|   15:07:40
  עמוס שריג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
חופשה באירופה VS חופשה באסיה - מה עדיף יותר?
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה

אין צבע לשחורים

לפני שנים עיכבו את הכנסת הטלוויזיה הצבעונית לארץ מחשש שאבא שלי יבזוז איזו טלוויזיה מאיזו חנות. כאילו טלוויזיה צבעונית שאין ידך משגת לרכוש היא מתכון בטוח להחלפת ערכים, לשינוי נורמות ולהשלת המוסר שינקת בשנות דור. גזענות ובורות לשמה
08/06/2009  |   עמוס שריג   |   מאמרים   |   תגובות

ב-1970 כמדומני, נכנס מקלט הטלוויזיה הראשון אלינו הביתה. למיטב זכרוני, הייתה זו טלוויזיה "מץ" (metz). שחור לבן, כמובן. וכשזו התקלקלה, החלפנו אותה בטלוויזיה "של עשירים": אלקטרה משהו. הטלוויזיה הייתה כמעט כל עולמנו התרבותי, למעט צפייה במוצ"ש בסרטים שהוקרנו בקולנוע 'מרכז' בעיר העתיקה.

לאבא עליו השלום לא היו רגעים רבים של אושר, בעיקר בשל העובדה שעלייתו ארצה הורידה אותו מאיגרא רמה לבירא עמיקתא. אבל הוא תמיד הפגין פנים של מאושר, גם כשהיה ברור שהוא נאכל מבפנים. בכל זאת, עד גיל 17-16 אבא היה בן יחיד להורים עשירים יחסית. מאוחר יותר נולדה לו אחות ז"ל. העלייה לארץ מוטטה אותו, כלכלית ונפשית. אולי אפילו להפך. אבא עבד ב'סולל בונה' מצאת החמה עד צאת הנשמה. עם סיום העבודה הוא מיהר היישר לבית הכנסת, לתפילת מנחה וערבית ורק אחר כך הגיע הביתה, לארוחת ערב ושינה.

הכנסת הטלוויזיה הביתה הביאה עמה זיק של אושר לאבא. אם עד לכניסתה הביתה הוא נהג להיכנס למיטה מיד לאחר ארוחת הערב המאוחרת, הרי שהטלוויזיה איפשרה לו גם הצצה נוספת על העולם, שהיה אז גדול מאוד. לא כמו היום, שהטכנולוגיה התקשורתית הפכה אותו לכפר גלובלי קטן.

גרנו אז תשע נפשות בדירת 60 מטר, 2 חדרים וסלון. בחדר ההורים ישנו ארבעה: אבא ואימא ז"ל, אני ואחותי הקטנה. בחדר השני ישנו שתי אחיותיי הבוגרות, ואילו בסלון, ששם הייתה הטלוויזיה, ישנו שלושת אחיי הבוגרים. היה צפוף אבל גם כיף. בקיץ לא הייתה בעיה: הוריי ישנו בחדר השינה, ואנחנו, לעתים גם האחים וגם האחיות, ישנו במרפסת הקטנה. נכון אומנם שהיתושים עשו בנו שמות; ונכון אומנם שנאלצנו להקיץ כבר עם הזריחה הראשונה - אבל זה היה שווה, הביחד הזה.

העובדה שהטלוויזיה הייתה בסלון יצרה אפליה בינינו האחים: הגדולים, שישנו בסלון, יכלו לסלק אותנו מתי שרק רצו בתואנה "אנחנו עייפים, צאו מהסלון, תנו לישון". וזה קרה לעתים קרובות מאוד. ככה שאפשר לספור את הפעמים שבהן זכיתי לצפות ב"פסוקו של יום" על אצבעות כף יד אחת. את הקול של הקריין, שהיה כמדומני אחד הבנאים (יעקב? אברהם?), אני מתקשה לזכור. אבל את האצבע אני זוכר! כמה בדיחות סיפרנו עליה, רק אלוהים יודע.

אבא ז"ל לא ידע שהוא כזה

ביום שישי פורסם בתקשורת מחקר חדש של ד"ר אורן סופר לפיו היה זה ראש הממשלה דוד בן-גוריון שעיכב בכוונה את הכנסתה של הטלוויזיה הצבעונית לארץ מחשש שהשכבות החלשות, קרי עדות המזרח, שאין ידן משגת לרכוש טלוויזיה צבעונית, יעשו אחת מן השתיים - או יבזזו טלוויזיה צבעונית מחנויות למוצרי חשמל, או ירכשו טלוויזיה צבעונית על חשבון הספרים לילדיהם.

קראתי ונקרעתי. קראתי ושמחתי.

נקרעתי כי הגזענים, שם, למעלה, שהחינוך שאבא שלי ז"ל קיבל ב"חדר" שווה אלף מונים מהחינוך שהם קיבלו היכן שהיו, עיכבו את הכנסת הצבע לארץ מחשש שאבא שלי רחמנא לצלן יבזוז איזו טלוויזיה מאיזו חנות. כאילו טלוויזיה צבעונית שאין ידך משגת לרכוש היא מתכון בטוח להחלפת ערכים, לשינוי נורמות ולהשלת המוסר שינקת בשנות דור. גזענות ובורות לשמה.

שמחתי כי אני מתקשה לתאר את עולמי בלי אותן שנים של צפייה בטלוויזיה שחור לבן. שנים שבהן השחור והלבן הקרינו איזושהי תמימות, תום לב, ביחד. שנים שבהן הכל היה ברור וחד: מי לנו ומי לצרינו. מי מנצל את השירות הציבורי לקדם את ענייניו האישיים/הפוליטיים/המפלגתיים/העדתיים, ומי עושה עבודתו קודש, בממלכתיות, באהבה ללא מורא וללא משוא פנים. והיו גם כאלה וגם כאלה, כאשר הרוב לצערי משתייך למשוחדים, לממסדיים. חלקם אגב עדיין מאיישים תפקידים.

הטלוויזיה כחלק מזכרונות

שבועות ספורים לאחר מותה של אמי, נפטר גם אבי. ממחלה ומצער. בעיקר מצער. שבוע לפני מותה של אמי, ישב אבי לצדה ויחד הם שיחזרו את כל מערכת יחסיהם שנפרסה על פני עשרות שנים. איך היא שירתה בצה"ל יום אחד בלבד, כאשר הגיוס נעשה בניגוד לבקשת אחיה הצעירים שהיו יתומים מאב ומאם. איך הציעו לה להשתחרר מהצבא על-ידי נישואים לבחור נחמד המבוגר ממנה בתשע שנים. איך הוא, אבא ז"ל, הלך ברגל בשבת, עד למחנה העולים שבו התגוררה עם אחיה, הפעיל עליה את קסמיו עד שהתרצתה לערוק מצה"ל, להינשא לו במהירות, במושבה באר יעקב, ומשם הם עברו למושב בדרום הארץ. איך הוא הפתיע אותה ברדיו חדש לאחר שאחותי הגדולה נולדה. איך חלק מהילדים נולדו במושב, וכאשר מכת חשמל קטלה את כל הפרות ברפת הם החליטו לעבור לגור בבאר שבע, במעברה. איך בשל היותו עובד ב"סולל בונה", שהיה "הממסד" בהא הידיעה, הם זכו לשדרוג: מעבר מצריף במעברה לדירת שיכון באחת השכונות הוותיקות בעיר. איך במלחמת ששת הימים לא היה מקלט ולכן אבא נאלץ לחפור מקלט בחצר הבית. איך ב-1970 הוא הפתיע אותה שוב, הפעם בטלוויזיה שחור לבן ענקית.

היחס של בני משפחתי לטלוויזיה בבית היה אמביוולנטי: אהבנו אותה אהבת נפש, אבל גם שנאנו אותה עד כדי רצון עז לבעוט בה. אבל מי יכול היה להעיז. אני זוכר את הימים הראשונים שהטלוויזיה הוכנסה הביתה. הייתה הוראה מאבא: אף אחד לא נוגע בה למעט הוא ואחי הבכור. אגב, שנים מאוחר יותר זה חזר על עצמו כשהטלפון נכנס הביתה. יומיים-שלושה אחרי שהטלוויזיה הוכנסה הביתה הגיע אלינו דוד חיים השוטר (עד היום אני לא מבין איך הוא דוד שלי...), שהיה מתקין אנטנות בזמנו הפרטי. דוד חיים תקע בחצר עמוד בקוטר שמונה ס"מ ובאורך של כ-20 מטרים, הרכיב עליו שלושה ארבעה סוגי אנטנות, שתי וערב, אחת מתחת לשנייה, חיבר אל כל אנטנה חוט חשמלי שאותו העביר מאנטנה לאנטנה כאשר בקצהו השני הוא הרכיב "בננה" שאותה דחפנו למקלט, כדי לקלוט את התחנות המשודרות במדינות מסביב: מצרים, ירדן, קפריסין.

אבא שילם לחיים כסף טוב בשביל הישראבלוף הזה. למיטב זכרוני, ביליתי הרבה שעות ליד העמוד שדוד חיים התקין לנו בחצר רק כדי לשמוע את אבא צועק לי: "תסובב לימין, תסובב לשמאל. עוד טיפה, עוד קצת. עצור. חזור טיפה חזרה. כמעט תפסנו ירדן, אבל זה לא מסתדר, כי השידורים ממצרים מפריעים". בשורה התחתונה, אבא נאלץ להסתפק בצפייה של איזו חצי שעה, לעתים רחוקות, בתזמורת של רשות השידור בניצוחו של זוזו מוסא. ותמיד בסיום התוכנית הוא התרגז כשראה את רשימת אלו האחראים להוצאתה של התוכנית מן הכוח אל הפועל: "שיילכו לעזאזל", הוא היה אומר, "אפילו בסולל בונה, שדואגת למפא"יניקים, אין מספר כזה גדול של עובדים".

אבא היה יהודי שומר מצוות. אני הייתי מכנה אותו מאחורי גבו "הרב נוח": הוא עשה מה שנוח, אבל בתנאי "שכפו" עליו את הדבר. וכך קרה אפוא, שבערב שישי, לאחר הקידוש, הוא היה מרשה לעצמו לצפות איתנו בטלוויזיה, תוך קיטורים על כך שלא יוצא לו לראות את הסרט הערבי השבועי. ושלא תטעו: את הטלוויזיה בבית הדלקנו רק עם שעון שבת: השעון הדליק אותה דקה לפני כניסת השבת, וכיבה אותה בחצות בדיוק.

שונאים - סיפור אהבה

היחס האמביוולנטי של בני המשפחה לטלוויזיה נבע מסיבה אחת: היא התעללה בנו. לא היה סרט בטלוויזיה שלא היה נגוע ב"יתושים" (אולי תיקח 'פליט' ותרסס" היו מציעים לי חבריי שהתארחו אצלי לצפייה בפופאי). לא הייתה תוכנית שמשתתפיה לא ניסו להוכיח לנו את כישוריהם בקפיצה לגובה: תמונה קופצת במהירות האור או הקול. לא הייתה תוכנית אקטואלית שלא גרמה לנו לחשוב שהיא נועדה דווקא לציבור האילמים-חרשים: רק שפתיים נעות נראו על המסך.

אני זוכר שפעם, באחת הקפיצות של התמונה, ניגשתי לטלוויזיה וחבטתי בה בחלק העליון. לפתע צרח עלי אחי: "השתגעת, תחבוט בצד שמאל או ימין, כי חבטה למעלה מקפיצה את התמונה במהירות הרבה יותר גדולה". בהזדמנות אחרת, כאשר בארץ נפוצו שמועות על כך שחיים יבין הוא גידם רגל ימין, ביקשה ממני שכנתי אסתר בן חמו ז"ל, בערבית מרוקאית, לסובב את הכפתור שמרים את התמונה כלפי מעלה, כדי לראות שאכן חיים יבין הוא גידם.

בזכות הטלוויזיה, רגליי וידיי נעו המון בילדותי ובנערותי. לא מתוך רצון, אלא מחוסר ברירה: כל התקלות האפשריות עלי אדמות היו בטלוויזיה שלנו. הכיתוב "סליחה תקלה" נראה על המרקע (אז, אגב, עדיין לא הומצאה המילה "מרקע") כל חמש-עשר דקות. במקרה הטוב. במקרה היותר טוב, כאשר התקלה התארכה מעל המצופה, זכינו לשמוע "שיר לשעת ביניים", כלומר בין תקלה לתקלה. לרוב היו אלו שירים שהושמעו מפיהם של אריק איינשטיין ושלום חנוך, או יורם גאון ואריק לביא. לפעמים גם יפה ירקוני ושושנה דמארי זכו להשמעה. השירים, כמובן, מעולם לא זכו להישמע מההתחלה ועד לסוף, כי תמיד התגברו על התקלה בית אחד לפני סוף השיר... היו גם מקרים שבהם הודיעו, פתע פתאום וללא התראה מוקדמת, אם לא נחשיב תקלה ארוכה שלא ניתן להתגבר עליה כסוג של התראה, "כאן הגיעו שידורינו לסיומם. לילה טוב וליל מנוחה מירושלים". לך עכשיו תחפש לך עיסוק בשעה עשר ורבע בלילה...

הטלוויזיה ההיא, שחור לבן בחיים של הרבה שחור, העניקה לנו גם כמה רגעי נחת. בעיקר כשצפינו בתוכניות כמו "סמי וסוסו". "אבו טאנוס" עם ז'ק כהן ולילית נגר. "ד"ש עם שיר" בערבית. פופאי המלח המביס את פלוטו ומשיב לעצמו את אהובתו אוליב. גם פסטיבל הזמר המזרחי, שהמנחה שלו ורוב הזמרים שנטלו בו חלק היו אשכנזים, העניק לנו כמה רגעי נחת. גם רגעי צחוק ומבוכה. מישהו זוכר שפעם, באחד הפסטיבלים, זכה הזמר ששון קוסובסקי, לימים ששי קשת, במקום הראשון בשירו "שישו ושימחו בשמחת תורה..."? דחילקום, לא כל ששון הוא גבאי העירקי!!!

אבל היו גם רגעים שחורים. כשירון לונדון עלב בניסים סרוסי בתוכנית "טנדו" וכיוון יותר למזרחיותו. כשגולדה מאיר ביטאה את דעתה על המזרחים כאשר אמרה על "הפנתרים השחורים", שלטעמי ייצגו, לפחות בתחושה ובאנדרגראונד, את כל המזרחים אז בארץ, "הם לא נחמדים". כאשר כל השבוע "הפציצו" אותנו בקונצרטים וברגעי חזנות, אבל את זוזו מוסא ולהקתו טרחו (כן, הייתה זו בשבילם טרחה) לשדר רק במוצ"ש ורק בשעות שהיינו בבית הכנסת או בבית עושים "הבדלה".

תאריך:  08/06/2009   |   עודכן:  08/06/2009
עמוס שריג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין צבע לשחורים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אייל.ב
8/06/09 20:39
 
עמוס שריג
9/06/09 12:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כדי לדעת מה התינוק שלכם צריך לאכול כדי לגדול בריא ושמח, צריך להתחיל מהתחלה, לתקופה בה הוא עדיין עובר בבטן אימו. למעשה, התינוק עובר ברחם תהליך שנקרא Programming (תכנות) שעלול להשפיע על סוג המחלות מהן יסבול ועל הנטייה להשמנה בגיל מבוגר.
08/06/2009  |  אולגה רז  |   מאמרים
זה היה נאום טוב, כזה שייזכר לשנים! כי נאום טוב, מה הוא? כזה שהשיג את מטרתו. ברק חוסיין אובמה - הוא מלך הרייטינג. ומלכי הרייטינג תמיד יודעים מה ההמונים רוצים לשמוע - ואת זה משמיעים. יומיים לפני הנאום, בחקירתו במשטרה, אמר מלך רייטינג אחר, דודו טופז: "למען הרייטינג אני מוכן למות"...
08/06/2009  |  דמיטרי רייזמן  |   מאמרים
בעולם שבו מהפכים היסטוריים ענקיים, משברים כלכליים קולוסאליים, תפניות פוליטיות וחברתיות "נפלו" על ראשנו בהפתעה, אין היום איש שיוכל לצפות מה יהיה גורל נשיאותו של ברק אובמה.
08/06/2009  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
אחל חיבור קצר זה בסיפור אמיתי:
08/06/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
דברים שאמר השבוע ראש השב"כ יובל דיסקין במהלך סקירה שהעניק בישיבת הממשלה, לא זכו לעניין רב. וכך אמר: "סוריה קיצונית יותר מחמאס בעזה, ההנהגה הסורית מצדדת בעימות הזרוע הצבאית של חמאס ותומכת בעמדה תוקפנית יותר מזו של הנהגת הארגון בעזה. כעת לחמאס יש אינטרס לשמור על השקט בדרום, תוך כדי שהיא בונה את הכוח ומנסה להגדיל את טווח הרקטות".
08/06/2009  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
התמונות שהעולם, מלבדנו, קיבל ומקבל מעזה מראות שעזה ברובה היא עי חרבות ואין כמעט רובע שלם שעומד על תילו כפי שהיה    המצלמה מראה רחובות ריקים וכבישים שנהרסו או קבורים בערמות של בנייני...
חיים רמון
חיים רמון
במחאה נגד הרפורמה, קמה קבוצה מאורגנת של קצינים מיל' שאמרו "אנחנו משתמשים בכוחנו הצבאי ונסרב לשרת אם לא ייענו לתביעותינו"    דבר כזה לא היה בתולדות מדינת ישראל. וכל ראשי המחאה, בהם ר...
דן מרגלית
דן מרגלית
האם האנשים האלה נשארים יועציה של מירי רגב? הרי האינטרס שלה הוא בעצם שהם יעופו לה עכשיו מן המשרד הרחק ככל האפשר, ואם אינה עושה זאת - האנוכית מעוררת הסלידה - מדוע היא משאירה אותם בחב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il