|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

בלגן מאורגן

פרשת "קדושים" מרובה במצוות שאין ביניהן קשר נראה לעין, וגם הסדר שבו הן מובאות הוא לכאורה מקרי. יש לכך מטרה דידקטית מכוונת
01/05/2008  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

לא פחות מחמישים מצוות מופיעות בפרשת השבוע, פרשת "קדושים" - ממוצע יוצא דופן של מצוה בכל פסוק ורבע. וזה רק מספרן של המצוות המופיעות בפרשתנו בלבד; אם נוסיף את המצוות המופיעות גם בפרשות אחרות, יהיה מספרן גבוה עוד יותר.

"רוב גופי תורה תלויין בה" - אמרו חז"ל על פרשתנו (ויקרא רבה, פרשה כ"ד). ובאותו מקור מראה ר' חייא כיצד כל עשרת הדברות מופיעות בפרשה זו, חלקן בצורה מפורשת וחלקן בצורה מרומזת. לכך יש להוסיף שורה של מצוות שהפכו לערכי יסוד: "לפני עיוור לא תתן מכשול", "ואהבת לרעך כמוך" ועוד.
אך כאשר נעיין בפרשה נראה על נקלה, שאין מכנה משותף בין המצוות. יש בה מצוות שבין אדם למקום - שבת, איסור עבודה זרה, איסורי ניאוף. יש בה מצוות שבין אדם לחברות - איסור גניבה, אהבת הגר, איסור עושק. יש בה מצוות התלויות בארץ - מתנות עניים, עורלה. יש בה מצוות מסדרי המשפט - איסור שבועת שקר, איסור עשיית עוול.

יתרה מזו: גם הסדר בו מובאות המצוות, נראה חסר כל ארגון והיגיון. הנה, לדוגמא בלבד, נושאי המצוות בחמשת הפסוקים הראשונים של הפרשה: קדושה, מורא אב ואם, שמירת שבת, איסור עבודת אלילים, קורבנות. גם בין אדם למקום, גם בין אדם לחברו, גם מצוות תמידיות, גם מצוות התלויות במקדש. הכיצד?

ר' דוד הופמן מנסה למצוא חוקיות כלשהי, ולדבריו פרק י"ט של ספר ויקרא (שהוא רובו של פרשת קדושים) מחולק ל-15 פסקאות המחולקות שוב לשלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה מורכבת משלוש פסקאות, השנייה מחמש, והשלישית - משבע פסקאות. בין קבוצה לקבוצה הוכנסה פיסקת-משנה קצרה יותר. הקבוצה הראשונה היא הפתיחה; אחריה באות מצוות שאין אדם לחברו; ולבסוף - המצוות שאינן מובנות בשכל האנושי ("חוקים").

אך גם הסברו של הרב הופמן אינו נותן מענה מלא. הוא עצמו מודע לכך שבקבוצה השלישית שוב יש מצוות שבין אדם לחברו ואף מנסה לתרץ זאת בצורה דחוקה (לטענתו, גם מצוות אלו - היחס לגר והיושר במו"מ - הן בעלות "אופי של חוקות"; קשה לקבל את הדברים).

פרט לכך, הרב הופמן אינו מסביר כיצד משתלב בהמשך פרק כ', העוסק באיסור עבודת אלילים, איסור קללת הורים ובאיסורי עריות. גם כאן אין שום סדר ניכר לעין, והחיבור לפרק י"ט אינו מובן כלל.

פרופ' נחמה ליבוביץ המנוחה, אשר ניסתה להתמודד גם היא עם השאלה, מסכמת כך: "קשה מאוד למצוא מה הוא הסדר שלפיו סודרו המצוות וכיצד מתחברים הדברים ולמה הושמו אלה בצד אלה. ונלאו פרשנים למצוא סדר ושיטתיות בהבאתם. ושמא יש לומר, שלא רצתה התורה לערוך אותם באיזו שיטה הגיונית ולסווגם סיווג מסוים, כדי שלא נאמר: הקודם במקום - קודם בחשיבות. ורק זעיר פה זעיר שם אפשר לראות איזו סיבה לסמיכות פסוקים, ואפשר להוציא מסקנה ממיקומה של אותה מצוה בתוך הפרק כולו".

הסבר אפשרי

כבר אמרנו בעבר, כי התורה היא ספר מוסר שמטרתו לשפר את נפשו של האדם ההולך בדרכה. כדי להשיג יעד זה, נוקטת התורה בשני אמצעים עיקריים: ציוויים וסיפוריים. שני אלו מתחלקים שוב לשני סוגים: עשה ואל תעשה. יש מצוות לביצוע ויש מצוות לאיסור; יש סיפורים המלמדים מוסר השכל ויש סיפורים המלמדים ממה להתרחק.

התורה משתמשת באמצעים שונים אלו, לא רק משום שהחוכמה האלוקית יודעת כיצד תפעל כל "תרופה" כזו על הנפש. התורה עושה זאת גם כדי לגוון את פניותיה אלינו ולמשוך את תשומת ליבנו. אילו היתה התורה כולה ספר מצוות או ספר סיפורים - היה הקורא מתעייף ומשתעמם. לכן שתי סוגות אלו שלובות זו בזו.

כחלק מאותה מטרה דידקטית, משתמשת התורה גם בגיוון של צורת ההגשה. לעיתים הדברים נאמרים במפורש ובצורה הברורה ביותר, ולעיתים הם רק נרמזים ובכך שולחת אותנו התורה שבכתב אל התורה שבעל-פה לקבלת פירוט והסברים.

"לא תעשה לך פסל וכל תמונה" - איסור ברור ונחרץ. "לא תרצח" - איסור מובן וחד. אך "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" - מהו? רק עיון מעמיק והתורה שבעל-פה מסבירים את מצות תפילין. וכך יש עוד מאות דוגמאות לאורכה ולרוחבה של התורה.
מאותה סיבה, גופי התורה עליהם מדבר ר' חייא כמופיעים בפרשת השבוע שלפנינו, נזכרים חלקם בצורה ישירה וחלקם רק בצורה עקיפה. "אני ה' אלקיכם" מקביל בבירור ל"אנכי ה' אלקיך", ואילו "את שבתותי תשמורו" הוא המקבילה ל"זכור את יום השבת לקדשו". אך הרבה פחות גלוי לעין ש"ואהבת לרעך כמוך" הוא המקבילה ל"לא תחמוד". שוב מחייבת אותנו התורה לעצור, לחשוב, להתבונן ולהגיע למסקנות.

זוהי גם הסיבה לאותו "בלגן" לכאורה בהבאת המצוות בפרשתנו, הן מבחינת התוכן והן מבחינת הצורה. התורה מעבירה לנו בדרך זו מסר בעל חשיבות עליונה: כל המצוות כולן הן חלק בלתי נפרד מדרך היהדות. אי-אפשר לבוא ולהוציא חטיבה אחת ולומר: תהיה זו יהדות לייט, יהדות קלה יותר לביצוע.

לא ולא. הוצאה של חטיבה אחת או אפילו של מצוה אחת, פוגעת בצורה אנושה במבנה כולו. משל למה הדבר דומה? לסלט המכיל עגבניות, מלפפונים, פלפלים, חסות ורכיבים נוספים, שכולם נקצצו דק-דק עד שהפכו לסלט משובח. טול רכיב אחד - ופגמת את הסלט כולו.

נכון שבחלק המכריע של פרשותיה, מציגה התורה מצוות בחטיבות ענייניות סדורות וברורות. הדבר מובן, כי התורה היא ספר לקיום מעשי, ולכן היא רוצה להיות בהירה ומסודרת. אך התורה נטלה כמה פרשות - ו"קדושים" היא הבולטת ביותר ביניהן - ובכוונה כללה בהן מצוות מכל הבא ליד, מכל הסוגים, לכל הזמנים ולכל המקומות. ובכוונה גם הקפידה התורה שלא לסדר מצוות אלו בסדר נושאי מסוים.

אומרת לנו התורה: הראיתם כיצד כל המצוות מופיעות יחדיו בפרשת "קדושים"? מכאן צאו ולימדו על כל הפרשות, גם אלו המוקדשות לנושאים מוגדרים: שהכל הוא חטיבה אחת שלמה, הכל חייב לבוא במשולב, לא תוכל להיות יהודי טוב ואדם מוסרי אם תתחיל להוציא רכיבים.

תאריך:  01/05/2008   |   עודכן:  01/05/2008
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסענו לפולין.
01/05/2008  |  נעה דגן  |   מאמרים
כאשר עמדו רגליה של המחנכת הישראלית הישישה, עליזה לבנברג, בשערי אתר מחנה-ההשמדה ברגן-בלזן, היה זה 65 שנה לאחר שנטשה את אדמת ברלין שבה נולדה. גשם עז ניתך ארצה בשעה שחלפה בין שורות הקברים שבמחנה. אלה היו מוקפים ביער של עצים ובשלל פרחי-חן, שנסכו שלווה ורוגע, מנוגדים בתכלית לדרמה האיומה שהתחוללה במקום 65 שנה קודם לכן.
01/05/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
"אל תקנה אצל יהודים"..."היטלר צדק"..."הקומוניזם - מכשיר היהודים"..."חזית אדומה - התפגרי"..."אנו שוב כאן"... אל תאמין לשבועתו של יהודי, כפי שאינך מאמין לשועל בשדה"... - כל אלה סיסמאות המעבירות חלחלה ופלצות אצל מי שעבר את אימי מלחמת העולם השנייה.
01/05/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בצלם: צה"ל אשם, לפתוח בחקירת מצ"ח
01/05/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
"קדושים תהיו - הוו פרושים מן העריות" (רש"י; יט,א)
01/05/2008  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il