בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
בשעה טובה, בנכם או בתכם הקטנים נכנסים לכיתה א' ● לקראת כיתה א', האם מומלץ ללמד ילדים לקרוא לפני? ● מסתבר שכן ● את ילדי הגן מקובל להכין היטב ובצורה הדרגתית לקראת המעבר
|
חשוב ללמד אותם עוד בגן [צילום: בוצ'צ'ו]
|
|
|
|
|
את ילדי הגן מקובל כיום להכין היטב ובצורה הדרגתית לקראת המעבר לכיתה א', בין אם מבחינת שליטה בעיקרון האלפבתי: קריאת שמות אותיות, קריאת צלילי אותיות וקריאת צירופים של עיצורים ואותיות. בתחום הלוגי-מתמטי. מבחינה מוטורית - כתיבה, משחקי כדור. מבחינה רגשית - התמודדות עם תסכולים, דחיית סיפוקים וכו'. מבחינה חברתית - לקבל חוקים חברתיים וכו'. את ההורים מי מכין? הורים עלולים לצפות להישגיות לימודית מופרזת מילדם, הם עלולים להפעיל לחץ מוגזם לא מתאים על הילד להגיע להישגים לימודיים. כאשר ילדים מנסים לעמוד בציפיות היתר של הוריהם, הם חווים מתח וחרדה העלולה להכשיל את הילד ולגרום לתוצאה הפוכה מזו שההורים ציפו - נסיגה לימודית. מה כן אמורים ההורים להפעיל? הם אמורים להקדיש מחשבה לסגנון הלמידה המועדף של ילדיהם. סגנון הלמידה אישי מועדף כולל את הדרך שבה קולט היחיד מידע מעבד אותו ושולף אותו. כל אחד מהמרכיבים מהווה מכשול פוטנציאלי בזכירה של פרטים. על ההורים להיות קשובים ועירניים לדרך בה ילדם בוחר להתמודד עם המטלות הלימודיות ולהעצים אותו במקום שלו, האישי, הפרטי המועדף לו. עליהם לדאוג שדרך הלמידה של ילדכם מתאימה לצרכיהם ומאפשרת להם את מירב הריכוז. איך זה מתבצע בשטח? איך משלבים בין שיטת אחידה בכיתה לרכישה הייחודית של ילדינו? התשובות הן לא רק מענה לכיתה א', הן מענה לחייו כלומד, כמפרנס כאיש משפחה ולחיים בכלל. חוקרים מגדירים סגנון לפי מספר עמדות: סטרבר מגדיר כהעדפה ביכולות מסוימות, קורט לוין כדרך שבאמצעותה הלומד מאבד ומסנן גירויים שונים, דן ודן מתייחס לתנאים שהלומד זקוק לרכישת מידע חדש. הסגנון פועל על האדם איך הוא קולט את החומר, מעבד אותו, מאחסן אותו בזיכרון ושם הוא ישמר עד שנזדקק לו. שיעורי בית של הילד במהלך תחילת השנה, הילד מגיע עם שיעורי בית: לגזור תמונות מז'ורנלים שונים אשר המילים מכילות הברות שנלמדו בכיתה: יש וילדך ימצא מייד את השתיים, שלוש תמונות הנדרשות ויש שילדך יתעקש לגזור תמונות נוספות אשר אינן מכילות את ההברה הנדרשת, אבל מרכיבות את הסיפור סביב ההברה הנדרשת. יתכן מאוד שלילדך סגנון סמנטי: הוא צריך כל דבר להסביר ושיסבירו לו, לספר את הסיפור מסביב ולכן הוא זקוק לתמונות הנוספות, מאחר ומסתייע כתומך זיכרון בדרך הרכישה של הקריאה במשמעות. בשיעורי בית בחשבון נדרשים הילדים לפתור חמישה תרגילים בתחום ה-10 הכוללים חיבור וחיסור. הילד שאיתר את התמונות יפתור את התרגילים בסיוע אצבעות ו\או ציורי עיגולים הילד שגזר תמונות נוספות יספר לעצמו את הסיפור המתאים לכל תרגיל בחיבור: היו לי X סוכריות וקיבלתי עוד X סוכריות ובחיסור היו לי X בלונים V התפוצצו לי X בלונים. שני הטיפוסים הללו רוכשים מיומנויות קריאה וחשבון תקינות ויעילות, אך מפנימים אותה שונה. בהעלאת מודעות של סגנון ההעדפה ההורה מצמיח את ילדו בכך שילדו מכיר את עצמו ואת תהליך הלמידה האישי שלו וכך נוטל יוזמה ואחריות לסיפוק צרכיו הלימודיים.
|
|
מחברת המאמר הינה מאבחנת דידקטית ומורה 30 שנה במשרד החינוך
|
|
תאריך:
|
09/07/2008
|
|
|
עודכן:
|
09/07/2008
|
|
שרה ביטון
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
חנטרישניק
|
10/07/08 09:06
|
|
בעוד כמה שנים, כשמישהו יעלעל בארכיוני האינטרנט ויקרא על "מכרזי הרדיו האזורי" ו"רשיונות התדרים שהעניק הרגולטור", הוא יצחק צחוק פרוע ויהרהר עד כמה פתטיים היינו בשנות האלפיים המוקדמות, שלא ראינו את מהפכת המולטיקאסט המתרגשת ובאה.
|
|
|
בעקבות הלחץ המאסיבי מצד מפלגת העבודה, נאות ראש הממשלה אהוד אולמרט "להיכנע" לאהוד ברק והודיע קבל עם ועדה כי הוא מסכים שמפלגתו, זו שקיבל כירושה מקרית מאריאל שרון, תקיים פריימריז לתפקיד יו"ר קדימה שיהיה גם מועמדה, בעת הבחירות, לתפקיד ראש הממשלה. במחנה העבודה הייתה השמחה רבה. "הנה" - אמרו ראשי המפלגה שכבר שכחה שהייתה מפלגת שלטון - "הוכחנו עד כמה רב כוחנו ועל פינו ייפול דבר". "הנה" - אמרו גם המתמודדים על ירושת אולמרט - "עוד הרף עין קט ואולמרט הכושל איננו עוד 'נומרו-אונו' ואחד מאיתנו הטובים ממנו" - ציפי לבני, שאול מופז, אבי דיכטר ומאיר שטרית - "יירש את מקומו, ללא בחירות". ובא גואל לציון המיואשת וכנסת ישראל, סרבנית ההתפזרות, צהלה ושמחה.
|
|
|
דיווחים רבים מלמדים שאת התקפת הטרור באמצעות הטרקטור בירושלים ניתן היה לעצור באיבה ולמנוע חלק מן האבדות. במרדפו אחר הטרקטור, החייל שנהג לפי המצופה מאיש ביטחון, ביקש מארבע נושאי נשק שלא פעלו את נשקם ונענה בשלילה (!). מדוע אחז בהם השיתוק בשוטרים, מאבטחים ואזרחים עד כדי כך? גם לאחר הרצח בישיבת מרכז הרב, נשמעו הסברים מדוע השוטר נמנע מ"חתירה למגע" ולא עצר ניסה לפעול להצלת חיי אזרחים. מה קרה לאנשי הביטחון הישראלים בשנת השישים לעצמאות המדינה?
|
|
|
מעניין לדעת כיצד חשים היום מאות אלפי האזרחים הטובים - לא העסקנים - שהצביעו בבחירות האחרונות למפלגת קדימה.
|
|
|
בין שלל הדיווחים הישירים והאחרים על פיגוע הטרקטור ביום רביעי בירושלים, דומה כי כמעט ונפקד הדיון אודות הרצח עצמו. דומה כי העולם כבר התרגל לעוד רצח; טבח ברברי מכוון של אזרחים יהודים בצהרי היום הוא מעשה כמעט בנאלי.
|
|
|
|