|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

חילוץ תעשיית הרכב יעניק לנו את דטרויטסקי

משמעות מנטרת "השינוי" שמציע אובמה, היא דחיית השוק החופשי לטובת מודל תכנון מרכזי בסגנון הסובייטי אם המטרה של השמאל הישן הייתה להציל את האיגודים, המטרה של השמאל החדש הינה סוג של מהפיכה כלכלית שבה חסידי הסביבה משתלטים על אויביהם השנואים, תעשיות הרכב
22/11/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
רוצה לחזור לימי "רוסיה העליזה"? אובמה

עוד בטרם הושבע לנשיאות, כבר מגלה ברק אובמה מה הכוונה האמיתית מאחורי מנטרת ה"שינוי" שלו. המשמעות היא כי נדחה את המודל הישן, בעל השם הרע, של הקפיטליזם והשוק החופשי ונאמץ את המודל הפרוגרסיבי, החדש והמאוד מבטיח, של תכנון מרכזי בסגנון הסובייטי. זאת היא התוצאה של הצעת אובמה להזרים 50 מיליארד דולר אל יצרני הרכב בדטרויט. זאת היא למעשה תוכנית להלאמה דה-פקטו שתהפוך את שלושת היצרנים הגדולים הגדולים לבני חסות תמידית של המדינה, שכוונתה אינה לייצר רווחים אלא לשרת את "המטרות החברתיות" שנקבעו על-ידי הממשלה.

אובמה מקדם תוכנית להזרים 50 מיליארד דולר ליצרני הרכב האמריקנים הגדולים, תוך כדי הקמת "צאר או ועדה לפיקוח על החברות". קראו לזה גוספלאן (ועדת תכנון ממשלתית סובייטית) "אשר תפקח" על הארגון מחדש של תעשיית הרכב. זה בדיוק מה שדטרויט זקוקה לו על-מנת להתאושש: הברכה של תכנון ממשלתי מרכזי. במהותה, זאת היא תוכנית הלאמה של תעשיית הרכב האמריקנית תחת מועצת מנהלים חדשה ממונה על-ידי הממשל, אשר אמורה להסביר לשלושת יצרני הרכב הגדולים כיצד לשוב ולייצר רווחים.

אולם כמובן שדטרויט לעולם לא תשתקם בחסות תוכנית זאת, משום שכל מטרתה היא למנוע את הצעד היחידי וההכרחי על-מנת להפוך את יצרני הרכב לרווחיים: שבירת האחיזה של האיגודים המנופחים. הבה נהיה ברורים בעניין זה. מטרת החילוץ אינה למנוע את ההרס של ייצור הרכב בארה"ב. רכבים רבים מיוצרים בארה"ב על-ידי הונדה וטויוטה ויצרני רכב אחרים, במפעלים שאינם מאוגדים בתאגידי עובדים. ואם שלושת הגדולים יגיעו לכדי פשיטת רגל, סביר להניח כי הם ירכשו, או לפחות חלקים בעלי ערך מתוכם ירכשו על-ידי בעלים חדשים. אולם אם ג'נרל מוטורס תפשוט את הרגל, חוזיה עם האיגוד יושלכו לפח. אינך יכול לקיים חוזה עם חברה שחדלה להתקיים, והבעלים החדשים יוכלו לנהל מו"מ על חוזים חדשים מעמדת כוח; קבל את תנאינו, הם יוכלו לומר, או שכולכם תאבדו את מקום העבודה לעד.

זה מה שהחילוץ באמת נועד למנוע: כל דבר שישבור את כוחם של האיגודים. זה אינו חילוץ עבור ג'נרל מוטורס. זה חילוץ למען ה-UAW (איגוד עובדי הרכב).

הנה ניסוח קולע המסכם את התפיסה שמאחורי החילוץ: סוזאן הלפר, פרופסורית ל"פיתוח כלכלה אזורית" באוניברסיטת קייס ווסטרן רזרב אומרת לניו-יורק טיימס, כי "מנקודת ראות חברתית, גם אם ג'נרל מוטורס אינה מייצרת תמורה עבור ההשקעה, היא עדיין מספקת הרבה מקומות עבודה טובים".

אם תוכנית החילוץ תעבור, ג'נרל מוטורס יקבלו הזדמנויות רבות לעשות דברים שאינם מניבים תמורה להשקעה אך נחשבים לרצויים "מנקודת ראות חברתית" בוושינגטון הבירה. למעשה, בעוד המניע לחילוץ הוא ללכוד את שלושת הגדולים בשם הפרולטריון "של עובדי תעשיית הרכב", יש גם תוכניות להשתלט על החברות בשם הפלנטה.

בכתבת דעה שפורסמה לאחרונה בלוס אנג'לס טיימס התלונן הכותב: "... תעשיית הרכב האמריקנית כשלה כמעט בכל נושא סביבתי, חברתי, ובטיחותי מאז שנות ה-60'... אם ממשלת ארה"ב עומדת להוציא סכומי כסף ניכרים "בשם העם" ולגרום לחוב ציבורי על-מנת להחזיק את המוסדות האלו בחיים, הבה נתעקש על כך שהטובות יוחזרו לחברה ככלל, לא רק לבעלי המניות ההנהלה והעובדים של שלושת הגדולים.

"מה יכולות להיות ההטבות הללו לציבור? ובכן, אחת ולתמיד, האם לא הגיע הזמן שדטרויט תייצר רכבים שמסוגלים לנוע לפחות 100 מיילים לגאלון, ושהדבר יבוצע תוך שלוש שנים?"

אם המטרה של השמאל הישן היא להציל את האיגודים, המטרה של השמאל החדש הינה סוג של מהפיכה כלכלית שבה חסידי הסביבה משתלטים על אויביהם השנואים, תעשיות הרכב, וממירים אותה לתעלה של סובסידיות עבור "כלכלה ירוקה". המהלך יכוסה במעטה של הצהרות על רכבים של 100 מיילים לגאלון ועד כמה טובות הן עומדות להיות עבור הכלכלה.

אם למתכננים המרכזיים הסובייטים היה את טרופין ליסנקו, לנו יש את ג'ניפר גרנהולם. בכתבת דעה שפורסמה לאחרונה, טוענת המושלת של מישיגן כי "תעשיית הרכב האמריקנית היא המגזר אשר יוביל את הדרך לעצמאות באנרגיה. כיצד? המכונית בה הינך נוהג תהיה בקרוב יחידת אחסון לכל צרכי האנרגיה שלך. ביתך, מכוניתך, מכשיריך יוכלו כולם לקבל את הכוח מסוללה מתקדמת שתונח ברכב החשמלי הנטען שלך". לא חשוב שדטרויט כבר עובדת במשך עשורים על פריצת הדרך של סוללת-העל הדמיונית ללא הצלחה. ביסודו של העניין, מישהו צריך להזכיר למושלת כי סוללות משמשות על-מנת לאכסן אנרגיה, לא לייצר אותה.

המציאות הטכנולוגית שמאחורי הטענות המגוחכות הללו היא שברולט וולט, המסוגלת לנסוע רק 40 מיילים לפני שהיא שובתת; בנקודה זאת היא זקוקה לטעינה של שש שעות. וסוללת הליתיום איון הענקית שבה היא משתמשת עמידה ל-5 עד 7 שנים לכל היותר לפני שהיא דורשת החלפה. בעבור כל אי-הנוחיות הזאת, יכולים הצרכנים לצפות לתג מחיר של 40 אלף דולר למכונית, וגם זה מחיר שבו שברולט עדיין לא תציג ממנו רווח.

זה הוא העתיד אותו מוכרים לנו הדוגלים בחילוץ. הראציונליזציות שלהם יכולות להיות חדשות, אולם הם מחזירים אותנו לאותו מקום. הם מתכננים להפוך את שלושת הגדולות לנתמכות סובסידיות-ממשלתיות באופן תמידי, ארגונים מנוהלי-ממשלה המעסיקות כוח עבודה בלתי יעיל וחסר מוטיבציה על-מנת לייצר מכוניות קטנות, מונעות בתת-כוח בהפסדים פיננסיים.

בעוד הממשלה עסוקה בארגון מחדש של ג'נרל מוטורס, אולי הם ישקלו לשנות את שמה ל"טרבנט".

בימין השמרני מתנהלת בהייה עצמית מרובה בימים אלו בשאלה כיצד יכולים הרפובליקנים להתאושש מההפסד האחרון בבחירות. אולם במקום לדבר בלבד, על הרפובליקנים לעשות משהו: הם צריכים לקחת את ההובלה של ההתנגדות להלאמת תעשיית הרכב ובהתנגדות לכל תרבות החילוץ שמנסים לייצר ממשל בוש, הקונגרס הדמוקרטי והנשיא החדש.

השאלה "האם הצבעת עבור החילוץ?" צריכה להפוך, עבור הרפובליקאים, למה שמסמלת השאלה "האם הצבעת עבור המלחמה בעירק?" עבור הדמוקרטים. תמיכה בחילוץ צריכה להפוך לאות קלון נגד כל רפובליקני בתוך מפלגתו שלו, החלטה שהוא צריך לגנות ולהתנצל עבורה, והתנגדות לחילוץ צריכה להפוך תנאי מוקדם לכל רפובליקני המבקש להחזיק בעמדת מנהיגות.

המפלגה הרפובליקנית דוגלת בשוק חופשי בעיני הציבור, לכן אולי עליה לנסות לתמוך בשוק החופשי גם במציאות. אם הם יעשו כך, הם אולי יצליחו להציל אותנו מהעתיד האפור והמדכא שהמתכננים המרכזיים בוושינגטון מכינים לנו.

המאמר פורסם לראשונה באתר RealClearMarkets
רוברט טרז'ינסקי הינו פרשן פוליטי המתמחה בפרשנות חדשות יומית באתר TIADaily.com ותרגומיו מופיעים בעברית באתר אנכי www.Anochi.com
תאריך:  22/11/2008   |   עודכן:  22/11/2008
רוברט טרז'ינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חילוץ תעשיית הרכב יעניק לנו את דטרויטסקי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הסוף של NATO
22/11/08 17:03
2
יאיר לוי לוי
22/11/08 21:08
3
אנכי
23/11/08 06:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בוויכוח המר הניטש בין אלה המחייבים את המשך שלטון ישראל על שטחי יהודה ושומרון לבין חסידי הוויתור על שטחים אלה, לעתים קרובות מוטחת בראשונים השאלה הנוקבת: "אז מה אתם מציעים? מהי האלטרנטיבה שלכם?"
22/11/2008  |  ד"ר מרטין שרמן  |   מאמרים
כשבן-גוריון החליט כי ירושלים היא בירת ישראל הלכה למעשה, הוא לקח את דפדפת הרישום עם נייר ההעתקה הכחול שבה היה מסכם את כל שיחותיו, יצא ממשרדו בקרייה בתל אביב, נסע לירושלים, נכנס לחדר שמצא פנוי בבניין הסוכנות והתחיל לעבוד משם. מאותו רגע מי שרצה את בן-גוריון היה צריך לבוא לכתובת החדשה. כך הפכה ירושלים למושב הממשלה ולמרכז השלטון הממלכתי של מדינת ישראל הצעירה. אותה נסיעה של בן-גוריון הייתה המעשה ההחלטי הראשון והאחרון שעשה ראש ממשלה בישראל למען מרכזיותה של ירושלים. האחרים - כל האחרים - דיברו על ירושלים, נאמו, כתבו, הכריזו, הצהירו, חוקקו, התקינו תקנות, הִרצו, התפייטו, טבעו מטבעות לשון, אבל איש לא התכוון לבצע את מה שנאמר. אפילו אשליה עצמית זמנית לא הייתה כאן. אפילו לא משחק בנדמה לי. כבר בעת שדיברו ידעו הנואמים שהכול מן השפה ולחוץ.
22/11/2008  |  עמוס גורן  |   מאמרים
בימים האחרונים אנו עדים להכנות למערכת בחירות מיוחדת של סיסמאות ושל תרגילים ביחסי ציבור. המועמדים השונים מתגאים בסיסמה שלהם, במבנה המטה שלהם, בגודל השלט שלהם, כאילו שאנחנו אמורים לבחור את הקמפיין הטוב ביותר ולא את ראש הממשלה למדינת ישראל. אז מילא למועמדים מותר, אבל למה אתם העיתונים נגררים, לכאורה, אחריהם?
22/11/2008  |  דוד ברק  |   מאמרים
עד לפני חודשים ספורים נחשבה קרלה ברוני לדוגמנית שעבר זמנה ולזמרת שהקריירה שלה מתקשה להמריא. האם למישהו יש ספק כי רק נישואין סנסציוניים לנשיא צרפת ניקולא סרקוזי הפכו פסל נשכח במוזיאון השעווה באגף "היו ואינם" לכוכבת פופ מצליחה, ששיריה כובשים את צמרות המצעדים ברחבי העולם למרות המבטא האיום שלה באנגלית? אין לדעת מה הביא אישה צעירה וחושנית, יפה עד כאב, לנישואין עם גבר בגיל העמידה, שיש לו ילדים משני נישואים קודמים, ואשר יופי וסקס אפיל אינם מאפיינים בולטים שלו. ייתכן שהאהבה עיוורת. ייתכן שברוני רואה בסרקוזי דברים שאחרים מתקשים לראות. ייתכן גם שהיא הבינה כי קשר רומנטי עם איש מצליח ובעל עוצמה פוליטית יוכל לקדם קריירה שנתקעה, ופעלה בהתאם.
21/11/2008  |  אמיר חצרוני  |   מאמרים
פרשת השבוע, פרשת חיי שרה הכוללת 105 פסוקים בתוך שלושה פרקים בלבד (פרקים כ"ג – כ"ה) פותחת (בפרק כ"ג) באירוע הטראגי אשר פקד את ביתו של אברהם. שרה שהייתה שותפתו ועמיתתו של אברהם לחיים, ובחיים הפיזיים והרוחניים "הלכה בדרך כל הארץ" בגלל הבשורה המרה והרעה על "שחיטתו", כביכול, של בנה יצחק, בנה היחיד והאהוב.
21/11/2008  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il