|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

ניהול מוצר בחברות היי-טק

חברות רבות הממוקדות בפיתוח מוצרים קיימות כיום בשוק ומקובל לחלק את פעילותן על-פי שלושה סוגי אסטרטגיות מרכזיות: חברות מונעות שוק, חברות מונעות מכירות וחברות מונעות טכנולוגיה
23/10/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות
אסנת ניב אסא

יצחקי קורן

בצל ההתפתחויות המשמעותיות המתרחשות בשוק ההיי-טק בשנים האחרונות, נוצר ביקוש גדול למנהלי מוצרים טכנולוגים, בעלי השכלה ומומחיות ייחודית בתחום. יחד עם זאת, צריך לזכור כי לכל סוג חברה מתאים אופן ניהול מוצר שונה, והיעדר התאמה עלולה ליצור כשלון.

חברות רבות הממוקדות בפיתוח מוצרים קיימות כיום בשוק ומקובל לחלק את פעילותן על-פי שלושה סוגי אסטרטגיות מרכזיות: חברות מונעות שוק, חברות מונעות מכירות וחברות מונעות טכנולוגיה:

1) חברה "מונעת שוק", היא חברה המפתחת מוצרים גנריים המיועדים לקהל רחב של לקוחות. מוצרים אלה מפותחים על-פי הדרישות והאפיונים המתקבלים מהלקוחות ועל בסיס תוצאות מחקר שוק וניתוח המתחרים. למעשה בחברה "מונעת שוק" מבססים את פיתוח המוצר בעיקר על סמך דרישות חיצוניות. לדוגמא, חברת אורקל, המפתחת תוכנה לארגונים גדולים בשווקים שונים, מפתחת את התוכנה על בסיס ניתוח דרישות הלקוחות בשוק הרלוונטי.

2) חברה "מונעת מכירות", היא חברה המפתחת בדרך כלל מספר רב של מוצרים וכל מוצר מיועד ללקוח בודד או למספר מועט של לקוחות. בחברה כזו, כדוגמת אמדוקס בשנותיה הראשונות, המוצרים הם למעשה פרויקטים והמניע לפיתוח המוצר הוא דרישות הלקוח הספציפי מהפרויקט.

3) חברה "מונעת טכנולוגיה", בה מפתחים מוצרים המשתמשים בטכנולוגיה חדשה, או שעושים שינוי טכנולוגי במוצר קיים. במקרה זה המניע לפיתוח המוצר החדש הוא הטכנולוגיה. פעמים רבות, רק לאחר שהמוצר כבר פותח, מחפשים את הלקוחות עבורם המוצר מתאים. צורת עבודה זו נפוצה מאוד בשלבים הראשונים של חברות סטארט-אפ.

למעשה, נוטות החברות בדרך כלל לשלב בין סוגי האסטרטגיות, כאשר ניתן למצוא את השילובים הבאים:

חברה מונעת שוק ומונעת מכירות. מצד אחד מפתחת מוצרים גנריים, ומצד שני, קיימת מחלקת שירות שבה מפתחים התאמות נוספות ללקוחות.

חברה מונעת שוק ומונעת טכנולוגיה. החברה מורכבת ממספר יחידות פיתוח נפרדות, כאשר כל יחידה קובעת את האסטרטגיה שלה בנפרד. מצב כזה יתכן גם לאחר רכישה או מיזוג עם חברות פיתוח אחרות.

מחזור החיים של מוצרים חדשים, בחברה מונעת שוק, מתחיל במחקר שוק וניתוח התחרות והמתחרים. בכך מתקבלת תמונה ברורה של הלקוחות הקיימים, הלקוחות הפוטנציאלים והמתחרים. כך יכולה החברה בצורה טובה יותר לזהות את המוצרים עם סיכויי ההצלחה הגבוהים בשוק ולהתמקד בהם. על-ידי תהליך פיתוח יעיל שבו קודם מגדירים את דרישות השוק ועל פיהן מפתחים את המוצר, ניתן לצמצם בהוצאות הפיתוח ובעיקר לצמצם את הדרישות לשינויים במוצר לאחר השקתו. אומנם גם בחברות אחרות מתבצע מחקר דומה, אולם הוא מבוצע לאחר שכבר הושקעו משאבי פיתוח ומטרתו לאשש החלטה קיימת או להוביל להחלטה על הפסקת פיתוח המוצר.

באמצעות עבודה מסודרת, מתקבלים בחברה מונעת שוק ארבעת היתרונות הבאים:

1) הגדלת סיכויי ההצלחה של מוצרים חדשים - החברה מגדילה את סיכויי הצלחתה בשוק על-ידי התמקדות בפיתוח מוצרים עם סיכויי הצלחה גבוהים יותר, וצמצום פיתוח המוצרים הנידונים מראש לכשלון כתוצאה מחוסר הבנה של המתחרים, הלקוחות או השקה בעיתוי לא מתאים לשוק.

2) צמצום הוצאות הפיתוח - החברה מצמצמת את ההשקעה בפיתוח חלקים במוצר שאינם תורמים להצלחתו.

3) קיצור זמן ההגעה לשוק ((Time To Market - זמן ההגעה לשוק מתקצר ע"י שימוש בתהליך תכנון יעיל ומהיר של המוצר.

4) צמצום הוצאות התחזוקה - החברה חוסכת משאבים רבים בטיפול בבקשות שינויים ובפיתוח חוזר של המוצר לאחר השקתו.

ניהול מוצר כהלכה

חברה מונעת שוק מספקת למנהלי מוצר סביבת עבודה מאתגרת. מנהלי מוצר האחראים לפיתוח מוצר עבור קהל לקוחות רחב, נדרשים להכיר את הסביבה העסקית והתפעולית של המוצר ולצורך כך עליהם להכיר מצד אחד את הלקוחות הקיימים שלה, הלקוחות הפוטנציאלים, המשתמשים, השותפים העסקיים והמתחרים בצורה הטובה ביותר. ומצד שני, להיות מקצוענים בכל הקשור לפעילויות החברה, כגון אחריות על אסטרטגית המוצר, הגדרתו ופיתוחו, שיווק המוצר, תמחורו ועוד. על-מנת לבצע את עבודתו בצורה הטובה ביותר, מנהל מוצר בחברה מונעת שוק צריך להקדיש חלק ניכר מזמנו לאיסוף נתונים וניתוחם בצורה מקצועית ולהתמקד במשימות הבאות:

  • פילוח השוק - להגדרת שוק המטרה המתאים ביותר למוצר ולמיצובו.
  • השוואה למתחרים - השוואת הנתונים העסקיים והאסטרטגים מול המתחרים.
  • השוואת מוצרים - השוואות טכנולוגיות ופונקציונליות מול מוצרי המתחרים.
  • ניתוח פערים - הבנת החוסרים במוצר לעומת דרישות השוק.
  • תכנון גרסאות - תכנון זמני ההשקה של המוצר לשוק.
  • ניהול דרישות - היות ומגיעות דרישות רבות ממקורות שונים בעלי מניעים שונים, יש לשים דגש על ניהול הדרישות ובעיקר התעדוף שלהן.
  • שמירת קשר עם לקוחות - איסוף דרישות ושיתוף הלקוחות בחשיבה הראשונית על המוצר, ובפיתוח המוצר.

לעתים אנחנו כישראלים נוטים לדלג על המשימות הללו ולהתמקד בעיקר בפיתוח המוצר. ניתן לתרץ זאת בריחוק הפיזי של ישראל מהשוק (אירופה/ארה"ב/המזרח הרחוק), בצורך של חברות סטארט-אפ להיות גמישות ומהירות תגובה, אך גם במנטאליות הישראלית לפיה "אנחנו יודעים הכל, אז למה לבלבל אותנו בעובדות".

לסיכום, יישום אסטרטגיה מונעת שוק והקצאת משאבים לחקר שוק ומתחרים, תוך התמקצעות מנהלי המוצר, ופיתוח מוצרים על בסיס דרישות הלקוחות, מאפשרים התמקדות בפיתוח מוצרים מצליחים אשר מחזקים את היתרון התחרותי של החברות, מקצרים את זמן פיתוח המוצר, מגדילים את גמישות הפתרונות ומשפרים את ביצועי החברה.

הכותבים הם מנהלים מקצועיים של תחום ניהול מוצר במכללת הי-טק, מרכז ההדרכה למקצועות השיווק, האלקטרוניקה והמחשבים.
תאריך:  23/10/2007   |   עודכן:  23/10/2007
אסנת ניב אסא, יצחקי קורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התחקיר המקיף והמעמיק, שפורסם במעריב, על משפטו והרשעתו של סולימן אל-עביד, ברצח הנערה חנית קיקוס ז"ל, עשה את שלו. כותבי התחקיר ד"ר ליבנה-קרימינולוג ואיש שב"כ לשעבר והעיתונאי עמיר רפפורט - הפרשן הצבאי של מעריב, עשו עבודת מחקר ראויה לציון, כאשר הציגו שאלות קשות שעלו בזמן החקירה המשטרתית והמשפט ושלא קיבלו תשובות מספיקות ומספקות, הן מבחינה עובדתית והן מבחינה משפטית.
23/10/2007  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
על חטאי אני מודה היום. בבחירות לראשות עירית גבעתיים הצבעתי בעבור המועמד ראובן בן-שחר ובזכות קולי, ועוד כמה מאות קולות נוספים, בעיקר ממחנה המפד"ל, הפך בן-שחר ממתמודד לראש העיר. איחלתי לו הצלחה משום שהאמנתי שכהונתו תהיה טובה לתושבי גבעתיים, בעיקר מן הטעם שהוא ירצה להוכיח את עצמו, ולהיבחר שוב, לקדנציה מלאה בת חמש שנים, בבחירות שיתקיימו בסוף 2008.
23/10/2007  |  עמי דור-און  |   מאמרים
את מדיניות "הדלת המסתובבת" המציא יאסר ערפאת. לתומנו, חשבנו שכשיאסר ערפאת הלך לעולמו, חלפה ועברה לה גם התופעה הזו מן העולם והנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס, ששבע מרורים מארגוני הטרור ינהיג מדיניות חדשה וינהג באמינות ובהגינות כלפי ישראל במיוחד לקראת ועידת אנאפוליס שבה יהיה נושא המלחמה בטרור אחד הנושאים המרכזיים.
23/10/2007  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
בתחילת אוקטובר השנה החליטו חברות תרופות העוסקות בייצור תרופות לצינון ושיעול להשהות את מכירתם של התרופות הללו שלא בליווי מרשם רופא עבור ילדים מתחת לגיל שנתיים.
22/10/2007  |  ד"ר עדי קליין  |   מאמרים
עבד אל-חמיד אל-אנסארי, דיקן הפקולטה למשפטים והשריעה באוניברסיטת קטר לשעבר, מקדיש רבים ממחקריו להתחקוּת אחר שורשי האידיאולוגיה האיסלאמית הקיצונית. על-פי רוב מתייחס אל-אנסארי במאמריו לתפקיד המסגדים והמדרסות האיסלאמיות, ומסביר כיצד הפכו למרכזים להפצת חשיבה פונדמנטליסטית וקיצונית. המסגדים, אומר אל-אנסארי, הפכו כיום לזירות תעמולה מפלגתית ולהפצת אידיאולוגיות קיצוניות.
22/10/2007  |  שאול לוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
צבי גיל
צבי גיל
אין כאן איזה עניין שבין הצמרת המדינית לצמרת הביטחונית    יש כאן עניין של עתיד המדינה אשר שוקעת יותר ויותר בביצה ואין כל סימן שהיא תיחלץ ממנה בקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il