|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

מניעת השמנה בילדים

מרבית הלוקים בהשמנה, מבוגרים וילדים כאחד, מטופלים על-ידי רופאי הקהילה, אולם עבודות מהשנים האחרונות מעידות כי רופאי משפחה וילדים אינה מבצעים רישום ואבחון מספק של ילדים הסובלים מהשמנה ואלה מופנים למרפאות מומחים באיחור תמונת המצב בישראל והמלצות לפתרון בעיית ההשמנה בכלל ובילדות בפרט
14/01/2009  |     |   מאמרים   |   תגובות
לאבחן בזמן [צילום: AP]

השמנה הפכה בשלושת העשורים האחרונים לבעיה רפואית שכיחה בעולם המערבי והיארעות השמנה התגברה באופן משמעותי באוכלוסיות בעלות מרקם חברתי וסוציאלי גבוה. בארה"ב, כמעט שליש מהאוכלוסיה מעל גיל 20 שנה נחשבת לשמנה, נתון המייצג נטייה כלל עולמית של עלייה בשיעור ההשמנה בקרב האוכלוסיה. שיעור ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער בכל העולם גם הוא עלה באופן עקבי ב-35 השנים האחרונות.

בישראל פורסמו לאחרונה נתונים מהסקר הראשון "מצב בריאות ותזונה צעיר", בקרב תלמידי כיתות ז'-י"ב, אשר בוצע במהלך שנת הלימודים תשס"ד. מהסקר עולה, כי שיעור המתבגרים המצויים בעודף משקל המעיד על סיכון להשמנה הוא 12.8% (אינדקס מסת הגוף - אמ"ג, body mass index = BMI המחושב על-ידי משקל הגוף מחולק בגובה, ק"ג/מ, בין האחוזונים 85 עד 95 למגדר ולגיל) ושיעור המתבגרים השמנים (אמ"ג - אחוזון 95 למגדר וגיל) עומד על 5.7%. בהשוואה למדינות מפותחות בעולם, ישראל מדורגת במקום השביעי.

השמנה קשורה בירידה בתוחלת החיים ובעלייה בהיארעות מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, סוכרת, הסתיידות עורקים (אתרוסקלרוזיס), סוגים אחדים של סרטן (סרטן הרחם וסרטן השד), כמו גם לתחלואה נפשית.

מעריכים שעלות ההשמנה בארה"ב מגיעה לכדי 70 ביליון דולר מדי שנה, כתוצאה מהוצאות ישירות ועקיפות של מערכת הבריאות. בשל חשיבותה של תופעת ההשמנה, פרסמה ב-1998 ועדת מומחים מטעם ארגון הבריאות העולמי (WHO) הנחיות לרופאים, אחיות ותזונאים, הכוללות פרוטוקול להערכה וטיפול בהשמנה ובעקבותיה שורת המלצות בנושא. לאחרונה פורסמו המלצות למניעה וטיפול בהשמנה בילדות על-ידי Kaufman וחבריו.

בעבודה קודמת (Clin Pediatr 43:737-741 ,2004) מצאנו, כי רק 13% מהנשאלים השיבו כי הם שוקלים ילדים במרפאה באופן קבוע וכ-79% שוקלים ילדים במרפאתם רק כאשר הם חושדים בבעית התפתחות. כמעט שני שלישים (69%) מהרופאים דיווחו שהם מתעדים בתיק החולה את כל מקרי ההשמנה במרפאתם. כרבע מן הרופאים דיווחו שהם מתעדים את הממצא רק "לפעמים" וכ-6% דיווחו שרשמו "השמנה" בתיק החולה רק כאשר הייתה זו האבחנה הראשונית של הילד.

משאבחנו השמנה, ממליצים הרופאים במחקר על טיפולים שכוללים הפניה לתזונאי, הגברת פעילות גופנית והפניה לקבוצת תמיכה. כ-78% לא הכירו את המלצות ועדת המומחים לטיפול בהשמנה מטעם ארגון הבריאות העולמי אשר התפרסמו סמוך למועד הפצת השאלון. ההמלצות הטיפוליות השכיחות היו הפניה לתזונאית (92%), פעילות גופנית (85%) וקבוצות תמיכה (27%).

בעבודה נוספת (Isr Med Assoc J 9;14-18 ,2007) בדקנו בפועל את שיעור תיעוד גובה ומשקל בקרב רופאי ילדים בכללית. בעבודה זאת מצאנו, כי שיעור הרישום של גובה ומשקל היה 10.1% מהילדים שביקרו במרפאה. רק ל-26.8 מהילדים עם נתוני אינדקס מסת הגוף (אמ"ג) אשר התאימו לאבחנת ה"י, obesity, אחוזון 95) נרשמה בגיליון הממוחשב האבחנה המתאימה. עבודות נוספות הצביעו על תת רישום ואבחון של ילדים הסובלים מהשמנה ופנייה למרפאות מומחים באיחור.

מרבית הלוקים בהשמנה, מבוגרים וילדים כאחד, מטופלים על-ידי רופאי הקהילה שלהם. הבנת רמת הידע ואופן האבחנה והטיפול של רופאים אלה, המשמשים כ"מקדמי בריאות" בקהילה, הכרחיים לצורך קביעת מדיניות והדרכה למניעה וטיפול בהשמנה. עמדת ההורים ונכונותם לקחת חלק בתוכניות מניעה חשובות לכן אף הן בגיבוש תוכנית לשינוי ולמניעת העלייה בשיעור ההשמנה בילדות.

שותפים נוספים במאמץ לקידום מניעת ההשמנה בילדות הם: משרדי הממשלה - בהובלת משרד הבריאות והחינוך, קופות החולים, הכנסת, ותעשיות המזון.

בסקירה זו נתאר את הידוע לגבי עמדות רופאי משפחה ורופאי ילדים לגבי אבחון וטיפול בהשמנה בילדים ונציע צעדים לקראת קידום הנושא, צעדים אשר בחלקם מתבצעים על-ידי גורמים שונים להם תפקיד בתחום.

גישת רופאי הקהילה להשמנה בילדים

בעבודה קודמת הערכנו את הגישה ודרכי האבחנה והטיפול בהשמנה של גיל הילדות בקרב רופאי משפחה ורופאי ילדים באמצעות שאלונים. כמו-כן, ביקשנו לקבוע מהי רמת המודעות של הרופאים להמלצות שפורסמו על-ידי ועדת המומחים מטעת ארגון הבריאות העולמי, סמוך להפצת השאלונים. רק 13% מהנשאלים השיבו כי הם שוקלים ילדים במרפאה באופן קבוע וכ-79% שוקלים ילדים במרפאתם רק כאשר הם חושדים בבעית התפתחות.

כמעט שני שלישים (69%) מהרופאים דיווחו שהם מתעדים בתיק החולה את כל מקרי ההשמנה. כמו-כן, דיווחו שרשמו "השמנה" בתיק החולה רק כאשר הייתה זו האבחנה הראשונית של הילד. משאבחנו השמנה, ממליצים הרופאים במחקר על טיפולים שכוללים הפניה לתזונאי, הגברת פעילות גופנית והפניה לקבוצת תמיכה.

כ-78% לא הכירו את המלצות ועדת המומחים לטיפול בהשמנה מטעם ארגון הבריאות העולמי. ההמלצות הטיפוליות השכיחות היו הפניה לתזונאית (92%), פעילות גופנית (85%) וקבוצות תמיכה (27%). מכאן שמרבית הרופאים שהשיבו לשאלון (94%) דיווחו כי הם נוקטים בדרך מקובלת אחת או יותר כדי לקבוע את משקל הילד.

בעקבות ממצאי עבודה זו, בדקנו את הנתונים בפועל בהקשר לתיעוד ואבחון השמנה בילדות. בעבודה זו מצאנו, כי שיעור הרישום של גובה ומשקל היה 8%, שהם 1,788 ילדים (7.4% בנים ו-9.1% בנות), 10% מהילדים שביקרו במרפאה. הרופאים רשמו את האבחנה obesity ב-30.7% מתוך ילדים עם אמ"ג מעל 95 (33.9% אצל בנים ו-27.2% אצל בנות).

שיעור ביצוע בדיקות מעבדה מומלצות נע בין 18% ל-29%. שיעור הרישום של האבחנה obesity היה 37.2%. עבודתנו, בדומה לעבודות נוספות, הצביעה על-כך כי רישום ואבחון בפועל של ילדים עם השמנה אינם מספקים. בעבודה אחרת נמצא, כי ילדים מגיעים לטיפול בהשמנה באיחור וההתערבות אינה אפקטיבית. מניסיוננו ומניסיון העוסקים בתחום מודעות הציבור, נכונותו לעסוק בתחום המניעה בכלל ובמניעת השמנה בפרט, אינה גבוהה ודרושה הסברה יעילה בשילוב עם פיתוח תוכניות מניעה אפקטיבית. תוכנית כזו מתבצעת במסגרת המכון האנדוקרינולוגי בבית החולים שניידר וניתן להצטרף אליה ללא תשלום במידה שעונים לדרישות התוכנית.

הצעדים הנדרשים למניעת מגפת ההשמנה

במדינות שונות ננקטו פעילויות שבהן עירבו רופאים ואנשי בריאות הציבור גורמים בקהילה, בתי ספר, תקשורת ומחוקקים, במטרה לקדם את נושא מניעת ההשמנה.

כפי שמציע R. Lavizzo-Mourey לרופאים תפקיד חשוב הן כמבטאי מדיניות רפואית וכמגדירי הבעיה, כולל המלצות לפעולה, והן בהתנהגותם כסוכני בריאות. על גורמי הרפואה לשתף גורמים נוספים במטרה ליצור שותפויות אשר יקדמו את נושא מניעת ההשמנה:

פעילויות ברמת הצוותים הרפואיים:

1. העמקת הידע בתתחום אבחון, רישום ומניעת השמנה בקרב הצוותים המטפלים.

2. פעילות בשילוב גורמי בריאות, חינוך ושיווק במטרה להעלות את מודעות ההורים לגבי הצורך במניעת השמנה.

3. פיתוח תוכנית אפקטיבית ויישומית למניעה וטיפול בהשמנה בילדים, בדגש על "אוכלוסיות בסיכון".

4. העמקת הפעילות בתחום מניעה וטיפול בהשמנה במספר רמות: נושא מניעה וטיפול בהשמנה "נפוצה ולא מורכבת" - טיפול בקהילה, תוך פיתוח כלים הולמים לצוותים, להדרכה וטיפול. טיפול ב"השמנה מורכבת" הן בהיבט של תחלואה נלווית, גופנית והתנהגותית, במרכזים המתמחים בנושא, אשר יעסקו גם בפיתוח תוכניות טיפול לאוכלוסיות.

פעילויות נדרשות של גורמים מחוץ למערכת הבריאות:

1. משרד החינוך והרשויות המקומיות - יש לעודד תוכניות לאורח חיים בריא כדוגמת העבודה שבוצעה בבתי ספר בבריטניה והוכיחה יעילות של חינוך להימנעות משתיית משקאות מתוקים כמונעת השמנה, מניעת מכירת משקאות ממותקים בבתי ספר, הגדרת שעות פעילות גופנית בבתי ספר ועוד.

2. רשויות מקומיות - יש לעודד, ליזום ולתמוך בפעילויות כגון הכנת מסלולי הליכה ואתרים לפעילות גופנית, כולל מסלולים בטוחים לרכיבה על אופניים.

3. רשות מחוקקת (כנסת) - עידוד יוזמות חקיקה של סימון ערכים קלוריים של מוצרי מזון בצורה ברורה והגבלת פרסומות לילדים בהקשר של מוצרי מזון המעודדים השמנה. יש לעודד זאת באמצעות קבוצות לחץ - "לוביסטים" ועידוד חברי כנסת לקדם נושאים אלה, בדומה למגמת ה"ירוקים" בתחום שמירת איכות הסביבה.

4. תעשיות מזון - עידוד רשתות המזון המהיר ותעשיית המזון לייצר, לשווק ולפרסם מזון בריא, מגמה אשר החלה להסתמן בשנים האחרונות.

לסיכום, ההשמנה בילדות ובהמשך השמנת מבוגרים היא בעיה אשר עתידה לפגוע בבריאות אזרחי ישראל ולהעמיס על תקציבי הבריאות. עליית שיעור ההשמנה דורשת התגייסות של כל המעורבים בבריאות הציבור והמעורבים באספקת מזון, בחינוך ומובילי דעה תרבותיים. לצוותים הרפואיים תפקיד כמובילי דעה בתחום ליזום פעילות משולבת אשר תקדם פתרונות לבעיית ההשמנה בכלל ובילדות בפרט.

המאמר יוצג ב-Nutrition 2009, התערוכה והוועידה המדעית לתזונה, בעריכת המגזין הרפואי MEDICAL ובשיתוף ובניהולה המדעי של התזונאית הקלינית, אולגה רז, שתתקיים היום (14.1.09), במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב
מחבר המאמר הינו פרופ' יוסף מאירוביץ', מכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת לילדים, מרכז רפואי שניידר לרפואת ילדים, בית הספר לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל אביב
תאריך:  14/01/2009   |   עודכן:  14/01/2009
פרופ' יוסף מאירוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעשה שהיה כך היה: לוסיאן גלרטר העמיד את ביתו למכירה. בני הזוג גוגנהיים התעניינו ותיאמו ביקור. בעת סיורם בבית נתקלו בכלב דלמטי. הכלב נראה ידידותי ושקט. האישה ליטפה אותו. הוא נענה לליטופיה בחיבה.
14/01/2009  |  עו"ד חיים קליר  |   מאמרים
יעד המטרה באיזון סוכרת, כפי שהוא מפורסם על-ידי האגודות השונות בעולם העוסקות בכך, נע בין 6.5% ל-7%. יעד זה הפך לאחרונה נושא לוויכוח עקב מספר מחקרים ובעיקר מחקר ה-ACCORD, אשר בו הגעה ליעד מטרה של 6.5% ומטה הייתה כרוכה בעלייה של 22% בתמותה.
14/01/2009  |  פרופ' איתמר רז  |   מאמרים
לא מעטים מצפים לישועות ונחמות במזרח התיכון שלנו עם כניסתו של ברק אובמה לבית הלבן בשבוע הבא. אלא שציפיות שכאלה נראות מוקדמות מדי, אם לא, אפילו, מוגזמות.
14/01/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אחת הסיבות העיקריות לפרישת ח"כ אורי אריאל מהבית היהודי איננה קשורה בדווקא לארץ ישראל, אלא לעניין עקרוני הרבה יותר: השמיעה לרבנים. כך נכתב באחד מעלוני בתי הכנסת. אורי אריאל מחויב לרבנים. אפילו ח"כ אריה אלדד, שלראשו כיפת שמים בלבד, הסכים לקבל עליו "עול מלכות רבנים". רק חברי הבית היהודי, כך מסתבר, אינם מוכנים לשמוע לרבנים.
14/01/2009  |  מנחם ויצמן  |   מאמרים
ממשלת ישראל הורתה לצה"ל, ובצדק, על מתקפה צבאית נגד ארגוני הטרור ברצועת עזה. אחרי שמונה שנות טרור וירי רציף של רקטות לעבר יישובי הדרום, לא היה מנוס מפגיעה בחמאס. ואכן, צה"ל פעל כמכונה משומנת. חיל האוויר הופעל בהצלחה ניכרת. תוך דקות ספורות נהרגו יותר מ-200 חמושים פלשתינים. כ-300 פלשתינים, מרביתם חמושים, נהרגו בסך-הכל ביממה הראשונה למבצע עופרת יצוקה.
13/01/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il