|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה
כתיבת המומחים
פרסום ברדיו: כך תמשכו לעסק שלכם מאות לקוחות חדשים

תרומה סז

היכן שוכן האלהים?

כל העם התכנס תחת דגלו של מרדכי היהודי, שהתעקש להתעלם מהמן, ותחת הנהגתו הם הפגינו בגאון את יהדותם הם ידעו שעליהם להתחפש לגויים ביום המיועד כדי להתחמק מגזירת המן, אבל איש לא העלה בדעתו ללכת בדרך זו
23/02/2007  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

לאחר מעמד הר סיני, ה' אומר למשה (שמות כ"ה) [ב] דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה: ולאיזו תכלית? [ח] וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם. דיברנו בעבר על כך, ועל העובדה שהמשכן נועד להשכין את ה' בתוכנו, בתוך לבו של כל יהודי, ולא רק בתוך המשכן. בפועל, המשכן ליווה אותנו במדבר ואח"כ נדד במקומות שונים בארץ ישראל:

(רמב"ם, הלכות בית הבחירה, א) [ב] כיון שנכנסו לארץ, העמידו המשכן בגלגל ארבע עשרה שנה שכבשו ושחלקו. ומשם באו לשילה, ובנו שם בית של אבנים; ופרסו יריעות המשכן עליו, ולא הייתה שם תקרה. ושלוש מאות ותשע ושישים שנה, עמד מקדש שילה. וכשמת עלי, חרב ובאו לנוב ובנו שם מקדש; וכשמת שמואל, חרב ובאו לגבעון ובנו שם מקדש. ומגבעון באו לבית העולמים. וימי נוב וגבעון, שבע וחמישים שנה.

כלומר, סך הכל ארבע מאות ותשע שנים עמד המשכן שבנה משה במדבר. אח"כ נבנו תחליפים, אבל את בית הקבע בנה שלמה בירושלים: (מלכים א, ו) [א] וַיְהִי בִשְׁמוֹנִים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה לְצֵאת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ-מִצְרַיִם בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִית בְּחֹדֶשׁ זִו, הוּא הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי, לִמְלֹךְ שְׁלֹמֹה, עַל-יִשְׂרָאֵל; וַיִּבֶן הַבַּיִת, לַה'.

גם בית זה חרב לאחר ארבע מאות ועשר שנים. ולאחר גלות שנמשכה שבעים שנה, נבנה הבית השני ע"י העולים מבבל בראשות עזרא ונחמיה. בין לבין אירע סיפור המגילה שיצר לנו חג חדש, פורים. כאמור, בניית המשכן-מקדש וקיומו, היו אמורים לפעול וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם. איך בדיוק? ובכן כל יהודי היה שותף, אם בגופו ואם בממונו או אף בשניהם, בבניית המשכן וגם בבניית בית המקדש שבנה שלמה ובבניית בית המקדש השני שבנו עזרא ונחמיה. כל יהודי גם היה שותף בקרבנות הציבור שהוקרבו בבית המקדש דבר יום ביומו, כולל בקרבנות המיוחדים לשבתות וחגים, שכן קרבנות אלו נרכשו מכספי מחצית השקל שכל יהודי היה חייב לתת, ונתן מדי שנה.

הפעולה הפרטית של כל יהודי במסגרת שותפות זו של כלל ישראל, נועדה לעקור מתודעתו את המחשבה שמקומו של ה' הוא בעליונים, בעולמות המטאפיזיים של מלאכים וכדומה, או בשכל ובלב של האדם, ולהשריש בלבו את המודעות שה' שוכן בכל מקום בו נותנים לו לשכון, וכי הוא מעוניין לשכון דווקא כאן בעולמות התחתונים.

בפרשת יתרו דיברנו על כך שבמעמד הר סיני נתחדש החיבור בין העליונים לתחתונים, עד כדי כך שמאז ניתן לנו הכח לקדש את החומר; לקחת חתיכת עור של בהמה ולעבד אותו לכדי מזוזה או תפילין או ספר תורה, והוא מקבל קדושה עצמית הקיימת בו גם בעת שלא משתמשים בו לצורך המצווה.

בפרשת המשכן, אנחנו נדרשים ליותר מזה, אנחנו נדרשים לקדש את כל החומר; גם טובין המשמשים אותנו לענייני חולין, ניתן וצריך להשתמש בהם לצורך מצווה. טובין כגון: זָהָב וָכֶסֶף, וּנְחֹשֶׁת. [ד] וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי, וְשֵׁשׁ וְעִזִּים. [ה] וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים, וַעֲצֵי שִׁטִּים. [ו] שֶׁמֶן, לַמָּאֹר; בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים. [ז] אַבְנֵי-שֹׁהַם, וְאַבְנֵי מִלֻּאִים, לָאֵפֹד, וְלַחֹשֶׁן. כדי להצליח לעשות זאת, אנחנו נדרשים לנהל את חיינו במודעות המתאימה, של וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם.

כאמור, הדגש הוא על בְּתוֹכָם, בתוך הלב של כל יהודי ויהודיה. האם אי פעם במהלך ההיסטוריה הסוערת של עמנו, היינו במודעות כזאת? לכאורה, העובדה שיהודים מייחלים לבניין מחודש של בית המקדש, מלמדת שלא כל כך. לכאורה, זה אומר שאנחנו מייחלים לראות את השראת השכינה במקום מוגדר ולא ממש מתחברים ל-וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם.

אבל זה רק לכאורה, שהרי הקב"ה עצמו אומר שכדי שיהיה וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם, צריכים קודם לבצע את וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ. כלומר, המקדש הוא המאפשר ליהודי לחוות, ולחיות במודעות של, וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם. ומה קורה כאשר אין בית מקדש? על כך נותנים לנו חז"ל תשובות שונות שהמשותף לכולן הוא: אפשר להגיע לחווייה ולמודעות של וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם, גם כאשר אין בית מקדש.

מַטָה וּמַעלה, הזנה הדדית

לא נוכל להאריך כאן בתשובות שנותנים לנו חז"ל ובפרשנות לדבריהם. נאמר רק שהם מדריכים אותנו כיצד להגיע לכך, למודעות של וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם, תוך קביעה שעכשיו זה אפילו יותר זמין מאשר בזמן שבית המקדש היה קיים. יותר זמין אבל גם יותר קשה. כי במקדש, הכהנים והלויים עשו את העבודה עבור כלל ישראל, וגם עבור כל פרט בעם ישראל, בעוד שכעת, כל אחד נדרש לעשות את העבודה בכוחות עצמו, כדי להגיע למודעות ולחוויה של וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. נו, ולמי יש כח לעשות את העבודה הזאת?

אלה ששרדו לאחר חורבן בית המקדש, חיו בתחושה קשה של ניתוק מוחלט מהבורא יתברך, ובמצב כזה רק טבעי היה שיתחיל תהליך של הדרדרות עד כדי אבדן הזהות הלאומית. בנוסף לכך, יצאו צווים מלכותיים שחייבו את נתיני האימפריה הבבלית להשתחוות לפסל בדמותו של נבוכדנצר. היו כמה שהתעקשו להפר את הצו המלכותי, כגון דניאל, חנניה, מישאל ועזריה, אבל אלה היו היוצאים מן הכלל. לגביהם, חורבן בית המקדש וניתוקם מארצם, כנראה הניע אותם להגביר את מאמציהם להגיע לחוויה של וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. על כל פנים, לא ניכר אצלם שום ריפיון בדבקות בה'.

כלל העם, לא היו חזקים כמו הראשונים, ותחושת הניתוק שלהם הלכה וגברה. על מודעות וחוויה של וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם כבר לא היה מה לדבר. היתה אפילו בעיה יותר קשה, נתרופפה אצלם האמונה בנבואת ירמיהו, שעוד ישובו לציון. וגם אלה שנותרו בארץ, לא ממש התעניינו ביהדותם והחל תהליך של התבוללות ששיאו בנישואי תערובת עם גויים.

וזה נמשך עד גזירת אחשוורוש בהשראתו של המן (אסתר ג): לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד, בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר; וּשְׁלָלָם, לָבוֹז.

על סיפור המגילה כתבנו בעבר לא אחת ואולי עוד נשוב אליו כאן. כעת נתמקד בעובדה שגזירה זו חוללה מהפכה תודעתית בכלל ישראל, וכולם חוו לפתע את יהדותם, ושבו לחוויה של ושכנתי בתוכם. כל העם התכנס תחת דגלו של מרדכי היהודי, שהתעקש להתעלם מהמן, ותחת הנהגתו הם הפגינו בגאון את יהדותם. הם ידעו כי כל שעליהם לעשות כדי להתחמק מגזירת המן הוא להתחפש לגויים ביום המיועד לביצוע הגזירה, אבל איש לא העלה בדעתו ללכת בדרך זו. מאז יציאת מצרים, כמעט אלף שנים קודם לגזירת המן, לא דבקו יהודים ביהדותם בעוצמה כזאת מיוזמתם שלהם. במעמד הר סיני, חוו במלוא העוצמה את הקשר עם הבורא יתברך, אבל זו היתה תוצאה של הגילוי מלמעלה, לא של החלטה אנושית מלמטה.

בכל הדורות שמאז, פרט למעטים יוצאים מן הכלל, כלל ישראל די התנדנד ברוחות הפולחניות שֶנָשבו בסביבה, והחתירה ל-וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם די הוזנחה. זה, אגב, מה שהביא בסופו של דבר לחורבן בית המקדש הראשון. כעת פתאום יש מצב חדש (אסתר ט): [כג] וְקִבֵּל, הַיְּהוּדִים, אֵת אֲשֶׁר-הֵחֵלּוּ, לַעֲשׂוֹת; וְאֵת אֲשֶׁר-כָּתַב מָרְדֳּכַי, אֲלֵיהֶם. מה זה וְקִבֵּל, הַיְּהוּדִים, אֵת אֲשֶׁר-הֵחֵלּוּ, לַעֲשׂוֹת? מתי החלו לעשות את מה שקיבלו עלים כעת? על יסוד דברי חז"ל בגמרא, מבואר בחסידות כי תגובת מרדכי לגזירת המן, חוללה זעזוע חריף אצל העם וכתוצאה מכך כולם קיבלו על עצמם, והפעם מיוזמתם הם, את מה שהחלו לקבל ולא השלימו, במעמד הר סיני.

והיכן האקטואליה? אז ככה; עד מרדכי, פעלה בעם ישראל כמעט רק ההארה מלמעלה. למטה התייחסו אל הקדושה כאל נתון מובן מאליו ולא התאמצו להעמיק את חווית ה- וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. לפיכך, ההארה העצומה ששרתה בבית המקדש, לא ממש השפיעה על העם, עד שהגיעו לחורבן. מרדכי חולל את המהפכה והעם החל לחתור לחווייה ולהתחבר למודעות, של וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. כולם, לא רק יחידי סגולה. מתוך התעוררות זו הגיעו לבנות את בית המקדש השני, שכידוע, עוצמת גילוי הקדושה בו היתה נמוכה מזו שהיתה במשכן ובבית המקדש הראשון.

כעת זה הזמן לחתור לבניין הבית השלישי בו יתגלה השילוב הנצחי של עבודת האדם מלמטה ביחד עם גילוי אור עצום מלמעלה. שילוב שהיה חסר בבתי המקדש הקודמים, ולכן חרבו. יוצא שהמייחלים לבניין בית המקדש בימינו, מייחלים בעצם לגאולה האמיתית והשלמה שתבא ע"י משיח צדקנו מיד ממש.

וכאשר זו תבא, יהיה רק טוב ליהודים, וגם לכל האחרים
.

תאריך:  23/02/2007   |   עודכן:  23/02/2007
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היכן שוכן האלהים?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אביגיל
24/02/07 02:00
 
א.ב. בן אדם
24/02/07 20:58
2
יהודי גאה,
24/02/07 12:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אז אחרי שבית המשפט הכריע כהלכה בשאלה משפטית פשוטה (האם דחיפת לשון לפיה של אישה שלא הסכימה לכך היא מעשה מגונה) - האם הגיע שלב הזיגזוג, רפיון הידיים, הכניעה ללחצים הציבוריים של החוגים המשפיעים - ובהם שר המשפטים החדש, האם הבינו השופטים את המסר ששלח להם ראש הממשלה בדמות מינויו של מי שעתיד לקדמם - או לא לקדמם - בשנים הקרובות?
23/02/2007  |  אורית קמיר  |   מאמרים
האם אנחנו תמימים לחשוב כי השר לביטחון פנים אבי דיכטר, הוא האחראי להחלטה האווילית למנות את רב גונדר יעקב גנות למפכ"ל המשטרה? האם איש מאיתנו משלה את עצמו כי ראש הממשלה אהוד אולמרט, השרדן הבלתי נלאה הנמצא תחת חקירה, לא ינצל את הזדמנות הפז שנפלה לידיו למנות לו מפכ"ל שישרת את מטרותיו?
23/02/2007  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
"אי גן העדן" הוא הכינוי שדבק במיורקה, הגדול שבקבוצת האיים הבליאריים, הנושקים לחופה המזרחי של ספרד. ולא בכדי: זה שנים נחשב האתר, המרהיב ביופיו והמשתרע על שטח של 3640 קמ"ר, לאחד ממוקדי המשיכה היותר-פופולאריים על מפת התיירות העולמית.
23/02/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כששמעתי ברדיו את השופט העליון (בדימ.) יצחק זמיר מביע התנגדות למועמדותו של יעקב גנות לתפקיד המפכ"ל, ומנמק התנגדותו בכך שגנות הינו "אדם לא ישר" - כמעט ונתקעתי במכונית שלפניי. וזאת - לא משום הטענה כלפי יושרו של יעקב גנות, אלא משום שיצחק זמיר מעז להאשים מישהו אחר בחוסר יושר.
23/02/2007  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
אין נחמה לתושבי שדרות. תושבי שדרות סובלים מזה שבע שנים ממתקפת קסאמים על עירם. על אף שהבעיה ידועה לכל הגורמים הביטחונים במדינת ישראל, היא אינה מטופלת כהלכה, או אפילו לא קרוב לכך. על כן החליטה בתיה קטר, יו"ר וועד ההורים בשדרות, להגיש תביעה לבג"צ ובכך לגרום אולי לשינוי מדיניות הממשלה בכל הנוגע למיגון מוסדות החינוך בעיר.
22/02/2007  |  נועם בדין   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בכתב התביעה נאמר כי התובעת תמר ליפשיץ הוצאה יחד עם עוד שישה נערים ונערות מן המוסד "משום שיש להם דעות קומוניסטיות והם קשורים למפלגה הקומוניסטית"
יוסף אליעז
יוסף אליעז
נעזוב לרגע את אי-תפקוד המנהיגות האזרחית והצבאית כאחת בחוסר הכוננות המינימלית הנדרשת ומאי-תפקודן בזמן הטבח עצמו; חוסר המנהיגות וחוסר ההיגיון בתפקוד נמשך עד עצם היום הזה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רעיון המדינה הפלשתינית משמעו אחד: הפיכת הגדה המערבית לעזה שנייה, תחת שלטון חמאס, ולניסיונות חוזרים ונשנים לתקוף את ישראל המצומקת, לבתר ולהשמיד אותה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il