|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

הלקח מוינוגרד לא נלמד

פסק דין ידוע בדיני הנזיקין, סימון נ' מנשה, קובע כי כאשר רשלנותו של הראשון, מכינה את הקרקע למצב ולפיו 'רשלנות במידה קטנה' של גורם שני תגרום נזק, הרי שהראשון אחראי על מלוא הנזק. פסק דין זה רלוונטי לכמה וכמה סיטואציות בציבוריות הישראלית: גורם אחד מכין את הקרקע לקרות הנזק, גורם שני 'מתרשל במעט'. האם נייחס את מלוא הנזק ל'מתרשל (הקטן)' השני, אף שהמתרשל הראשון הכין את הקרקע
31/05/2007  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   כשלי המלחמה בצפון   |   תגובות

תראו מי שמדבר

לפני מספר שבועות התבשר הציבור בישראל כי לא אחר מ'אבי כל הכשלים', אהוד-ברח-מלבנון-ללא-הסדר, מגיש מועמדות לראשות מפלגת העבודה. כל זאת על אף שבמערך של צמד הרשלנים 'אהוד את אהוד', קרי, 'אהוד ברק את אהוד אולמרט', בהקשר של אחריותם (הישירה או העקיפה) לכשלים שבמלחמת לבנון השנייה, ידו של הראשון גוברת בהרבה, ומגיעות לו נקודות זכות רבות יותר.

אכן, יש האומרים כי אולמרט שגה והתרשל במהלכים של ניהול המלחמה (לכך אגיע בהמשך). אך יש לזכור שאולמרט כשל בשחיה בביצה טובענית. יתכן שאם שרירי הזרועות שלו או מיומנויות השחייה שלו היו טובות יותר, היה צולח את הביצה הטובענית ביתר הצלחה.

ברם, מי הוא זה הכין את ה'ביצה הטובענית'? לא אחר מאשר אהוד ברק. אהוד ברק חשב על תמונות פוטוגניות לבחירות הבאות, תמונות פוטוגניות שלאורן ייזכר ב'סיכום השנה' של ערוץ 1, 2 או 10' בסוף השנה. יציאה מלבנון? פוטוגני כמו בר-רפאלי, וקהל הלקוחות (4 אמהות) אוהב? נלך על זה. שקט בגבול הצפון מצטייר יפה? תמונה פסטורלית של צימרים, כרי דשא, הרי גלבוע וגליל וחרמון מעוטרים בפסגות מושלגות בחורף ובמרבדים מוריקים באביב מצטיירות יפה בציבוריות הישראלית? נלך על זה (גם במחיר של הבלגה מתמשכת על ירי קטיושות, התגרויות וחטיפת חיילים בגבול הצפון).

אהוד ברק יצא מלבנון ללא הסכם ובכך נטע תחושות (ובצדק) בציבוריות הלבנונית ש"רק החיזבללה מגרש את ישראל" ולא המתונים (לו היה נערך הסכם עם המתונים בלבנון ערב היציאה מלבנון, הכל היה נראה היום אחרת). אם אהוד ברק היה פותח במשא-ומתן מייגע עם לבנון ועם סוריה טרם היציאה, יתכן וראש הממשלה הבא אחריו היה זוכה לתמונה הפוטוגנטית (אפילו משהו על מדשאות הבית הלבן). משא-ומתן עם סוריה ועם לבנון על נסיגה מוסכמת בהסדר עם לבנון היה אורך שנים, ואת הפירות היה קוטף ראש ממשלה אחר, ודאי, אשר מככב בתמונה הפוטוגנטית של 'יציאה מלבנון'. אהוד ברק מיהר לצאת בלבנון כדי להיקלע ב'פלאש' של המצלמה התיעודית/ תקשורתית/היסטורית בזמן שהיא מתעדת את היציאה מלבנון. "אני עשיתי את זה", יאמר ברק. לא הייתה לו חשובה היציאה מלבנון (שלו נעשתה בחכמה, הייתה נעשית לאחר משא-ומתן מייגע ובתנאים טובים יותר), כמו העובדה שהוא זה שהוציא את מדינת ישראל מלבנון (רישום היסטורי, נקודות זכות בסיכום השנה או העשור של ערוץ טלוויזיוני זה או אחר).

הן ביציאתו החפוזה והבלתי-אחרית-בעליל מלבנון, והן בכך שנענה לסחטנות החיזבאללה בעניין שלושת השבויים, יצר אהוד ברק את הביצה ש(אהוד) אולמרט נאלץ לשחות בה. כיום כולם מאשימים את אולמרט על ששחייתו לא היתה מיומנת. אך האם היה נאלץ אולמרט להיכשל בשחייה בביצה, אלמלא (אהוד) ברק הכין את אותה ביצה טובענית של חיזבללה מלכתחילה?

סימון נ' מנשה

בפסק הדין סימון נ' מנשה נידונה שאלת האחריות בתאונת דרכים (היה זה טרם חקיקת חוק הפלת"ד, ולפיו, אין סופרים 'אחריות' בתאונת דרכים, אלא אך ורק מחשבים את הנזק). מכונית א' עשתה מהלך-כביש גרוע, והסתובבה בעיקול כביש באופן שערורייתי מבחינת כללי נהיגה נכונה. מכונית ב' עברה באותו עיקול תוך ניסיון להתחמק ממפגש עם מכונית א', אולם הקרקע שהכינה מכונית א' הייתה כל כך טובענית ומכשילה, עד שכל מהלך מוטעה קטנטן של מכונית שתבוא אחריה, היה גורם לתאונה קטלנית (וזו אכן נגרמה, מכונית ב' לא הצליחה לנסוע בעיקול בלא להתנגש במכונית א' אשר עשתה סיבוב שערורייתי בעיקול). על מי יש להטיל אחריות? על מכונית א' או על מכונית ב'? השופט אגרנט קבע שללא ספק, יש להטיל אחריות על מכונית א', או כלשונו:

"מעשהו הרשלני של המזיק השני (שגרם במישירין לתאונה), לא די בו כדי שיינתק הקשר הסיבתי בינה לבין המעשה הרשלני של המזיק הראשון (שיצר את הסיכון), אם עובדת קרות התאונה היא עצם הדבר שעלול היה לקרות עקב רשלנותו של זה אשר מחובתו היה איפוא לחזותו מראש".

דברים כדורבנות. מדינת ישראל מלאה במצבים, אשר בהם, שר או ראש ממשלה ראשון מניח את התשתיות לכשל הבא, ודרוש רק מי שישגה בשגגה קטנה, כדי להצית את הנזק. למה הדבר דומה? א' שפך נפט על רצפתו של אולם חתונות. בזמן החתונה, אחת האורחות, עקב טעות קטנה, נשמטה מידה סיגריה. אש גדולה בערה באולם החתונות, וכל האורחים נספו. על מי נטיל אחריות? על שופך הנפט או על האורחת אשר עקב טעות רגעית נשמטה ממנה לפתע הסיגריה?

זה מדבר וזה בא

לאחר שהכנסת אילצה את אולמרט להגיב על דוח ועדת וינוגרד אמר אולמרט כי קודמיו הכינו את הביצה, והוא אולי, לא שחה בה בצורה הכי נכונה (ניתן לאמר גם שקודמיו שפכו את הנפט על הרצפה, והוא 'כשל' אך ורק בכך שמידו נשמטה סיגריה). יש משהו בדבריו.

אולי זה אופנתי כיום 'לרדת על אולמרט' (באותו אופן בדיוק שהיה פופולרי לתמוך בו מכל ספסל אופוזיציה עת פתח במלחמה), אבל יש לזכור שפתיחת המלחמה בתגובה לחטיפת חיילים יצרה מצב תודעתי חדש אצל חיזבאללה, בבחינת: לא משתלם לחטוף חיילים. היות וידוע כי אין סיכוי להחזיר שבויים ללא משא-ומתן בלתי משתלם בעליל עם פורעי-כל-חוק-בינ"ל (החיזבאללה), הדבר היחידי שניתן לעשות בנוסף למו"מ לחילופי שבויים הוא לצרוב בתודעתם משהו כגון 'זו הפעם האחרונה שאתם חוטפים שבויים'.

יש לזכור (עד כמה שלא פופולרי לצדד כיום באולמרט) כי זו הפעם הראשונה שכוח בינ"ל מפטרל בדרום לבנון. אולי זה כוח-לייט ואולי זה כוח פרווה, אבל מדיניות הפייסנות למען תמונה פוטוגנית יפה של צימר עם כר דשא מוריק וארוחת בוקר עסיסית ב-200 שקל ללילה לאדם, של ברק, היתה כשל בבחירת הכיוון (פייסנות).

אולמרט בחר בכיוון הנכון (הרתעה, "שלא תעזו בפעם הבאה"), גם אם כשל בביצוע כיוון זה. בניגוד לאהוד ברק (שקשה להבין איך הציבור הישראלי לא התמרד נגד תעוזתו, אבי כל הכשלים הזה, להציע את מועמדותו לכהונה נוספת), ניתן לאמר שהסיכוי שבפעם הבאה יחטפו חיילים פחת, כי אולמרט הראה להם שגם המחיר עבורם גבוה מידי (ולא רק עבורנו). אולמרט, אם כן, בנאום תשובתו לכנסת, נשא את שופר העיקרון שגולם בהלכת סימון נ' מנשה של אגרנט, ולפיה, "עובדת קרות התאונה היא עצם הדבר שעלול היה לקרות עקב רשלנותו הרבה של הראשון, בתוספת רשלנות קטנה של השני". האם אולמרט עומד בעיקרון זה, ולפיו, יש להכין קרקע אשר בה תקרנה כמה שפחות תאונות בעתיד?

הצעת החוק של נהרי, כשפיכת חבית נפט על הרצפה

האם אולמרט מונע מצבים של שפיכה (כיום) של חביות נפט על הרצפה, כך שאם בעוד כמה שנים מישהו יצית בטעות סיגריה שתיפול (עקב טעות) על הרצפה, הרי שתבער אש שתכלה את כולנו? הוא הרי הטיף (ובצדק) לאהוד ברק שעשה כן. האם הוא נמנע מלעשות כן? לא ולא ולא ולא!

"חוק נהרי", שהטיוטא שלו אושרה בממשלה ביום ראשון, הוא בשורה מרה לחינוך הממלכתי. מדובר בתיקון לסעיף 11 בחוק חינוך חובה, המתיר לשר החינוך לתקצב מוסדות חינוך שאינם מוכרים. התיקון יחייב את הרשויות המקומיות לממן את המוסדות שיוכרו על-ידי השר. (מתוך כתבה ב'הארץ' מיום 12 למאי 2007).

בעוד 10, 15 שנים, אחד מבוגרי ה"חינוך" הזה, ללא ערכי ליבה ממלכתיים, ירצח כמה הומואים בדם קר (זה לא יקרה במצעד הגאווה, כי בקצב הזה של השתלטות הכפייה החרדית, ספק אם יהיה מצעד גאווה). בעוד 20 או 30 שנה, יהודי יתפוצץ במרכזו של כפר ערבי. בעוד 20 או 30 שנה, כמה ערבים בוגרי החינוך הזה, יפוצצו את אחד מבנייני המוסדות אשר מסמלים את מדינת ישראל הריבונית, כסמל לאי הכרה בה. כולם יאשימו את המשטרה, שחדלה מלגלות בטרם עת את המפוצצים וההורגים. האמנם המשטרה תהא האשם? המשטרה תהא אותו שחיין, אשר לא היטיב לשחות בביצה, או אותה אורחת בחתונה (מן המשל הקודם שלי) אשר השמיטה בדל סיגריה בוער (בטעות) על הרצפה. אך אולמרט, אולמרט אשר מאפשר למגזרים שלמים באוכלוסיה לקבל תקציבים תוך כדי שאינם מחנכים את ילדיהם לאור ערכי הליבה של מדינה יהודית ודמוקרטית, הוא זה שיוצר היום את הביצה, שבעתיד יהיה קשה לשחות בה, הוא זה אשר שופך את הנפט על הרצפה, אשר מישהו בעתיד בטעות (למשל המשטרה שלא תגלה טרוריסטים יהודים או ערביים בזמן) יפיל עליה בדל סיגריה בוער. זה יכלה את כולנו באש.

אולמרט אשר מטיף לאהוד ברק, אשר שפך את הנפט על הרצפה, מה שגרם להצתת האש בלבנון בקיץ האחרון, שופך המון המון נפט על רצפת המדינה היהודית הדמוקרטית שלנו. נפט שמוודא שמגזרים רבים באוכלוסיה לא יכירו בהיות המדינה דמוקרטית (למעט כאשר הדמוקרטיה היא כלי לסחטנות והחליבה בהיותך 'לשון מאזניים'), ועתידים, באופן סביר, עקב היעדר חינוך לדמוקרטיה, לבצע פשעים אידיאולוגים על-רקע אי הכרה בסמכות המדינה ועל-רקע היעדר סובלנות למגזרים אחרים. אולמרט - טול קורה מבין עיניך.

עצומה כנגד הצעת חוק נהרי, הפיצו וחתמו
תאריך:  31/05/2007   |   עודכן:  31/05/2007
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלקח מוינוגרד לא נלמד
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שונה. ניצה
31/05/07 14:32
2
משה 22
31/05/07 23:43
פורום: כשלי המלחמה בצפון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כריטואל קבוע, התבשרנו כולנו שרפורמה חדשה במערכת החינוך יצאה לדרך, זאת לאחר תקופה ארוכה מאוד של משאים ומתנים בין הארגונים המייצגים של המורים לבין הממשלה.
31/05/2007  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
חידוש ירי רקטות הקסאם על שדרות בשבועות האחרונים העלה מחדש על סדר היום הציבורי את שאלת ההתגוננות נגד נשק זה. העיסוק בנושא אינו חדש, וכבר לפני למעלה מעשור, כאשר קריית שמונה הופגזה בקטיושות מלבנון, החלה מערכת הביטחון הישראלית לעסוק בנושא. לכותרות בולטות במיוחד זכתה בהקשר זה מערכת הלייזר הטקטי "נאוטילוס", שפותחה בשיתוף פעולה ישראלי-אמריקני ושנועדה ליירט רקטות באמצעות קרן לייזר רבת עוצמה. אף שהושקעו בפיתוח מערכת זו סכומי עתק, הוקפא הפרויקט לאחר שלב ניסויים.
31/05/2007  |  יפתח שפיר  |   מאמרים
השופט-(בדימ.) אליהו מצא, לשעבר המשנה לנשיא בית המשפט העליון, הוא שופט חכם, שקול ומאופק. הוא זכור לי דווקא מימיו כשופט שלום בבת-ים, במיוחד ממשפט מסובך וקשה - הגם שלא נסב על הון תועפות - שבו הפגין יכולת מרשימה לנהל דיון נעים ושקט בין שני ניצים סוערים, קלט והבין מיד את נפתוליו של הנוכל בפרשה וכתב פסק-דין ערוך ומנומק לתפארת.
31/05/2007  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
במלחמה שלנו נגד הטרור ובשיח המשפטי המלווה אותו טמונים שני כשלים חשיבתיים המכשילים במידה רבה מאבק יעיל בטרור.
31/05/2007  |  פנחס לבקוביץ  |   מאמרים
המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, הכריז ביום רביעי על מועמדותו לנשיאות וסתם את הגולל על השמועות הרבות שחזו את הכרזתה של ממלאת-מקום הנשיא ויושבת ראש הכנסת, דליה איציק, על ריצתה שלה לשבע שנים במשכן נשיאי ישראל. בישיבה סיעת קדימה שכינוסה נדחה בחצי שעה בעקבות כינוסו של הקבינט, הכריזה איציק על תמיכתה ללא סייג בפרס.
31/05/2007  |  רונן ליבוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il