|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

בית המריבה

יש מי שעבורו מהווה העיר חברון נטל ויש מי שמתייחסים אליה כאתגר המאבק על המאחזים הבלתי חוקיים צפוי להתחדש כבר בשבועות הקרובים, ומאחוריו עומדים שני כוחות בציונות הדתית ואיך אומרים קוגל בתימנית? תורנות שבת
14/04/2007  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תגובות
קובי אוז [צילום: טוני פיין]

בבוקרו של יום חמישי הגיע לאולפני ערוץ 10 אל"מ (מיל.) משה גבעתי. גבעתי, שהיה בעבר מפקד אזור חברון, הוזמן לתוכנית "כל בוקר" להרצות את משנתו בנושא שעל-הפרק. אל מול צמד מראיינים שניסה בגמגום לחלץ ממנו מילה נגד המתיישבים, השיב גבעתי בריאליות של איש צבא לשעבר: "לא יהיה שלום עם הערבים. לא היה שלום ולא יהיה שלום". נוכח האמירה הנוקבת נעתקו המילים מפיותיהם של שני המראיינים אפרת רייטן וקובי אוז. אוז מגיע כל בוקר לתוכנית בלבוש צעקני כשכרבולת בשערו. חזהו הנפוח של התרנגול הצפונבוני התנפח עוד יותר למשמע הדברים. הפיכחון שהקרין גבעתי הוציא אותו מכליו. "איזו בשורה על הבוקר... אתה קם בבוקר ואומרים לך: 'בוקר טוב, לא יהיה שלום!'. אח, איזה יופי!". גבעתי לא מתרגש מהדיבורים על שלום. הוא אינו דתי, אך לחבריו החילוניים שצמד המילים נחלת אבות נראות להם תלושות מן המציאות הוא מבהיר כי למי שאין זכות על חברון אין גם זכות על תל אביב.

חברון היא לא עיר קלה. הקיצוניות בה היא לחם-חוק של התושבים - ערבים ויהודים. ולא מהיום. מאז ומתמיד נודעו תושביה של חברון בקיצוניותם. אפילו ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים קיים "רחוב חברון" המאכלס חברונים שנמלטו אליו מרעידת אדמה שהייתה בחברון לפני שנים, ועד היום מקפידים צאצאיהם לשמר את גחלת הקיצוניות. לא קלה, אמרנו. פשרה בין "קוץ ממאיר" של השמאל (יוסי שריד) למה שמכנים בקרב המתנחלים המתונים כאתגר.

ה"יהודים" וה"ישראלים"

שתי קבוצות יש בקרב תושביה היהודיים של העיר. המוכרת יותר היא זו של הקיצוניים דוגמת ברוך מרזל, יפעת אלקובי ודומיהם המככבים השכם והערב על מסכי הטלוויזיה. עבורם, כמו חילונים וחרדים רבים, מדינת ישראל היא לא יותר מאשר מכשיר שניתן לזרוק בתום השימוש. מנגד ל"יהודים" של חברון, קיימת הקבוצה ה"ישראלית", או כפי שהם מכנים את עצמם הממלכתיים. הקו האידיאולוגי שלהם מותווה על-ידי ישיבת "שבי חברון". לדידם, במדינת ישראל יש קדושה ואת חוקיה יש לקיים. אנשיה של הקבוצה הממלכתית ממעטים להתראיין בתקשורת. כמו מנהיגם הרוחני העומד בראש "ישיבות הקו", הרב צבי ישראל טאו, הם אינם מייחסים חשיבות לרעש התקשורתי. הם מאמינים כי פעולות שקטות ועשייה הן אלו שבסופו של דבר יקבעו את המציאות בשטח. גם הם, כרבים אחרים בציבור, מעריכים כי שיקוליו של פרץ להוציא צו להוצאתם מהבית החום הנקרא בפיהם "בית השלום" אינם נובעים משיקולים טהורים של ראייה ביטחונית. גם הם יודעים שהקשר בין השם "בית המריבה" למה שקורה בשטח רחוק מן המציאות, שהרי עד כה המריבות היחידות שנסובו סביב רכישת הבית (כדת וכדין, חשוב לציין) היו סביב שולחן הממשלה או בקרב ארגוני שמאל שתבעו את סילוקם לאלתר של מי שהגדירו כ"פולשים". לדידם של הממלכתיים, עמיר פרץ הוא רק סממן נוסף של דעיכת הציונות החילונית. הם אינם מייחסים לו בהכרח כוונות זדון, אבל בהחלט מייחסים לו מבוכה ובלבול.

פינוי המאחזים - תוך שבועות?

עמיר פרץ שואף להציג השגים לקראת הפריימריז בעבודה. התנאים בהם הוא נמצא, כאשר לצידו בממשלה יושבות שס וישראל ביתנו בעלות האג'נדה הימנית, אינם עושים עבורו את העבודה קלה יותר. בשקט-בשקט פועל פרץ לממש התחייבות שנתן בעבר לפנות מאחזים ביהודה ושומרון. בימים האחרונים נכנס המהלך להילוך גבוה לאחר שורה של פניות מצידו של שר הביטחון לראש הממשלה, וגורם בכיר בעבודה אישר לי כי כבר בשבועות הקרובים צפויה התחלה של עקירת מאחזים שנבנו שלא כחוק. למרות שהחוק עומד לצידם, הוא עדיין אומר כי מהלך שכזה, שצפוי להפוך את הקיץ הקרוב לחם מתמיד, עלול שלא לצאת אל הפועל בשל הטלטלה הפוליטית שהוא עשוי לחולל.

למרות בנייתם של מאחזים בניגוד לחוק או ליתר דיוק בלא תיאום עם מערכת החוק, תומך בהם הזרם הממלכתי של הציונות הדתית, שכאמור רואה ערך בקיום חוקי המדינה הגם שאינם לרוחו. הסיבה להבעת התמיכה (מעבר לצו האלוהי המחייב התיישבות בכל שטחי הארץ) היא שהחוק הינו מכשיר לקיום חייה של האומה בארצה, וכל חוק שתוצאתו הפוכה מכך ומונע את קיום העם היהודי בארץ ישראל בטל מעיקרו. כמו הניסיונות החוזרים ונשנים להתיישב מחדש בחומש שבצפון השומרון, גם הניסיונות ליישב מחדש את המקומות שיפונו יתבצעו בהתמדה ובנחישות, כאשר המודל לכך הוא ההתנחלות אלון מורה, שהגרעין שבא להקימו פונה מן המקום פעמים רבות, כאשר הסוף הידוע הוא היישוב לתפארת שקיים שם היום. חזרה שוב ושוב על מעשה ההתיישבות מהווה מבחינת המתנחלים שאיפה לגילוי מה שהם מכנים "רצון כמוס באומה" ליישב מחדש את טרשי השומרון. יש מבין המתנחלים שעושים מעשה מתוך ייאוש מן העם ומנהיגיו בכוונה להצמיח אלטרנטיבה אמונית חדשה לישראל, ויש את הממלכתיים שעושים זאת דווקא מתוך אמונה בעם ובכוחות הגנוזים בו, שכדי לגלותם הם טוענים שיש צורך לגרד שכבה עבה של אטימות, חספוס, בורות וניתוק.

הפעם האחרונה שהייתי בחברון הייתה בחורף המושלג של שנת 1992. פסעתי ברחובותיה של העיר המושלגת קודם חלוקתה לשטחי אייץ' 1 ואייץ' 2, כשלכפות רגליי היו נעליים דקות. כאבי הקור זכורים לי היטב עד היום, והצליחו להטביע בי חותם שלא במהרה יישכח. לא קל להסתובב בחברון, לא קל לעכל את העיר המפולגת והטעונה במשקעים וברגשות, אבל יותר מהכל לא בנקל ניתן להשכיחה מהתודעה האישית והלאומית מבלי להתמודד ברצינות עם שאלות קיום שהיא מעלה על זכותה של ישראל להתקיים במרחב הערבי.

מפטיר

אברהם אלשיך הוא טבח שהכרתי. בימי ראשית ההתיישבות שלאחר כיבוש חברון במלחמת ששת הימים הגיע גם הוא אל העיר. הייתה זו תקופה שבה יהודים רבים באו אל העיר להביע הזדהות עם המתיישבים החדשים. אחת הקבוצות שהגיעו הייתה קבוצת חסידים גדולה מארה"ב, שבחרה לעשות את השבת בעיר. אבל איך אפשר לעשות סעודת שבת בלי "קוגל". מאכל האיטריות האשכנזי שבעגה החסידית נקרא "קיגל" היה חביב על האדמור, שחיפש מישהו שיכין לו ולחסידיו את המעדן המבוקש. אלשיך נרתם למשימה, ולמרות שעל פניו אין זכר לאשכנזיות, ודווקא חותמה של תימן ממנה עלה לארץ ישראל מוטבע בכל הווייתו, הכין לאורחים "קיגל תימני"...

במוצאי השבת נקרא הטבח המהולל אחר כבוד אל שולחנו של האדמור. "זה הקיגל הכי טעים שאכלתי מעודי", החמיא האדמור מאמריקה, כשבפיו הצעה מפתה שרק חסידות עתירת כספים כשלו יכולה להציע. "אני מציע לך לבוא אלינו לחסידות, כאשר כל תפקידך יהיה לעשות לי ולחסידים קיגל בשבת. הטיסות עלי, המשכורת עלי, הדירה שלך עלי, חינוך ילדיך עלי והכל עלי - רק תבוא". אלשיך שידע תלאות רבות עד הגיעו ארצה מתימן הביט בתימהון באדמור, ובפיו תשובה שמהדהדת באוזניי עד עצם היום הזה: "בשביל זה חיכינו אלפיים שנה? בשביל זה?!".

תאריך:  14/04/2007   |   עודכן:  14/04/2007
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית המריבה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא מתמיד
15/04/07 00:21
2
משה, עורך-דין
15/04/07 01:12
 
שלמה אידן
15/04/07 10:41
3
נהורה
15/04/07 07:35
4
אלי סגל
15/04/07 11:08
5
רוני אפל
15/04/07 11:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הידיעה ברדיו על עשרות ההרוגים בפיצוצים שהיו בשבת בבגדד ובכרבאלה שבעירק הניעה אותי, כמעט באופן אינסטינקטיווי, ללחוץ על שלט הטלוויזיה ולצפות בערוץ ה-בי.בי.סי., שבוודאי - כך סברתי - יביא לצופיו ברחבי תבל דיווחים חיים מארץ המוות והמתים.
14/04/2007  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
ביום 27.01.07 התרענו כאן, כי מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, מתחיל לאבד אמינות. התרענו, כי במקום להשלים את מלאכתו בעניינים הרגישים, המבקר מתחיל להירתע. "במקום להתמיד במאבק הגדול בשחיתות, הוא מגלה, ממש בימים אלה, סימנים של חולשה. במקום לסיים במהירות ביקורות בהן פתח נגד כמה אישי ציבור בכירים ביותר, ובראשם בפרשת השוחד שקיבל ראש הממשלה, אהוד אולמרט, הוא מתחיל להזכיר, בסחבת שהוא נוקט, את התנהלותם הקלוקלת של כמה מבקרים קודמים - שנהגו לפרסם דוחות רק אחרי שעבר זמנם".
14/04/2007  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בימים אלה שמענו כי השר אבי דיכטר גילה, שמינויו של ניצב דוד כהן לתפקיד מפכ"ל המשטרה, לא היה המינוי המועדף עליו, וכי היה מעדיף איש אחר באותו תפקיד. רק לאחר שאמר את דבריו הבין דיכטר, חכם שכמותו, כי אמר דבר שטות וניסה לתקן את הרושם העגום שעורר. לא יועיל לו לדיכטר, שכן בתודעה הציבורית כבר נצרבו שני רשמים: רושם חוכמתו המוגבלת של השר דיכטר; ורושם מינויו של כהן כמי שמלכתחילה לא היה רצוי לממנהו.
14/04/2007  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
יצחק בן אברהם (שם בדוי) סבל מקשיים נפשיים. הוא טופל במרפאה פסיכיאטרית, נטל תרופות ואף אושפז לתקופה קצרה. יחד עם זאת, קשיים נפשיים אלה לא התפתחו מעולם לדרגה של מחלת נפש ממש. באחד הימים, פנה בן אברהם למרפאה בשם "המרכז הקנדי ישראלי לטיפול בשיער" והתעניין בהשתלת שיער.
13/04/2007  |  עו"ד חיים קליר  |   מאמרים
כשמדובר במלחמה, אין ערך יותר חשוב מהקלישאה: "דע את האויב". מי שמוותר על ידיעת האויב, ימצא עצמו מופתע. וכשמדובר במלחמה, הפתעה פירושה מחיר דמים כבד במקרה הטוב, ותבוסה במקרה הצפוי.
13/04/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
מי אופטימיים ומי פחות ביחס לעתידה של ישראל? דגל הלאום מונף ברמת הגולן [צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90]
שמואל רוזנר
ישראל פסימית יותר מבעבר, בעיקר עקב המצב הביטחוני. פער משמעותי ברמת האופטימיות בין חילונים לדתיים, כאשר דתיים אופטימיים הרבה יותר. רמת האופטימיות ירדה משמעותית בקרב יהודים, בעוד שער...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
אנו שומעים בארץ ובעולם קריאות המבקשות מממשלת ישראל להימנע מפינוי רפיח    הקריאות האלה הן אכזריות וזדוניות    הקוראים להימנעות מפינוי מבצעים בפועל רצח המוני בהבל פיהם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il