להלן נתון שיכול לעניין את מי ששוקל לתבוע את סניף הבנק שלו: דוח בנק ישראל שפורסם לאחרונה קובע, כי בשנת 2006 נרשמו 4,176 תלונות לקוחות נגד בנקים ומתוכן כ-25% נמצאו מוצדקות. ללקוחות הוחזרו 13 מיליון שקלים.
מבדיקה שערכה חברת ניהול ובקרה פיננסי, המתמחה בבדיקת ניהולם התקין של חשבונות בנקים, נמצא, כי למעלה מ-90% מהתלונות שנרשמו נגד הבנקים כלל אינם מגיעים לבית משפט אלא נחתמים בפשרה, אותה יוזם הבנק בעצמו.
הסיבות לתביעות הלקוחות רבות ומגוונות: בהיעדר מערכת בקרה עצמית יעילה ואיכותית, הבנקים מפרים הסכמים (שנסגרו בכתב או בעל פה), טועים בחישובי ריביות ועמלות, וגובים מלקוחות פרטיים ועסקיים סכומים (שלא מגיעים להם) העשויים להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים. לדוגמא: בדיקה סטנדרטית של פעילות בחשבון בנק בתקופה של שבע שנים אחורה, יכולה לחשוף אלפי שקלים שנגבו בדרך לא חוקית.
תביעה נגד תביעה של הבנק קיימים גם מקרים הפוכים בהם הבנק מחליט לתבוע את אחד מלקוחותיו בשל אי-סדרים בחשבון. גם במקרים אלו, מומלץ לבדוק אם הבנק פעל ביושר בחשבון ואולי אף לחשוף אי-סדרים מצד הבנק עצמו. במקרה אחד מתואר סיפורו של לקוח שנתבע על-ידי סניף הבנק שלו, על סך מיליון שקל. הבנק ביקש שלא לעבוד עם הלקוח ודרש ממנו את חובו בחזרה, תוך כדי שהוא מבטל לו את מסגרות האשראי, כרטיסי אשראי, צ'קים ועוד.
הלקוח פנה לחברה המתמחה בבדיקת חשבון הבנק לאורך השנים וכתוצאה מכך נתגלו חיובים מופרזים, ריביות ועמלות לא תקינות שגבה הבנק, שהסתכמו בסופו של דבר בסך של מיליון ומאתיים אלף שקל. כשחוות הדעת הוגשה בסופו של דבר לבנק ולבית המשפט, הסכים הבנק לבטל את התביעה ולאפס את חשבונו של הלקוח. הסיבה העיקרית לכך היתה העובדה שהחוב שצבר הבנק ללקוח, עלה על חובו של הלקוח לבנק.
למה הבנקים שמחים להתפשר? בדיקת חשבון הבנק הינה בדיקה מיוחדת שנעשית על-ידי חברות המתמחות בכך ואינן מתאפשרות על-ידי רואה חשבון רגיל. לכן, כל בדיקה המגלה בסיס משפטי לקבלת החזר מהבנק, מאלצת את הבנקים להגיע לכדי פשרה מיוזמתם. מכמה סיבות עיקריות:
- הבנקים אינם מעוניינים בתקדימים משפטיים שעשויים להזיק להם בעתיד.
- הבנקים אינם מעוניינים בגל של תביעות מצד הלקוחות.
- הבנקים אינם מעוניינים בפרסום שלילי מזיק ומיותר.
- הבנקים כלל לא מעוניינים שהציבור ידע על התביעות, כדי לא להעלות אפשרות לתביעה עתידית.