בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה, תושב חוץ חייב במס בישראל בגין הכנסה שהופקה או שנצמחה לו בישראל. בין יתר תושבי חוץ אלה נמנים גם עשרות אלפי העובדים הזרים שעובדים בישראל. כפי שניווכח במאמר שלהלן, זכאים עובדים זרים מסוימים להקלות במס בישראל, הקלות שנקבעו על-מנת לעודד עובדים זרים לעבוד בישראל בתחומים בהם ישנו מחסור בכוח אדם מקומי.
תושב חוץ העונה להגדרה "תושב חוץ זכאי", זכאים ל-2.25 נקודות זיכוי (שווה ערך לסך של 4,806 ש"ח בשנת המס 2008).
סעיף 69 לפקודת מס הכנסה מעניק לשר האוצר סמכות לקבוע בכללים את הניכויים והזיכויים שניתן להתיר ליחידים שאינם תושבי ישראל, שיש להם הכנסה חייבת במס בישראל. ביום 4.3.07, עשה שר האוצר דאז, מר אברהם הירשזון, שימוש בסמכותו וקבע את כללי מס הכנסה (נקודות זיכוי לתושב חוץ זכאי), התשס"ז-2007 (להלן: "הכללים"), כללים שהפכו את כללי מס הכנסה (נקודות זיכוי לתושב חוץ זכאי), (הוראת שעה), התשס"ו-2006, שתחולתם על הכנסות חייבות שהפיק "תושב החוץ זכאי" בשנות המס 2003 - 2006, להוראת קבע.
בכללים מוגדר כי כ"תושב חוץ זכאי" ייחשב כמי שמתקיימים בו כל התנאים המצטברים שלהלן:
1) הוא יחיד תושב חוץ.
2) שהייתו והעסקתו בישראל, או באזור, מותרת על-פי דין.
3) הוא אינו "מומחה חוץ" או "מרצה אורח" (כהגדרתם בתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות שהייה לתושב חוץ), התשל"ט-1979.
לפי הכללים, בחישוב המס על הכנסתו החייבת של תושב חוץ זכאי מעסק, משלח יד או השתכרות מעבודה, יובאו בחשבון 2.25 נקודות זיכוי.
חשוב לציין, כי בחישוב הכנסתו החייבת של "תושב החוץ זכאי" ששהה בישראל בחלק משנת המס יובא בחשבון רק חלק יחסי מכלל נקודות הזיכוי להם זכאי "תושב חוץ זכאי", השווה לחלק השנים עשר מסכום נקודות הזיכוי להן זכאי "תושב חוץ" כשהוא מוכפל במספר החודשים בהם ששהה תושב החוץ בישראל.
נשוב ונדגיש כי לאור תחולתם הרטרואקטיבית של כללי מס הכנסה (נקודות זיכוי לתושב חוץ זכאי), (הוראת שעה), התשס"ו-2006 שקדמו לכללים, תושבי חוץ זכאים רבים שילמו מס יתר בשנים 2003 - 2006, ומשכך הם זכאים להחזר מס.