|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

אוסטיאופורוזיס ובריחת סידן

אוסטיאופורוזיס היא מחלה היוצרת התמעטות של כמות העצם בגוף ובכך מעלה סיכון לשברים הסטטיסטיקה מדברת על כך שכל אישה שנייה מעל גיל 50 עלולה לחוות שבר שהוא תוצאה של מחלה זו, וכי על כל שלוש נשים יחלה גם גבר אחד
17/02/2009  |     |   מאמרים   |   תגובות
מעלה הסיכון לשברים [האוניברסיטה העברית]

כשמדברים על אוסטיאופורוזיס מדברים על מצב שבו ישנה הידלדלות העצם (פירוש המילה אוסטיאופורוזיס הוא עצם עם חורים).

מעשית, אוסטיאופורוזיס היא מחלה שהמשמעות שלה היא סיכון לשבר. המינוח העממי המקובל בעברית לאוסטיאופורוזיס הוא בריחת סידן, ביטוי שאינו מדוייק בשל היותה של העצם בנויה ממספר חומרים שהסידן הוא רק אחד מהם. המחלה נוצרת על-ידי התמעטות של כמות העצם, פגיעה באיכותה וכתוצאה מאלה חולשה משמעותית של העצם וסיכויים גבוהים לשבירתה כתוצאה מנפילות.

הסטטיסטיקה בארה"ב מדברת על-כך שכל אישה שנייה מעל גיל 50 עלולה לחוות שבר כתוצאה מאוסטיאופורוזיס במהלך חייה. בנוסף, הנחה מקובלת ולא נכונה היא שמדובר במחלה הפוגעת בנשים בלבד. עם זאת, באותה שכבת גיל, כל גבר חמישי (כלומר 20%) עלול לסבול משבר אוסטאופורוטי.

בניגוד לאמונה הרווחת, מחלת האוסטיאופורוזיס כשלעצמה אינה גורמת לכאב. אוסטיאופורוזיס היא מחלה די "שקטה", שהאדם בדרך-כלל אינו מודע אליה, אלא אם עובר אבחון, או במקרה הגרוע, אם מגיע למצב של שבירת עצם. מכאן גם המקור לכאב - השבר. ישנו גם לעיתים בלבול עם מחלת האוסטאוארטריטיס שהיא מחלה ניוונית של מפרקים ולא של עצמות, ובניגוד לאוסטיאופורוזיס, גורמת כאב רב.

חשוב להדגיש, כי לא כל שבר ניתן לייחס לאוסטיאופורוזיס. המיקום האופייני לשברים הנגרמים כתוצאה מאוסטיאופורוזיס הוא: צוואר הירך, עצמות האמה (סמוך לשורש כף היד) ועמוד השדרה. כמו-כן, גיל האדם אומנם מהווה גורם סיכון אחד לאוסטיאופורוזיס אך לא בלעדי.

סיבות נוספות המעלות סבירות ללקות באוסטיאופורוזיס קשורות לפעילות יתר של בלוטת המגן, נטילת תרופות נוגדות דלקת מסוג סטרואידים, הפסקת הווסת בגיל צעיר יחסית, מיעוט אכילת מוצרי חלב, חסר בוויטמין D (שהינו חיוני לספיגת הסידן במערכת העיכול), רזון קיצוני ועוד.

אוסטיאופורוזיס - נכון ולא נכון


1. הטענה: ניתן לקבל ויטמין D גם מאכילת מוצרי מזון שונים ובכמות גדולה.


לא נכון. אנו מייצרים ויטמין D בעקבות חשיפה לקרני השמש. הוא אכן נמצא, אם כי בכמות קטנה, בעיקר בדגים שמנים, ביצים ובחלק ממוצרי החלב בעקבות העשרה. כאמור, מדובר בכמות זניחה. לדוגמא, על-מנת להגיע לצריכה מומלצת, יש לשתות מעל ל-10 כוסות חלב מועשר ביום, דבר שהוא כמובן לא מעשי.

2. הטענה: יש ליטול תוספי מזון כגון סידן וויטמין D באופן אוטומטי מגיל מסויים.


לא מדויק. יש לצרוך כמות טובה של סידן בכל גיל, ובעיקר בגיל מבוגר או לאחר חידלון ווסת. עדיף לקבל סידן ממקורות תזונתיים ואם זה לא אפשרי או לא טעים, מומלץ ליטול תוספים שניתנו על-ידי הרופא ולבצע מעקב מסודר אצלו. נטילה לא מבוקרת של כמות גדולה של סידן עלולה לגרום לעודף סידן בגוף. הסידן העודף מצטבר בעיקר בשתן ועלול לגרום לאבנים בכליות.

3. הטענה: גברים אינם סובלים מאוסטיאופורוזיס.

לא נכון. על כל שלוש נשים יחלה גבר אחד באוסטיאופורוזיס. יתר על כן, בגיל מבוגר, התמותה כתוצאה מנפילה ושבר בצוואר הירך בשנה הראשונה שלאחר השבר, גבוהה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים.

4. הטענה: מחלת האוסטיאופורוזיס גורמת לכאבים.

לא נכון. הכאבים נובעים משברים הנגרמים ביתר קלות בשל המחלה. מיעוט עצם כשלעצמו אינו גורם לכאבים.

5. הטענה: ביצעו פעילות גופנית באופן קבוע מאפשרת בניית עצם ומחליפה את הצורך ליטול תוספי מזון כמו סידן וויטמין D.

לא מדויק. פעילות גופנית מעלה מעט את מסת העצם אך בעיקר מחזקת את שרירי הגוף ובכך תורמת לבריאות השלד. עם זאת, פעילות גופנית אינה מייצרת סידן או וויטמין D ולכן גם אינה מהווה להם תחליף.

6. הטענה: נטילת תרופות לאוסטיאופורוזיס מבטלת את הצורך בסידן וויטמין D.

לא נכון. מדובר בטעות שכיחה ומצערת. התרופות הניתנות במרשם רופא יוצרת התערבות בשיחלוף העצם, אך אינן מבטלות את הצורך ליטול סידן וויטמין D במקביל. הסיבה לכך היא פשוטה - התרופות אינן מכילות סידן או ויטמין D ואלו נדרשים על-מנת לסייע לבניית העצם ותחזוקתה. יתרה מזאת, ללא סידן וויטמין D במקביל, יעילותן של תרופות מרשם פוחתת.

7. הטענה: בדיקת צפיפות מומלצת כבדיקת סקר קבועה לכולם מעל לגיל מסויים.


נכון. מומלץ שנשים מעל לגיל 60 וגברים מעל לגיל 70 יבצעו את הבדיקה. מדובר בבדיקה פשוטה ולא יקרה והיא עוזרת לנו להעריך את הסיכון לשבר ומכוונת החלטות בדבר הצורך בטיפול זה או אחר.

כיצד מאבחנים אוסטיאופורוזיס?

ניתן לאבחן אוסטיאופורוזיס על-ידי בדיקת צפיפות עצם. חשוב לדעת כי בדיקה זו, כמו כל בדיקה, הינה בעלת מגבלות טכניות ולכן אינה מהווה מדד בלעדי לאבחון. כאמור, שבר במיקום אופייני שהוא תוצאה של פגיעת טראומה מינימאלית (כגון נפילה) "מספק" אבחנה כמעט וודאית של אוסטיאופורוזיס.

הבדיקה של צפיפות העצם מבוצעת במקומות רבים בארץ ונמצאת בסל הבריאות עבור נשים - מגיל 60, ועבור גברים - מגיל 70. כמו-כן, לאנשים בקבוצות סיכון שונות שהוזכרו לעיל (כגון חולים העושים שימוש יומיומי בתרופות נוגדות דלקת המכילות סטרואידים).

עלות הבדיקה אינה גבוהה (בין 100 ל-150 שקלים תלוי בקופה ובביטוח הקיים) וניתן לבצע אותה גם במימון עצמי. חשוב לבצע את הבדיקה רק אם הומלצה על-ידי הרופא, או אם הנבדק נמצא באחת מאותן קבוצות סיכון שצויינו.

התוצאות המתקבלות מהבדיקה (שהיא מעין צילום שאורך מספר דקות) מחלקות את מצב העצם לשלוש קבוצות:

1. צפיפות עצם תקינה.
2. אוסטואופניה (מיעוט עצם).
3. אוסטיאופורוזיס - מיעוט עצם חולני.

בדיקות נוספות שמסייעות לאבחן את מאזן הסידן, אך לא תורמות להגדרה של המטופל כלוקה באוסטיאופורוזיס הינן בדיקות דם ושתן לוידוא רמת סידן תקינה, ויטמין D, הורמונים ועוד.

כיצד מטפלים ונמנעים מאוסטיאופורוזיס?


ניתן לטפל באוסטיאופורוזיס במספר דרכים והן משלימות זו את זו:

1. אספקה סדירה וטובה של "אוכל לעצם" - הכוונה היא לספק לעצם את חומרי הבנייה להם היא זקוקה - סידן וויטמין D. שני אלו יכולים להגיע ממזון (מוצרי חלב, מוצרי שומשום (טחינה, חלבה), שקדים וסרדינים), או כתוספי מזון שאינם מחייבים מרשם רופא. עם זאת, חשוב להיוועץ ברופא לפני נטילתם על-מנת שלא לקבל עודף משני התכשירים האלה;

2. חשיפה נבונה לשמש - מסייעת בייצור ובבניית מאגרי ויטמין D בגוף. חשוב להקפיד על כללי חשיפה נכונים בכדי למנוע פגעים אחרים;

3. טיפול תרופתי - מתן תרופות שמשנות את מאזן פירוק ובניית העצם והוכחו כמונעות שברים. תרופות אלו מחייבות מרשם רופא;

4. הקפדה על ביצוע פעילות גופנית - פעילות גופנית כשלעצמה הינה גורם מסייע נוסף בחיזוק העצם, אך חשוב מזה היא מחזקת את שרירי הגוף באופן כזה שהנפילה, אם תתרחש, תהיה "נכונה" והסיכון לשבר יפחת;

5. שימוש באמצעי עזר שימנעו נפילות והתאמת סביבת המגורים של האדם. לדוגמא: מקל עזר (רצוי בעל 3 רגליים) או אפילו סילוק שטיח מדרכו של הקשיש יכולים למנוע מעידה ואף להציל את חייו.

לסיכום, חשוב להבין כי מניעה של המחלה על-ידי קיום פעילות גופנית סדירה, חשיפה מבוקרת לשמש והקפדה על תזונה המכילה סידן המסייע לבניית העצם, היא הדרך הפשוטה להימנע מאוסטיאופורוזיס ולכן היא המומלצת ביותר. בגיל היותר מתקדם - הימנעות מנפילות אף היא יכולה להיות משמעותית ולכן יש להקפיד על סביבה בטוחה עבור אנשים מבוגרים.

מדוע זה קורה?

למעשה, עצם היא רקמה שנמצאת במהלך כל חיינו בתהליכי בניה ופירוק. עם זאת, בגיל מסויים, תהליך הפירוק של העצם מתחיל לגבור על תהליך הבנייה. תהליך זה מתעצם עם הגיל, ואצל האישה מתגבר גם אחרי הפסקת הווסת.

בתהליכי הפירוק והבנייה מעורבים חומרים רבים, ביניהם הורמונים שונים וסידן. הסידן עצמו חיוני ביותר לחיזוק העצם ולרוב מגיע ממזון עתיר בסידן כגון מוצרי חלב.

חומר נוסף משמעותי בבניית העצם הוא ויטמין D. ויטמין זה הוא חומר שנוצר בגופנו כתוצאה מחשיפה לקרינה אולטרא סגולה מהשמש והוא חיוני לספיגת הסידן ממערכת העיכול. חסר בשני החומרים האלו הוא שכיח ביותר ומהווה גורם מהותי לפגיעה במבנה העצם ולהיחלשותה.

מחברת המאמר הינה מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה ורופאה בכירה ביחידה לסוכרת ואנדוקרינולוגיה של המרכז הרפואי הלל יפה
תאריך:  17/02/2009   |   עודכן:  17/02/2009
ד"ר ליאנה טריפטו-שקולניק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אוסטיאופורוזיס ובריחת סידן
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלייזה
18/02/09 10:58
2
תמרה'לה
18/02/09 12:56
3
אסתר מחיפה
19/02/09 12:35
4
עינתדן
22/02/09 14:29
5
דינה ק
22/02/09 14:35
 
נטע28
26/02/09 12:52
6
קרין
25/02/09 09:53
7
דניאלהכץ
25/02/09 10:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שנת 2008 הייתה שנה שחורה עבור החוסכים והמשקיעים באפיקים ארוכי הטווח. קופות הגמל, קרנות הפנסיה, קרנות השתלמות, תיקי השקעות סולידיים, קרנות הנאמנות וכל מה שמריח חיסכון ארוך טווח היה צבוע אדום בסיומה של שנה קשה בשווקים הפיננסים. לחוסכים ולמשקיעים לא סיפרו על המהפכה בתחום הפיננסי תחת השרביט של ועדת בכר. נכון, כתבו בעיתונים ודיברו בחדשות, אבל כמה באמת התעמקו ב"מהפכה" הפיננסית של ועדת בכר?!
17/02/2009  |  גיא חזן  |   מאמרים
במדינת ישראל שיטת הבחירות אינה מאפשרת לאזרח משחק דמוקרטי אטרקטיבי מספיק ורמת ההשתתפות בבחירות הולכת ופוחתת. תוצאות הבחירות מאפשרות סחטנות קואליציונית לקטנות ביותר שבין המפלגות - גם לכאלה שהבוחר כלל לא העלה על דעתו שתהיינה שותפות בקואליציה.
17/02/2009  |  אלי כהן  |   מאמרים
שלשום (15.2.09) פורסם בעיתונים, כי חלק מאנשי קדימה מאיימים לפרוש מסיעתם ולחבור לסיעת הליכוד, אם מנהיגתם לבני תוביל את מפלגתה לישיבה באופוזיציה. במיוחד פורסמו בהקשר זה שמותיהם של שאול מופז וזאב בוים, שאיימו, לפי הדיווח, כי יחזרו לליכוד.
17/02/2009  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
תוצאות הבחירות העלו שוב את המילה משילות לשיח הציבורי. בלי שיטת בחירות אחרת, בלי צורת ממשל אחרת, אומרים לנו, לא תוכל שום ממשלה לסיים את הקדנציה. כאילו לא רק לפני חצי שנה מצאנו את עצמנו נמשלים על-ידי עבריין לכאורה. האם הדחתו של אהוד אולמרט מכס ראש הממשלה היא לא תעודת כבוד לשיטת הממשל שלנו?
17/02/2009  |  שאול חנוכה  |   מאמרים
במרוצת השנה האחרונה נעלו את שעריהן מסעדות רבות שלא עמדו בצוק העיתים של המיתון. לעומתן היו כאלה שהצליחו לחדש את פניהן ולהתאים את עצמן למצב החדש. אלא שכדי להצדיק את תעריפיהן המוזלים, הן נאלצו, בלית ברירה, להוריד את רמתן הקולינרית.
17/02/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il