|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

ביי ביי דפדפנים

רבים מהממשקים מבוססי הדפדפן מתוכננים באופן גרוע וחלקם בלתי-ידידותיים. גם אם נמשיך להשתמש בדפדפנים כאמצעים העיקריים לתקשורת הדדית, עלינו לייחל לשיפורים משמעותיים ב"הנדסת האנוש" של ממשקי המחשוב
03/07/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  ברוכים הבאים ה- GUIs העתידיים
  הטיפול בנתונים תפעוליים

עפ"י נתוני חברת המחקר Cutter, המיוצגת בישראל על-ידי STKI, בשנים הקרובות צפויים מתכנני המוצרים והמערכות מבוססי המחשב לזנוח את ממשקי המשתמש המסורתיים ולאמץ מגוון צורות וגורמים חדשים. תהליך זה מונע על-ידי מגמות מתמשכות של מזעור וניידות המתווספים לעומס מידע הולך וגובר, קבוצות משתמשים מגוונות יותר ורתיעה כללית מממשקים לא-ידידותיים (או "עוינים").

מדהים לחשוב שסידור המקשים במקלדת (QWERTY), שהמציא כריסטופר לת'מן שולס (ושנועד להפחית היתקעות המנופים במכונות הכתיבה הידניות) הוא כיום כמעט בן 140 שנה. לא פחות מדהימה היא העובדה כי הממשק הגרפי המוכר, המבוסס על עכבר וחלונות, כבר כמעט בן 25 שנה, ושממשק דפדפני האינטרנט, שהושפע מדפדפן Mosaic הוותיק, פותח כבר לפני כ-15 שנה. רובנו כבר כל-כך רגילים לממשקים האלו עד שהפכו עבורנו למובנים מאליהם. אנו מניחים, מבלי לחשוב על כך במודע, שהאינטראקציה שלנו עם מערכות המחשוב, המוצרים מבוססי המחשב, היישומים והאביזרים תמשיך להיות דומה לזו הנוכחית, לפחות בעתיד הנראה לעין. חלק מאתנו מתעקש לשמר את הממשקים המסורתיים. אבל הזמנים משתנים.

ה-iPhone של אפל מבשר את ממשק המשתמש לעתיד, וכך גם הממשק של קונסולת הנינטנדו החדשה (ה-Wii), וממשק המשתמש במחשבים הניידים של יוזמת "מחשב לכל ילד" של MIT (ממשק OLPC Sugar, ששם דגש חזותי על מיקום משתמש הקצה בקהילה מרושתת, ועל קרבתו לחברים אחרים בקהילה). מידת ההצלחה או הכישלון של מוצרים אלו (או יצרניהם) אינה הנקודה החשובה. מה שחשוב הוא שממשקי המשתמש הישנים נדחקים בהדרגה הצידה ומגוון ממשקי משתמש חדשים מוצעים לציבור לראשונה. חלק מממשקים אלו מתקבלים בקרירות על-ידי משתמשים מבוגרים ושמרנים יותר, אך רבים מהם מתקבלים בהתלהבות על-ידי משתמשים צעירים שאינם קשורים לממשקים הותיקים.

עם זאת, כיוון שהמשתמשים המבוגרים הם בעלי הכסף, הם ימשיכו להוות שוק רווחי, לפחות לחלק מספקי המוצרים והשירותים מבוססי המחשב. חלק מהספקים ייצאו מגדרם כדי לספק גופנים גדולים יותר, מקשים גדולים יותר, תגובות צליליות רמות יותר ומאפייני ממשק נוספים שמעדיפים אנשים מבוגרים, שחושי השמיעה, הראיה והמישוש שלהם כבר אינם חדים כמו של ילדיהם ונכדיהם בגיל הנעורים. מכאן, ייתכן שהתפתחות עתידית חשובה יותר צפויה בדמות ממשקי משתמש המותאמים לקבוצות גיל שונות, תרבויות שונות, סביבות שונות והעדפות שונות.

ספקי מוצרים ומערכות עתירי מחשוב מתמודדים עם הסיכונים הכרוכים בהשקה מוקדמת מדי של הממשקים, או בהשקתם ללא הכנה או הכשרה נאותים. ואכן, כמה מספקים אלו צפויים להיכשל. עם זאת, אנחנו כבר בשלב בו המשתמשים "החדשניים" כבר אימצו ממשקים חדשים, ובתוך מספר שנים מועט נראה גם את "המאמצים המוקדמים" נוטים לעבר המבטיחים מבין הממשקים החדשים. מספר שנים לאחר צפוי כי גם מגזר המשתמשים ה"רגילים" יאמץ את הממשקים החדשים, ואז, ספקים "שיתמהמהו" ויתעקשו לספק מוצרים ושירותים עם הממשקים הנוכחיים צפויים להידחק מהשוק.

גורמים מניעים לממשקים חדשים

הגורם העיקרי שיניע את השוק לעבר ממשקים חדשים אינו מפתיע את מי שעוקב אחר ההתפתחות הטכנולוגית בשנים האחרונות, ולבטח לא בעשורים האחרונים: מזעור. מדהים לראות כמה אפשר להקטין את "טביעת הרגל" של הרכיבים מבוססי המחשבים במכשירים האלקטרוניים העכשוויים. מוצרים ממוזערים אלו חייבים עדיין לתקשר עם המשתמשים האנושיים, אבל גודלם הפיזי קטן ולכן קשה יותר להציג באמצעותם כמות גדולה של מידע, וקשה יותר לספק מקלדות שמותאמות לאנשים עם אצבעות בגודל רגיל.

גורם מניע נוסף, ולא ברור מאליו בממשקי המשתמש החדשים, הוא האופי הנייד של המוצרים, המכשירים והמערכות. חלק מזה הוא תוצאה ישירה של המזעור. עם זאת, מגמה זו נובעת בנוסף, מהנטייה המוגברת לספק את כל המכשירים הזעירים הללו עם קישוריות אלחוטית לאינטרנט.

צריך לזכור ש"ניידות" אינה מוגבלת רק לאנשים שהולכים ברחוב עם טלפון סלולרי צמוד לאוזן. ניידות פירושה גם אנשים שנוהגים במהירות 100 קמ"ש ומנסים להסתכל על הדרך וגם להשתמש בטלפון הסלולרי, ה-iPod, ה-BlackBerry ומערכת הניווט GPS. למעשה, אין זה משנה אם מכשירים אלו מצוידים בתצוגה קטנה או לא. הנהג לא יכול להרשות לעצמו להסיט את מבטו מהכביש ולכן צריך לתקשר עם המחשבים השונים באמצעות הצצות מהירות בתצוגה הגרפית ו/או באמצעות הוראות מילוליות למערכות המופעלות באמצעות קול.

הגורם המניע השלישי שונה לחלוטין: עומס מידע. אפילו אם התקשורת הממוחשבת שלנו עם העולם תתבצע אך ורק באמצעות מחשבים שולחניים עם צגים ומקלדות מסורתיים, אנו עדיין מופצצים בהרבה יותר מידע משאנו יכולים לעכל ומעבר ליכולתנו להתמודד.

גורם רביעי המניע את התפתחותם של ממשקים חדשים אינו קשור כלל לטכנולוגיה: העלות המופחתת של טכנולוגיית המחשוב גורמת לכך שלאחוז הולך וגדל של המין האנושי כבר יש גישה לטכנולוגיות כאלו, מגמה שללא ספק צפויה אף היא להימשך. כבר כיום יש טלפונים סלולריים למיליארדי בני אדם, חברת אפל מכרה יותר מ-100 מיליון מכשירי iPod ופרויקט OLPC צופה הפצה של 50-100 מיליון מחשבים אישיים זולים לילדים במדינות מתפתחות ברחבי העולם. אנו עדיין רחוקים מספר שנים מהיום בו לכל אחד על-פני כדור הארץ יהיה טלפון נייד חכם או מחשב נייד, אבל בהחלט מתקרבים יותר ויותר.

ומה בעתיד?

תוצאה מעניינת של מגוון המשתמשים והסביבות היא קיומם של יותר ויותר מצבים בהם אותם משתמשים מעוניינים לתקשר עם ספק תוכן מסוים באמצעות התקנים שונים מאד זה מזה בנסיבות סביבתיות שונות מאד זו מזו. דוגמה פשוטה לכך היא משתמש המעוניין לבצע חיפוש בגוגל מהמחשב השולחני, מהמחשב הנייד, מהטלפון הסלולרי, מה-BlackBerry, מהצג המותקן במכונית או מהתקנים שונים אחרים. לא זו בלבד שמנוע החיפוש גוגל אמור להתמודד עם המגוון והאילוצים הנובעים ממספר גורמי תצורה (מסכים גדולים, מסכים קטנים, התקנים עם מקלדת, התקנים ללא מקלדת), אלא שבנוסף, עליו לזהות את ההקשר שבו הוא מתבקש לספק את המידע (לדוגמה, אם אני מבצע חיפוש בגוגל תוך כדי נהיגה במכונית אני מעוניין שהמכשיר יקריא לי את התוצאות ולא יציג אותן כטקסט).

עדיין לא ברור האם ספקי התוכן יהיו הגורם האחראי ליצירת מגוון הממשקים או שישאירו את הנושא לטיפולם של יצרני ההתקנים (לדוגמה, חברות הטלפונים הסלולריים, יצרניות המחשבים, או ספקיות מערכות ההפעלה). גם לא ברור כמה בקרה תהיה למשתמשי הקצה. אפשרויות הבחירה של משתמשי הקצה די מוגבלות כיום. לדוגמה, מערכות אופייניות להזמנה טלפונית של כרטיסי טיסה בארה"ב מאפשרות למשתמש להחליט אם מידע מסוים יוזן למערכת על-ידי דיבור או הקשת מספרים על מקשי הטלפון, אבל מחייבות להזין מידע מסוים באמצעות דיבור בלבד, למרות שהמערכות לזיהוי קול טועות לעיתים קרובות בזיהוי הנאמר.

אפילו אם נמשיך להשתמש בממשקים ובדפדפנים כאמצעים העיקריים לתקשורת הדדית עם מערכות המחשוב, עלינו לייחל לשיפורים משמעותיים ב"הנדסת האנוש" של ממשקי המחשוב העכשוויים. כמעט כל המשתמשים הבקיאים בהפעלת מחשב יסכימו שרבים מהממשקים מבוססי הדפדפן הקיימים כיום מתוכננים באופן גרוע, ולעתים אף נדמה שתוכננו במתכוון להיות בלתי-ידידותיים.

אנו מקווים שיצרנים, ספקי תוכן באינטרנט ואתרי אינטרנט אחרים, שהצליחו ליצור חוויית משתמש ידידותית באמת באמצעות טכנולוגית הממשקים הנוכחית, יובילו את השימוש בדור הבא של טכנולוגיות והתקני הממשקים. בנוסף, אנו מקווים שלקוחות ינטשו וידחקו לשוליים את הסוחרים וספקי התוכן באינטרנט שדבקים בממשקים לא ידידותיים, לאחר שימצאו חלופות טובות יותר.

חברת אנליסטים ישראלית המספקת ללקוחותיה מידע אסטרטגי וטאקטי, המותאם למציאות הישראלית בתחום ה-IT, תוך שיתוף פעולה עם מספר חברות ייעוץ מובילות בעולם. צוות האנליסטים הבכירים של STKI מלווה את הלקוחות בתהליכי קבלת ההחלטות השונים.
הכותבת היא סמנכ"לית ואנליסטית בכירה, STKI.
תאריך:  03/07/2007   |   עודכן:  03/07/2007
עינת שמעוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביי ביי דפדפנים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מומחה בתחום
4/07/07 04:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשעה טובה: הממשלה אמורה לדון בקרוב בהקמתו של מטה מקצועי חדש שיפעל מטעם משרד ראש הממשלה, ויהיה הגוף המרכז של מערך ההסברה הישראלי. לאחר שהנושא היה מתוכנן לעלות לדיון ביום ראשון, 1 ביולי, הוא ירד ברגע האחרון מסדר יומה של ישיבת הממשלה.
03/07/2007  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
קומץ קוראי הנאמנים ובני משפחתי סובלים מרה מנטייתי המוזרה לעסוק בצל"שים ובעיטורים, שלא/מעניק צה"ל ללוחמיו. לפני יותר משנה, עתרתי עם חברי ל"פורום לאזרוח תחקירי קרבות ולקחי מלחמה" לבג"צ, כדי שארכיון צה"ל יחשוף בפנינו את תיקי ועדת העיטורים אחרי מלחמת יום הכיפורים.
03/07/2007  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
כשאנו רואים הפגנות המוניות נגד החלטה לא להגיש כתב אישום בסעיף שאין מספיק ראיות משפטיות כדי להרשיע, אנחנו חייבים לבחון מה קרה לנו כחברה, שחלקים חשובים בה מתלבטים אם מותר או אסור לאכול חזיר אבל לא מהססת לטרוף בני אדם. חיים. בלי ראיות. בלי בסיס משפטי. בלי תשתית עובדתית המוכיחה את אשמתו מעל לכל ספק סביר.
03/07/2007  |  אריק באך  |   מאמרים
בתיקי תלונה שעניינם עבירות מין מקיימת המשטרה, תדיר, עימות בין המתלוננת לחשוד. כך ממש נוהגת המשטרה, תדיר, בתיקים כגון דא שעניינם בין "בוזגלו" לאשתו או בו "ברקוביץ" לחברתו/גרושתו/פילגשו.
בשנת 2002 הודיעה אירן באופן רשמי כי היא מפתחת יכולות גרעיניות, תחת המטריה של הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית International Agency for Atomic Energy (IAEA) בראשותו של מוחמד אל ברדאעי.
03/07/2007  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il