|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

פסיקת הוצאות חריגה ושערורייתית

פסיקת הוצאות אמורה לשפות בעל דין שזכה בתביעתו, על ההוצאות שהוציא אך מה עם בעל הדין הינו המדינה או חברה ציבורית, אשר 'כסף לא חסר להם'? היתכן שפסיקת הוצאות שערורייתית נועדה להרתיע את ה'אדם הפשוט' מלנסות להוציא צדקתו לאור בבית המשפט? מן המקרה הבא, נדמה שכן!
26/09/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   זכויות אדם   |   תגובות
"אם תעז להעלות נושא ציבורי חשוב לדיון באמצעות תביעה משפטית, נפסוק לך הוצאות כאלו שתצטער שעשית זאת"

מקריאת פסק הדין ניכר כי זהו מקרה גבולי – הגם שבדיעבד הסתבר כי לא הייתה כל עילה להעמיד את חובב לדין, ועצם הליכי החקירה וההעמדה לדין גרמו לו נזק בל יתואר, וגם אם בזמן אמת עשו הרשויות את המיטב לאור מה שהיה ידוע להן ועל כן אין לחייבם בפיצוי לפי הדין, לפחות יש לנהוג – בעת פסיקת ההוצאות – לפי מידת הצדק, ולא להשית הוצאות שערורייתיות (כפי שהושתו על חובב) כ"עונש" על כך ש"העז" לתבוע.

נדחתה תביעת עובד שדרש פיצוי בגלל עינוי דין
ענבל בר-און
חובב שמואל הגיש תביעה כנגד חברת החשמל בעילת נגישה: חברת החשמל יזמה חקירה פלילית כנגדו, אך ורק על-סמך מילתו הלא אמינה של עבריין אשר הפליל אותו לשווא * השופט רפי ארניה מבית משפט השלום ברשל"צ דחה את תביעתו בקובעו כי די בחשד סביר בכדי להעביר את העניין למשטרה וכי חברת החשמל אינה אמורה לבדוק את העניין עד תומו
לרשימה המלאה

רשלנות במשפט
ענבל בר-און
רשלנות הינה סטייה מסטנרט התנהגות סביר * בית המשפט יקבע את סטנדרט ההתנהגות הסביר * ניתן לתבוע ברשלנות רופאים, עורכי דין, רשויות שלטון ובמקרים נדירים אף שופטים
לרשימה המלאה

"להחליש הפרקליטות ולחזק את שלטון החוק"
ענבל בר-און
מזמן לא נראתה אינטראקציה רועשת וגועשת שכזו בין הסנגורים לקטגורים * כולם מסכימים שנדרשת ביקורת על פרקליטת המדינה * לא כולם מסכימים על הסיבות לכך
לרשימה המלאה

אדם תבע את המדינה ואת חברת החשמל בגין הליך סרק פלילי שאלו יזמו כנגדו - חברת החשמל כיוזמת והמדינה כפותחת ההליך הפלילי. חרף האהדה שחש השופט למצבו, שכן מדובר באדם בעל קריירה רבת שנים בחברת החשמל אשר נפל קורבן להפללת סרק של עבריין, קבע השופט כי "אין פה עילת תביעה" מבחינה משפטית, שכן חברת החשמל נהגה כדין.

לדברי השופט, חברת החשמל שהיא גוף ציבורי, אשר אמון על משאבי הציבור, חייבת להעביר את הממצאים למשטרה מקום שבו נודע לה על גניבה רחבת היקף. עם זאת, הממצאים הועברו למשטרה על סמך שניים אלו - האחד - עבריין - אשר נאשם בסופו של יום בגניבת הציוד, הפליל את חובב, והשני - חובב סירב להיבדק בפוליגרף.

חברת החשמל לא שתה ליבה לטעם שבגינו סירב חובב להבדק בפוליגרף - אי-אמונו בשיטת בדיקה זו וחששו כי גורלו יחרץ על סמך בדיקה זו אשר ידועה באי-אמינותה. חברת החשמל, לטענת חובב, לא ערכה בדיקת מלאי בכדי לוודא שנגנבו שני תופים אשר גניבתם יוחסה לחובב, ואשר בפועל, לא היו חסרים במלאי. המדינה מצידה הגישה כתב אישום בחלוף חמש שנים, חמש שנים אשר התמשכו כסיוט עבור התובע, חובב, אשר חי כל אותם שנים תחת העננה הכבדה אשר ריחפה מעל לראשו, של פגיעה בשמו הטוב ואיום בהליך פלילי צפוי.

השופט קבע כי די היה בממצאים שהיו בידי חברת החשמל בכדי שעצם מסירת החומר - כמות שהוא - למשטרה, לא תיחשב כרשלנות. השופט קבע כי בהידחה התביעה כנגד חברת החשמל - היות והמדינה נתבעה על-ידי חברת החשמל בהליך של הודעה לצד ג', מש'נופלת' התביעה כלפי חברת החשמל, 'נופלת' גם התביעה כלפי הפרקליטות. בכל מקרה, ציין השופט רפי ארניה, כי חרף העובדה שהמדינה חסינה - בעודה מעמידה לדין - מפני תביעה על עצם הפעלת שיקול הדעת (שכן המדינה צריכה להיות חופשיה להעמיד לדין את מי שהיא רואה לנכון על-פי שיקולים ציבוריים), היא אינה חסינה מפני תביעה על הדרך שבו ניהלה את התביעה, לדוגמה משיכת ההליכים על פני זמן רב מידי תוך גרימת עינוי דין לנאשם בכוח.

במקרה זה קבע השופט ארניה, פרק הזמן בין החקירה לבין ההעמדה לדין נמשך זמן רב מידי - באופן שהיה בו כדי להסב עינוי דין לחובב, ברם, ברגע ש'נפלה' התביעה כנגד חברת החשמל, 'נפלה' גם התביעה כנגד המדינה.

עד כאן טוב ויפה. לא תמיד מה שמקומם ואינו צודק, הוא בהכרח מה שלא חוקי. כאשר חברת החשמל, שהיא חברה ציבורית, מעבירה תלונה כנגד עובד לרשויות, היא עושה זאת בכובעה כחברה ציבורית אשר אמונה על אינטרס הציבור ויתכן ולו הייתה מחפה על 'גנבים' בתוכה, הייתה נחשבת כמי שמשתפת פעולה עם שחיתות ומתנכרת לאינטרס הציבורי. גם יש לקבל את הסיטואציה שבה חרף נקיטת אמצעי זהירות, נחקר אדם אשר בדיעבד מתגלה כחף מפשע, ובכל זאת, אם המשטרה תתבע על כל פעם כזו, היא לא תוכל לחקור חשודים אך ורק מתוך החשש שמא למחרת היום היא תתבע, ובכך פעילותה תשותק.

לעיתים, גם אם מקרהו של פלוני צודק, ושורת הצדק המתקן מחייבת לפצותו, כמו במקרה הנ"ל, שיקולי מדיניות שיפוטית ("צדק מחלק") מובילים להכרעה שלא להשית פיצוי על הנתבעים, פן רשויות תחשושנה מנקיטת הליכים פליליים כנגד מי שסרח, וזאת מאימת תביעות הפיצויים. אבל מדוע נפסקו לחובב הוצאות כל-כך שערורייתיות?

מקריאת פסק הדין ניכר כי זהו מקרה גבולי - הגם שבדיעבד הסתבר כי לא הייתה כל עילה להעמיד את חובב לדין, ועצם הליכי החקירה וההעמדה לדין גרמו לו נזק בל יתואר, וגם אם בזמן אמת עשו הרשויות את המיטב לאור מה שהיה ידוע להן ועל כן אין לחייבם בפיצוי לפי הדין, לפחות יש לנהוג - בעת פסיקת ההוצאות - לפי מידת הצדק, ולא להשית הוצאות שערורייתיות (כפי שהושתו על חובב) כ"עונש" על כך ש"העז" לתבוע. להבדיל מאדם פרטי אשר תביעה נזיקית מכניסה אותו לסד הוצאות בלתי אפשרי, ופסיקת ההוצאות בסופו של יום, אם מסתברר כי התביעה הייתה לשווא, מפצה אותו במידת מה על כל אלו, כאשר עסקינן בחברה ציבורית או ממשלתית או בגוף ציבורי בעל 'כיס עמוק', פסיקת הוצאות, ועוד בשיעור שערורייתי שכזה, אינו אלא בבחינת "ככה יעשה לאיש אשר מעז לתבוע את המדינה או חברה ציבורית".

כעומק הכוח אשר נתון לגוף ציבורי, כעומק הפיקוח אשר צריך להתקיים עליו. גם אם באופן נקודתי הפסיד חובב בתביעתו, בעצם הגשת התביעה הוא עשה שירות לציבור, שכן חשף 'נקודות פגיעות' באופן שבו מנהלת חברת החשמל חקירות כנגד עובדיה, תוך חשיפתם לסיכון (הלא מוצדק בדיעבד) של עמידה לדין פלילי, וכן באופן שבו הפרקליטות מושכת על פני שנים את הליך החקירה, תוך חשיפת הנחקר לפגיעה המתמשכת בשגרת חייו שבעצם האיום בהעמדה לדין פלילי המרחף מעל לראשו. משחשף חובב את אופן התנהלותם של גופים אשר יש להם כוח להשחית - קרי להרוס ולהחריב חייו של אדם על-ידי האיום בהעמדה לדין פלילי - יש לשבחו על כך, ולפטרו מהוצאות, רק משום שהסב את תשומת לב בתי המשפט - אשר אמונים על ביקורת שיפוטית על התנהלות הרשויות - לאופן התנהלותן של אלו האחרונות.

לפני 30 שנה תבע חובב אחר את המדינה - מדובר באדם בשם משה חובב אשר תבע את הפסיכאטר המחוזי אשר הוציא כנגדו צו אשפוז בכפייה מבלי לראותו אפילו. הגם שתביעתו נדחתה בסופו של יום, וזאת משום שהוראות חוק האשפוז הכפוי דאז היו עמומות והפסיכיאטר המחוזי יכול היה לפרשן לפה או לשם, השופטים שיבחו את חובב על עצם הבאת הנושא לדיון, ופסק דינו חשף את ערוות חוק האשפוז הכפוי ששרר דאז, חוק אשר יכול להוביל לאשפוזו של כל אדם כמעט, שכן הפסיכיאטר המחוזי כלל לא נדרש, בחוק בגרסתו דאז, לערוך בדיקה מקדימה טרם הוצאת צו אשפוז. פסק הדין הנדון היווה ציון בדרך בשינוי החוק ועל-סמך הביקורת שנמתחה בו על הקלות הבלתי נסבלת של אשפוז כפוי בישראל, שונה בסופו של יום החוק, וכיום חוק האשפוז הכפוי מכיל הגנות פרוצדורליות רבות יותר מפני אשפוז כפוי, אם כי עדיין לא מספקות (אך זהו נושא למאמר נפרד).

בהיות חברת החשמל חברה ציבורית ובהיות הפרקליטות גוף ציבורי - שניהם בעלי כיס עמוק אשר לא באמת נפגעו בשום צורה מן ההליך, ובשל הצדק אשר עם התובע, וחשיבות חשיפת דרך התנהלות רשויות התביעה, היה צריך לאמר, כפי שבית המשפט עושה במקרים שכאלו, כי "בנסיבות העניין אין צו להוצאות".

פסיקת ההוצאות השערורייתית הזו משדרת מסר לציבור המוחלש בישראל - בעצם, לאו-דווקא לציבור המוחלש, לציבור העובד, למעמד הביניים אשר 75,000 שקלים הינם עשר משכורות במקרה הטוב עבורו, ועשרים משכורות במקרה הרע - שאם המדינה מתעמרת בך, לא כדאי לנסות להגיש כנגדה תביעה, כי אם התביעה תדחה - חרף חשיבותה ותרומתה לשיח הציבורי של ביקורת על עבודת הפרקליטות - תכנס לברוך מסוג אחר - הוצאה לפועל ומנגנון גביה דרקוני אשר ינסה לגבות מן המשכורת הזעומה שלך סכומי עתק.

יש לזכור כי תביעות נזיקין הינן דרך המלך ללבן את התנהלותם של גופים ציבוריים שכן פסק הדין בוחן היטב את התנהלות הגוף: גופים ציבוריים - לו ראו עצם כמשרתי הציבור - היו צריכים לברך על הגשת תביעות מסוג זה אחת ל... וזאת לצורך בדיקה תקופתית של התנהלותם. אך פסיקת ההוצאות הדרקונית משתקת מראש כל ביקורת שיפוטית על עבודת הפרקליטות, כי הנפגעים העיקריים מהעמדות שווא לדין הינם אנשים קשי יום וחסרי אמצעים - ואלו אפילו לא יעזו מעתה להתקומם כנגד העוול שנעשה להם, משום שהם יחששו לאמצעי קיומם, השכר שלהם אשר עשוי להיות מעוקל עקב פסיקת הוצאות שערורייתית.

מאמר ביקורת מצוין של עו"ד שמחה ניר על פסיקת הוצאות
תא (ראשל"צ) 6664/04 חובב שמואל נ' חברת החשמל לישראל בע"מ (פורסם בנבו, 2009).
תאריך:  26/09/2009   |   עודכן:  26/09/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פסיקת הוצאות חריגה ושערורייתית
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגדל השן
26/09/09 22:00
2
מקרה דומה
26/09/09 22:16
3
אדיאל
26/09/09 22:31
4
הניה
27/09/09 07:33
5
צב השעה
27/09/09 08:24
6
י.צ.
27/09/09 11:00
7
פלונטר
27/09/09 13:11
8
בירנבויים
4/10/09 00:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני משוכנע שאין בינינו גם אדם אחד שאינו משוכנע שנושא הקרקעות במדינת ישראל מחייב רפורמה, מחייב שינוי, מחייב פישוט ודיון ציבורי מעמיק. מן הטעם הזה חשוב ביותר קיומו של "כנס ירושלים", שמשמש במה נאותה להצפת דעות כדי שהרפורמה הדרושה תיעשה בשקיפות, בפתיחות, תוך התחשבות, תביא בחשבון את כל הדעות ותנסה ליצור מעגלי תמיכה והסכמה רחבים ככל שניתן.
26/09/2009  |  ניר ברקת  |   מאמרים
ביוזמתו החדשה לייעול הליכי תכנון ובנייה מבקש ראש הממשלה נתניהו לקצר הליכי תכנון וביורוקרטיה, על-ידי העברת סמכויות לועדות התכנון המקומיות. זוהי יוזמה מבורכת וחשובה שאני תומכת בה, אך עליה להיעשות בזהירות רבה כי רבים המכשולים והסכנות בדרך להשגת המטרה החיונית.
ירדן, שכנתנו ממזרח, גם בתקופות של עוינות פוליטית הייתה הנוחה שבאויבינו. לאחר חוזה השלום עליו חתמו יצחק רבין וחוסיין מלך ירדן באוקטובר 1994 היחסים בין שתי המדינות הלכו והתפתחו לא רק במישור הפוליטי אלא גם הכלכלי ובתחומים אחרים, בעיקר התחום הביטחוני. להזכיר אלמנט אחד: הגבול עם ירדן אורכו 500 ק"מ, יותר מכפליים מאורך הגבול עם מצרים. הביטחון בגבול הארוך הזה נשמר בקפדנות על-ידי כוחות ירדניים, ויש שיתוף פעולה הדוק בין זרועות הביטחון של שני הצדדים.
26/09/2009  |  צבי גיל  |   מאמרים
גם אם הוא מתמהמה, תוצאות החוק "הפיזיקאלי" של ההיסטוריה, מתקרבות במהירות בזק אל המוקיון מטהרן: סופו ליפול אל תוך המלכודת של עצמו. ככל שסופו יזורז, כך ייטב לאירן עצמה ולעולם כולו. זה לא בלתי אפשרי. "כוח ה–G" מסוגל למשוך אותו מטה אל תוך ביבי ההיסטוריה, כיאה לכל דיקטטורים לאורך תולדות האנושות. מנהיגי ה–G20 הבינו היטב שהדיקטטור מטהרן, שפניו עטורי זקן ומוחו שטוף ומלא כוונות זדוניות, חייב ללכת בדרך כל בשר גם אם בריאותו טובה. השעה קרובה מתמיד.
26/09/2009  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
שלושה נואמים סייעו לישראל לעבור בהצלחה את פתיחת הכינוס הכללי של האומות המאוחדות בניו-יורק: הנשיא אובמה, בהבעת עמדותיו האוהדות את ישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אירן אחמדינג'אד. בנימין נתניהו ידוע כמסבירן מצטיין של עמדותיה של ישראל וכנואם מוכשר, ואילו הנשיא האירני אחמדינג'אד התגלה בשנים האחרונות כ"נשק הסודי" של מערכת ההסברה הישראלית. בחירתו מחדש לנשיא באירן באווירת הזיופים, הופעותיו הפומביות נגד ישראל, קריאותיו להשמדתה, הכחשת השואה והאנטישמיות שהוא מרעיף מעל כל במה, רק משרתות את האינטרס הישראלי וחושפות את פניו האמיתיות של שלטון חכמי הדת הקיצוניים בטהרן.
26/09/2009  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רוצח אחד, ראש הנחש במינהרה, מתעתע במנהיג העולם החופשי בבית הלבן    לאיזו רמה עלובה ירדו האוניברסיטאות בארה"ב    טרור הוא לא רק פיגועים, רצחנות. טרור הוא לא פחות מזה - הפצת שקרים ותעמ...
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il