המסקנות מכאן ולהבא הן ספקולציה טהורה, העובדות – פלדה. ביבי מסתיר מאתנו את מי שהוא השאיר כאן לנהל את העניינים, ככל שהשאיר מישהו.
מבט קצר ברשימת השרים באתר משרד ראש ה
ממשלה [קישור] מגלה לנו כדלקמן:
לביבי יש שני "משנים" - האחד הוא
סילבן שלום והשני רא"ל במילואים בוגי יעלון.
יש לו גם מספר רב של סגנים - סגן ראש הממשלה
דן מרידור, השר המופקד על שירותי המודיעין והוועדה לאנרגיה אטומית
אהוד ברק, סגן ראש הממשלה ושר הביטחון אלי ישי, סגן ראש הממשלה ושר הפנים
אביגדור ליברמן סגן ראש הממשלה ושר החוץ.
המושג "משנה לראש הממשלה" הומצא לפני מספר שנים עבור
שמעון פרס, ומאז הוא מתרבה והולך. כל נושא הסגנות הוא משחק מילים שאף הוא לא מעוגן בחוק יסוד הממשלה. באשר לכל משרד מותר למנות רק סגן שר אחד, ובכלל זאת משרד ראש הממשלה, והחוק מגדיר את השם כ "סגן שר במשרד ראש הממשלה" בעוד שכל רשימת המכובדים לעיל לא נקראים כך, הם נקראים סגניו של ראש הממשלה.
על משקל המשנה והסגנים אפשר למנות בממשלה שרים לתפקיד כמו "חבר של ראש הממשלה", "יד ימינו של ראש הממשלה" – ולמה לכאורה? כי חוק יסוד הממשלה לא אוסר זאת (נראה לכם?
מני מזוז, האם לממשלה מותר לעשות את כל מה שלא אסור, או שמחויבת היא בהסמכה מפושרת?). אבל לא בזה העניין כעת, עברתי שוב ושוב על רשימת השרים, ולא מצאתי זכר לממלא-מקום ראש הממשלה, זה המחליף את ראש הממשלה בכל שנייה של נבצרות, או ביציאה מהארץ (על-פי סעיף 16 לחוק יסוד הממשלה).
החוק אינו מחייב את הממשלה למנות ממלא-מקום לראש הממשלה, אך מה שהוא כן מחייב, ראה סיף 16 ג' לחוק: "לא היה ממלא-מקום לראש הממשלה או שנבצר מממלא-מקום ראש הממשלה למלא את תפקידיו לפי סעיפים קטנים (א) ו-(ב), תקבע הממשלה שר אחר, שהוא חבר הכנסת, למלא תפקידים אלה".
ובמדינה בה הסכנות כה רבות, וסמכויותיו של ראש הממשלה בנושאים קריטיים הן כה רחבות, חייב ראש הממשלה, וחייבת הממשלה, שפתרון הגיבוי יהיה מוכן מראש, מאומן מראש, ומוכן מנטאלית לקחת את התפקיד, בכל רגע. זה אומנם לא מבטיח הצלחה (ראו סיפור שרון-אולמרט), אך הוא מבטיח שלא ייווצר ואקום, מסוכן הרבה יותר.
ואז אני נזכר, שביבי דיבר טרם הבחירות על ביטול תפקיד ממלא-מקום ראש הממשלה על-מנת למנוע קרבות ירושה בעודו בתפקיד, ואני נזכר עוד שכאשר נכנס גרגר לעינו של ביבי, ניהל בוגי את ישיבת הממשלה, מאז הגרגר הספקנו לשמוע קצת את בוגי, אשר נשמע קצת תמוה על סף התמהוני, אשר צריך ודאי לפחות לכמה וכמה וכמה וכמה וכמה שנים של ניסיון טרם יחליף את ראש הממשלה בישראל.
עם כל הצחוק שב-COVER UP והשלכת התיק על המזכ"צ עולות כאן כמה שאלות יסוד המחייבות מענה דחוף מצד ראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה:
1) האם מינתה ממשלת ישראל ה-32 ממלא-מקום לראש הממשלה על-פי סעיף 16 א חוק יסוד הממשלה?
2) אם לא מונה ממלא-מקום על-פי החוק, מיהו השר וחבר הכנסת אשר על-פי החלטת הממשלה אמור להחליף את ראש הממשלה
בנימין נתניהו בהיעדרו מן הארץ, או בעת נבצרות על-פי סעיף 16 ג לחוק יסוד הממשלה (לא מצאתי כזו החלטה בין החלטות הממשלה ה-32)?
3) מי החליף את ראש הממשלה (בפועל) בנסיעתו לרוסיה; מי הטיל עליו את התפקיד, והאם התפקיד הוטל על-פי הכללים של חוק יסוד הממשלה?
4) מתי תחליט הממשלה, פומבית, על מחליפו של ראש הממשלה לקראת נסיעתו הקרובה למושב עצרת האום?
זה שהם דופקים ג'ובים על ימין ועל שמאל, ניחא, אבל ראינו למשל מה עושה ואקום, באמריקה, עם אסון התאומים. אצלנו האסונות הם רק ברביעיות ובחמישיות, וראש ממשלה וממשלה שלא מקיימים את היבטי הרציפות בחוק (ככל שלא קיימו או ככל ששוקלים לא לקיים), משחקים באש ומסכנים אותנו סכנה רבתי.
ביבי, מני – דברו ונשמע.