לוין
קיים קשר ישיר בין הבקשה להוציא צווי מעצר לנתניהו וגלנט לבין "הרפורמה המשפטית"    כיצד נתניהו נותן לסינוואר את המטרה האסטרטגית לשמה יצא למלחמה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il