|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

השינוי של משה

כאשר משה שולח את המרגלים, הוא משנה שני פרטים ממה שציווה עליו ה'. התוצאות כידוע היו טראגיות
11/06/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
המרגלים חוזרים מארץ ישראל [ציורו של גוסטב דורה]

מדוע לא נכנסו משה ואהרון לארץ? לא טעינו, אנחנו בפרשת "שלח" ועוד לא הגענו לחטא מי מריבה שבפרשת "חקת", אך מיד נראה שיש קשר הדוק בין השניים. ובכן, ר' יצחק אברבנאל אומר, שכאשר נענשו משה ואהרון במי מריבה - היה זה למעשה "סיפור כיסוי" לחטאיהם האמיתיים, שלא פורשו מפני כבודם. אהרון נענש על כך שעשה את העגל, ואילו משה נענש על חטא המרגלים.

במה חטא משה במרגלים? הפירוש הרגיל הוא: בעצם שליחתם. בתחילת פרשתנו אומר לו ה': "שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען". חז"ל שמו לב למילה "לך", כפי שמפרש כאן רש"י: "לדעתך. אני איני מצווה לך; אם תרצה - שלח. לפי שבאו ישראל ואמרו 'נשלחה אנשים לפנינו', כמה שנאמר: 'ותקרבון אלי כולכם', ומשה נמלך בשכינה - אמר [הקב"ה]: אני אמרתי להם שהיא טובה, שנאמר 'אעלה אתכם מעוני מצרים [אל ארץ טובה ורחבה, ארץ זבת חלב ודבש]'; חייכם שאני נותן לכם מקום לטעות בדברי מרגלים למען לא יירשוה".

משה ידע היטב, עוד ממעמד הסנה, שה' הבטיח לבני ישראל ארץ טובה מאוד. כאשר באו אליו בני ישראל וביקשו "נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו לנו את הארץ וישיבו אותנו דבר, את הדרך אשר נעלה בה ואת הערים אשר נבוא אליהם" - היה עליו לסרב. משה היה צריך לומר: ה' הבטיח לכם ארץ טובה וכבר ראיתם שהוא מקיים את הבטחותיו; אין צורך במרגלים. אך משה נכנע ללחץ העם - ולכן באה הטרגדיה של חטא המרגלים.

גם משה עלול לטעות ולחטוא

הכיצד טעה משה בצורה כזו? כבר אמרנו מספר פעמים, שאין התורה מסתירה את חולשות האנוש של גיבוריה, ויהיו הבולטים, הקדושים והגדולים שבהם. גם משה עלול לטעות, וזה קורה לו יותר מפעם אחת.

כבר במעמד הסנה נענש משה על כך שהוציא דיבה על בני ישראל באומרו "והן לא יאמינו לי". בתחילת שליחותו, כאשר התלונן "למה זה שלחתני", עונה לו ה' "עתה תראה אשר אעשה לפרעה" - וחז"ל אומרים: תראה מה שאעשה לפרעה, אבל לא תראה את הכניסה לארץ. על דבריו לשופטים "והדבר אשר יקשה מכם תקריבון אלי ושמעתיו", נענש משה בכך שנתעלמה ממנו ההלכה בשאלת בני צלפחד לגבי מתן ירושה לבנות. חז"ל אומרים שמשה דיבר שלא כהוגן, כאשר הגיב בציניות להבטחת ה' להאכיל את העם בבשר: "שש מאות אלף רגלי העם אשר אנכי בקרבו, ואתה אמרת: בשר אתן להם ואכלו חודש ימים?! הצאן ובקר יישחט להם ומצא להם, אם את כל דגי הים ייאסף להם ומצא להם!"

משה נמצא במדרגה עליונה, ששום בן אנוש לפניו ואחריו לא הגיע אליה. הוא מדבר עם ה' פנים אל פנים, כפי שמדבר איש עם רעהו. הוא נאמן ביתו של ה'. הוא איש האלוקים. אך בסופו של דבר, גם הוא עלול לטעות ואף לחטוא - ועם צדיקים מדקדק ה' כחוט השערה.

זהו גם הקשר בין חטא המרגלים לחטא מי מריבה, בנוסף להסברו הנפלא של האברבנאל בו פתחנו. גם במי מריבה משה משנה במקצת את הציווי: ה' אמר "ודיברתם אל הסלע" והוא מכה את הסלע. כפי שבחטא המרגלים לקח קבוצה של ראשי בני ישראל במקום שורה של נשיאים בודדים, כך גם במי מריבה הוא סבור שאפשר להגיע למטרה תוך שינוי שלכאורה אינו משמעותי. אך שם, מאחר שהדבר נעשה בפרהסיה, ה' שוב אינו יכול להבליג - ומשה נענש הן על השינוי כעת והן על השינוי שעשה 38 שנים קודם לכן.

נשיאים לעומת ראשי בני ישראל

עיון מדוקדק בשני פסוקים בתחילת פרשתנו עשוי להראות שמשה טעה בצורה קריטית ואף טראגית בבחירת האנשים ששלח, ולא דקדק בדברי ה'. ואולי זה היה חטאו.

מה אומר ה'? "שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען אשר אני נותן לבני ישראל, איש אחד איש אחד למטה אבותיו תשלחו, כל נשיא בהם". ומה עושה משה? "וישלח אותם ממשה ממדבר פארן על-פי ה', כולם אנשים ראשי בני ישראל המה". שני הבדלים יש בין הציווי לבין הביצוע. הראשון: ה' אומר לשלוח "איש אחד איש אחד" ומשה שולח "כולם אנשים". השני: ה' אומר לשלוח "כל נשיא בהם" ומשה שולח את "ראשי בני ישראל". התורה אינה עוסקת במשחקי ניסוח ובצחצוחי לשון, לכל אות ולכל מילה יש משמעות, ולכן עלינו לנסות ולהבין את פשר השינויים הללו.

את המילים "כל נשיא בהם" מפרש ר' עובדיה מספורנו: "כל מי שהוא המעולה שבכל שבטו להכיר עניין הארץ". כלומר: אנשים בעלי תפיסה צבאית וגיאוגרפית, אשר יוכלו למלא כהלכה את משימת הריגול שהוטלה עליהם.

הרשב"ם מפרש אחרת: "כל אלה שנים עשר אנשים - תיקח אותם מאותם שבישראל שנשא אותם ליבם ללכת, שתכוון [=שתכריז] אל העם מי האיש שירצה ללכת לרגל את הארץ, ומאותם שיאמרו ללכת תיקח ותבחר מהם שנים עשר. ולפי שאנשים גיבורים שאינם יראים ורך לבב ראויים ללכת בארץ נוכריה וגם להתחזק ולקחת מפרי הארץ, לכך הוצרך להכריז, ולא נקבם הקב"ה בשמות כשם שעשה לנשיאים שמנו את ישראל ובנשיאים שהנחילו את ישראל ב[פרשת] אלה מסעי". לדעת הרשב"ם, משה ביקש מתנדבים ומהם בחר את תריסר המרגלים. ה' לא קבע מי יהיו אלו, משום שהתנדבות מטבעה היא כמובן לרצונו של האדם. הם קרויים "נשיאים" משום ש"נשא ליבם אותם".

קשה לומר שפירושים אלו הם פשט הכתוב. כאשר התורה אומרת "נשיאים", היא מתכוונת בכל מקום לראשי השבטים - אלו שהשתתפו במפקדים, אלו שהקריבו בחנוכת המשכן, אלו שהשתתפו בחלוקת הארץ. מדוע שדווקא כאן תשנה התורה את המינוח הרגיל? הפשט הוא, שמשה הצטווה לשלוח לריגול את תריסר הנשיאים שמינה ה' רק שלושה חודשים קודם לכן, בתחילת חודש ניסן.

ברור שמי שנשלח היו אנשים אחרים - "ראשי בני ישראל". מפתיע לראות שרוב המפרשים לא שמו לב לשינוי זה. רק החזקוני אומר בשמו של ר' יוסף בכור שור, מחכמי צרפת בימי הביניים: "שרי אלפים". בכל מקרה, אין ספק שלא היו אלו הנשיאים, שהרי התורה משתמשת בכינוי אחר. אם כן, זה היה השינוי הראשון שעשה משה: לא שלח את הנשיאים אלא בכירים אחרים.

זהו שינוי משמעותי מאוד. חז"ל מסבירים את חטא המרגלים בין היתר בכך, שאותם בכירים ששימשו כמרגלים, חששו שבארץ ישראל ייבחרו מנהיגים אחרים והם יאבדו את מקומם, ולכן זממו למנוע את הכניסה אליה. האם כך היו נוהגים שנים עשר הנשיאים? מותר להניח שלא. היו אלו שנים עשר צדיקים, שלא לחינם נבחרו ספציפית בידי ה'. את צדיקותם וענוותנותם הפגינו לעין כל בעת חנוכת המשכן, כאשר לא קינאו זה בזה על סדר ההקרבה והביאו כולם את אותו קורבן, בלא רצון להפגין ייחוד או עושר. לכן, סביר שאם הם היו יוצאים למשימת הריגול - היו מוסרים דיווח אמיתי, בלא שום שיקול אישי.

השינוי השני מעניין עוד יותר. נחזור עליו: ה' אומר "איש אחד איש אחד", ואילו משה שולח "כולם אנשים". למרות אופיים של הנשיאים כפי שראינו, הם עדיין היו "איש אחד איש אחד" - בעלי דעות עצמאיות, דבקים איש-איש באמת הפנימית שלו ולא ניתנים להשפעה ולהטיה של הרוב. לעומת זאת, משה שלח "כולם אנשים" - חבורה מגובשת, שאנשיה כבר הכירו זה את זה. הוא מן הסתם חשב שיש לכך יתרון במשימה כה מסוכנת בארץ אויב, אך התוצאה הייתה קשה ביותר: עשרה מהם יצרו קואליציה של שקר והטעיה, ובכך חטאו והחטיאו את העם כולו.

תאריך:  11/06/2009   |   עודכן:  11/06/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פארק המדע ברחובות זכה באחרונה לתנופת-בנייה מאסיבית, ומלבד שהוא מאוכלס בשפע מוסדות ותעשיות עתירות-ידע, הוא גם מספק עכשיו למבקרים בו חוויות קולינריות עשירות.
11/06/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בצלם: שלושה "פועלים" פלשתינים עברו "התעללות קשה"
11/06/2009  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בחור צעיר מבחין בשעת לילה בצבת ים נדירה שמגיעה להטיל את ביציה. היא עברה מסע מפרך והגיעה אל חוף הולדתה ובמקום להבין את הרגע המיוחד שנפל בחלקו ואת הזכות לראות את אחד היצורים היפים הנדירים האלה, הנ"ל מחליט שצבת הים מפריעה את מנוחתו שלו ושל כלבו הנבחני ומחליט לדקור אותה בדקירות חסרות רחמים בצווארה. מעניין מה היה קורה אם היה זה ילד שהיה מפריע את מנוחתו?
11/06/2009  |  אייל גולדמן  |   מאמרים
הפדרציה מייצגת 600,000 מועסקים בכלי תקשורת ב-100 מדינות - ומושבה בבריסל. בכיריה לא חסכו ביקורת מירושלים. כך בין היתר - משלחת בדיקה של הפדרציה שהגיעה לאזור במהלך "עופרת יצוקה" והצליחה לחבר דוח שבו הואשמה ישראל בירי שיטתי מכוון לעבר עיתונאים - אך מבלי שחברי המשלחת טרחו לשוחח ולו גם עם ישראלי אחד. לא נציגי ממשל - גם לא עיתונאים ישראלים החברים בשורותיה שלה.
10/06/2009  |  חיים שיבי  |   מאמרים
ב-7 ביוני 2009 נערכו בחירות לפרלמנט הלבנוני. בבחירות התמודדו שני מחנות מרכזיים. האחד, מחנה "ה-14 במרץ" אשר כולל את הסונים אותם מייצגת מפלגת אל-מסתקבל ("העתיד") בראשות סעד אל-חרירי, הדרוזים - המפלגה הפרוגרסיבית-סוציאליסטית בראשות וליד ג'ונבלאט, וגורמים נוצריים שונים, ביניהם הפלנגות והכוחות הלבנוניים. מולם התייצב מחנה "ה-8 במרץ", אשר כולל את השיעים - חיזבאללה ואמל, את מפלגתו של הפוליטיקאי הנוצרי-מרוני, מישל עון ("הזרם הלאומי החופשי"), וגורמים נוספים קטנים יותר דוגמת מפלגתו הנוצרית של סלימאן פרנג'יה ("זרם הנפילים") מצפון לבנון.
10/06/2009  |  אמיר קוליק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 77/64, הירש ברנבלט נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, משה לנדוי וחיים כהן. 1 במאי 1964
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il