|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

אירן זוממת להשתלט על מצרים

חשיפת רשת הטרור של החיזבאללה במצרים היא אות אזהרה לשיתוף הפעולה הגובר בין תנועת "האחים המוסלמים" לאירן נגד שלטונו של מובארק ושאיפתה של אירן להפיל את המשטרים הערבים המתונים
15/04/2009  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
מובראק ולבני [צילום: AP]

האיום האירני
אירן פעלה בשנים האחרונות בכמה מדינות ערביות ובמיוחד במצרים כדי להפיץ את דעת השיעה בקרב המוסלמים הסונים. התהליך הזה של תעמולה דתית בא לאחר שאירן כבר גייסה לשורותיה את ארגוני החיזבאללה, החמאס והג'האד האיסלאמי בדרך להקמת מאחזים קדמיים בדרום לבנון ורצועת עזה.

הדרך
במסגרת התהליך הזה של הפצת רעיונות השיעה במדינות האיסלאם הסוני (תשיוע-בערבית) הזרימה אירן מיליוני דולרים לאלפי מאמינים מוסלמים סונים עניים במצרים. השיעה אסורה על-פי חוק במצרים והפעילות הזו נעשתה בחשאי.

המשת"פים
מנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" במצרים אינם מהססים כעת להתייצב חד-משמעית לצידה של אירן, מנהיג התנועה, מהדי עאכף, הביע באמצעי התקשורת הערביים תמיכה מוחלטת בשיח' נצראללה מנהיג החיזבאללה ובמעשיו.

שלטונות הביטחון המצרים חייבים לעקור את חממות הטרור האיסלאמי מחצי האי סיני שהפך ל"עקב אכילס" הביטחונית של מצרים. ישראל חייבת להמשיך לשמור על שתיקה.

חשיפת ההתארגנות של חיזבאללה במצרים מעידה על מידת הביטחון העצמי הרב שיש לאירן במזרח התיכון. אירן המתעצמת מבחינה צבאית באופן גובר והולך איננה חוששת כבר להשאיר "טביעת אצבע " ברורה על פעילותה החתרנית לייצא את רעיונות "המהפיכה האיסלאמית החומייניסטית" למדינות ערב, וזאת בכדי להפיל את המשטרים הערבים הסונים המתונים. למרות הכחשותיה הנמרצות של טהרן כי לאירן אין שום קשר ישיר או עקיף להתארגנות החבלנית של החיזבאללה במצרים ברור לכולם כי החיזבאללה פעל במקרה זה כשליח מובהק (proxy) של אירן.

אירן פעלה בשנים האחרונות בכמה מדינות ערביות ובמיוחד במצרים כדי להפיץ את דעת השיעה בקרב המוסלמים הסונים. התהליך הזה של תעמולה דתית בא לאחר שאירן כבר גייסה לשורותיה את ארגוני החיזבאללה, החמאס והג'האד האיסלאמי בדרך להקמת מאחזים קדמיים בדרום לבנון ורצועת עזה.

במסגרת התהליך הזה של הפצת רעיונות השיעה במדינות האיסלאם הסוני (תשיוע-בערבית) הזרימה אירן מיליוני דולרים לאלפי מאמינים מוסלמים סונים עניים במצרים. השיעה אסורה על-פי חוק במצרים והפעילות הזו נעשתה בחשאי. שירותי הביטחון המצרים איתרו כבר לפני זמן רב את הפעילות הזו ודיווחו לנשיא מובארק על כך. הם זיהו את הפוטנציאל המסוכן הטמון בהתפשטות השיעה במצרים. אלפי המוסלמים הסונים שהפכו לשיעים עלולים להוות מאגר מסוכן של פעילים שיגויסו על-ידי שירותי המודיעין האירניים כדי לערער את היציבות השלטונית במצרים ולהפיל את שלטונו של מובארק שמצב בריאותו איננו יציב ושמתכנן להעביר בתוך שנתיים את השלטון לבנו גמאל.

תופעה נוספת שהדאיגה את הנשיא מובארק הייתה העובדה שתנועת "האחים המוסלמים" הסונית במצרים, שהיא תנועת האופוזיציה הגדולה ביותר במדינה, הביעה תמיכה בפעילות הפצת השיעה באירן והגנה על אירן ועמדותיה מפני הביקורת החריפה של השלטון המצרי. חכמי הדת הסונים אף פרסמו כמה פסקי הלכה שבהם קבעו כי עדיף שמצרים תהייה תחת השפעה שיעית-אירנית מאשר שתהייה תחת השפעה אמריקנית-ישראלית.

הנשיא מובארק שלא שכח את התעקשותה של אירן לקרוא רחוב מרכזי בטהרן על שמו של ח'אלד איסטנבולי רוצחו של הנשיא סאדאת גייס לעזרתו את פוסק ההלכה הסוני הבכיר ביותר, השיח' יוסף קרדאווי אשר יצא לפני כחצי שנה במתקפה תקשורתית נרחבת על אירן העוסקת בהפצת השיעה במצרים ובשאר מדינות ערב הסוניות. מרוקו אף נתקה את יחסיה עם אירן על-רקע פעילות הפצת השיעה שעשתה טהרן בתוך המדינה המוסלמית הסונית.

חילופי ההאשמות בין השיח' קרדאווי לבין חכמי הדת השיעים שגייסה אירן למתקפת נגד תקשורתית על קרדאווי נמשכו כמה שבועות והסתיימו בהתפייסות, אך המתיחות נמשכה מתחת לפני השטח עד להתפרצות האחרונה בעקבות חשיפת ההתארגנות האחרונה. מנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" במצרים אינם מהססים כעת להתייצב חד-משמעית לצידה של אירן, מנהיג התנועה, מהדי עאכף, הביע באמצעי התקשורת הערביים תמיכה מוחלטת בשיח' נצראללה מנהיג החיזבאללה ובמעשיו. התופעה הזו מדירה שינה מעיניו של ראש המודיעין המצרי עומר סולימאן שנחשב גם הוא כיורש פוטנציאל לנשיא מובארק ובוודאי עוד נשמע רבות על פעילות שירותי הביטחון המצרים נגד תנועת ה"אחים המוסלמים" המנסה להרים את ראשה בכל הזדמנות כדי לנגח את המשטר המצרי ולערער את יציבותו.

תשתית החיזבללה במצריים
חסן נסרללה [צילום: AP]

על-פי מידע שפרסמו שלטונות מצרים התשתית לפעולת רשת החבלה של החיזבאללה במצרים הונחה כבר לפני ארבע שנים אך הפעילות שלה הואצה לפני למעלה משנה בעקבות חיסולו של עמאד מורנייה. הנהגת החיזבאללה רצתה להוציא אל הפועל במהירות פיגועי נקמה ברחבי העולם והרשת של החיזבאללה במצרים קיבלה הנחיות לחטוף אזרח ישראלי בסיני ולהעבירו ללבנון או לרצועת עזה דרך המנהרות. לצערנו מדינת ישראל הרגילה את ארגוני הטרור כי היא מוכנה לשלם מחירים גבוהים עבור חטופים ישראלים. השיח' חסן נאסרללה, העומד בראש ארגון החיזבאללה, עדיין משתעשע ברעיון כי תמורת חטיפת אזרח ישראלי יצליח לסחוט מישראל נסיגה מחוות שבעא.

מנגנון הפיגועים של החיזבאללה בחו"ל שבראשו עמד עמאד מורנייה שוקם לאחר חיסולו. החיזבאללה נעזר בשגרירויות של אירן בעולם וישראל הצליחה לסכל, באמצעות שיתוף פעולה עם ארגוני ביון זרים, שני פיגועים שתכנן החיזבאללה בחו"ל כנקמה על מותו של מורנייה.
אולם המטרה העיקרית של תשתית החיזבאללה במצרים הייתה מלכתחילה לזעזע את יציבות המשטר המצרי באמצעות פיגועים, ולסייע בהברחות הנשק לארגון החמאס ברצועת עזה. מסלול הגעת הנשק מאירן למצרים ידוע, הוא מגיע בספינות לסודאן משם מועבר דרך היבשה לחצי האי סיני ודרך המנהרות באזור רפיח נכנס לרצועת עזה.

ההתפתחויות האחרונות בפרשה מדגישות שוב כי חצי האי סיני הפך למגרש פעולה של ארגוני הטרור השונים, אל-קאעדה, החמאס ועכשיו גם החיזבאללה. ארגונים אלה מסתייעים בשבטים הבדואים בסיני המונעים בעיקר בגלל בצע כסף. המצב הקפקאי הזו מתקיים בנוף המדהים של חצי האי סיני, פעילות טרור ענפה בצד פעילות תיירות פורחת.

מצרים חיבת להבין כי חצי האי סיני הוא "עקב אכילס" שלה והיא חייבת להשליט בו סדר וביטחון.המפתח להצלחה הוא חדירה מודיעינית לתוך הפעילות של השבטים הבדואים במקום וענישה תקיפה וחמורה של כל מי שמשתף פעולה עם הטרור.

היהירות של השיח' נצראללה והעובדה כי הודה במהירות בקיומה של תשתית ארגונו במצרים ואף התגאה בכך מעידה על הביטחון העצמי הרב שיש לחיזבאללה בגיבויה של אירן.נצראללה איננו חושש מצעדי תגמול מצרים הוא נהנה גם מתמיכתה של סוריה השומרת על שתיקה ומהעובדה שאירן תתחיל בקרוב בדיאלוג עם ממשל אובאמה מתוך עמדה של כוח ולא עמדה של חולשה.

מה הרווח של ישראל מהפרשה?

ישראל ככל הנראה, על-פי מקורות זרים, סייעה למצרים לחשוף את התארגנות החיזבאללה בשטחה ובכך צברה נקודות אצל הנשיא מובארק. אין ספק שמצרים מבינה כעת יותר טוב את הסכנה בפעילות של ארגון החמאס לאורך ציר פילדלפי ברפיח והברחות הנשק מאירן אל רצועת עזה דרך סיני. לצערנו המצרים פועלים נגד ארגוני האיסלאם הקיצוניים רק כשהדבר מסכן את שלטונו של מובארק וספק רב אם כתוצאה מחשיפת רשת החיזבאללה תנקוט מצרים פעילות תקיפה יותר על גבולה עם רצועת עזה כדי למנוע את הברחות הנשק לרצועה. ייתכן שנראה פעילות מואצת של הצבא המצרי נגד תופעת המנהרות לפרק זמן מוגבל עד שידעכו הדיה של פרשה זו.
הפלשתינים מודאגים מאוד מכך שהחשיפה התקשורתית הרחבה שקיבלה הפרשה והעובדה שחילוקי הדעות בעולם הערבי משרתים את ישראל ומסיטים את תשומת הלב העולמית מהבעיה הפלשתינית.

מעמדו של ארגון החיזבאללה נפגע בקרב המדינות הערביות המתונות שחוששות אף הן כי מדובר בתופעה מדבקת וכי גם הן עלולות לגלות פגיעה בריבונותן באמצעות תשתיות חשאיות של החיזבאללה הקיימות בשטחן. גם מדינות אירופה ובמיוחד בריטניה מודאגות מהפרשה זאת בעקבות רצונן לקיים דיאלוג עם החיזבאללה. גורמים רשמיים בבריטניה טענו בשבועות האחרונים כי יש לקיים מגעים עם ה"זרוע הפוליטית" של ארגון החיזבאללה. הפרשה האחרונה הבהירה כי כל הזרועות של החיזבאללה הן מקשה אחת העוסקת בטרור והמפיצה את המהפיכה האיסלאמית החומינסטית בעולם.

לסיום, הצטערתי לשמוע את הצהרתו ופרשנותו של נשיא המדינה שמעון פרס כי "טוב שמצרים והחיזבאללה רבים בלעדינו". מדובר בסכסוך ערבי פנימי ועדיף שישראל הרשמית תשמור על שתיקה. הכלל הוא פשוט, כשהערבים רואים שאנו צוהלים על המחלוקות ביניהם הדבר מלכד אותם במהירות וגורם להם להפסיק לריב. עדיף למנהיגינו לשתוק ולהביט מהצד כיצד המצרים מטפלים בארגוני הטרור האיסלאמים הקיצונים ללא מעורבות בג"צ וארגונים לשמירה על זכויות האדם. בזה הם טובים מאוד.

תאריך:  15/04/2009   |   עודכן:  15/04/2009
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן זוממת להשתלט על מצרים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רפונזל
15/04/09 22:46
2
מזרחן
16/04/09 08:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אני נותן לאולמרט ציון רע מאוד... לא עובר. הוא היה ראש ממשלה של כמעט. כמעט הסכם שלום, כמעט שחרור שליט...הוא משאיר מדינה במצב רע...ברוך שפטרנו". כך סיכם יוסי ביילין את הקדנציה של אולמרט (ערוץ 2: "עושים סדר" / 29.3.09). אם בגמדי שלום נפלה שלהבת, מה יקלידו אזובי הקיר?
15/04/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
השר לביטחון פנים, ח"כ יצחק אהרונוביץ', עושה כבר בתחילת דרכו שירות רע מאוד לאזרחי ישראל בכלל ולמשטרת ישראל בפרט. החלטתו - בעיצומו של הליך משפטי התלוי ועומד בפני בג"צ - שעיקרה ביטול פיטורי ניצב אורי בר-לב מהמשטרה, על-אף התנגדותו הנחרצת של מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב דודי כהן, מעלה מחשבות באשר למטרותיו האמיתיות.
15/04/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
יותר מכל מזכיר לי את תל אביב היפה של פעם הבית שבו גדלתי. שם, ברחוב בן יהודה 185, בין בית-הספר היסודי "לדוגמא" לבין המגרש החולי, שעליו ניצב מאהל האוהלים של ראשוני עולי תימן, ביליתי את שנות ילדותי המאושרות, בלי טלוויזיה, מחשב או טלפון.
15/04/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אינני יודעת עד כמה אזרחי ישראל קולטים זאת, אך יתכן מאד ובדיעבד, מה שהתרחש (יום ב', 13.04.09) יצויין כנקודת ציון של עליית מדרגה בסיאוב ובשחיתות. אהוד אולמרט נסע מעבר לים (היות ומערכת הבריאות שלנו, אשר עד לפני שבוע הוא עמד בראש הממשלה אשר הייתה אחראית לה) לא מספיק טובה עבור אולמרט.
14/04/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
אוסמה בן-לאדן נמצא באירן - קובע אלן פֶּארוט, מנהלו של האיחוד להגנת עופות דורסים ((UCR, ששימש במשך שנים רבות כבַּזְיָר (מאלף בזים למטרות ציד) לשליטי איחוד האמירויות הערביות ולבני משפחת המלוכה הסעודית. בתפקידו זה הוא היה אורח קבוע במחנות בַּזְיָרוּת (ציד באמצעות בזים), והייתה לו גישה לכל המשתתפים. פארוט הציע לספק ראיות לכך שבן-לאדן נצפה באירן מאז 2004 על-ידי הרבה פקידי ממשל אמריקנים ממשרד ההגנה ומן האף-בי-איי, סנטורים ואפילו גנרל מיכאל וו. היידן, מנהלה לשעבר של סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב - הסי-איי-אי. פקידי ממשל שביקשו להישאר בעילום שם אישרו את מגעיו של פארוט עם הממשל, אך למרות זאת איש מהם לא הגיב.
14/04/2009  |  רחל אהרנפלד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
"חיזבאללה תכנן לבצע 3 פיגועים בו-זמנית"  /  מחלקה ראשונה
גנרל חשוד בריגול לישראל  /  עידן יוסף
חילופי אש עם בדואים בסיני  /  עידן יוסף
האחריות שלא לפעול   /  ד"ר אברהם בן-עזרא
ועידת הפסגה הערבית השנתית - מפגן של פילוג  /  שלמה ברום
מחווה מטרידה  /  בועז ארד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il