|
זכותו של הלקוח לבקש תיקון במוסך שאינו בהסכם ההסדר [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
סביר להניח שחלקי החילוף שהותקנו לכם במוסך ההסדר, אחרי התאונה, לרוב הם חלקים לא מקוריים שאינם תואמים את הגדרות היצרן. מי שאחראים לתופעה הן חברות הביטוח שבוחרות את מוסכי ההסדר שלהן לפי מחיר ולא לפי איכות התיקון.
במקרה של תאונה, הדבר הראשון שאנו עושים, הוא לפנות לסוכן או לחברת הביטוח שעושים הכל כדי להפנות אותנו לאחד ממוסכי ההסדר שלהם. מוסכים, העובדים בשיתוף פעולה עם חברות הביטוח האחראים על החזרתו של הרכב שלכם לכביש במצב בטיחותי ותקין.
הבעיה היא שמוסכי ההסדר נאלצים לעבוד על-פי הוראות שמאי ובקרי הבית של חברות הביטוח אשר מגמתן להוזיל את עלות התיקון וכך מותקנים למבוטח חלקי חילוף זולים, ולרוב לא מקוריים המחלישים את עמידותו של הרכב ומסכנים את חייהם של אלפי נהגים בשנה.
איך קורה דבר כזה?
חברות הביטוח, שנושאות בעלות התיקון, מעדיפות לעבוד בהסדר עם מוסכים ובעלות נמוכה ככל שניתן. מכיוון שסוג החלק ומקורו משפיעים באופן משמעותי על תיקון הרכב ועלותו (שכן העלות המשמעותית ביותר בתיקון הרכב הם חלקי החילוף) חברות הביטוח מעוניינות להוזיל את עלות התיקון ולכן הן מסתפקות בחלקי חילוף זולים מועתקים, ולרוב לא מקוריים.
אותה האדרת. הגברת אחרת...
חלק חילוף שאינו מקורי או שלא יוצר בעבור ובאישור יצרן הרכב, אינו זהה לחלק המקורי. הוא שונה באיכותו, במרקם החומר ובמקרים רבים אף לא דומה לחלק המקורי, בטח שלא בעמידותו בעת אירוע תאונתי.
חוסר ההתאמה של החלקים הלא מקוריים מאלץ את בעלי המוסכים לקמט, למתוח, לכווץ ולערוך מניפולציות שונות על החלק כדי שיתאים בדיוק לסוג הרכב שלך, וכבר ראינו מקרים בהם מתאימים את הרכב לחלק, ולא להפך. כל פעולה כזו מחלישה את עמידותו של החומר ומעלה את הסיכוי שבזמן אמת, החומר לא יעמוד במבחן ויסכן את חייהם של הנוסעים ברכב.
מי מפסיד מכל הסיפור?
לקוחות, שלא מקבלים את השירות האופטימלי והאיכותי המגיע להם.
מוסכים שאינם נמצאים בהסכמי ההסדר של חברות הביטוח, ואינם מוכנים לרדת ברמת האיכות ולספק ללקוחותיהם שירות לקוי. מוסכים שאינם נמצאים בהסכמי ההסדר חברות הביטוח מתעלמות לגמרי, אלא אם כן הלקוח העומד על זכותו מבקש באופן יזום מוסך שאינו בהסכם ההסדר, וזה ניתן, זו זכותו ואף מומלץ.
במקרה של פנייה למוסך שלא בהסכם בהסדר, הלקוח יכול לדעת, כי מדובר במוסך נייטראלי שלא עובד על-פי שיקולים חיצוניים מלבד טובת הלקוח. חשוב לדעת, כי חברות הביטוח מחויבות לשלם את עלות התיקון גם במקרה של תיקון במוסך שאינו במסגרת מוסכי ההסדר. יחד עם זאת, בכל מקרה של הכנסת רכב למוסך, בין אם מדובר במוסך הסדר או לא – יש לוודא עם אלו חלקים המוסך משתמש לתיקון הרכב למען, וזאת למען בטיחותכם ושמירה על ערך הרכב.
סוגי החלפים, מקורם ואיכותם
חלפים מקוריים: המושג "חלפים מקוריים" מתייחס לחלקי חילוף המיוצרים אצל היצרן או על-ידי קבלן משנה עבור יצרן המקור בהזמנה מפורטת ומדויקת. איכותם מבוקרת על-ידי היצרן המשתמש בו בשלב הייצור הכללי ומוכר אותו באמצעות יבואן הרכב הרשמי שלו. חלפים אלו עברו את כל מבחני הריסוק והבטיחות ולכן הם יקרים בדרך-כלל ואיכותם זהה לאיכות הכללית של הרכב.
חלפי OEM: מי שמגלה עניין בשוק החלפים (לא רק בחלקי רכב אלא בכל תחום), צריך להבין את המשמעות של OEM - Original Equipment Manufacturer. המונח OEM מתייחס לחלק חילוף המיוצר בהתאם לדרישות היצרן המקורי, באישורו ואף מופיע תחת שמו.
חלפים משומשים: מקור חלפים אלה הוא מכלי רכב שניזוקו בתאונה ויועדו לפירוק. איכותם זהה לאיכות חלפים מקוריים (במידה שעדיין לא הוחלפו) אך הם משומשים ולכן איכותם ועמידותם לא אחת מוטלים בספק. עלות החלקים המשומשים תלויה בביקוש ובהיצע, והיא עומדת על כ-50% ממחירו של חלק מקורי חדש.
חלפים גנריים: המושג "חלק גנרי" מאוד מטעה. אומנם הוא נשמע כמו חלק שמקורו אצל היצרן המקורי, אבל האמת היא בדיוק ההפך הגמור. חלק גנרי הוא שם כולל לחלק מועתק ומזויף. חלקים גנריים הם חיקויים זולים והבדלי המחיר בינם לבין חלקי המקור עומדים על מאות אחוזים. חשוב לזכור כי החלקים הגנריים לא עברו בקרת איכות של יצרן הרכב או קבלן המשנה והם אינם זהים לחלק המקורי.
בכל מקרה של הכנסת רכב למוסך, ובעיקר אחרי תאונה, בה חברת הביטוח אמורה לשלם את עלות התיקון, יש לוודא אלו חלקי חילוף מותקנים ברכב. שאלו את בעל המוסך ובקשו לראות תעודות וכיתובים על החלקים המבטיחים, כי לא מדובר בחלקים גנריים (תחליפיים מועתקים וזולים).
זיכרו כי יש באפשרותכם להשפיע ולהכריע על איכות התיקון ואין הצדקה לכך שתיאלצו להתפשר ולסכן אתכם ואת הנוסעים ברכב. כמו-כן, היו מעורבים בכל תהליך התיקון, בקשו את האומדן הראשוני של השמאי, בקשו עותק מחשבון המוסך בסיום התיקון, ואל תשכחו לבקש את חוות דעתו הסופית של השמאי.