|   15:07:40
  יוסי עבדי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

צה"ל יכול ללמוד מבן-לאדן

האשמות בדבר ביצוע "פשעי מלחמה", טענות על שימוש ישראלי בילדים פלשתינים כ"מגן אנושי", ועדויות על רצח חסר הבחנה כל זה, ואנחנו ממשיכים לשתוק אנשי מערך ההסברה היקרים, אל תתביישו ללמוד מהאויבים, בן-לאדן יעשה לכם בית ספר
25/03/2009  |   יוסי עבדי   |   מאמרים   |   מבצע עופרת יצוקה   |   תגובות
לא מבינים את חשיבות ההסברה באינטרנט. צה"ל ומשרד החוץ [צילום: AP]

מבצע 'עופרת יצוקה' אומנם בא אל סיומו לפני כחודשיים ימים, אך אותותיו עודם כאן איתנו. גם היום מוטחות כנגד מדינת ישראל האשמות בדבר ביצוע "פשעי מלחמה" לכאורה, ואי מתן סיוע הומניטארי לאוכלוסיות אזרחיות, בעוד שבמקביל, ישנם ארגוני זכויות אדם בינלאומיים הפועלים בצמוד ללובי פלשתיני במטרה לקעקע את הלגיטימיות של פעילות צה"ל, לערער את מוסריותו, להוביל לסנקציות בינלאומיות כנגד ישראל, ולהעמיד לדין את בכירי הדרג המדיני והביטחוני בבתי דין בינלאומיים.

אבל נכון, זה לא חדש. מבצע 'עופרת יצוקה' רק חזר וחידד את אחד האיומים המרכזיים עמם נאלצת להתמודד מדינת ישראל בשנים האחרונות: ניסיון פלשתיני לשכתוב ההיסטוריה, ומאמצים לביטול הלגיטימיות הישראלית לפעולותיה.

בחינת ההתנהלות הפלשתינית מעלה כי, אכן, הזירה ההסברתית-תקשורתית עודנה כלי נשק מוביל במאמציה כנגד מדינת ישראל; היא בבחינת כלי אסטרטגי במאבקם, ואמצעי נגיש אשר הוכיח עצמו כיעיל לאורך הזמן. על-רקע מציאות זו, בחרתי לבחון את אופן התמודדותה של מדינת ישראל עם האיומים התקשורתיים, על-ידי ניתוח התנהלותם של שני גורמי מפתח אשר ניצבו במוקד האש התקשורתי: הראשון - צה"ל, ושני - משרד מתאם הפעולות בשטחים.

צה"ל, מצדו, הוא שביצע את הפעולות המבצעיות בעזה, ומשרד מתאם הפעולות בשטחים, הוא שאחראי על ביצוע ותיאום הפעולות ההומניטריות בשטחים בעת הלחימה. תפיסת האינטרנט ככלי תקשורת מוביל ומרכזי, היא שמביאה אותי להתמקד בתפקוד הגורמים הללו בהיבט ההסברתי ברשת האינטרנט.


אתר מתאם הפעולות בשטחים

כניסה לאתר מתאם הפעולות בשטחים מעלה אכזבה קשה, אולי אפילו תחושת עלבון, לאור ניהול רשלני וכושל של מערכת מידע מטעם גוף ממלכתי-ביטחוני כה מרכזי. למעשה, נתקשה להגדיר את דף האינטרנט בבחינת "אתר מידע", שכן דומה הוא יותר לאותו ניסיון כושל של תלמידי שמינית בבית ספר תיכון להקים אתר אינטרנט לפני כעשר שנים. הוא שטחי, ריק מתוכן, אינו מעודכן, כולל גרפיקה ירודה, ורק כניסה אליו - תצלח את הניסיון לתארו.

נראה כי במשרד מתאם הפעולות במשטחים פתרו אפוא את דילמת ההתמודדות עם חיצי הביקורת כנגד פעילות צה"ל בעת מבצע 'עופרת יצוקה', בכך שהם למעשה לא מתעסקים כלל במבצע. עיון במידע שעל האתר, מעלה כי אין זכר ל'עופרת יצוקה', ומה גם שאין כל נתון עובדתי אשר רלוונטי לפעילות המשרד בנושא.

מעניין יותר לגלות שמנהלי האתר, אם ישנם כאלה, "שכחו" שהמפקד שלהם, מתאם הפעולות בשטחים עצמו, אינו עוד האלוף יוסף משלב אשר תמונתו ודבריו מופיעים בפתח האתר. למעשה, הוא כבר אינו בתפקיד כבר למעלה משנה (!). תמונתו של האלוף במילואים עמוס גלעד, מי שעמד לאחרונה במוקד של סערה תקשורתית ומחלוקת חריפה עם ראש הממשלה, לאחר שהאשים אותו בהתרשלות בטיפול שחרור של גלעד שליט - גם היא לא עודכנה. שמו בכלל לא מופיע.


אתר דובר צה"ל

באתר צה"ל המצב אינו שונה מהותית מבחינת התוכן. גם שם, 'עופרת יצוקה' כמעט ואינה קיימת. כמעט ואין נתונים ומידע, ובפועל, אין כל מענה עובדתי לביקורת הקשה אשר מוטחת כנגד ישראל, ככל הנוגע למבצע. חידלון זה עולה ומחריף לנוכח עדויות חיילי מילואים אשר פורסמו לאחרונה בכלי התקשורת, ולפיהן במהלך המבצע בעזה בוצעו מעשי הרג של חפים מפשע ופשעי מלחמה אחרים כנגד התושבים הפלשתינים.


הנה לכם: חוסר ההיגיון

ביום 22.03.2009 פרסם העיתונאי אמיר בוחבוט באתר 'מעריב' את מסקנות התחקיר האישי אשר ביצע מח"ט בצה"ל שחייליו לחמו בעזה, בעקבות עדויות הלוחמים בחטיבתו על מקרי הרג של אזרחים פלשתינים. מהתחקיר עולה, כי לפחות בשניים מן האירועים המוזכרים בעדויות, לא נהרגו נשים פלשתיניות כפי שנטען.

שורש הבעיה בפרסום מסקנות התחקיר, הוא בכך שאמיר בוחבוט אינו דובר צה"ל. הוא אפילו לא נציגו. הוא עיתונאי. הנתונים אשר מופיעים בכתבתו הועברו אליו אומנם לאחר שקיבל תדרוך מטעם איש צבא בכיר, אלא שלא ניתן יהיה למצוא אותם אלא בכתבה עצמה. באתר צה"ל ובכל ערוץ מידע אחר – אין לכך כל שחר, ואיש לא יוכל לעשות בהם שימוש מכח מקור מידע רשמי-ממלכתי.

ולא רק זאת. בעצם העדפה של העברת המידע לעיתונאי בודד, יהא אשר יהא, מונעים בכירי צה"ל את העברתו לכלל ציבור העיתונאים. הרי ברי הוא כי ערוץ תקשורת מקביל לא יטה לצטט (לרוב) את דברי מתחריו. צה"ל יכול היה לפתור את הבעיה בקלות, באם רק היה מעלה את מסקנות התחקיר לאתר האינטרנט שלו, ונותן על במה אחת את האפשרות להעתיק מידע לכל אמצעי תקשורת החפץ בו. ה"בלעדיות" המובטחת לעיתונאים, במקרים העוסקים בליבת הביקורת כנגד צה"ל, מביאה, מניה וביה, לפגיעה באינטרס התקשורתי של צה"ל וחייליו.

והנה, האם בבואי להגן על צה"ל, עלי לעשות שימוש בכתבתו של העיתונאי המצוין אמיר בוחבוט? האם עלי לתרגמה לאנגלית ולספרדית באופן עצמאי? מדוע לא יעלה צה"ל את כל הנתונים כולם לשימושם של החפצים בו? נראה כי דווקא לימוד דרכי הפעולה של אויבנו המרים ביותר, ראוי לנו במקרה דנן.

אכן, את חשיבות האינטרנט הפנימו גם ארגוני הטרור האיסלאמיים. אל-קאעידה לדוגמה, מנהל את מערכת ההסברה, התעמולה והגיוס היעילה שלו דרך האינטרנט, המשמש אמצעי רב ערך להפצת עיתונים וירטואליים, סרטוני וידיאו, קטעי אודיו ולקיום במה פתוחה לדיונים, הרצאות, שיתוף מידע וכיוצא באלה. מידת ההצלחה של ארגון אל-קאעידה ושלוחותיו להעביר את המסרים הרצויים היא גבוהה ביותר. כל סרטון וידיאו של אוסאמה בן-לאדן או סגנו זוואהירי זוכה לחשיפה מיידית בראש מהדורות החדשות ברחבי העולם וזאת מבלי שאל-קאעידה ישלם עבור "פרסומת החינם".

הכיצד? ובכן, בדיוק ההפך מאופן התנהלותו של צה"ל. פעילי אל-קאעידה מעלים על אתר אחד בלבד את הסרטונים וקטעי הוידאו המצולמים, ועל-ידי ביטול "הבלעדיות" של המידע לעיתונאי אחד, הם יוצרים נגישות לכל כלי התקשורת, אשר מורגלים כבר לחפש ולתור אחר חידושים באתרי הבית של פעילי הטרור.


פתולוגיה של התעלמות

במאמרים קודמים קראתי בקול ברור להקים גוף הסברה לאומי. להשקיע במחקר. לשנות גישה. לקחת את זירת ההסברה כעדיפות מובילה, ולראות באינטרנט ככלי תקשורתי מרכזי במאמצים התקשורתיים. אלא שגם בחלוף השנים, דבר לא בוצע. גם דוחות מבקר המדינה לא הועילו. בנימה כמעט מייאשת, אומר כי נראה שרק נזק דרמטי למדיניות הישראלית, רק מקרה קיצון, הוא שיביא לשינוי המיוחל בהתנהלות ההסברה. וחבל.

בהכירנו את המציאות, בהביננו את מצב החירום, ובראותנו כי גורמי המקצוע נעדרים מן הנוף של העשייה התקשורתית, נראה כי טוב תעשה מדינת ישראל באם תשכור, באין ברירה, את שירותיהם של חברות פרטיות ומכוני מחקר העוסקים בתחום, ואשר יסייעו בתהליך הייצור וההפקה של חומרי ההסברה עבור המדינה. במילים אחרות: שפשוט יעשו מה שמשרד החוץ, משרד הביטחון, דובר צה"ל, וגופים ממלכתיים אחרים - כמעט ולא עושים.

חברים יקרים, אסור עוד להמתין. חבל על כל רגע. יש לעשות מעשה. עתידה של ישראל, הוא שמונח על כף המאזניים.

תאריך:  25/03/2009   |   עודכן:  25/03/2009
יוסי עבדי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פשעי מלחמה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צה"ל יכול ללמוד מבן-לאדן
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קצין לשעבר
25/03/09 19:21
 
יתומצהל
26/03/09 13:31
2
קורא בין השורות
25/03/09 21:03
 
הקורא את השורות
26/03/09 01:09
פורום: מבצע עופרת יצוקה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התפיסה שהשתרשה בקרב מנהיגי ארגוני הטרור, כי ישראל עושה הכל ותעשה גם בעתיד הכל כדי "להשיב את הבנים הביתה", היא שהביאה את החמאס לחטוף את שליט. אג'נדה זו לא תשתנה בקלות. שינוי התפיסה בקרב המחבלים יכול להיעשות רק אם תשכיל ישראל לקבוע ולנהל מדיניות ברורה להתמודדות עם מקרים כאלה בעתיד. היעדרה גורם לממשלות ישראל להיגרר אחר דרישות המחבלים ומונעת מלחץ ציבורי.
25/03/2009  |  ד"ר רונן יצחק  |   מאמרים
בכיכר האדומה במוסקבה מפגינים לפעמים, תחת דגלים אדומים דהויים ודיוקנאות בלים של סטאלין, שרידי המאמינים הבולשוויקים. הם מזכירים לי את דביקותה האדוקה, הפאתטית, של הגברת לבני במדינה הפלשתינית.
25/03/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
1. הקפידו על רישום נכון ומדוייק - הקפידו על רישום נכון ומדוייק בשיקים של כל הפרטים אותם אתם רושמים ובמיוחד שימו לב כי אין הבדל בין הסכום במילים לסכום בספרות; על כל טעות או פרט שגוי השיק יוחזר אליכם ואתם משלמים עמלה. עמלת החזרת שיק היא עמלה יקרה וניתן להימנע ממנה באמצעות הקפדה על כל הפרטים. במקרה של ספק, הוסיפו את חתימתכם לצד הפרט השנוי במחלוקת. עודף זהירות יכול לחסוך לכם הרבה עמלות וטרדות של החזרות שיקים.
25/03/2009  |  יאיר גודינר  |   מאמרים
לאחרונה ננקטת יזמה, ולא במקרה מטעם ציבור הקבלנים והיזמים, לגרום להעברת סכסוכים בין רוכשי דירות לבין החברות הקבלניות - לבוררויות, במקום שסכסוכים אלה יתנהלו בין כותלי בית המשפט.
25/03/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בשעה שהמוני בית ישראל "עוצרים נשימתם" כשהם עוקבים אחר המתרחש בכפר המכביה, דהיינו תהליך רקימת הקואליציה בראשות בנימין נתניהו, נתונה אוניברסיטת תל אביב בתוך בועה משלה. ליתר דיוק: המכון לחקר הציונות וישראל ע"ש חיים ויצמן. גם שם עוסקים אומנם בפוליטיקה, אבל לא-עכשווית כי אם היסטורית לחלוטין ובמידה מסויימת הזויה.
25/03/2009  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי  
חברת אופגל נרתמת למען משפחות בשדרות  /  אנדראה עמנואל
האו"ם: ילד פלשתיני שימש "מגן אנושי"  /  מאיה שני
ערכות יומנים מיוחדות לילדי עוטף עזה  /  אתי ביתן
בינה ישראלית יצוקה  /  צ'לו רוזנברג
עשבים שוטים  /  שלמה אידן
פניו האכזריים של הקרב  /  ד"ר אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
המו"מ לשחרור החטופים נקלע למבוי סתום, ולא במקרה: סינוואר יודע היטב - שחרור החטופים המשמשים כמגן אנושי יקרב את חיסולו    בנסיבות שנוצרו: על גורמי הביטחון בישראל להציב לסינוואר ולאנשי...
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il