|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

הבורחים מפישמן ברגע האמת

כמו הרבה אנשי עסקים, אליעזר פישמן הסתובב לפני חצי שנה כשסימן שאלה מרחף מעל החברות שבשליטתו - האם הן יכולות להחזיר את ההלוואות שגייסו היום פישמן אומר: "אני פועל כבר יותר מ-40 שנה בשוק ההון, ואף פעם לא ברחתי מתשלומי חוב"
16/07/2009  |   TheMarker TheMarker   |   מאמרים   |   תגובות
פישמן: "יצאתי אידיוט" [צילום: יוסי זליגר]

   רשימות קודמות
  פישר חושף: האנשים המשפיעים מאחורי הקלעים במשק
  איך להגיע למקום הראשון בגוגל?
  לינדנשטראוס: אולמרט השמיץ, אנחנו צדקנו
  לופוליאנסקי הצנוע וחולדאי היוקרתי
  הישראלי שמכר 2 חברות הזנק ב-600 מיליון דולר

אחת השאלות המרכזיות שהפנו לאיש העסקים אליעזר פישמן היועצים שהתארחו שלשום בכנס שקיים בית ההשקעות אפסילון, הייתה כיצד החברות שבשליטתו - כלכלית ירושלים, מבני תעשיה, דרבן ומירלנד - מתכוונות לפרוע אג"ח בהיקף של מיליארדי שקלים. סוגייה זו הטרידה ועדיין מטרידה רבים בשוק ההון.

כמו הרבה אנשי עסקים בשוק המקומי הסתובב פישמן לפני חצי שנה כשסימן שאלה גדול מרחף מעל קבוצת החברות שבשליטתו - האם הן יכולות להחזיר את ההלוואות שגייסו בהיקף כולל של מיליארדי שקלים, ומה הסבירות שפישמן יעבור את המשבר בשלום? מאז ניסה פישמן להוביל תוכנית לחילוץ הלווים הגדולים במשק על חשבון בעלי האג"ח, באמצעות דחיית תשלומים גורפת תמורת פיצוי בריבית. תוכנית זו ירדה מהפרק בשל התנגדות ציבורית והרגיעה במשבר. "מעולם לא התחמקתי מתשלומי חוב"

השבוע, על-רקע העליות בשוקי המניות ומגמת הנורמליזציה בשוק החוב, פישמן נשמע הרבה יותר רגוע כשהציג את משנתו: "אני פועל כבר יותר מ-40 שנה בשוק ההון, ואף פעם לא ברחתי מתשלומי חוב. אין בעיית נזילות בחברות שבשליטתי.

"מבני תעשיה גייסה לפני כחודש 110 מיליון שקל בריבית של 8%, בלי ביטחונות ובלי כתבי אופציות למניות. מה שלמדתי מההנפקה זה שצריך לכבד לא רק את המוסדיים, אלא גם את הציבור, שהיווה כ-45% מההנפקה. מבני תעשיה תמשיך לחלק דיבידנד שנתי של 100 מיליון שקל גם בשלוש השנים הקרובות - ולא נשקפת סכנה לקיומה. היא בדיוק כמו נדל"ן מניב למשך 30 שנה, שהחוב בגינו ממוחזר לפחות 5-6 פעמים".

על-אף שהאג"ח של כלכלית ירושלים עדיין נסחרות בתשואות לפדיון גבוהות יחסית של 14%-19%, אמר פישמן: "אם לא היה ברוך בשוק האג"ח בשבועיים האחרונים ייתכן שגם כלכלית ירושלים הייתה יוצאת עכשיו לגיוס - לא יעברו חודשים רבים עד שגם היא תגייס כסף בהנפקת אג"ח".

פישמן סבור כי שוק ההון לא יצליח לתפקד לאורך זמן עם הנפקות בריביות של 3%-4%, והוא מעריך שהן יעלו לרמה של 5%-8%. פישמן גם המליץ ליועצים שלא לקנות אג"ח צמודות בתשואה של 3%, כי ברגע שהריבית תעלה הם יפסידו הרבה כסף.

פישמן התייחס לדרישת השוק לביטחונות בגיוסים הנוכחיים: "אני לא אגייס בשוק ההון עם ביטחונות, כי עדיף כבר לפנות לבנקים. בשנתיים הקרובות צפויים פירעונות של 41 מיליארד שקל עם ביטחונות של 82 מיליארד שקל - כל מי שחושב כי יימצאו כל הביטחונות לכך שיבושם לו. אני יכול לקבל היום כסף מהבנק, מכיוון שכשאני נכנס לשעריו ומבקש אשראי הוא דואג קודם כל שאצא בריא".

כשנשאל למה לא ביצע רכישה עצמית של כל האג"ח של החברות שבשליטתו, השיב פישמן: "אין כיום לאף חברה גדולה אפשרות לקנות את כל האג"ח שלה חזרה במכה אחת - הדבר מצריך הרבה מאוד כסף וגם מחשבה על מה יקרה בעתיד מבחינה עסקית. מה זה עזר שקניתי אג"ח של החברות שלי ב-500 מיליון שקל; זה לא השפיע על התשואות שלהן".

עוד אמר פישמן בעניין האג"ח: "אין לי הסבר כלכלי הגיוני למה לפני חצי שנה אג"ח ד' של דרבן נסחרו ב-40 אגורות, שכן פעילות החברה לא נפגעה, וגם אם היא לא תעשה כלום - הרי שבזכות הנכסים שבידיה היא תפרע את כל חובותיה. לפחות קניתי בחזרה חלק מסדרה ד' של דרבן בהיקף של כ-150 מיליון שקל ב-40 אגורות. בהתחלה לא הרגשתי בנוח לרכוש ב-40 אגורות אג"ח שמכרתי לפי 100 אגורות, אבל בסופו של דבר התגברתי על זה".

"המצב בשוק הנדל"ן בבריטניה עדיין נוראי"

שוקי הנדל"ן בצרפת ובגרמניה ממשיכים, לדבריו, לקרטע, אם כי המצב בצרפת טוב יותר; בגרמניה נעשות כיום בעיקר עסקות קטנות בהיקף של 3-4 מיליון יורו ובתשואות של 7%-8%. לגבי שוודיה ונורווגיה אמר פישמן: "ייקח שנה-שנתיים והמצב במדינות הללו יסתדר. במערב אירופה דיירים בוכים, אבל משלמים את דמי השכירות - להבדיל מארה"ב, שם שוכרים נוטשים את הנכסים.

"בשווייץ לא מרגישים את המשבר בענף הנדל"ן, וכנראה גם לא נרגיש. אין בעיה לקבל מימון לנכסים קיימים וחדשים - אם לא מהבנקים הענקיים, אז מהקטנים יותר".

פישמן פסימי לגבי עתידו שוק הנדל"ן בבריטניה: "המצב בבריטניה עדיין נוראי. אני קורא בעיתונים שאנשי עסקים ישראלים מסתערים על לונדון. אנחנו לא שם, ואני ממליץ לכם לא למהר להשקיע שם.

"בבריטניה יש סגנון אחר של קביעת מחירי השכירות - הם מתעדכנים כלפי מעלה כל 5 שנים. עד שדמי השכירות יתעדכנו כלפי מעלה וערך הנכסים יעלה ייקח הרבה זמן. ההשקעה בנדל"ן מניב בבריטניה דומה לרכישת אג"ח לא צמוד לאינפלציה בתשואה של 7%; בשביל זה לא צריך לצאת לבריטניה, אפשר לקנות אג"ח דומות בישראל בתשואה של 5.5%-6%".

בעניין נהירת אנשי העסקים הישראלים לבריטניה הוסיף פישמן: "מי שבאמת מבין בנדל"ן עדיין לא ביצע את העסקות - נתן חץ עוד לא שם וזה שנוחי דנקנר ויתר על עסקת ברודגייט מראה כי לונדון עדיין לא אטרקטיווית".

תחזיתו למזרח אירופה קודרת מאוד: "מי שגייס אג"ח בשביל להשקיע בנדל"ן במזרח אירופה, שלא יבנה על זה שהוא יחזיר את הכסף בשנתיים-שלוש הקרובות - זה לא יקרה. אני לא רואה תזוזה באוקראינה ובבולגריה בשנים הקרובות, ולא רואה מי יממן את הפרויקטים. הבנקים במדינות האלה הוכו ולא יתנו הלוואות גם בריביות של 15%. ושלא תחשבו שמצבנו (של קבוצת פישמן; מ"ר) טוב יותר משל חברות אחרות הפועלות באזורים אלה".

לגבי רוסיה, שבה פועלת הקבוצה באמצעות חברת מירלנד, פישמן אופטימי יותר: "ברוסיה לא הגזימו במתן הלוואות גם בעבר. הביקושים במדינה לא נעלמו, אבל את הכסף צריך להביא ממקומות אחרים. כולם אומרים שהמצב של הנדל"ן המניב בישראל מצוין בעוד המצב ברוסיה גרוע - לפעמים אני חולק על כך.

"אנחנו מחזיקים לא רחוק מעזריאלי, ברחוב ז'בוטינסקי בתל אביב, בניין בשטח של 17 אלף מ"ר שבקושי הצלחנו להשכיר בתקופה אחרונה - בעוד שברוסיה השכרנו 12 אלף מ"ר די בקלות. אם מחיר הנפט ימשיך להחזיק מעמד סביב 60 דולר לחבית, הדברים יתחילו להשתפר ברוסיה".

על הודו, שבה הוא משקיע באמצעות חברת מונדון, אמר פישמן: "בהודו אין בעיות בשוק הנדל"ן. לא ניתן לקבל מימון - אבל הביקושים שם לא נעלמו".

"הנדל"ן בארה"ב עדיין לא מתאושש"

להערכתו, 2010 תתחיל עם צמיחה נמוכה שתעלה בהדרגה, כל מדינה בקצב שלה. "מערב אירופה תצמח לאט יותר, בעוד מדינות ה-BRIC (הודו, רוסיה, סין וברזיל) יהיו הראשונות להתאושש, כי הנפילה בהן הייתה יותר עניין פסיכולוגי מאשר כלכלי".

עם זאת, פישמן נשמע פסימי למדי לגבי הצפוי בארה"ב: "על-אף שהבנקים מצליחים להראות סימני התאוששות, ייקח עוד זמן עד שהנדל"ן והכלכלה האמריקנית יתאוששו".

"מחירי הדירות בישראל ימשיכו לעלות"
מחירים יאמירו [צילום: פלאש 90]

את המפגש שאירגן בית ההשקעות אפסילון פתח פישמן בסקירת שוקי הנדל"ן והפיננסים. הוא המשיך לטעון כי תוך חצי שנה מחירי הדירות בישראל יעלו ב-10%-15%, שכן לדבריו כל עוד לא ימשיכו לבנות דירות בישראל - רמת המחירים תמשיך לעלות, במיוחד בפריפריה.

"כבר בימים אלה ניתן לראות שמחירי הדירות עלו בחצי מהטווח שהצבתי", אמר פישמן. לדבריו, כל עוד מרווח התשואה על הדירות הוא בשיעור 4%, לא ייבנו דירות חדשות - כי דירות בונים במרווחים של 15%-20%.

פישמן לא צופה בנייה מאסיווית בתחום המשרדים וסיפק תחזית קודרת בנוגע לנדל"ן המסחרי בישראל: "בנו ועדיין בונים פה יותר מדי מרכזים מסחריים ופאוורסנטרים. התפוסה בהם תרד כי יש יותר מדי שוכרים קטנים שמשלמים המון כסף ובזמן המיתון הם יהיו הראשונים לעזוב".

לגבי הנעשה בארה"ב אמר פישמן: "שלב המציאות עדיין לא הגיע. זה יכול לקרות עוד שנתיים - עודף הדירות שנוצר שם לא יתנקה כל כך מהר. אולי הפתרון הוא לחלק הרבה גרינקארדים למהגרים פוטנציאליים".

תחזיתו לתחום הנדל"ן המסחרי בארה"ב קודרת במיוחד: "השוק המסחרי שם נמצא עדיין לפני הפגיעה הגדולה - שתבוא לידי ביטוי בביטול חוזי שכירות ונטישת השוכרים. הרע בענף זה עוד לפנינו".

"סוף המשבר מתקרב"
הסוף קרוב [צילום: פלאש 90]

פישמן התייחס גם לתוכנית שהגה לפני כמה חודשים לדחיית תשלומי האג"ח (בעיקר לטייקונים) בכמה שנים תמורת תוספת ריבית של 1% בשנה: "כשכולם התחבאו מתחת לשולחן - על-אף שחשבו כמוני, אבל פחדו להגיד זאת - הייתי הראשון להציע שאם שוק האשראי לא ייפתח, אז צריך לבצע הסדרי חוב.

"נכון שהיו חילוקי דעות ביני לבין המוסדיים לגבי מרכיב המניות וכתבי האופציה למניות שנעניק לבעלי האג"ח. למרות זאת, מכל המנהלים שפגשתי בגופים המוסדיים הגדולים קיבלתי הסכמה לצעד, והדבר גם היה מתואם עם משרד האוצר. אבל כשהגיע רגע האמת והתחילו לשאול את המוסדיים בפומבי לגבי התוכנית - הם זיגזגו והסתתרו מתחת לשטיח, ובסופו של דבר יצאתי אידיוט ושילמתי על כך בתשואות האג"ח שלי".

הערכת המצב של פישמן בנוגע לשוק החוב החוץ-בנקאי היא שבעזרת התארגנות לפעילות משותפת הגופים המוסדיים ניתן להציל את כספי החוסכים שהושקעו בקרקעות במזרח אירופה. "צריך לבנות מטה שבו ישבו נציגים של מוסדיים שיודעים לפתור בעיות חוב, בדומה לבנקים. אם לא יוקם שולחן כזה, הכסף שהושקע במזרח אירופה פשוט יירד לטמיון. אם המוסדיים יבדקו פרטנית מצב של כל חברה יהיה ניתן, בעוד כמה שנים, להחזיר את הכסף הזה - גם במחיר דחייה בלוחות הזמנים".

פישמן סיפר כי הוא ממשיך לקבל הצעות למכירת חברת הדלק טן: "במחיר מתאים נסגור עסקה, שכן אני לא רואה יתרון בהחזקה זו". פישמן הוסיף עוד כי אם פטריק דרהי יציע מחיר טוב, הוא ימכור גם את אחזקותיו בהוט, וסיפר כי הוא מתכנן להגדיל את פעילות הקבוצה בברזיל בשנים הקרובות בצורה ניכרת.

באופן כללי פישמן השתדל לשדר אופטימיות: "נכון שלא כולם ייצאו שלמים מהמשבר, אבל אני כבר רואה את הסוף שלו מתקרב - הרבה בזכות תוכניות החילוץ של הממשל הבריטי, שהיה הראשון לקחת יוזמה ולהציל את מערכת הבנקאות. רק לאחר מכן הצטרפה ארה"ב למשימה".

תאריך:  16/07/2009   |   עודכן:  16/07/2009
מיכאל רוכוורגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דמוקרטיה היא שלטון העם למען העם ולאו דווקא של רעיון מסוים, של פרשנות מסוימת אלא של העם. כדי שדמוקרטיה תהיה אכן דמוקרטיה, כלומר תייצג את המיצוע הלא ברור והכללי מאוד של רצון העם, מתקיימת בו הפרדת רשויות בין הרשות השופטת, המבצעת והמחוקקת המאזנות ומפקחות אחת על רעותה. כן! מאזנות ומפקחות. שום דמוקרטיה לא יכולה להתקיים לאורך זמן אם אחת מהרשויות תתפתח באופן עצמאי, בלתי תלוי בזולתה ובלתי תלוי לחלוטין במושג העמום "רצון העם". זה נכון גם לגבי הרשות השופטת. אין דבר כזה בדמוקרטיה, כפי שנשיא בית המשפט העליון אהרן ברק מנסה לשכנענו, רשות הממנה את עצמה, מתפתחת ומחליטה בהתאם להיגיון הפנימי שלה ומתוך חוסר תלות מוחלטת ברשויות האחרות וב"רצון העם". שהרי החוק, לטוב ולרע, זה מערכת הכללים שאנחנו, בני האדם, קבענו לעצמנו לנהוג לפיהם. לכן אין באף דמוקרטיה גוף, ולו אחד, הממנה את עצמו או שיש לו השפעה אולטימטיבית על מינוי עצמו, למעט כמובן בית המשפט העליון הישראלי בתקופת אהרן ברק.
16/07/2009  |  דני רשף  |   מאמרים
שירות לקוחות זו משימה שקשה לבצע באופן שיטתי, ממושך וברמה גבוהה בכל עת, ובפרט בתקופת מיתון. עם השנים, הלקוחות הופכים למודעים יותר לזכותם לקבל שירות גבוה בתמורה לכספם, דורשים היענות לצורכיהם ומצפים שהחברה אשר בחרו לרכוש את שירותיה, תכיר להם תודה על הבחירה בה.
16/07/2009  |  עירית ריימן  |   מאמרים
לא פחות מ-23 פסוקים מקדישה התורה בפרשת "מטות" לתיאור הטיפול בשלל שהביאו בני ישראל לאחר שניצחו את מדין. בעבר כבר עמדנו על כך שהתורה מאריכה מאוד בפרטים הנוגעים לרכוש הכלל, והבאנו פסוקים אלו כאחת הדוגמאות לכך. הפעם נשאל מדוע מצווה ה' לחלק את השלל שווה בשווה בין הלוחמים לבין יתר העם.
16/07/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
כשרואים את המבחר העצום של מוצרים האמורים לסייע לך להיראות טוב יותר - הקרמים, מסיכות הפנים, השיער, משחות שונות ומשונות, סרומים ועוד המצאות חדשות לבקרים - מבינים כמה חשוב היופי בחיינו, ובחיי האישה על אחת כמה וכמה. נשים משקיעות הרבה מתקציב המשפחה עבור יופיין, עבור מראה בריא וטוב יותר.
16/07/2009  |  צפורה בראבי  |   מאמרים
הנשמה, הוא כינוי לאישה שלצדנו. מסתבר שדרעי חומד את שמה, ושוקל להקים תנועה חברתית בשם "נשמה". הוא לא יודע במה הוא מסתבך!!!
16/07/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il