|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

"שלחתי לו SMS שיש לו כרוב"

בגינה האקולוגית השכונתית במעוז אביב התושבים מגדלים ירקות אורגנים אם הם לא שוכחים להגיע פעם בשבוע ולנכש עשבים את הזבל האורגני שלהם הם מקפידים למחזר לתוך ה"קומפוסט" - ארגז עם זבל אורגני אשר משמש לדישון הגינה
09/05/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   תגובות
גידולים אקולוגים בגינה קהילתית

למקרא הכותרת, הקורא עשוי לסבור כי כתבה זו עוסקת בהדלפה עיתונאית מישיבת ממשלה הדנה באיום האירני ("להתחנף לאובמה או לתקוף"), וה"כרובים" אינם אלא מטוסים של חייל האוויר שלנו ("בחורינו המצוינים"), אשר עוברים בימים אלו ממש ליטוש אחרון (אולי אפילו וקס) לכבוד התקיפה באירן: בבושהר, ובניתאז. כפי שראינו את אסד מבויש לפני מספר חודשים, לאחר שהודלף כי ישראל תקפה את הכורים בסוריה, כך נראה את אחמדינג'אד חסר אונים אל מול החורים הפעורים באדמה שישראל בטח תייצר בכמויות בארצו-הלא-קטנטונת. אז הרי החדשות: כרוב הוא כרוב (על משקל "סיגר הוא רק סיגר"). אך לא: במסגרת אירועי "100 שנים לתל אביב", יזמו קבוצת אדריכלים ומתכננים את אירועי "בתים מבפנים". מדובר בסיורים מודרכים, מדרום העיר, עד לצפונה. פינות שגרתיות בימים כתיקונם הופכות ל'יבשת אטלנטיס האבודה' ובה אוצרות קסם: היסטורים, ארכיאולוגים, אנושיים, תרבותיים, אדריכליים. פה, מעבר לפינה.

בחרתי, בעיקר מטעמי קל"ב, לסקור את הגינה האקולוגית שבשכונת מעוז אביב. שכונת מעוז אביב אינה עוד אחד ממיזמי הנדל"ן המפלצתיים אשר מבתרים את אופייה השכונתי של צפון תל אביב.

זוהי שכונה "של פעם", שהייתה בזמנו מרוחקת ממרכז תל אביב ומופרדת ממנה בשטח פתוח גדול, ואשר הוקמה בידי האגודה השיתופית של אנשי צבא הקבע.

הבתים הם בתי-שיכון, שם נרדף לשיכון עוני (לכאורה). בתי רכבת, אשר נוצרה להם תדמית עממית של צ'חונות. תדמית לא יוקרתית.

למעשה, מגורים ב"בתי רכבת" אלו הם מגורים המבטיחים את איכות החיים העירונית הטובה ביותר. בניגוד לבנייה הצפופה וחסרת החן של היום, של מגדלים בני עשרים קומות חסרי אישיות, חן ואופי, אשר נישאים בצפיפות-גטואית זה לצד זה לאופק מחוויר (ונדלנ"ניסטי גם הוא, שכן גם בשיכון ממול בונים), לשיכוני הרכבת חן מיוחד משלהם. לא רק המדשאות המוריקות אשר נישאות מ"רכבת" חומה אחת לרעותה, אשר כיום לא ניתן למצוא כמותם, בשל בולמוס זלילת הקרקעות הבלתי מרוסן של סרסורי הנדל"ן, אלא גם חינניות וקסם אישי. בין הבתים ניתן לראות ערסלים הקשורים לעצים, נדנדות, מתקני ילדים מאולתרים, בתי עץ "כמו של פעם" על העצים, ספסלים וכורסאות אשר מעידים כי השכנים נוהגים לשבת ב"לילות הקיץ החמים" בחצר.

האור הבוקע מבתי שיכון אלו לעת ערב משרה עליהם אווירה קיבוצית משהו. אתה יכול לראות מה השכנים עושים בבתיהם, אך התחושה אינה חטטנית, אלא 'קולקטיבית'; וזאת להבדיל אלף אלפי הבדלות מממגדלי ה"יוקרה", שאינם אלא גטאות בטון אשר מקנים ליושביהם תודעה כוזבת של "הצלחה בחיים" ו"יוקרה", ואשר בהם הניכור שולט, ולא ניתן לראות את השכנים בבתיהם, ולחוש דרך צפייה זו את הלב הפועם של החיים השכונתיים.

בלילות השמיים הכהים, הכוכבים, האורות הבוקעים מן הבתים, מטיילי-הכלבים האחרונים, והאורנים העבותים שפעם נהגו לשתול בשפע לצידי הבתים בחצרות, משתלבים לכדי תמונה יפייפיה אשר מאזכרת את ציוריו של אנרי רוסו.

הגם שהשכונות הצפון-תל אביביות נבנו בעבר, ללא כל יומרה להיות "צפונבוניות", הן הפכו בהדרגה לכאלו, בעיקר בשל סדרות כגון "רמת אביב ג'". עם זאת, צפון תל אביב היא רב פסיפסית. דחפור הנדל"ן אשר גורף כל חלקה טובה של 'העיר של פעם' עדיין הותיר כמה פנינות סביבתיות-עירוניות אשר צמחו "מלמטה", ללא יד מכוונת של סרסורי נדל"ן אשר עושים ימים כלילות בועדות לתכנון ובניה, תוך שהם חונקים את השטחים הפתוחים האחרונים של העיר בבטון ומלט וממתגים זאת כ"יוקרה", כ"איכות חיים" וכ"שופוני יא נש, אני מוצלח". בעוד שאת השכונות החדשות, בטונדות השיש הצפופות, מציפים מתעשרים חדשים, אנשים אשר אוחזים בכל סמלי הסטטוס והיוקרה הנכונים, בשכונות הישנות מתקבצים להם תושבים מסוג אחר.

אלו הם תושבים אשר יוצאים להוריד את הכלב שלהם, בידם האחת רצועה, ובידם השניה "שקי קקי" (השקית שאוספת את 'תוצרי' הכלבים). אלו התושבים אשר בבוקרו של יום, לפני העבודה, ישתרכו ליד מתקן המחזור ויתחבו אליו מכל טוב בקבוקי פלסטיק מרוקנים (לעולם, אבל לעולם, ישנו רוב מוחלט במתקני המחזור של השכונות האלו למיים מינרלים. התושבים האלו פשוט לא שותים משקאות מוגזים מתוקים, במסגרת האקולוגיזציה של חייהם), עיתונים ישנים (לרוב - 'הארץ'), קרטונים, וסוללות משומשות. אלו הם התושבים אשר נצפים בהמוניהם רוכבים על אופניהם, קסדות לראשם, וילדיהם הרכים בשנים מורכבים במושב האופניים האחורי, גם הם חובשים קסדות. אלו התושבים אשר נראים לעיתים קרובות לאורך הירקון המזוהם והדלוח, כשהם רצים, גולשים ברולר בליידס, ובכל מיני גרסאות של הכלאות בין קורקינטים ואופניים, שאינן פוגעות בסביבה. אלו התושבים שיחשבו פעמיים טרם ידפיסו דפים או ידליקו את האור "בגלל הסביבה".

בתוך המרקם העירוני-אנושי-תרבותי הזה, טבעי שתצמח גינה אקולוגית. חדווה, אחת המקימות של הגינה, אשר הנחתה את ההדרכה, היא אם לילדים אשר מתחנכים ב'חינוך ביתי'. יתכן וזה היובש, אבך הגינה לא נראתה מרהיבה, אסטטית או יפה. בסידור יפה ("כיכר" מרכזי שמתוכו יוצאים שבילים) סודרו להן גינות, על טהרת האקולוגיה וללא מדבירים, דשנים וכימיקלים, ובהן ירקות מסוגים שונים, ופרחים. הגינות היו מוזנחות, וחדווה תסביר זאת בתושבים (כל אחד מהם משלם 50 שקלים לחודש בכדי להחזיק גינה שכזו), אשר התחייבו לטפח את הגינה, אך לא יכלו להגיע אחת לשבוע.

כדי לחוש את תחושת 'עובדי האדמה' של 'פעם', על תושב השכונה (גם תושבי שכונות אחרות יכולים, אך זה רחוק) לשלם חמישים שקלים לחודש אשר מקנים לתושב את הזכות להחזיק גינה משלו ולקבל את כל מה שדרוש בכדי לתחזק גינה זו (זרעים, כלי גינון וכו').

המיים הם על חשבון עיריית תל אביב. התושב מתחייב להגיע לגינתו אחת לשבוע, לנכש עשבים ולבצע את שאר הפעילויות אשר דרושות לתחזוקת הגינה. חדווה מספרת כי אנשים לא עושים כן, כי הם "תופסים את הגינה כמוצר שקנו, ושיש להם זכות לעשות בה כרצונם, לרבות הזנחתה. הם חושבים שהם מקבלים שירות והם הלקוחות".

למרות הניסיון לחולל מהפכה תפיסתית, אקולוגית, סביבתית וחברתית, מוחם של תושבי מעוז אביב, או לפחות חלקם, נשאר מקובע בתודעה צרכנית של "קניה", שלאורה הם "רכשו" את האדמה ויכולים לנהוג בה "מנהג בעלים".

חדווה מסבירה כי התושבים, גם בתשלום, אינם יכולים לעשות בגינה "ככל העולה על רוחם" (קרי להזניחה), וזאת היות ו"יש התחייבות אל מול עיריית תל אביב".

בלא גדירות
לתת אמון בבני אדם באשר הם

בעוד שבעבר שדות עירוניים היו פתוחים לכל, בעצם ימים אלו שדות חרציות שטרם נגעו בהם סרסורי הנדל"ן, מגודרים בגדירות שעליהן מתנוססים שלטי אזהרה של חברות השמירה אשר מאבטחות את השטחים הפתוחים (שטחים שבכמותם רצנו ושיחקנו כשהיינו ילדים קטנים).

ברחוב שאול המלך פינת אבן גבירול, במתחם 'השופטים' הגדילו סרסורי הנדל"ן לעשות: על הגדרות המגדרות את מתחם הבניה נכתב כי זהו שטח פרטי וכי "העבריין מצולם ויענש". זהו חידוש על מפעל הנדל"ן אשר נבנה עשור לפני כן, כמה 'בלוקים' ליד, בבית האופרה: אז כתבו כי "העבריין יענש", כעת הוסיפו כי הוא גם "מצולם".

השטחים המגודרים במרכז תל אביב ובפרווריה, אשר שילוט של חברות שמירה בשירות סרסורי הנדל"ן מקשט אותם, מסמלים את המהפך שעוברת תל אביב מעיר חופשית ברוחה (עיר אשר בה תמצא גרפיטיים מעוררי מחשבה, ברושורי-קיר מעוררי התפעלות ושוברי מוסכמות, פסטיבלים, בזארים וסדנאות של 'קח-תן', אוכל אורגני, שירה, תרבות, מחאה ועוד) לעיר התפוסה-ולכודה במלתעותיהם של סרסורי הנד"לן. המחשבה שהמרחב הציבורי של כל התל אביבים באשר הם (כולל בני ערים אחרות אשר באים להתבשם בניחוח חופשיותה של העיר) נלכד בעדשת המצלמה של חברת השמירה של סרורי הנדל"ן, מכרסמת באופיה החופשי של העיר.

העיר אשר צמחה מן החולות, ואשר היוותה את זירת ההתרחשויות של אירועים מכוננים בתולדות הציונות, ובשנות המדינה הצמיחה תרבות עצמאית-מקומית, נשאבת, במעשה הישאבות אל חור-שחור, אל תוך תהליך של השטחת אופיה, עיקורו ורידודו באדיבותם של סרסורי הנדל"ן, אשר טורחים מבעוד מועד להכין את התשתית הראייתית לתביעה שיגישו כנגדך בגין "הסגת גבול", אם חלילה תכנס למתחם שלהם, או סתם, לשם השעשוע, תצייר גרפיטי מאולתר של מחאה על נידלונה של העיר, והכל בעבור 'האדום האדום הזה', של אינטרסים נדל"ניים, תוך שהעיר, ורוחה החופשית, נקברת מתחת לבטונדות השיש החדשות.

את הגינה האקולוגית החליטו תושבי השכונה שלא לגדר. חדווה מספרת כי למרות החשש מונדליזם, "היו אך ורק שני אירועים ונדליסטים במשך שנה". פעם אחת בני נוער עקרו פרחים, ושמו אותם בצד, ובפעם אחרת, הם עקרו מלונים שטרם הבשילו והשליכו אותם, גם כן, בצד.

למרות שני מקרי הונדליזם, החליטו תושבי השכונה שלא לגדר את הגינה האקולוגית, ולספוג אחת לכמה זמן את הסיכון של השחתה או ונדליזם ("בייחוד בימי הקיץ, אז ישנם בני נוער משועממים").

הגם שחדווה אינה אומרת זאת בגלוי, דומה כי התפיסה העומדת ביסוד אי הגידור, בין אם במודע ובין אם לא, קוראת תיגר על הנדל"ניזציה של העיר, על ההפרטה של כל ריאה ירוקה שנותרה לרפואה, על הפיכת מטיילים תמימים בעיר לעבריינים בכוח ומשיגי גבול, אך ורק משום שחפצו לסייר בתל אביב ומבלי משים "פלשו לשטח פרטי". ההחלטה להותיר את הגינה לא מגודרת, ולהזמין בכך את כל התושבים באשר הם (מתקיימים בגינה חוגי אקולוגיה לילדים, אירועים שכונתיים ועוד), הינה אמירה רבת תוכן, למעלה מזו שלה התכוונו ה'משוררים' (תושבי השכונה) בעידן של שאיבת המרחב העירוני הציבורי אל החור-השחור של הנדל"ן.

"לשחרר אל היקום"

אחת לשלושה חודשים נערך בגינה שוק החלפות מוצרים. "משחררים את המוצרים אל היקום". כל אחד מביא אל השוק חפצים שאין לו צורך בהם, ונותן אותם למי שיש לו צורך בהם, תוך שנאסר עליו למוכרם/לקנותם. גם את הפרצה הזו ניכסו יזמים, אשר רומסים ברגל גסה רעיונות סביבתיים/אקולוגים/רוחניים/קהילתיים/סוציאלים/חברתיים: הם באים, ותמורת דמי הכניסה הסמליים אשר אמורים לממן את עלות תפעול השוק, הם לוקחים מוצרים ללא תמורה, אך מוכרים אותם בשוק-מוצרי-היד-השנייה בהרבה כסף.

"עיסוק ממכר"

בגינה האקולוגית מוחלות טכניקות לחסכון במיים. כאשר ירקות מבשילים, חדווה קוטפת אותם, גם אם הם בגינות של תושבים אחרים, וזאת בכדי שהירקות השקועים באדמה לא יצרכו עודף מיים. "לפעמים אני מסמסת לאדם: יש לך כרוב בשל, בוא תקח אותו".

את הגינות משקים אחת ליומיים "ומאמנים את הצמחים להצמיח שורשים עמוקים כדי לצרוך פחות מיים".

נקודת השיא האקולוגית היא ללא ספק היא הקומפוסט. אם 'קומפוסט' נשמע כמו ג'לי פירות ענוג ("קומפוט"), זוהי טעות. "קומפוסט" הינו כלי למחזור פסולת אורגנית. אותם תושבים אשר התרגלו כבר להפריד את הזבל לנייר (אותו ממחזרים) ולבקבוקי פלסטיק (אותם ממחזרים) קיבלו עכשיו, בשם האקולוגיה, עוד עיסוק תקין-פוליטית סביבתי: הפרדת קליפות הפירות והירקות מתוך הזבל הכללי.

עוד אנו מדברים על ה"קומפוסט" ואחד מתושבי השכונה, צעיר שזוף וארוך שיער עם עגיל, מרוקן חבילת קליפות ירקות אל תוך ה"קומפוסט" כמו להמחיש לנו בזמן אמת תקינות אקולוגית, מהי.

גנני השכונה מפנים לפה עלים יבשים. תושבי הגינה מפנים לפה עשבים מנוכשים ועלים מיותרים. לאחר שמרטיבים את התערובת, מדשנים באמצעותה את האדמה.

חדווה מעידה כי "אפשר להרגיש את החום של הקומפוסט", וכי הוא "גורם להתחבר לאדמה", וש"ברגע שמתחילים להפריד אשפה, זה ממכר".

תאריך:  09/05/2009   |   עודכן:  09/05/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל שנה - כמו נדידת הציפורים וכמו שלכת - פוצחת השדולה הביטחונית בזעקות-חמס תקופתיות על הצורך לנפח עוד את תקציבי הביטחון. כל שנה זה קורה בעת דיוני התקציב. פתאום נזכרים באיום האירני; פעם זה היה האיום הלובי; לפני כן - האיום הסורי. לשדולה הביטחונית חשוב שלא יגעו לרעה בתקציב הביטחון, כיוון שהיא נהנית ממנו בכל פה. למרות האיומים, אני חושב, שרק קיצוץ חריף בהוצאות הביטחון - ובעיקר, קיצוץ אכזרי בתקציב הצבא - יזיז משהו בממלכה הרקובה של צבאנו. כלומר, קיצוץ חריף בהוצאות הביטחון יחזק את המדינה.
09/05/2009  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
היום התפרסם באתר האינטרנט הרשמי של המוסד לביטוח לאומי דף מנחה שכותרתו "החוק המשופר ליוצאים לעבודה" המידע שהוצג באתר נועד לדעת המוסד לתת מידע ראוי בנושא תיקון פרק ט' בחוק הביטוח הלאומי, תיקון העוסק בנכים כלליים ותעסוקתם.
09/05/2009  |  קובי כהן  |   מאמרים
המזרח התיכון בו מצויה מדינת ישראל עלול להתחדש בנשק אטומי, וודאי שאין זה המזרח התיכון עליו חלם נשיא המדינה מר שמעון פרס בחלומותיו הגלויים, למרבה הפאדיחה.
09/05/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
משהו בכל זאת קורה בלשכת עורכי הדין - לאחר שכבר אמרנו נואש. שנים רבות נטען כי הצפת מקצוע עריכת הדין היא אסון לא רק לעורכי הדין, אלא ובראש ובראשונה לציבור הרחב ולמערכת המשפט שכבר מזמן קרסה תחת נטל התיקים. שנים רבות לא הצלנו לשכנע את לשכת עורכי הדין להתחיל ולפעול בנושא. אם אינך יכול לשכנע את הלשכה כיצד תוכל לשכנע את הציבור הרחב שאהדתו לעורכי הדין אינה רבה והוא מתקשה לראות את הקשר בין הצפת המקצוע לירידה באיכות השירות?
09/05/2009  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
הייתה לי הזכות להיות נוכח בהקרנת הבכורה הירושלמית של הסרט "כתב הגנה על ישראל: מוצב הדמוקרטיה" (The Case for Israel: Democracy’s Outpost) - שבמרכזו בחינת סוגיות מפתח בסכסוך הישראלי-ערבי על-ידי המשפטן היהודי-אמריקני פרופ' אלן דרשוביץ - ובדיון שהתנהל בעקבותיו, עם רבים ממשתתפי הסרט, דוגמת נתן שרנסקי, קרוליין גליק ודורי גולד.
09/05/2009  |  יוהן רודיוס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il