בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
תרח יוצא למסע ארוך לארץ ישראל אך נתקע בדרך. את דיוקנו של תרח כמודל ציוני רואים פעמים רבות במהלך ההיסטוריה. מנהיגים מקומיים שהכריזו 'לך-לך' ונתקעו בניו-יורק, טורונטו ופריז
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם: לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּך וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. אחת השאלות שמטרידות את אזרחי המדינה או לפחות חלקם, היא מי ראוי להיות מנהיג? מי ראוי להיות ראש הממשלה? האם ישנם קריטריונים ברורים? האם הרקורד הצבאי הוא החשוב? היושרה והעקרונות? בתחילת פרשת השבוע מתואר מסעו של אברהם, "וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן". נו, מה החידוש פה? אם אתה יוצא למקום מסוים אתה תגיע אליו, יצאת לכנען-תגיע לכנען... כנראה זה לא כל-כך פשוט. גם אביו של אברהם- תרח, יצא במסע לארץ כנען והשתוקק להגיע אליה, חלם חלומות גדולים להקים בה בית, אך מה לעשות, הוא התעייף בחרן ונשאר לגור שם ולא השלים את המסע. כמה פעמים כבר שמענו על מנהיגים שיוצאים לדרך בתוכנית מדינית חדשה או בפרויקט לאומי-חברתי חשוב. ההכרזה תמיד מלווה במסיבת עיתונאים ובהפנינג תקשורתי, אך לאחר זמן קצר מה שנותר מהתהליך ומהפרויקט הוא תחקיר תקשורתי על אי יישום הפרויקט וציבור אזרחים מתוסכל וכואב. תרח יוצא למסע ארוך לארץ ישראל אך נתקע בדרך. את דיוקנו של תרח כמודל ציוני רואים פעמים רבות במהלך ההיסטוריה. מנהיגים מקומיים שהכריזו 'לך-לך' ונתקעו בניו-יורק, טורונטו ופריז. הכריזו 'עלה נעלה' ונשארו מאחור. עגנון מתאר את הדברים בסרקסטיות בספרו תמול-שלשום, "אותם יהודים מוכנים לתת נפשם למען הציונות. אלא שמפני האמצעים שכחו את התכלית, וטעו לחשוב שתכלית הציונות - אסיפות ותכלית האסיפות - נאומים ותכלית הנאומים - תעמולה ותכלית התעמולה - תעמולה! בראשונה היתה להם ארץ ישראל, תכלית כל תכלית, אך משראו שהתכלית רחוקה וקשה והאמצעים קרובים וקלים, החליפו את הרחוק והקשה בקרוב וקל". אין צורך להרחיק לכת עד הקונגרסים והועידות שהתקיימו ברחבי העולם. פעמים רבות החלומות הגדולים שלנו, וההבטחות הקטנות שהבטחנו לעצמנו מתפוגגים ממעמסת העבודה והבוס הלוחץ, משינוי קל או קושי מקומי או סתם 'כי לא יצא...'. יתכן שזה בסדר כשמדובר באנשים רגילים. אבל כשעם מחפש מנהיג, יהיו מנהיגים מעטים שיוכלו ללכת עם חזונם הגדול והאמת הפנימית שלהם עד הסוף. שיוכלו להגדיר מטרות ויעדים ולהשיגם. אנשים כמו אברהם שיוצאים לדרך ארוכה ורחוקה ואינם מתעייפים, נשברים ונשחקים. ומעל הכל יודעים שהדרך לא מסתיימת בהם, אלא דרך שסוחפת אליה אנשים נוספים אל חזון שגדול מכולם.
|
|
אדמונד חסין הוא יועץ בביה"ס לפיתוח מנהיגות של צה"ל.
|
|
תאריך:
|
20/10/2007
|
|
|
עודכן:
|
20/10/2007
|
|
אדמונד חסין
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
הניה
|
20/10/07 18:36
|
|
הכוכבים ממשיכים לשלוח לנו מסרים כפולים, גם השבוע. מצד אחד מצב הכוכבים מזרז את המנעד היצירתי, לצד חשיבה אחרת, היוצרת ריגושים לצד רעיונות מדהימים. אולם, מהצד השני, מצב הכוכבים גם יוצר הגבלות משמעותיות, שאינן מקריות ואפילו מציקות, באותה "חבילה".
|
|
|
הלקח העיקרי מקרבות שמונה באוקטובר 1973 בחזית הדרום - כמו מקרבות 24 באוקטובר (בעיר סואץ) -הוא, שלא כדאי להסתכן.
|
|
|
לאורך כל הדורות, החל ממתן התורה וכלה בספרים המאוחרים של חז"ל, דיברו החכמים רק על שני הכוחות הפועלים במציאות. הרצון להשפיע של הבורא והרצון לקבל הטבוע בנברא. בשפה המיוחדת להם, "שפת הענפים", כינו המקובלים את שני הכוחות הללו בכינויים ושמות שונים. יצר הטוב ויצר הרע, המצווה והעבירה, הטהרה והטומאה, החיים והמוות... כל אלו מדברים אך ורק אודות שני הכוחות המוזכרים לעיל, כי דבר אין לך זולתם בכל המציאות.
|
|
|
למנצלים את חופשתם בחו"ל גם, ואולי בעיקר, לשם עריכת מסע-קניות, מצפה עם שובם ארצה "סוכריה", המקילה מעט על התרוקנות הכיס. תייר ישראלי, המוציא בארצות שמעבר לים מטבע-חוץ על מוצרים בני-קיימא (נוסף לשהייה בבתי-מלון, אכילה במסעדות, קניית מוצרי מזון למיניהם, כרטיסי-טיסה ונסיעה וכן דלק) - ישמח לגלות, כי בצד ההוצאות הרבות, נזקפת לזכותו גם הכנסה מסויימת, לעיתים לא מבוטלת כלל, בדמות החזר של מס-ערך-מוסף.
|
|
|
מגן חדש קם לה ליהדות. חבר הכנסת הפלשתיני ג'מאל זחאלקה, מן החריפים שבשונאי ישראל שבכנסת, עמד והסביר לכל יהודי הכנסת שהציונות היא האסון של היהדות, שהציונות היא שמשחירה את פניה של היהדות. אם ברצונה של היהדות להיטהר, אם ברצונה של מדינת היהודים להיטהר, עליה להשליך את הציונות מאחרי גווה, להשיל את כל ההיסטוריה הציונית, ולשוב אל היהדות המקורית האמיתית שאיתה מוכן הפלשתיני זחאלקה לחיות בשלום.
|
|
|
|