|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

ויחי סח

למקד מבט, בעבר או בעתיד?

הניסיון לחנך תוך ניתוק מודע ומכוון מן העבר, הוא הגורם לכך שהעתיד שלנו מעורפל ביותר שכן מי שמתנתק מעברו התרבותי, במוקדם או במאוחר יאבד גם את עתידו הפיזי המסקנה: לא שיפור תנאים למורים ולתלמידים יפתור את הבעיה החינוכית. רק חזרה לשורשים היהודיים
21/12/2007  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

שביתת המורים נסתיימה ולכאורה כבר אין צורך לדבר בה. אומנם שביתת המרצים באוניברסיטאות עדיין נמשכת ואולי אפילו יבטלו את הסמסטר, אבל לא נראה שזה מעניין מישהו חוץ מהנפגעים הישירים. אלא שעם שביתה או בלי שביתה, בעיית האין חינוך במדינה ממשיכה להתקיים ושום שביתה אינה עשויה וגם לא מתיימרת לפתור בעיה זו. אז נכון שגם מאמר פובלציסטי, אפילו אם הוא נכתב ע"י הח"מ, לא יפתור את הבעיה, אבל מה לעשות שהנושא בוער בעצמות והוא גם זוהר באור יקרות בפרשת השבוע? לכן כותבים שוב ושוב, ואולי נזכה שלמישהו מהקוראים יתחדש משהו והוא יגיע למחשבה חדשה בנושא. אולי.

למעשה, החינוך אצלנו היהודים הוא מצווה מדאורייתא. נעזוב לרגע את העובדה שהתורה גם מנחה בפירוש איך לחנך וממה להיזהר בעשיה החינוכית; העובדה היא שמעולם לא היה צורך בחוקים שיכפו על יהודים לחנך את ילדיהם, פשוט מפני ששום כוח חיצוני אינו דרוש כדי שיהודי יקיים את מצוות החינוך. נגענו בכך בעבר ואולי מתישהו עוד נדון בכך ביתר הרחבה, אבל המציאות כרגע היא שיש חוקי מדינה מחייבים בעניין החינוך ולענ"ד, כמה לא מפתיע, בחוקים האמורים להסדיר את נושא החינוך טמון שורש החורבן החינוכי. עד כאן זה אמירות כלליות ולא ממש ממוקדות. מכאן ואילך ננסה להתמקד, אבל לא נדון בחוקים הנוגעים לחינוך, זמנם עוד יגיע בע"ה, נדון רק ברעיון החינוכי.

בחלוקה גסה, תדמיתית בעיקרה, מתחלקת העשיה החינוכית בארץ בין אלה שרואים את עצמם כמי שמביטים ושואפים קדימה, להתערות בקידמה של העולם הגדול ואף להוביל אותה, והם גם נותני הטון החינוכי בארץ, כלומר בתקשורת, לבין אלה שלכאורה, כל עניינם הוא שימור העבר, לפחות בעיני בני הפלוגתא שלהם. הראשונים מזוהים כמערכת 'חינוך ממלכתי' בעוד האחרונים מכונים בשמות שונים, החל מ'חינוך עצמאי' וצפונה, כיד הדמיון הלשוני היוצר. בין לבין יש גוונים שונים עם נטיות לכאן או לשם, אבל לא נוכל להקיף הכל, וזה גם לא נחוץ - כי הבדלים קוסמטיים/פוליטיים אינם מענייננו - אז נתמקד בשני הקצוות, באלה המכריזים מעל כל בימה את שבחי הממלכתיות והקידמה מול אלה שמנסים לחנך בשקט בדרך בה חונכו יהודים מאז חינך אברהם את יצחק בנו, ויצחק את יעקב, ועד בכלל.

את המגמה החינוכית הזאת החליפה המגמה של חינוך להתערות בעולם הגדול, והיא השלטת במדינה המתיימרת להיות יהודית. צריכים להזכיר ולהדגיש כי מגמה זו ימיה כימי ההשכלה, כלומר מזה כמאתיים שנה. גדולי ישראל בכל הדורות נלחמו נגדה בכל התוקף. ומכיוון שלמשכילים היו מהלכים בחוגי השלטון, שהרעיון לבטל את הייחוד היהודי נשא חן בעיניהם, רבים מגדולי ישראל שלחמו נגד המגמה של המשכילים ל"תיקון החינוך" בישראל, נעצרו ע"י השלטונות בניסיון לרכך את התנגדותם. מגמת המשכילים קצרה "הצלחות" גם בחו"ל והם הרחיקו לא מעט יהודים מיהדותם, אבל עם פרוץ המדינה, המגמה הזאת הפכה למדיניות ממלכתית רשמית. "היהודי החדש" הפך למשאת נפש שניתן להשיגה לכאורה, כי משאבי המדינה גיבו אותה.

מסתבר שאפשר לרתום את כל המשאבים כדי להשיג את משאת הנפש, אבל את היהודי החדש לא ניתן ליצור כי אין וגם לא תהיה חיה כזאת. שהרי כדי ליצור יהודי כזה, יש לנתקו משורשיו הישנים. והתוצאה של ניתוק מהשורשים, יודע זאת כל חקלאי או חובב גינון, היא התנוונות עד מוות. אבל בינתיים, חסידי הקידמה מביטים בעליונות על האוחזים בחינוך הישן והמיושן לדעתם, ואף עמלים לכפות עליהם "תכנים חינוכיים" שיפקחו את עיניהם ויכשירו אותם לחיות וליצור בעולם של קידמה. ללמד "נושאי ליבה" הם קוראים לזה, כדי להכשיר אותם להיות יצרניים בעולם התעשייתי המודרני. נו טוב, הם בטוחים שבידיהם הכוח וגם העתיד שלהם, אז זכותם לכפות את דעתם על אותה קבוצת מיעוט מיושנת. משהו בנוסח רוסיה הצארית וגם הקומוניסטית.

הגענו למחצית הרשימה כמעט, ועדיין לא אמרנו דבר על פרשת השבוע. ובאמת, איך הנושא הזה מתקשר לפרשת השבוע שלנו (בראשית מ"ז) [כח] וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה (...)? ובכן, בפרשה זו החותמת את ספר בראשית כולו, מצווה יעקב את בניו ומברך אותם לקראת העתיד המעורפל המצפה להם. אנחנו נתמקד בדבריו ליוסף, שם לענ"ד מצוי המסר החינוכי המרכזי בפרשה.

שילוב עבר בעתיד

מערכת היחסים בין יעקב לבנו יוסף היא מערכת טעונה ולא נעמוד על זה כאן. אולי גם לנושא זה יגיע הזמן מתישהו. בינתיים נזכיר מה שכתבנו בעבר, כי בפרשה שלנו יעקב מעביר ליוסף את שרביט ההנהגה וכמו בדרך אגב הוא גם מעניק לו חלק כפול בארץ. הוא "מאמץ" לעצמו את שני בני יוסף, כך שבחלוקה העתידית של הארץ לשבטים, יוסף יקבל שני חלקים באמצעות שני בניו. (פרק מח): [ה] וְעַתָּה שְׁנֵי-בָנֶיךָ הַנּוֹלָדִים לְךָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, עַד-בֹּאִי אֵלֶיךָ מִצְרַיְמָה--לִי-הֵם: אֶפְרַיִם, וּמְנַשֶּׁה--כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן, יִהְיוּ-לִי. הדברים נאמרים כאשר יעקב שוכב על ערש דווי ולכולם ברור שזוהי שיחת פרידה. כאן מוצא יעקב לנכון להתנצל בפני יוסף על שקבר את אמו אי שם בדרך ולא הביאה לקבורה במערת המכפלה:

[ז] וַאֲנִי בְּבֹאִי מִפַּדָּן, מֵתָה עָלַי רָחֵל בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בַּדֶּרֶךְ, בְּעוֹד כִּבְרַת-אֶרֶץ, לָבֹא אֶפְרָתָה; וָאֶקְבְּרֶהָ שָּׁם בְּדֶרֶךְ אֶפְרָת, הִוא בֵּית לָחֶם. חז"ל מאירים את עינינו בהסבר שנתן יעקב ליוסף; רחל נקברה על אם הדרך, כדי שיהודים יוכלו להתפלל על קברה בכל עת שיצטרכו, והיא תהיה זמינה לבקש עבורם בשמים, שתפילתם תיענה. [ח] וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל, אֶת-בְּנֵי יוֹסֵף; וַיֹּאמֶר, מִי-אֵלֶּה. [ט] וַיֹּאמֶר יוֹסֵף, אֶל-אָבִיו, בָּנַי הֵם, אֲשֶׁר-נָתַן-לִי אֱלֹקִים בָּזֶה; וַיֹּאמַר, קָחֶם-נָא אֵלַי וַאֲבָרְכֵם. זה היה לאחר שכבר "אימץ" אותם והבטיח ליוסף כי כל אחד מהם יקבל נחלה בארץ. כעת נשאר לברך אותם אישית, בטרם יברך יעקב את שנים עשר בניו בברכת הפרידה.

[יג] וַיִּקַּח יוֹסֵף, אֶת-שְׁנֵיהֶם--אֶת-אֶפְרַיִם בִּימִינוֹ מִשְּׂמֹאל יִשְׂרָאֵל, וְאֶת-מְנַשֶּׁה בִשְׂמֹאלוֹ מִימִין יִשְׂרָאֵל; וַיַּגֵּשׁ, אֵלָיו. [יד] וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל אֶת-יְמִינוֹ וַיָּשֶׁת עַל-רֹאשׁ אֶפְרַיִם, וְהוּא הַצָּעִיר, וְאֶת-שְׂמֹאלוֹ, עַל-רֹאשׁ מְנַשֶּׁה: שִׂכֵּל, אֶת-יָדָיו, כִּי מְנַשֶּׁה, הַבְּכוֹר. מהלך זה נראה ליוסף מוזר ביותר, אבל הוא איחר להגיב, ובינתיים יעקב מברך את יוסף כאשר ידיו משוכלות על ראשי נכדיו: [טו] וַיְבָרֶךְ אֶת-יוֹסֵף, וַיֹּאמַר: הָאֱלֹקִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו, אַבְרָהָם וְיִצְחָק--הָאֱלֹקִים הָרֹעֶה אֹתִי, מֵעוֹדִי עַד-הַיּוֹם הַזֶּה. [טז] הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל-רָע, יְבָרֵךְ אֶת-הַנְּעָרִים, וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי, וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק; וְיִדְגּוּ לָרֹב, בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. וכאן אנחנו מגיעים למה שיכול להתפרש כמחלוקת אודות הבסיס החינוכי, אודות הדרך הנכונה בחינוך:

[יז] וַיַּרְא יוֹסֵף, כִּי-יָשִׁית אָבִיו יַד-יְמִינוֹ עַל-רֹאשׁ אֶפְרַיִם--וַיֵּרַע בְּעֵינָיו; וַיִּתְמֹךְ יַד-אָבִיו, לְהָסִיר אֹתָהּ מֵעַל רֹאשׁ-אֶפְרַיִם--עַל-רֹאשׁ מְנַשֶּׁה. [יח] וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אָבִיו, לֹא-כֵן אָבִי: כִּי-זֶה הַבְּכֹר, שִׂים יְמִינְךָ עַל-רֹאשׁוֹ. [יט] וַיְמָאֵן אָבִיו, וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי--גַּם-הוּא יִהְיֶה-לְּעָם, וְגַם-הוּא יִגְדָּל; וְאוּלָם, אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ, וְזַרְעוֹ, יִהְיֶה מְלֹא-הַגּוֹיִם. [כ] וַיְבָרְכֵם בַּיּוֹם הַהוּא, לֵאמוֹר, בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר, יְשִׂמְךָ אֱלֹקִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה; וַיָּשֶׂם אֶת-אֶפְרַיִם, לִפְנֵי מְנַשֶּׁה. מה חשב יוסף כאשר לכאורה העז פניו אל מול אביו? האם לא סמך על אביו הצדיק שהוא יודע מה שהוא עושה? ומה ענה לו אביו? הרי אם אפרים צפוי לגדול יותר ממנשה, ההיגיון אומר שצריכים לברך את מנשה שיגדל גם הוא כאחיו.

ובכן, מנשה נקרא כך (בראשית מ"א נ"א-ב) כִּי-נַשַּׁנִי אֱלֹקִים אֶת-כָּל-עֲמָלִי, וְאֵת כָּל-בֵּית אָבִי. ואילו אפרים נקרא כך כִּי-הִפְרַנִי אֱלֹקִים בְּאֶרֶץ עָנְיִי. כלומר, הראשון נקרא על שם העבר בעוד השני נקרא על שם ההווה (והעתיד). יוסף סבור שיש למקד המבט (יד ימין) בעבר, מנשה, ואז ההווה והעתיד יסתדרו ממילא. יעקב מנחה אותו אחרת; התכלית היא בהווה, אפרים, הִפְרַנִי אֱלֹקִים בְּאֶרֶץ עָנְיִי. זו השליחות של יהודי בעולם הזה, להפוך את העולם המעלים על האלוקות המהווה אותו, לדירה לו יתברך. את זה אפשר לעשות רק כאשר יהודי חי בעולם הזה ופועל בו בכל כוחו ובהצלחה מופלגה, אפרים, בעוד הוא אינו שוכח לרגע את בית אביו, המקום ממנו בא, מנשה.

עמדנו בעבר על כך שהדרך של יוסף, מתאימה ליוסף ולצדיקים כיוצא בו אבל אינה מתאימה לכל אחד. וזה מה שיעקב מבהיר ליוסף ולנו בשיכול ידיו על ראשיהם של אפרים ומנשה. אלא שבין בקו של יוסף ובין בקו של יעקב, ההתייחסות לאלוקים תופסת מקום מרכזי, שכן שניהם יודעים שבלעדיו אין כלום. עבורם, להתנתק מאלוקים זה להתנתק מהחיים. וגם אם נדמה שממשיכים לחיות, זה רק תוצאה מהשראה שנותרה מן החיות האמיתית. ואצלנו, הניסיון לחנך תוך ניתוק מודע ומכוון מן העבר, הוא הגורם לכך שהעתיד שלנו מעורפל ביותר. שכן מי שמתנתק מעברו התרבותי, במוקדם או במאוחר יאבד גם את עתידו הפיזי. והמסקנה: לא שיפור תנאים למורים ולתלמידים יפתור את הבעיה החינוכית. רק חזרה לשורשים היהודיים. וכאשר נשוב לשורשים היהודיים שלנו, אין ספק שיהיה טוב לכל היהודים.

תאריך:  21/12/2007   |   עודכן:  21/12/2007
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לבן, ללי ולאורי, ילדים אהובים שלי
20/12/2007  |  אבא יוסי  |   מאמרים
ישראל פוסחת על שני הסעיפים בהתמודדות עם מתקפת הטרור ורקטות הקסאם הבלתי פוסקת מרצועת עזה, שהלכה והסלימה לאחר הנסיגה החד-צדדית מרצועת עזה וצפון השומרון באוגוסט 2005.
20/12/2007  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
אלבר ממי כתב כמה ספרים, חלקם ספרי הגות, אך עד היום זוכרים לו חסד נעורים בעיקר בשל ספרו רב העוצמה "נציב המלח". במשך השנים התבטא ממי הן ביחס למשבר הזהות היהודית, הן ביחס לנפתולי קשרינו עם הערבים - וביטא דעות גם ביחס לקולוניאליזם ולגזענות. בימים אלה אפשר לציין מלאת 55 שנים לפרסומו הראשון של"נציב המלח", הרומן הנצחי של אלבר ממי. היום כבר אפשר להביט לאחור, לאותו נציב מלח, להביט ולראות עד כמה הדברים מעוררי מחשבה, מעוררים לדיון בנושא זהותנו, בנושאים כמו גלות וגאולה, יהודים כאן ויהודים בגולה ועוד.
20/12/2007  |  הרצל חקק  |   מאמרים
דבר ידוע הוא, כי כל יציאה לפאב ברחבי הארץ, כרוכה בחשיפה לעישון פסיבי. למרות המודעות ההולכת וגדלה לנזקי העישון ועל אף החקיקה המוגברת המאיימת על כיסו של בעל העסק, נדמה כי רבים מבעלי הפאבים מתקשים להתרגל למציאות החדשה.
20/12/2007  |  נאוה עינבר  |   מאמרים
"ערוץ 7" מדווח על תושבת יו"ש כבת 18 העצורה זה מספר ימים בגין תקיפת ערבים שהגיעו למסיק זיתים לפני כשלושה שבועות סמוך לישוב אלון מורה בשומרון. הצעירה מוחזקת במעצר בכלא נווה תרצה מאחר שהיא מסרבת לתת טביעות אצבע ומצהירה כי אינה מכירה בסמכות בית המשפט לשפוט אותה.
20/12/2007  |  שמואל קופר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
לא לתמונת ניצחון לסינוואר
מיכאל דבורין
זה לא לעניין להאשים את הרמטכ"ל. נתניהו הוא ראש הממשלה והוא מוביל את זה. צריך להפסיק את המשחקים בעניין הזה    הייתכן שסינוואר מביס את נתניהו פעם אחר פעם מאז עסקת שליט? לדמיין את סינו...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il