|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך לשמור על תפקוד מיני וזוגיות בריאה אחרי גיל 50
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?

דני, תסתכל מה עושים האחרים!

מכל אדם נדרשת התנהגות חברתית מסוימת, לילדים אוטיסטים קשה מאוד להבין מדוע למשל אסור לנופף בידיים באמצע קונצרט בהיכל התרבות מספר דרכים שבהן נוכל לעזור לילדינו כמעט מינקות
27/06/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

בשנים האחרונות נחשב השילוב המלא בחינוך הרגיל בחירה מועדפת בקרב הורים רבים עבור ילדיהם בעלי תסמונת אספרגר או אלה המוגדרים אוטיסטים בתפקוד גבוה. בעצם, בשילוב אנו מבקשים מילדינו האוטיסטים ליטול חלק בעולם שבעיניהם הוא זר ולא מובן.

טמפל גרנדין, אישה אוטיסטית, מהנדסת בעלת שם עולמי בתחומה, מתארת את חייה כמאמץ מתמיד ומתיש להבין את התרבות הזרה שלתוכה נולדה. וכך כותב מרק סיגר, צעיר בעל תסמונת אספרגר, במבוא לספרו "מדריך לאנשים עם אוטיזם ותסמונת אספרגר": "הדבר הקשה ביותר לאנשים עם אוטיזם או תסמונת אספרגר הוא שכולם מצפים ממך לדעת את כללי ההתנהגות ולציית להם כפי שהם עושים, אף שאיש לא טרח להביא לידיעתך מהם הכללים האלה. ייתכן שכאשר תגמור לקרוא את הספר הזה תחשוב שמדובר בכללים למשחק טיפשי - אבל המשחק הוא משחק החיים, ואין כל אפשרות לשנות את הכללים".

התנהגות חברתית מסוימת נדרשת מכל אדם, אבל לילדינו האוטיסטים קשה מאוד להבין או להפנים את ההיגיון שעומד מאחוריה, ועבורם התנהגות שמקובלת חברתית היא מיומנות שנרכשת בעמל רב. מדוע למשל אסור לנופף בידיים באמצע קונצרט בהיכל התרבות? מצד שני, מאחר שנכפה על הילדים האוטיסטים המשולבים להימצא יום-יום ושעה-שעה בין זרים, הם חייבים להתנהג לפי כללים אלה, שאם לא כן, ייחשבו מוזרים, דחויים או אף מסוכנים, והדימוי העצמי שלהם עלול להתפתח בהתאם.

כיצד נוכל לעזור לילדינו לשרוד - ואולי אף ליהנות - בדרך הארוכה והקשה הזאת? האם יש אפשרות שיוכלו לתפקד בקלות ובנוחות שתבטיח את בחירתם כמבוגרים להישאר משולבים בחברה באופן מלא? הדבר תלוי במיומנות החברתית שיצליחו לרכוש ולפתח במשך חייהם. ייתכן שלא יבינו בטבעיות, כמו רוב הילדים, את ההיגיון שבהתנהגות זו, אבל יוכלו לפענח את הקוד של מה עושים, היכן ומתי.

יש דרכים שבהן נוכל (הורים ואנשי צוות) לעזור לילדינו כמעט מינקות לפתח כמה מיומנויות חברתיות מרכזיות שיידרשו להם כדי לבנות נדבך על גבי נדבך התנהגויות חברתיות מורכבות יותר.

ואלה הדרכים:

1. אישור נוכחותו ופנייתו של האחר.
2. שימוש יעיל בערוץ הוויזואלי.
3. תפיסת "היער כולו".
4. זיהוי מתאים של מצב בעייתי.
5. הכרת ההרגשה הפנימית של מתח גואה.
6. שמירה על פרופורציות.

להלן אפרט רק כמה מהדרכים הללו:

1. אישור נוכחותו ופנייתו של האחר

פעוט אוטיסט נוטה להתעלם מנוכחות של אדם אחר או מפנייה אליו, ולעיתים אף נחשד בחירשות. גננת שמדווחת שילדי הגן אינם משתפים את הילד האוטיסט כי אינו מראה התעניינות בהם, ייתכן שאינה מבינה את רצונו האמיתי להיות שותף למשחקים. כמו הילדים בגן, גם היא מעריכה את כוונותיו על-פי התנהגותו. כשהוא מתעלם מפנייה אליו, המסר המוטעה המתקבל ממנו הוא "עזבו אותי, טוב לי לבד". כך מפסיד הילד הקטן אינספור הזדמנויות לאינטראקציה חברתית ונשאר בבדידותו.

בגיל מוקדם זה חשוב ללמד את הפעוט להפנות את הראש לעבר האדם שפונה אליו, לחייך או להושיט יד, כל דבר שיעביר את המסר "אני שומע אותך ואני מעוניין בקשר איתך". אין צורך ליצור קשר עין (פעולה קשה במיוחד עבור חלק מהילדים האוטיסטים), ואין צורך בדיבור. האישור שבהפניית הראש יפתח את הדרך להמשך הקשר של האדם הפונה. כשהילד מעדיף שלא להיענות לפנייה, הוא יכול ללמוד לסרב בהינד ראש לשלילה או במשיכת כתף. העיקר שיבין שהתעלמות אינה אופציה.

בגיל בית הספר היסודי, ילד אוטיסט שאינו נענה לפנייה, מושך תשומת לב שלילית מהילדים האחרים, והם עלולים לראות בו מתנשא. כשהמורה פונה לילד תוך כדי שיעור ונתקל בהתעלמות, הוא מוותר על השתתפותו ופונה לשתף ילדים אחרים. כך שוב יישאר הילד שלנו בבדידותו בגלל חוסר מיומנות פשוטה. בשלב זה נדרש מהילד להפנות מבט לעבר המורה ולהשתמש בהבעת פנים מתאימה ובדיבור.

אפשר ללמד ולתרגל היענות מתאימה על-ידי משחק תפקידים עם הילד, משחק בבובות, צפייה מודרכת בקטעי וידיאו שמדגימים היענות מתאימה ותרגול באמצעות חיקוי. אם האווירה בכיתה מתאימה, אפשר לבקש מתלמידים אחרים לעמוד על-כך (בנעימות כמובן) שחברם האוטיסט יגיב לפנייה אליו. בגיל בית הספר יכול הילד ללמוד אינספור וריאציות של התנהגות זו, כולל דחייה מתאימה של הפנייה. גם אם ילמד להגיד "לא רוצה, תודה" או "לא עכשיו", המסר נכון מבחינה חברתית ומתקבל אחרת לגמרי מהתעלמות. מורה יכול לעזור לילד להגיב נכון בשיעור, אם יכין אותו מראש לכך שהוא עתיד לפנות אליו.

לדוגמה, אם יגיד "דני, תכף אשאל אותך", יפנה לילד אחר, ואחר-כך ישוב ויפנה לדני, דני יספיק להתארגן לתגובה מתאימה. אם דני מתקשה בכל זאת להגיב, חשוב שהמורה יברר איתו דרכים שיביאו להצלחה ולא ישלים עם ההתעלמות.

כשהילד מגיע לבית הספר העל-יסודי, חשוב שכבר ישלוט במיומנות המפתח הזאת במידה שתאפשר התפתחות של מיומנות חברתית מורכבת יותר. ייתכן מאוד שהורים או מורים יזדקקו לעזרת תלמידים אחרים בכיתה כדי לברר איזו תגובה תעודד את התלמיד האוטיסט להיענות כשהוא נמצא בין עמיתיו. בגיל זה חשוב מאוד גם לתרגל עם הילד דרכים למענה בהתאם למקום ולהקשר. ייתכן שלא יפנים מדוע עליו לענות "בוקר טוב, המנהל" במקום "אהלן, אחי" כשהמנהל פונה אליו, אבל חשוב שידע כיצד מגיבים ומתי.

בגיל זה יהיה צורך ללמד את הצעיר - אולי באמצעות לימוד קוגניטיבי מפורש - איך להבדיל בין פניות שעונים עליהן בנימוס ובין פניות שיש לדחות בתקיפות. ההבחנה הזאת דרושה לצעיר האוטיסט, אשר לעיתים מגיב מכנית לפי מה שלמד. דוגמה רלוונטית היא של נער שחזר מיומו הראשון בחטיבת הביניים וסיפר להוריו שלא דיבר עם איש במשך כל היום. כששאלו אותו מדוע, ענה: "אני לא מכיר שם אף אחד, ואמרתם לי לא לדבר עם אנשים שאני לא מכיר".

גיל חטיבת הביניים הוא בדרך-כלל השלב הקשה ביותר מבחינה חברתית במערכת החינוך. רוב הצעירים בגיל זה עסוקים בקביעת מעמדם החברתי ואינם פנויים לעזור לתלמיד אוטיסט המשולב בכיתתם. אם האווירה בבית הספר היא אכן כזאת, על ההורים או המטפלים של התלמיד לעזור לו ללמוד להבחין בין פנייה ידידותית ובין פנייה לעגנית, מקניטה או מאיימת, ולהגיב לכל אחת בהתאם. גם כאן יש צורך בתרגול באמצעות משחק תפקידים, סרטי וידיאו וכדומה. מטפלים בדרמה או במשחק יכולים לעבוד על מיומנויות אלה ביעילות רבה בגיל זה, וייתכן שכדאי להשקיע כסף וזמן במפגשים כאלה.

אין ספק שבהמשך חייו ירגיש הצעיר האוטיסט בטוח בעצמו הרבה יותר אם יֵדע שיש ביכולתו להגיב היטב לפניות אליו. מיומנות זו עשויה לשפר מאוד את ביטחונו האישי ואת הצלחתו עם עמיתים בעולם העבודה.

2. שימוש יעיל בערוץ הוויזואלי

הקושי בשפה ובתקשורת ורבלית ידוע כקושי מרכזי באוטיזם. לפיכך, מבין ערוצי הקלט העומדים לרשותו של הילד, לעיתים קרובות הערוץ הוויזואלי הוא האמין ביותר. עם זאת, הפעוט האוטיסט מפנה את מבטו על-פי רוב רק לעצמים או לתנועות שחשובות לו עצמו באותו הרגע.

הוריו ומטפליו משלימים לעיתים עם מצב זה ויהיו נכונים תמיד לעזור לו לנבוט בעולם. הם אוחזים בידו כדי שלא ילך לאיבוד בזמן טיול, או מאכילים אותו בכפית בשעה שהוא נועץ מבט בווילון המתנפנף או בצללית מעניינת. כשהילד אינו משתמש בעיניו ביעילות, הוא עלול לפספס אינפורמציה חיונית, ממש כמו ילד עיוור. אין פלא אפוא שהוא מתקשה להבין את האינטראקציות החברתיות המתרחשות בגן או בבית.

יש להניח שאחת הסיבות לקושי שלו ב-"Theory of Mind" היא חוסר מיומנותו בהסתכלות על הבעות פנים ושפת גוף. התמצאותו בעולמנו, שהיא רופפת ממילא בגלל האוטיזם, ניזוקה עוד יותר כשהילד אינו לומד להשתמש בראייתו - אחד המשאבים החשובים העומדים לרשותו. חיוני ביותר לעזור לילד לרכוש מיומנות של הסתכלות מתאימה כבר בגיל ינקות, ויש לזכור ששימוש בראייה כדי לאסוף אינפורמציה על כוונות או על רגשות של אחרים דורש מילד אוטיסט תרגול רב.

אם למשל האם המאכילה את הילד האוטיסט תשהה את הכפית בדרך אל פיו עד שיפנה את מבטו ויחפש את האוכל, היא תעביר לו מסר שכדאי לו להסתכל. כשהוא הולך בדרך, במקום להובילו מסביב למכשולים, מוטב להזכיר לו להסתכל ולעזור לו להבין את מה שהוא רואה. גם אם פירוש הדבר הוא התנהלות איטית יותר, הזמן יוקדש לפיתוח מיומנות מפתח חשובה.

בגיל הגן רצוי שהסייעת או הגננת יקפידו לעודד את הילד להשתמש בראייתו כדי להבין מה עושים ומתי. במקום להזכיר לו "עכשיו הולכים לרחוץ ידיים", אפשר להגיד "דני, תסתכל, מה עושים הילדים האחרים? זה מה שגם אתה צריך לעשות". משחקי חיקוי ושירים עם תנועות קבועות הם פעילות המיועדת לכל הילדים, כולל הילד האוטיסט המשולב. הפעלתו בזמן שירים לא תלמד אותו להשתמש בעיניו. אפשר לתרגל את החיקוי המתאים מראש בעזרת חבר אחד או שניים, ולעודד את השתתפותו בזמן המפגשים גם על-ידי חיקוי. בבית, משחקי חיקוי יכולים להיות בילוי מהנה גם לילד וגם להוריו ולאחיו. כל הזדמנות לעודד את התבוננות היא לטובת העניין.

בגיל בית הספר, המיומנות הזאת חייבת להתפתח ולכלול את היכולת להבין את ההתנהגות הנדרשת בכיתה, בזמן ההפסקה וכדומה. במקום להזכיר לילד "כאן אסור לנפנף, שים את הידיים בכיסים", מוטב להציע "דני, הסתכל על הילדים האחרים. אתה רואה עוד מישהו מנפנף? מה הם עושים בידיים?". המורה יכולה לנצל אינספור הזדמנויות ללמד את המיומנות הזאת.

דוגמה נוספת: במקום לקרוא לדני, שממשיך להסתובב בחוץ בתום ההפסקה, המורה יכולה לגשת אליו רגע לפני הצלצול ולהגיד לו "דני, בעוד רגע יהיה צלצול. תסתכל מה הילדים האחרים עושים כשהם שומעים צלצול ותדע מה צריך לעשות". המורה יכולה גם למנות ילד או שניים מהכיתה שיהיו בבחינת מודל לחיקוי, ולבקש מדני להסתכל עליהם כדי לדעת מה עושים.

בבית הספר העל-יסודי, הילד צריך כבר להיות מסוגל לבחור בעצמו את הדגם המתאים לחיקוי. הוא יזדקק לעזרה ולתיווך כדי ללמוד לזהות את מי כדאי לחקות ואת מי לא. הורים, מטפל או מדריך יכולים לעזור לו ללמוד ולתרגל מיומנות זו. גם כאן קטעי וידיאו עשויים להיות לעזר רב, וכן אתרי אינטרנט שמציגים הבעות פנים ושפת גוף, כמו למשל www.neurodiversity.com/nvc/game.html או www.asap.co.il.

כמו תייר בארץ זרה, שנעזר בהסתכלות על האנשים סביבו כדי לדעת כיצד להתנהג, המבוגר האוטיסט יזדקק במשך כל ימי חייו ליכולת הסתכלות חדה. ככל שנקדים לעזור לילדנו לפתח יכולת זו, כך נקדם את הצלחת שילובו בחברה.

הכתבה פורסמה ב"קשר עין", המגזין של אלו"ט, האגודה הלאומית לילדים אוטיסטים; מדובר בכתבה ראשונה בסדרה
מימי סמוכה הינה מומחית לחינוך מיוחד ומדריכת מורים לילדים אוטיסטים
תאריך:  27/06/2007   |   עודכן:  27/06/2007
מימי סמוכה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דני, תסתכל מה עושים האחרים!
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת המשפט לא אוהבת את שר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן. ובאמת, קשה לאהוב אותו. האיש עושה רושם שהדבר האחרון שמטריד אותו הוא מה יאמרו עליו הבריות. ואדם שמתעלם מדעתן של הבריות עליו, הוא איש מסוכן.
27/06/2007  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בני-אדם עלולים לטעות. לא כל אדם ניחן ביכולת לחזות במדוייק את התהליכים. מנסים ללכת בכיוון מסויים, מתוך תקווה שהוא תביא אותנו אל היעד, ורק בדיעבד מגלים שהדרך הזאת סיבכה אותנו עוד יותר. אבל לפחות אחרי שהטעות מתבררת מתבקש להסיק מסקנות ולא להוסיף ולהסתבך.
27/06/2007  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
מרפסת, המרפסת שלי. בנוסף לתליית הכביסה ומקום אחסון האופניים של הילד, תופסת המרפסת שלי תפקיד חשוב בקשר שלי (עירוני ממוצע) עם הסביבה. הכוונה היא, שבנוסף להצצות הדחופות ונשנות למתרחש ברחוב, המרפסת היא זו שפותחת לי דרך לטעימות קצרות מהאוויר והירוק שמסביב.
החלטתם לפנות לתהליך של אבחון פסיכו-דידקטי לילדכם. ודאי יש לכם לבטים שונים ומחשבות שונות. כדי שתוכלו לנצל את התהליך ולהפיק ממנו את מירב התועלת, הינה כמה נקודות שכדאי לחשוב עליהן.
אברהם (שם בדוי), אלמן אמיד בן 68 מאזור השרון פגש לפני 5 שנים את ציפורה (שם בדוי), גרושה בת גילו. לאחר מספר חודשים שבהם פרחה אהבתם, החליטו השניים לעבור לגור במשותף. אברהם וציפורה היו גאים באהבתם החדשה, אך לא כל בני משפחתם היו שותפים לשמחתם, בעיקר שני בניו של אברהם, שראו בציפורה איום על עסקי המשפחה ונכסיה. בעקבות סכסוכים גוברים בין בניו של אברהם לבין הזוג הטרי, סכסוכים אשר איימו על זוגיותם החדשה, פנו השניים לייעוץ זוגי. למרבה הפתעתם נאמר להם שהבעיות בהן הם נתקלים הן שכיחות ביותר, והשדה הנכון לטפל בהן הוא השדה החוזי משפטי.
26/06/2007  |  עו"ד אליעזר גריסרו   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
התמונות שהעולם, מלבדנו, קיבל ומקבל מעזה מראות שעזה ברובה היא עי חרבות ואין כמעט רובע שלם שעומד על תילו כפי שהיה    המצלמה מראה רחובות ריקים וכבישים שנהרסו או קבורים בערמות של בנייני...
חיים רמון
חיים רמון
במחאה נגד הרפורמה, קמה קבוצה מאורגנת של קצינים מיל' שאמרו "אנחנו משתמשים בכוחנו הצבאי ונסרב לשרת אם לא ייענו לתביעותינו"    דבר כזה לא היה בתולדות מדינת ישראל. וכל ראשי המחאה, בהם ר...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מלחמת "חרבות ברזל" הוכיחה קיומו של תהליך ריקבון מטריד בחברה הישראלית המקיף את רוב תחומי הקיום הלאומיים שלנו, למן רמת הביטחון הלאומי ועד לאופיו ואיכותו של המשק, השירות הציבורי ומערכ...
פוטין בשיחה עם עיתונאים רוסיים לאחר שיחותיו עם נשיא אוזבקיסטן [צילום: מיכאיל מצל, ספוטניק/AP]
יאיר נבות  |  
בסיום ביקורו בטשקנט בירת אוזבקיסטן, ענה פוטין לשאלות עיתונאים ואמר: "כבר כעת, נאט"ו מסייעת לאוקראינים בתפעול מערכות הנשק, ואז שיגר איום ואמר בין השאר: "נציגים אלה של מדינות נאט"ו, ...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
ההשתוקקות להשתטח על ציונו של הצדיק, הכמיהה לשאת תפילה בציונו של הצדיק, הערגה לקרבת הצדיק, אין מי שיוכל להבינה כמו המחוברים לקדושה, המאמינים בחיבור עם נשמת הקודש
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il